SONY dokončuje hned dvě PlayStation 6? Spoléhá na AMD Ryzen a Radeon Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 12 září 2025
altÚzká spolupráce mezi SONY a AMD na vývoji nadcházejících Radeonů se propíše i do nových konzolí.

 

 

 

 

Rok 2025 pomalu končí a u SONY jsou ve finálních fázích vývoje nové generace konzole, kdy platforma je již rozhodnutá. Vyvíjí se vše okolo a již příští rok by mělo být vše hotové, tak aby v první polovině 2027 vstoupila novinka do ostré výroby. A tak není divu, že se objevují zpřesněné úniky informací. Podle všeho SONY připravuje hned dvě zcela nové PlayStation konzole. Klasickou výkonnou domácí a nástupce PS5, a pak po letech zcela nový PSP, tedy klasický handheld. Obě ale používají generačně stejnou nadcházející platformu AMD RYZEN a RADEON. Což nepřekvapí asi vůbec nikoho, protože víme že nadcházející generaci Radeonů (RDNA 5/UDNA), SONY přímo pomáhalo AMD vytvořit.

AMD samotné preferuje pro nadcházející generace svých produktů čipletový design. Kdy by tedy chtělo vyrábět ideálně jen 2 verze CPU čipů (ZEN 6 a ZEN 6C) a k tomu několik variant UDNA GPU čipů a ve finále to tedy „lepilo to k sobě“. Velmi efektivní pro výrobu a vše okolem, nicméně pro některé produkty je funkčně výhodnější monolitický design, tedy klasická APU (CPU s iGPU). A právě pro ten se prý rozhodlo SONY (na rozdíl od Microsoftu, jehož Xbox má být čiplet). AMD pro SONY tedy bude u TSMC vyrábět na 3nm procesu hned dvě verze „APU“. Dvě proto, že SONY chystá dvě verze PS6 ….

  • PlayStation 6 (ORION) – nástupce PS5

Výkonnější APU má mít cca 280mm2 na N3 výrobě TSMC. Má obsahovat 8x ZEN 6C + 2x ZEN 6LP. Pro hry bude vyhrazeno těch 8jader/16vláken ZEN 6C, pro OS pak ty 2 úspornější jádra. Architektura má být ovšem stejná. APU bude mít sdílenou paměť přes 160-bit sběrnici. Celkem má mít cca 40GB GDDR7 (32Gbps). Samozřejmě nejdůležitější bude integrovaná grafika Radeon, architektury RDNA 5/UDNA 1. Ta má totiž obsahovat až 54CU, což je mimochodem více než má mít nástupce RX 9070 XT, který má mít RDNA 5 čip se 48CU. PS6 tedy rozhodně nebude žádné ořezávátko. Samozřejmě co by APU monolit, nebude mít zdaleka tak vysoké takty a TDP, ale pořád by to mohlo mít kolem 160 - 200W a tedy velmi vysoký výkon.

Čip by měl dosahovat násobně vyššího CPU výkonu, než má PS5 (starý Ryzen 7 3700 ZEN 2) a hlavně 3x vyššího rasterizačního grafického výkonu, než má původní RDNA 1 řešení v PS5. V dalších oblastech, jako je RayTracing, by nárůst výkonu měl být rovnou až 10x vyšší. A platforma bude také spoléhat na „FSR“ algoritmy a výpočetní akceleraci a díky optimalizacím a využití této technologie (se kterou opět od začátku pomáhá SONY přímo s vývojem AMD) by celkový herní výkon PS6 měl být v praxi několikanásobně vyšší než jaký má současná PS5. Cíl SONY je tak nabídnout v moderních hrách ideálně „4K“ 120FPS hraní, což pochopitelně s ohledem na to, že 4K TV jsou už dnes (natož 2027+) běžný mainstream a 120Hz začínají mít také, je samozřejmě žádoucí. Jinak i PS6 by měla mít stejně jako současná PS5, volitelně připojitelnou optickou mechaniku. SONY chce zachovat i fyzické kopie her, byť jejich popularita mezi hráči i vývojáři výrazně klesla. Jinak „ORION“ nebude jediná „PlayStation 6“, kterou SONY chystá …

  • PlayStation 6 Handheld (CANIS) – nová PSP?!

Již delší dobu se spekuluje o nové kapesní konzoli, ale takové, která bude mít vlastní výkonný HW a nepůjde tedy o streamovací zařízení, jaké nabízí, nepříliš úspěšně, SONY dnes. Firma chce oslovit fandy handheld zařízení a nenechat tohle pole jen PC konzolím vč. nového ROG Xboxu a také Nintendu s jeho SWITCH 2. Právě na poslední jmenovaný se chce SONY primárně zaměřit se svým zařízením. Záměrně tak chystá vlastní dokovatelný, handheld, který se ovšem bude opírat o stejný systém a ekosystém, jako velká PS6. Myšlenka je prostě taková, abyste si mohli své PlayStation hry hrát doma i na cestách a případně na cestách svou přenosnou PSP dokovat a používat jako velkou konzoli.

Pochopitelně technicky vzato lze ono velké AMD APU z PS6 do toho malého zařízení teoreticky také nacpat. Ovšem nebylo by to moc efektivní. Ať už z hlediska nákladů a nutnosti to provozovat na podstatně nižším TDP, tak z hlediska ceny. Takže asi nikoho moc nepřekvapí, že PS6 handheld bude používat sice architekturou stejné APU se ZEN 6 a RDNA 5, ovšem fyzicky půjde o menší čip s méně CPU jádry a CU v iGPU.

Konkrétně má mít jen 135mm2, opět na N3 výrobě TSMC. CPU tvoří 4x ZEN 6C + 2x ZEN 6 LP. Sdílená paměť je skrze 192-bit sběrnici a bude jí LPDDR5X-8533. Pravděpodobně bude mít podobnou kapacitu paměti, jako velká PS6. Integrovaná Radeon grafika RDNA 5 (UDNA) architektury však bude podstatně slabší. Zatímco velká konzole bude mít až 54CU, tak mobilní má mít jen 16CU stejné RDNA5 architektury. I tak by prý výkon měl dosahovat skoro úrovně současné PS5 v mobilním režimu a s přehledem ji překonávat v tom dokovacím režimu. Samozřejmě na rozdíl od velké konzole, kde je cílem tedy „4K“ 120FPS, u mobilní konzole bude nejspíše cílem 1080p 120FPS.

  • SONY chystá obě nové PlayStation 6 na konec 2027?

Vývoj platforem už finišuje, v průběhu nadcházejícího roku 2026 se bude vše testovat a dokončovat finální revize zařízení do výroby. Produkce bude zahájena ke konci první poloviny roku 2027. A to už opravdu není moc času vše dokončit. Obecně se očekává, že SONY uvede novou PS6 na konci roku 2027. Zda dorazí obě konzole najednou, nebo nějak postupně, je otázka. Ale jako zařízení by se prostě fakticky měla doplňovat, kompatibilita her atd vše zůstane stejná, samozřejmě pro obě zařízení budou jinak nastavení profily detailů her. Pokud jde o ceny, tak PS6 Handheld bude podle mého minimálně za 499 dolarů, u velké PS6 bych nečekal cenu pod úrovní současné PS5 Pro, tedy 699 dolarů. Nicméně to se dozvíme až tedy za necelé dva roky. Jakkoliv speciálně PS6 parametry zní až nerealisticky, připomínám, že se bavíme o ZEN 6 + RDNA 5 generaci na 3nm, přičemž ZEN 6 dorazí na desktop minimálně o rok dříve (Q3/Q4 2026) a RDNA 5 se v desktopu očekávají v Q1/Q2 2027. Mobilní ZEN6 CPU pak budou na trhu také od začátku 2027. Takže platforma pro PS6 bude v době svého vydání opět už pozičně „jen“ běžný mainstream ve srovnání s PC verzemi ZEN 6 a RDNA 5. Takže ne, rozhodně ty parametry nejsou nijak nereálné, naopak by byl dost problém, pokud by byly horší, protože by hrozilo velmi rychle zastarání proti tomu, co budou obsahovat PC nové generace … 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Dying Light: The Beast vychází!
Dying Light: The Beast vychází!Tuesday, 16 September 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 210x
Komentářů: 0
Vyšlo DLC k KCD2 Legacy of the Forge – pořádný datadisk!
Vyšlo DLC k KCD2 Legacy of the Forge – pořádný datadisk!Thursday, 11 September 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1135x
Komentářů: 2
Borderlands 4 se blíží – bude to propadák?
Borderlands 4 se blíží – bude to propadák?Tuesday, 09 September 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1486x
Komentářů: 1
Hollow Knight: Silksong – nezásvislý herní titul je hit a štve konkurenci!
Hollow Knight: Silksong – nezásvislý herní titul je hit a štve konkurenci!Monday, 08 September 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2059x
Komentářů: 0
Hell is Us je zajímavá AA hra, která posouvá žánr?
Hell is Us je zajímavá AA hra, která posouvá žánr?Friday, 05 September 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1018x
Komentářů: 0
Co bude se STARFIELD? Bethesda chystá vylepšení
Co bude se STARFIELD? Bethesda chystá vylepšeníMonday, 01 September 2025
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1366x
Komentářů: 0