Ani Apple se to nepodařilo – o VISION PRO není zájem. Vývoj nástupce přerušen. Co dál s VR? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 18 červen 2024
altFirma prozatím ukončila vývoj nové generace VR headsetu VISION PRO. Ale s VR to nevzdává.

 

 

 

 

VR je podle všech budoucností. Bohužel stále jen budoucností. Ačkoliv už dnes existují aplikace, kde funguje skvěle a je vynikajícím zážitkem, jejich praktická použitelnost je stále velmi omezená a mnohými nevyřešenými problémy a vlastnostmi komplikovaná. VR se stále nestalo skutečným mainstreamem ve smyslu rozšíření, jde stále o okrajovou záležitost. A to přes fakt, že existují vynikající široce dostupné VR sety už několikáté generace, které rozhodně nejsou drahé. Například Meta Quest 3, mnohými označován za celkově nejlepší univerzální VR headset na trhu, stojí od 15 tisíc i méně, což speciálně ve srovnání s VR headsetem od Apple, tedy VISION PRO za 100 000 korun, je opravdu skvělá nabídka a velmi dostupné VR pro masy. Přesto se masově nerozšířil.

Apple se rozhodně snažil svým „VR“ setem přinést něco extra. Ať už jde o nesmyslný displej vpředu se speciální funkcí, nebo propracované ovšem nedokonalé ovládání nejen gesty a propracovaný systém rozšířené reality apod. Přes veškerou snahu ovšem nyní i u Apple přiznávají, že prodeje a zájem o jejich VR zůstávají hluboko pod už tak poměrně malými očekáváními. Po prvním hype, kdy si Vision Pro koupili největší nadšenci značky a technologií a Youtube byl plný videí, zájem prudce opadl. I ti největší nadšenci přiznávají, že headset velmi rychle přestali používat. Zkrátka až na velmi speciální a specifické aplikace a použití, není praktický. A rozhodně nestojí za ty peníze, za které se prodává.

Je pravdou, že Apple jej jako produkt opět značně předražil. Jako většinu svých produktů, u této firmy skutečně platíte mnohem více za logo než za technologie natož materiál. Reálné výrobní náklady jsou lehce přes 20 tisíc korun, takže rozhodně nedává moc smysl, aby stál ve výsledku 100 tisíc. Tím je samozřejmě naprosto nedostupný pro 99% potenciálních VR uživatelů. A když se ve velkém nejsou schopné prosadit mnohem univerzálnější a dostupnější VR headsety, které stojí 15 tisíc i méně, tak jaké šance může mít mnohem méně univerzální Vision Pro za 100 tisíc? Apple pravděpodobně hodně minulo terč, speciálně když teprve nyní se zpožděním nabídne tenhle produkt i na dalších trzích, včetně Evropy. V ČR oficiálně stále dostupný nebude. Ovšem tohle rozšířené uvedení už naprosto nic nezmění. Protože ten, kdo chtěl (a má na něj), už si ho nějakým způsobem pořídil, vyzkoušel a podle všeho už také zase odložil zpět do krabice.

I u Apple tak zdá se pochopili, že s VR setem za 100 táců opravdu neuspějí. Kromě výrazného snížení plánované produkce byl navíc další vývoj druhé generace zrušen. Nebo minimálně přerušen. Se zprávou přišlo vícero zdrojů. Neznamená to, že by to Apple s VR vzdával. Stejně jako prakticky všichni ostatní, tak i on vidí ve VR budoucnost a smysl a chce být připraven. Ovšem prostě to nebude hned. Firma navíc má stále možnost snížit tu brutálně přepálenou cenu, aby tak zkusila oslovit alespoň nějaké zákazníky. A přesně to udělá, i když pochopitelně ve stylu Apple, tedy pořád to bude drahé.

Prostě ale vezme stávající VISION PRO, očeše jej o nějaké funkce a prvky a uvede to na trh jako VISION „nonPRO“. Cílem je prý dostat se na cenu zhruba 1600 dolarů, tedy polovinu toho, co současná verze, tedy cca 45 tisíc korun vč. DPH. To by nemělo být zase tak těžké. Minimálně se může zbavit toho drahého, pro uživatele naprosto zbytečného displeje vpředu, může snížit počet kamer, mikrofonů, zbavit se toho hezkého ale zcela nepraktického upnutí na hlavu, které používá hlavně pro promo fotky a videa, a použít jen ten skutečně praktický klasický náhlavní. A navrch trochu snížit marži a bude.

Nic z toho ovšem nevyřeší problém, který má i Vision Pro, tedy že nejde o univerzální VR headset, jako jsou jiné, kdy ani třeba ten Meta Quest 3 za „pouhých“ 15 tisíc není prostě mainstreamová záležitost z hlediska skutečného zájmu a rozšíření mezi běžné masy uživatelů, o které jde i Applu. A nemyslím si, že levnější Apple Vision bude mít nějak větší úspěch než ten dražší. Naopak by mě nepřekvapilo, pokud by se prodával stejně mizerně, či ještě o něco hůře. Ono je jednodušší prodávat ten VISION PRO za těch 3000 dolarů a dělat z toho výjimečný produkt. Lidi, kteří mají na to si jej koupit, tak si to koupí vyzkouší a vyhodí. Žádný problém. Ale levnější verze třeba za těch 1600 dolarů je sice technicky vzato levnější, ale pořád není levná. A většina těch potenciálních zákazníků, které se Apple snaží oslovit, rozhodně nemá na to, aby si to tyhle peníze koupila, zjistila že to je sice hezký zážitek někde, ale rychle to přestala v praxi používat. Na to prostě nemají a současně Vision Pro/nePRo není iPhone. I Apple zkrátka hodně přecenil současný stav VR technologie, a to co nyní masám v praxi nabízí, kdy jeho zařízení je navíc chudší v mnoha ohledech a méně univerzální než jiná, podstatně levnější modely.

Asi nás to zase tolik nepřekvapuje. Osobně velmi fandím VR, ale přiznám se, že vyjma pár testování s ním, ho také v praxi nepoužívám. Kdybych měl čas, tak jedině snad na závodní simulátory bych ho určitě primárně používal, na nic jiného se ale v současnosti prostě moc nehodí z mnoha důvodů, resp. nemohu si na používání sebelepšího VR headsetu zvyknout místo obrazovek či projektoru. Smysl má určitě na nějaký typ prezentací, ale není to na dlouhodobější denní používání, určitě ne pro masy. Speciálně na hraní her, u kterých nesedíte jen na zadku (tedy simulátory) je VR stále vyloženě nebezpečné. Stačí se podívat na stále přibývající nová a nová videa toho, jak se lidé v zápalu VR rozeběhnout doma proti zdi, do nábytku apod. Dokud se prostě nevyřeší bezpečný a jistý pohyb uživatele na místě, tedy interaktivní pohybové plošiny apod. tak se VR ve velkém jednoduše neprosadí. A dnes prostě sebelepší a sebedražší VR brýle tohle neřeší a vyřešit nedokáží. VR je pro masové použití stále tak jen budoucností. A dost možná vzhledem k tomu, jak někteří Vision Pro používali při jeho uvedení do prodeje, tedy mít je stále na hlavě i běžně na ulici, je asi pro lidstvo dobře, že tahle dystopická masová „zombie“ obrýlená budoucnost, se zatím nenaplňuje. Ovšem potenciál tu je …

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
c.Data [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-06-20 10:41:05
avatar
Aktuálně hraju F4 VR, po tom co jsem na Alex dojel všechny zajímavé mody...ale nic dalšího tam nevidím a i ty závody mě už neba a v tom F4 se hlavně bavím stavěním, takže za mne styl hry ala Alex, tedy primárně VR střílečka a budovatelské strategie ala SIMS.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - VR 2024-06-20 14:29:54
avatar
Mi je pointa te technologie sympaticka, jako nejake demo, nebo nekolik malo specifickych typu pouziti je to naprosto uzasna technologie. Ale ze bych zarizeni tohoto typu byl ochotny pouzivat kazdy den, nekolik hodin, tak to ani kdyby mi za to ti vyrobci platili. Jen at se to vyviji pro ty konkretni specificke ucely, ale pro kazdodeni masove pouziti se to imho fakt snadno neprosadi jeste radu let.
ZELEZNAK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-06-20 15:38:44
avatar
Bublina splaskla stejně rychlo jak s tím odporným 3D
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-06-21 17:05:18
avatar
Konečně
Zubik1000CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-06-20 17:01:07
avatar
Problém pohybu ve VR se vyřeší jen pomocí implantátů snímacích potřebu udělat pohyb w tím, že ve skutečnosti člověk bude sedět na prdelí, ale hře se budou pomocí implantátů předávat informace o tom, že chce provést pohyb.

Například pomocí toho, co teď testuje neuralink. Popřípadě nějaké neinvazivní externí varianty.

Ale pohyb a snímání okolí pro prostě naprosto dementní přístup. To můžeme použít pro AR
duron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - VR v prumylsu 2024-06-22 13:12:56
avatar
VR bryle jsou super pro prumysl. Je to efektivni nastroj, jak setrit cas. Mam klienta, ktery vyrabi velke lisy na plast do celeho sveta. Samozrejme i servisuji. A VR jim brutalne vytrhlo trn z paty. Casto vysilali techniky na kontroly/opravy stroju a kdyz dojeli na misto (treba Jizni Amerika), zjistili jednoduchou mechanickou zavadu, kterou opravili za 20 minut. Takhle k tem masinam za x milionu zacali balit VR na rozsirenou realitu, na miste si to clovek nasadi, oni mu pres vysilany obraz ukazuji, co ma povolit, co zkontrolovat, co vymenit. Oprava v radu hodin a ne dni. Za prvni rok jim to usetrilo miliony na nakladech za letenky, ubytko atp.). Jak jsem to videl, tak jsem nechapal.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Problémy Intel procesorů jsou stále větší
Problémy Intel procesorů jsou stále většíČtvrtek, 11 červenec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2618x
Komentářů: 1
Piranha Bytes, tvůrci Gothic, Risen a Elex RPG her končí
Piranha Bytes, tvůrci Gothic, Risen a Elex RPG her končíÚterý, 09 červenec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1431x
Komentářů: 0
Gladiátor 2 v první dlouhé ukázce!
Gladiátor 2 v první dlouhé ukázce!Pondělí, 08 červenec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1733x
Komentářů: 3
Formule 1 dostane pořádný velkofilm?
Formule 1 dostane pořádný velkofilm?Pátek, 05 červenec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1042x
Komentářů: 0
Satifactory se konečně dočká verze 1.0!
Satifactory se konečně dočká verze 1.0!Čtvrtek, 04 červenec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1320x
Komentářů: 2
Star Trek Prodigy – překvapivě skvělý počin v druhé sezóně!
Star Trek Prodigy – překvapivě skvělý počin v druhé sezóně!Středa, 03 červenec 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1577x
Komentářů: 1