SONY oficiálně potvrzuje PLAYSTATION 5 – staví na 7nm AMD RYZEN a Radeon NAVI RayTracing Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 09 říjen 2019
altNázev PLAYSTATION 5 je oficiálním názvem nové generace konzole. A AMD potvrdilo pár detailů.

 

 

 

 

Jak už víte, SONY (a vlastně i Microsoft), již poměrně neobvykle oznámily oficiálně, že nové generace konzolí budou na trhu a v prodeji za rok, tedy na Vánoční sezónu 2020. Obě firmy současně potvrdily úzkou spolupráci s AMD, která pro obě konzole opět dodá svůj hardware. Proti současným modelům ale dojde k výraznému technologickému posunu.

SONY aktuálně oficiálně potvrdila název novinky, bude se jmenovat opravdu PLAYSTATION 5, jak se obecně ale očekávalo. Bude vydána do prodeje na Vánoce 2020 a bude kompletně stavět na AMD řešení. Počítá se se zpětnou kompatibilitou a SONY s novou PS5 míří na 4K rozlišení a 120Hz.

  • AMD dodá platformu na míru – staví na 7nm ZEN 2 a 7nm NAVI

Společnost AMD už připravila specializované řešení pro SONY, které se samozřejmě bude konstrukčně a parametrově lišit od běžných desktopových/mobilních verzí procesorů a grafik, ale v základu jde o to samé. Což je tedy zásadní, že kompatibilita a přístupnost pro vývojáře zůstane mezi novou generací konzolí a PC platformou zachována. SONY to trochu komplikuje na rozdíl od Microsoftu operačním systémem (MS používá Windows 10 i u XBOXu).

PLAYSTATION 5 tedy bude využívat 8jádrový (a pravděpodobně 16vláknový) RYZEN 3000 procesor 7nm architektury ZEN2. Grafická karta pak bude postavena na 7nm RADEON RDNA NAVI architektuře s podporou RAYTRACINGu. Půjde o GPU postavené na míru pro SONY PS5, architektura je samozřejmě stejná jako u RADEON NAVI grafik, což je zásadní z hlediska optimalizace her pro další roky. Stejný základ v podobě RYZEN 3000 a Radeon NAVI bude používat i Microsoft u nového XBOX, ale budou tam určité technologické odlišnosti proti SONY. Pro AMD a vývojáře her je nicméně zásadní, že obě konzole budou architekturou ještě podobnější moderním PC, kdy optimalizace her pro RYZEN/NAVI hodně věcí usnadní.

SONY se pak zaměřuje také na další aspekty, zejména nahrazení pomalého klasického HDD. PlayStation 5 dostane SSD a díky platformě AMD, která už nabízí PCIe 4.0 podporu, může SONY použít klidně NVMe PCIe 4.0 řešení s odpovídající rychlostí. Nárůst výkonu a snížení nahrávacích časů v této oblasti proti PS4 má být velmi znatelný.

Konzole dostane také USB Type-C, nový ovladač s odezvou, nové řešení zvuku. Zachována by měla být nadále BluRay optická mechanika pro 4K obsah. Nicméně konzole bude udělaná hlavně na digitální stahování a instalaci her. Každopádně z hlediska technologického vývoje her jsou nové AMD RYZEN a RADEON konzole PS5 a XBOX chystané do prodeje na Vánoce příští rok, velmi důležité. Na trhu budou nejspíše opět zhruba 5 let a budou je používat minimálně desítky až nakonec stovky milionů uživatelů. Z hlediska srovnání s PC, 7nm RYZEN 3000 procesory a Radeon NAVI grafiky máme na trhu již nyní. Protože konzole musí být cenově přístupné a efektivní, dá se předpokládat, že z hlediska výkonu samozřejmě nepůjde o high end.

Osobně si myslím, že procesor bude úspornější variantou odvozenou od RYZEN 7 3700X (bude mít ještě o něco nižší takty) a GPU bude stavět na nějaké speciální vylepšené verzi NAVI 10 (tedy bavíme se nejspíše o výkonu Radeon RX 5700 maximálně, protože výkonnější GPU by mělo moc vysokou spotřebu a cenu). Pro 4K 120FPS by to mělo stačit, samozřejmě se nebavíme o ultra detailech. I tak to bude velký skok proti současné generaci. Z hlediska paměti, počítám že minimem bude 16GB sdílené GDDR6 paměti, možná i více. Možná SONY sáhne dokonce po HBM. Z hlediska SSD, očekával bych 1TB PCIe 4.0 NVMe jako minimum, ale spíše 2TB QLC apod. Cenu konzole bych viděl do 15 tisíc. Ale tedy všechno až za rok, což je spousta času. Zní to fajn, konzole zase přestanou chvíli zdržovat vývoj her :).

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Sareth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-10 12:30:16

Kritická bude hlavne kapacita SDD vzhľadom na to, že začínajú vychádzať hry, ktoré majú 150 GB.
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-10 12:40:42

mluvi se o 2TB...vic bych na start necekal, ale urcite se pozdeji objevi nejaka pro verze nebo refresh co bude mit kapacitu vetsi az padnou ceny...
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-11 07:27:27

Ale ved je to jedno, bude to mať USB 3.2 co zvlada 20Gb/s prenos. Časi rotačnich diskov a USB2 su našťastie davno preč a prenosove rychlosti konečne nebrzdia. Dnes použivam USB 3.1 a realna rychlosť lieta 700MB/s. Tak že kombinacia USB3.2 cca 1,5GB/s a pri RAM pamati 24GB bude ideal riešenie a vnutorna kapacita bude nepodstatna.
AndyF1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-11 13:05:20

Myslite ze si budu konzolisti dokupovat externe USB 3.0 SSD aby si mali kam naistalovat hry ? :O
Dan666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-11 20:09:47
avatar
konzolisti si SSD koupi o to bych se nebal,protoze PS5 ci Xbox:: bude mit SSD primo pro tyto konzole a bude stat o 20% vic,ALE BUDE pro tuto krabicku
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-10 12:38:57

jinde pisi ze ma mit 20GB GDDR6 + 4GB jen pro OS a grafika ma mit vykon jak rtx 2080. no na ze to bude vydano az za rok, tak vykon grafiky nic moc...no uvidime jestli aspon z tech optimalizaci pro amd neco bude, na to ze soucasna generace konzoli stavi na amd uz nekolik let, tak z toho nic moc nakonec neni...vetsi prinos i pro pc obecne bude mit asi to, ze se vyvojari konecne nauci a poradne vyuziji i rychla ssd.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-10 12:56:14

V konzolích ti přijde výkon RTX 2080 nebo R VII jako málo?
Spíš bych řekl, že takový výkon to mít nebude, ale díky jednoduššímu ekosystému konzolí bude postačovat i slabší výkon GPU.
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-10 13:14:20

rtx 2080 ma vykon jako 2 a pul roku stara gtx 1080 ti. takze ps5 bude mit v dobe vydani vykon grafiky jak skoro 4 roky starej highend na pc. jo to je fakt malo..
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-10 17:06:05
avatar
No 4 roky starej hi-end ano, ale taky jako současný vyšší mainstream. Což mi na konzoli přijde až překvapivě hodně.
To, že výkon současných mainstream karet je s bídou na úrovni 4 roky starého high-endu je bída, ale tak to je...prostě se vývoj zpomalil.
Těžko říct, jestli je to jen tím, že nebyla v high-endu konkurence, nebo prostě tím, že dokud v GPU nenajdou výrobci způsob jak udělat multi-core GPU, tak se ten výkon bude posouvat i dál hodně pomalu.
Obávám se, že jsme s GPU ve stavu jako byla CPU před uvedením dvoujádrových modelů...to jedno jádro už prostě není moc kam posouvat, páč se naráží na limity výroby ohledně velikosti čipu.
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-11 12:40:21

s gpu nemuzes byt ve jak s cpu pred dvoujadry...gpu uz davno maji tisice jader...
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-11 14:12:24
avatar
To sice ano, ale nedaří se udělat jednu výkonnou kartu ze dvou nebo více chipů vedle sebe. Pokud se jim to podaří, tak to bude ultramasakr.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-14 08:35:01
avatar
Ty si neuvědomuješ jednu věc.. ta krabička nemůže stát majlant jako high-end PC a dále je tu krabičku třeba nějak rozumně uchladit s tím, aby to nehučelo jako turbína...
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-14 13:26:08

to je jasne, ale to platilo i u predchoziho ps4 a xboxu. a ty za pc highendem zaostavaly "jen" 2 a pul roku..ne vic jak 4 roky jak u teto chystane generace...
AlmightyCraft [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-10 20:06:08
avatar
DD trochu si rejpnu:

a) kde je 2-3 odstavců jak jsou konzole zbytečné, škodí hernímu průmyslu,...
Citace:
Zní to fajn, konzole zase přestanou chvíli zdržovat vývoj her
tohle předse nestačí

b) kde je 2-3 dokola opakujících odstavců o zbytečné technologii jménem Raytracing a vysvětlení proč jí vlastně nemáme řešit,...

Samozřejmě je to jen nadsázka
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-10 20:54:26
avatar
Nevím o tom, že by DD někdy psal, že Raytracing je zbytečná technologie. Jen to, že způsob jak to udělala NV je k ničemu. To je velký rozdíl.
Jsou tu i články o tom, že AMD to plánuje udělat úplně jinak, otevřeným standardem a nejspíš přes standardní výpočetní jednotky GPU.
Jestli to ale ve výsledku bude lepší, nebo dokonce použitelné řešení nikdo nevíme. Musíme se nechat překvapit. Třeba to bude stejně k ničemu, jako od NV a ukáže se, že je na to ještě moc brzy...
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-11 14:18:08

otevreny standardy u her moc nejedou, drtiva vetsina je na directx. a directx raytracing uz tu mame a stejne jako u dx12, tak za nim stoji microsoft. nvidia ho podporuje na rtx (akcelerovano pres rtx jednotky) i gtx grafikach (fallback rezim s vypoctem pres klasicke stream procesory) - https://www.youtube.com/watch?v=ZRAq9UefCNk. prvni je aktualne temer nepouzitelny, druhy je uplne nepouzitelny, ale ten standard pro hry tu proste je. amd ale aktualne directx raytracing nepodporuje. az ho zacne podporovat tak si raytracing efekty na amd grafice budes moct zapnout jak v battlefieldu, tak tomb raideru nebo call of duty nebo cyberpunku nebo kde vsude jsou a planujou se pridat..
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-10-14 08:36:15
avatar
To je fajn že si to zapnu... ale nebudu mít ani 60 fps na highend gpu... takže je to nepoužitelný..
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 234x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 708x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 931x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3403x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1388x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1234x
Komentářů: 5