Nová generace konzolí SONY PS4 a Microsoft Xbox One je slabá - má málo paměti a další problémy Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Tuesday, 20 May 2014
altAčkoliv jsou PS4 a Xbox One mnohonásobně výkonnější než předchůdci, nemají dost výkonu

 

 

 

Ani to moc dlouho netrvalo a už se objevují stále větší stížnosti herních vývojářů, že nové konzole PS4 a zejména Xbox One, nemají dost výkonu. Vývojáři her jsou spokojeni s tím, že architekturou se vlastně jedná o x86PC postavené na x86-64 procesoru AMD Jaguar a GCN Grafice Radeon. Problém je, že nemají dost výkonu. Vývoj nových herních engine totiž postoupil v poslední době rychleji, než se čekalo a ve stávajících konfiguracích prostě PS4 a Xbox One jsou slabé a stěží na úrovni výkonu současného nižšího mainstreamového PC.

Stěžují si na to mnozí, protože mnozí vývojáři dělali next gen hry na PC a až poté je portují na nové konzole. Nyní ovšem zjišťují, že nebudou moci zajistit kvalitu, kterou slibovali. V současnosti se s tím potýkají například SONY s Ubisoft, kteří dříve slibovali že nový Watch Dogs poběží na PS4 v 1920x1080 rozlišení při 60FPS. Jenže tyto sliby ze stránek společností zmizely a místo toho bylo nedávno oznámeno, že Watch Dogs poběží na PS4 jen ve 1440x900 a ještě na 30FPS a v ještě mnohem nižších detailech. Na slabším Xbox One dokonce jen v 792p rozlišení. Ačkoliv se někteří snaží ignorovat fakt, i záběry z finální konzolové verze Watch Dogs ukazují, že hra vypadá výrazně ale výrazně hůře, než jaká byla stará prezentace hry z roku 2012! Dnes o 2 roky později vypadá konzolová verze jako mnohem hnusnější a vlastně úplně jiná hra:

A to je jen začátek. Nová generace her teprve přichází a už s první si nové konzole vlastně neporadí a to ani ve FullHD, tedy rozlišení, jež se stává běžným i u mobilních telefonů natož u PC. Problém je také zrychlující se nástup 4K tedy 3840x2160, na které můžete s těmihle slabými stroječky zapomenout úplně. A stěžovat si začínají i další studia. Mezi nimi i Crytek, který stojí za CryEngine, jež bude pohánět jedny z TOP next gen titulů vůbec, mezi nimi třeba StarCitizen nebo The Kingdom Come. Ten si postěžoval, že ačkoliv obě konzole mají 8GB paměti, ve skutečnosti mají jen 5GB a o ty se navíc musí dělat CPU a GPU. Zbytek totiž spotřebovává OS. A že je 5GB sdílených CPU a GPU málo, to musí být jasné každému. Současný mainstreamový PC má běžně 8GB RAM pro systém a dalších 2-3GB dnes mají sami pro sebe běžné mainstreamové grafiky. Silnější herní PC ale dnes mývají 16GB paměti i více a high endové grafické karty mají 3-4GB minimálně, ale také 6-8GB.

Problém je i výkon PS4 a Xbox One z hlediska použité platformy. Ačkoliv z hlediska efektivity a to jak provozní z hlediska výkonu, spotřeby i z hlediska ceny a výrobních nákladu, není pochyb o tom, že lepší platforma než 8jádrový AMD JAGUAR spolu s "integrovanou" GPU GCN Radeon je nejlepší možný základ (v podstatě jediný možný), problém je hlavně výkon té grafické části. Pokud to má být levné a úsporné, nelze prostě čekat zázraky, a také je nedostanete - SONY a MS chtěli cca 100W SoC stroje a ty dostaly, nic lepšího prostě není a nikdo nenabízí nic ani podobně výkonného v oblasti x86/DX11 kompatibilního HW. Pořád jsou to ovšem ceně a spotřebě odpovídající komponenty - tedy v případě grafik parametrově i výkonem grafiky na úrovni Radeonu HD 7770/R7 260 v případě Xbox One a Radeonu HD 7850/R7 265 v případě PS4. A to jsou grafiky nižšího mainsntreamu, a ty opravdu nemají výkonu na rozdávání. Že s tímhle prostě nejde vymyslet zázraky ani ve FullHD natož v nastupujícím UltraHD, to je prostě jasné.

Jsou tací, kteří tvrdí, že vývojáři jen neumějí věci optimalizovat a s novým konzolovým HW pracovat. I když budeme souhlasit, že některé věci, zejména v oblasti využití multijádrových CPU a API MANTLE jako dokonalém využití GCN architektury RADEON grafik mají stále mezery, pořád tím nedokážete přičarovat další výkon navíc a smazat ten ohromný rozdíl, který už nyní je mezi současnými herními PC a PS4/Xbox One. A to se na trh brzy přiřítí nová generace procesorů a za pár měsíců i grafik. Jakékoliv optimalizace uděláte pro vícejádrové x86-64 procesory AMD Jaguar s GCN Radeon GPU v konzolích, budou z toho těžit i vícejádrové procesory Intel/AMD v PC a minimálně Radeon GCN grafiky v PC -neexistuje žádný důvod, proč by tomu tak nebylo. Architektura je úplně stejná a stejně ty hry pro PS4/Xbox One vznikají na PC a vlastně pro PC (čímž PS4 a Xbox One architekturou jsou). Tudíž pořád bude propastný rozdíl výkonu a parametrů a ten se navíc bude dále zvětšovat. Pravdou je, že MS a SONY by klidně za rok dva mohli přijít s novými verzemi Xboxu a PS, protože architekturu a kompatibilitu mohou nechat u nových verzí ale mohou přijít s čipy s vyšším výkonem. Vzhledem k tomu, že konzoloví zákazníci neumějí moc dobře počítat (protože by si jinak předraženou a pro hraní vlastně nevýhodnou konzolovou platformu nikdy nekoupili) asi by jim to prošlo. Ostatně HW neprodávají v současnosti se ztrátou, naopak na něm vydělávají, a ještě vydělávají na hlouposti zákazníků, kteří za stejný herní titul v horší kvalitě platí v případě konzolové verze běžně o třetinu víc než kolik stojí hezčí PC verze. A kam si myslíte že ty peníze jdou? A to nemluvíme o poplatcích za používání online systémů MS/SONY, bez kterého byste si spoustu her a jejich funkcí vlastně ani nezahráli.

Z hlediska PC můžeme být celkem v klidu, díky kompatibilitě HW z hlediska architektury nových konzolí s PC platformou je to vlastně jen o detailech a kolik z toho musí vývojáři vypnout a omezit pro konzole proti PC. Na druhou stranu určitě není dobře, že vývojáři tráví moře času a spotřebovávají moře peněz na to, udělat z pěkné hry hnusnou a ořezanou. Tedy vlastně utrácejí peníze na vývoj hry za pravý opak vývoje, jen aby to slabé PS4/Xbox One zvládly. A za to kriplení vývoje a produktů jim konzolisté ještě platí a říkají tomu vývoj a optimalizace. Watch Dogs je v tomto případě jen začátek. Smutné je, že v ceně PS4 a Xbox One si postavíte mnohem univerzálnější PC, které výkonem bude stejné, či spíše lepší a tedy zvládne ty hry stejně, nebo lépe. A tohle PC můžete (nemusíte), když budete chtít, vylepšit, což u konzole nemůžete.

Inu, jak si kdo ustele, tak si lehne. Pobavili mě někteří konzoloví fandové, kteří o PC hráčích tvrdí, že jsou konzervativní, zatímco vývoj a budoucnost jsou prý ve skutečnosti neměnné pomalé a omezené konzole. Prosím některé aby si ve slovníku našli význam slova vývoj. Opravdu vývoj neznamená stát na místě se stejnými parametry a technologiemi řadu let a vyvíjet věci stylem povypínám detaily a efekty a snížím rozlišení a omezím FPS na 30. Je ale smutné, že tzv. next gen konzole PS4 a Xbox One už jsou v tuto chvíli skoro retro záležitost :). Ostatně co také čekat od zařízení, která byla dokončena a s finálními parametry představeny už před celým jedním rokem. Za stejnou dobu dorazila nová generace mobilní platformy (i více než 2x výkonnější než předchozí generace) a brzy dorazí i nová generace PC platformy (CPU i GPU s dalším nárůstem výkonu a efektivity). Zatímco konzole budou pořád stejné, tedy zastaralé zařízení, které už začátkem příštího roku bude sotva low end. Žádný vývojář, který chce skutečně věci vyvíjet, to s takovou platformou nemůže myslet vážně.

 Leč peníze jsou peníze a tak sledujme, jak herní vývoj, který v posledních letech nacházel nové a nové hlubiny toho, kam až lze klesnou a co lze ošulit, bude nacházet další hlubiny. Útěchou nám může být to, že vzhledem ke kompatibilitě architektur mohou někteří vývojáři dodat hry se všemi kvalitami alespoň na PC a podle toho snadno poznáme, kdo je vývojář a kdo jen šmelinář utrácející peníze místo vývoje na marketing, přesvědčujíc nás, že za tu kvalitativně i herně "zkriplenou" konzolovou hrůzu máme zaplatit o mnoho více.

Já upřímně doufám, že MS a SONY vydají výkonnější konzole co možná nejdříve a možná by nebyl špatný nápad i modulový upgradovatelný herní PC ala konzole - třeba moduly ve třech výkonnostních třídách - například 8jádrový CPU na 2, 3, 4GHz s cenovkami 100 200 300 dolarů a grafické moduly například modul s R7 260X další s R9 270X a další třeba s R9 280X s odpovídajícími cenovými rozestupy. Stačí dodržet stejnou architekturu a pak to bude jen o detailech. Ne že bych si to koupil, ale alespoň by se dalo mluvit o nějakém vývoji a cestě vpřed. Při představě, že tu ty PS4 a Xbox One chudinky budou v současné podobě strašit dalších 5 let, tedy do 2018-2019 než přijde nástupce, to si ani nedokáži nějak představit ...

 

 




Konzole beru jako ...


AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Co bude se STARFIELD? Bethesda chystá vylepšení
Co bude se STARFIELD? Bethesda chystá vylepšeníMonday, 01 September 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 833x
Komentářů: 0
Šok! Vampire: The Masquerade Bloodlines 2 skutečně vyjde?!
Šok! Vampire: The Masquerade Bloodlines 2 skutečně vyjde?!Friday, 29 August 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 877x
Komentářů: 0
No Man's Sky dostává další velký update – postavte si loď!
No Man's Sky dostává další velký update – postavte si loď!Thursday, 28 August 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 833x
Komentářů: 1
Heroes of Might and Magic herní série slaví 30 let! Kdy bude nový díl?
Heroes of Might and Magic herní série slaví 30 let! Kdy bude nový díl?Wednesday, 27 August 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1179x
Komentářů: 0
Anno 117: Pax Romana vypadá skvěle!
Anno 117: Pax Romana vypadá skvěle!Tuesday, 26 August 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1643x
Komentářů: 0
Surviving Mars dostane remaster a vylepšenou edici!
Surviving Mars dostane remaster a vylepšenou edici!Monday, 25 August 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1060x
Komentářů: 0