Nová generace konzolí SONY PS4 a Microsoft Xbox One je slabá - má málo paměti a další problémy Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 20 květen 2014
altAčkoliv jsou PS4 a Xbox One mnohonásobně výkonnější než předchůdci, nemají dost výkonu

 

 

 

Ani to moc dlouho netrvalo a už se objevují stále větší stížnosti herních vývojářů, že nové konzole PS4 a zejména Xbox One, nemají dost výkonu. Vývojáři her jsou spokojeni s tím, že architekturou se vlastně jedná o x86PC postavené na x86-64 procesoru AMD Jaguar a GCN Grafice Radeon. Problém je, že nemají dost výkonu. Vývoj nových herních engine totiž postoupil v poslední době rychleji, než se čekalo a ve stávajících konfiguracích prostě PS4 a Xbox One jsou slabé a stěží na úrovni výkonu současného nižšího mainstreamového PC.

Stěžují si na to mnozí, protože mnozí vývojáři dělali next gen hry na PC a až poté je portují na nové konzole. Nyní ovšem zjišťují, že nebudou moci zajistit kvalitu, kterou slibovali. V současnosti se s tím potýkají například SONY s Ubisoft, kteří dříve slibovali že nový Watch Dogs poběží na PS4 v 1920x1080 rozlišení při 60FPS. Jenže tyto sliby ze stránek společností zmizely a místo toho bylo nedávno oznámeno, že Watch Dogs poběží na PS4 jen ve 1440x900 a ještě na 30FPS a v ještě mnohem nižších detailech. Na slabším Xbox One dokonce jen v 792p rozlišení. Ačkoliv se někteří snaží ignorovat fakt, i záběry z finální konzolové verze Watch Dogs ukazují, že hra vypadá výrazně ale výrazně hůře, než jaká byla stará prezentace hry z roku 2012! Dnes o 2 roky později vypadá konzolová verze jako mnohem hnusnější a vlastně úplně jiná hra:

A to je jen začátek. Nová generace her teprve přichází a už s první si nové konzole vlastně neporadí a to ani ve FullHD, tedy rozlišení, jež se stává běžným i u mobilních telefonů natož u PC. Problém je také zrychlující se nástup 4K tedy 3840x2160, na které můžete s těmihle slabými stroječky zapomenout úplně. A stěžovat si začínají i další studia. Mezi nimi i Crytek, který stojí za CryEngine, jež bude pohánět jedny z TOP next gen titulů vůbec, mezi nimi třeba StarCitizen nebo The Kingdom Come. Ten si postěžoval, že ačkoliv obě konzole mají 8GB paměti, ve skutečnosti mají jen 5GB a o ty se navíc musí dělat CPU a GPU. Zbytek totiž spotřebovává OS. A že je 5GB sdílených CPU a GPU málo, to musí být jasné každému. Současný mainstreamový PC má běžně 8GB RAM pro systém a dalších 2-3GB dnes mají sami pro sebe běžné mainstreamové grafiky. Silnější herní PC ale dnes mývají 16GB paměti i více a high endové grafické karty mají 3-4GB minimálně, ale také 6-8GB.

Problém je i výkon PS4 a Xbox One z hlediska použité platformy. Ačkoliv z hlediska efektivity a to jak provozní z hlediska výkonu, spotřeby i z hlediska ceny a výrobních nákladu, není pochyb o tom, že lepší platforma než 8jádrový AMD JAGUAR spolu s "integrovanou" GPU GCN Radeon je nejlepší možný základ (v podstatě jediný možný), problém je hlavně výkon té grafické části. Pokud to má být levné a úsporné, nelze prostě čekat zázraky, a také je nedostanete - SONY a MS chtěli cca 100W SoC stroje a ty dostaly, nic lepšího prostě není a nikdo nenabízí nic ani podobně výkonného v oblasti x86/DX11 kompatibilního HW. Pořád jsou to ovšem ceně a spotřebě odpovídající komponenty - tedy v případě grafik parametrově i výkonem grafiky na úrovni Radeonu HD 7770/R7 260 v případě Xbox One a Radeonu HD 7850/R7 265 v případě PS4. A to jsou grafiky nižšího mainsntreamu, a ty opravdu nemají výkonu na rozdávání. Že s tímhle prostě nejde vymyslet zázraky ani ve FullHD natož v nastupujícím UltraHD, to je prostě jasné.

Jsou tací, kteří tvrdí, že vývojáři jen neumějí věci optimalizovat a s novým konzolovým HW pracovat. I když budeme souhlasit, že některé věci, zejména v oblasti využití multijádrových CPU a API MANTLE jako dokonalém využití GCN architektury RADEON grafik mají stále mezery, pořád tím nedokážete přičarovat další výkon navíc a smazat ten ohromný rozdíl, který už nyní je mezi současnými herními PC a PS4/Xbox One. A to se na trh brzy přiřítí nová generace procesorů a za pár měsíců i grafik. Jakékoliv optimalizace uděláte pro vícejádrové x86-64 procesory AMD Jaguar s GCN Radeon GPU v konzolích, budou z toho těžit i vícejádrové procesory Intel/AMD v PC a minimálně Radeon GCN grafiky v PC -neexistuje žádný důvod, proč by tomu tak nebylo. Architektura je úplně stejná a stejně ty hry pro PS4/Xbox One vznikají na PC a vlastně pro PC (čímž PS4 a Xbox One architekturou jsou). Tudíž pořád bude propastný rozdíl výkonu a parametrů a ten se navíc bude dále zvětšovat. Pravdou je, že MS a SONY by klidně za rok dva mohli přijít s novými verzemi Xboxu a PS, protože architekturu a kompatibilitu mohou nechat u nových verzí ale mohou přijít s čipy s vyšším výkonem. Vzhledem k tomu, že konzoloví zákazníci neumějí moc dobře počítat (protože by si jinak předraženou a pro hraní vlastně nevýhodnou konzolovou platformu nikdy nekoupili) asi by jim to prošlo. Ostatně HW neprodávají v současnosti se ztrátou, naopak na něm vydělávají, a ještě vydělávají na hlouposti zákazníků, kteří za stejný herní titul v horší kvalitě platí v případě konzolové verze běžně o třetinu víc než kolik stojí hezčí PC verze. A kam si myslíte že ty peníze jdou? A to nemluvíme o poplatcích za používání online systémů MS/SONY, bez kterého byste si spoustu her a jejich funkcí vlastně ani nezahráli.

Z hlediska PC můžeme být celkem v klidu, díky kompatibilitě HW z hlediska architektury nových konzolí s PC platformou je to vlastně jen o detailech a kolik z toho musí vývojáři vypnout a omezit pro konzole proti PC. Na druhou stranu určitě není dobře, že vývojáři tráví moře času a spotřebovávají moře peněz na to, udělat z pěkné hry hnusnou a ořezanou. Tedy vlastně utrácejí peníze na vývoj hry za pravý opak vývoje, jen aby to slabé PS4/Xbox One zvládly. A za to kriplení vývoje a produktů jim konzolisté ještě platí a říkají tomu vývoj a optimalizace. Watch Dogs je v tomto případě jen začátek. Smutné je, že v ceně PS4 a Xbox One si postavíte mnohem univerzálnější PC, které výkonem bude stejné, či spíše lepší a tedy zvládne ty hry stejně, nebo lépe. A tohle PC můžete (nemusíte), když budete chtít, vylepšit, což u konzole nemůžete.

Inu, jak si kdo ustele, tak si lehne. Pobavili mě někteří konzoloví fandové, kteří o PC hráčích tvrdí, že jsou konzervativní, zatímco vývoj a budoucnost jsou prý ve skutečnosti neměnné pomalé a omezené konzole. Prosím některé aby si ve slovníku našli význam slova vývoj. Opravdu vývoj neznamená stát na místě se stejnými parametry a technologiemi řadu let a vyvíjet věci stylem povypínám detaily a efekty a snížím rozlišení a omezím FPS na 30. Je ale smutné, že tzv. next gen konzole PS4 a Xbox One už jsou v tuto chvíli skoro retro záležitost :). Ostatně co také čekat od zařízení, která byla dokončena a s finálními parametry představeny už před celým jedním rokem. Za stejnou dobu dorazila nová generace mobilní platformy (i více než 2x výkonnější než předchozí generace) a brzy dorazí i nová generace PC platformy (CPU i GPU s dalším nárůstem výkonu a efektivity). Zatímco konzole budou pořád stejné, tedy zastaralé zařízení, které už začátkem příštího roku bude sotva low end. Žádný vývojář, který chce skutečně věci vyvíjet, to s takovou platformou nemůže myslet vážně.

 Leč peníze jsou peníze a tak sledujme, jak herní vývoj, který v posledních letech nacházel nové a nové hlubiny toho, kam až lze klesnou a co lze ošulit, bude nacházet další hlubiny. Útěchou nám může být to, že vzhledem ke kompatibilitě architektur mohou někteří vývojáři dodat hry se všemi kvalitami alespoň na PC a podle toho snadno poznáme, kdo je vývojář a kdo jen šmelinář utrácející peníze místo vývoje na marketing, přesvědčujíc nás, že za tu kvalitativně i herně "zkriplenou" konzolovou hrůzu máme zaplatit o mnoho více.

Já upřímně doufám, že MS a SONY vydají výkonnější konzole co možná nejdříve a možná by nebyl špatný nápad i modulový upgradovatelný herní PC ala konzole - třeba moduly ve třech výkonnostních třídách - například 8jádrový CPU na 2, 3, 4GHz s cenovkami 100 200 300 dolarů a grafické moduly například modul s R7 260X další s R9 270X a další třeba s R9 280X s odpovídajícími cenovými rozestupy. Stačí dodržet stejnou architekturu a pak to bude jen o detailech. Ne že bych si to koupil, ale alespoň by se dalo mluvit o nějakém vývoji a cestě vpřed. Při představě, že tu ty PS4 a Xbox One chudinky budou v současné podobě strašit dalších 5 let, tedy do 2018-2019 než přijde nástupce, to si ani nedokáži nějak představit ...

 

 




Konzole beru jako ...


AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 948x
Komentářů: 3
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1476x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1107x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1184x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3764x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1461x
Komentářů: 0