ASUS vyhrává bitvu o nesmyslně rychlý monitor – uvádí 24“ 1080p ROG Swift s 500 Hz! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 24 květen 2022
altJste hráč a máte pocit že prohráváte, protože váš monitor nestíhá vaše nadlidské reflexy?

 

 

 

500 snímků za 1s! Neboli 1 snímek za dvě milisekundy, to nabízí zobrazit nový monitor ASUS, určený pro e-sport a hráče, kteří si myslí, že za jejich prohru v elektronickém souboji může hlavně pomalá myš, pomalý monitor apod. :). Určitě nepopírám výhody a přínosy moderních rychlých monitorů se 120 až 144 Hz, které se stávající dnes prakticky standardem. Proti 60Hz je to více než znatelný posun v běžné praxi.

Ovšem zatímco 120Hz či 144Hz proti 60Hz poznáte prakticky okamžitě a je to dost viditelné u mnoha her, rozdíl třeba proti 144Hz a 240Hz už poznáte jen u hodně mála her v hodně vypjatých okamžicích a jen někdo. Zatímco rozdíl mezi třeba 240Hz a doposud nejrychlejšími 360Hz už dost dobře nemáte šanci poznat s naší „lidskou výbavou“. Takže když nyní ASUS servíruje 500Hz monitor, je to už vážně trochu overkill, protože lidské oko zkrátka nepozná ten přínos. Ostatně je to to samé, jako že vnímáme jasný rozdíl mezi něčím, co trvá 5 minut vs 1 minutu, ovšem mnohem méně vnímáme rozdíly, když jde třeba o 10 vs 5 sekund. Nyní se ovšem bavíme o rozdílu, který je 0,004 vs 0,002 sekundy, což sice technicky a matematicky je „velký rozdíl“, ale v našem lidském vnímání času a biologických omezení, nemáme prostě šanci poznat ten rozdíl a přínos.

Ale snad to bude konec diskusí některých hráčů, že za jejich prohru může to či ono vybavení, protože jejich reflexy jsou prostě rychlejší než odezva myši případně právě monitoru. Můžeme zcela jistě vyloučit, že by někdo měl takové reflexy, že by skutečně stačil tomuhle monitoru a ten nestíhal zobrazovat. Nový model ale nepotěší běžné univerzálnější uživatele mimo extrémních hráčů, protože ASUS ROG Swift 500Hz je 24“ pouze TN panel s pouze 1920x1080 rozlišením. Takže kvalitou obrazu nemá pochopitelně šanci konkurovat běžným současným IPS panelům atd. Monitor má také zcela zbytečný NVIDIA GSYNC modul, které skutečně evidentně pořád neumřelo a stále výrobci najdou někoho, kdo je ochoten za tenhle dnes zcela zbytečný elektroodpad extra zaplatit.

ASUS pochopitelně tímhle modelem míří speciálně na pořadatele velkých e-sportových utkání a e-sport hráče obecně, kteří mají v těch obvykle velmi graficky nenáročných e-hrách šanci je na současných grafických kartách v kombinaci s výkonným RYZEN 7 5800X3D procesorech provozovat s odpovídajícím počtem několika stovek FPS, aby těch 500Hz měli šanci využít. Každopádně ASUSu upřímně gratulujeme, vyhrál bitvu o nesmyslně rychlý monitor :). Ta ale asi neskončí, další na řadě je 1000Hz hranice a nejspíše to půjde dál, jedno že lidský mozek a oko tohle nejsou schopny vůbec zpracovat :). A konec konců, proč ne, technologické hranice se musí posouvat.

Cena ani dostupnost zatím nebyla prozrazena, očekávám ale spíše konec roku a cenu tak 13 - 15 tisíc? Tak co, půjdete do toho?

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-25 17:22:23
avatar
Az tech 500Hz bude zvladat 4K monitor, tak to bude teprve super.

offtopic: Chtel jsem se zeptat, jestli budete mit na test tuhle skrin od Gigabyte, kde nezavazi kabely. Zajimavy napad pro cistsi design. Odkaz
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-25 17:18:26

ja by radšej GPU čo by pri 4K a plnych detailoch zvladala 500Hz=500fps
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-25 17:23:07
avatar
uvažoval jsem o tom, ale ta CASE je velmi špatná z hlediska airflow ....
Zubik1000CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-25 17:39:16
avatar
taková nálož fps má jedinou výhodu. tvůrci obsahu můžou část videa natahovat až do aleluja bez ztráty koukatelné snímkové frekvence.
Jinak je to naprosto zbytečné. cokoliv co má přes 240Hz je jen zbytečný šrot, pokud to ten člověk nepoužívá pro tvorbu obsahu.
vladislavpokorny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-25 18:53:14

Tak jde taky o to, že se to při pohybu obrazu nemaže ne? Pak bude obraz věrnější.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-25 19:19:20

Jedna vec je Hz druha čo zvlada technika, zatial len OLED dokaže preniesť realne 2ms =500Hz
IPS MVA TN paneli dokažu realne max 20ms biela/čierna, maka sa na vylepšeniach, ale nič nema vykon OLED.
Imhotep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-26 05:24:29

Presne tak. Dokud jsem nevidel prime porovnani LCD vs OLED kde to rozebirali, mozna bych tomu i veril. Neskutecny rozdil, LCD je hrozna patlanice vuci OLEDu.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-26 08:18:55
avatar
To je velmi rozšířený omyl. V reálném světě když se člověk rychle rozhlíží, tak se mu objekty hlavně v blízkém okolí rozmažou. Čím je objekt dál tím je efekt rozmazávání menší. Je to díky faktu, že se vzdáleností ubývají detaily, protože je člověk na tu vzdálenost již prostě nevidí. Tehdy nastupuje mozek, který použije jakýsi postup softvérového doostření. Tento efekt si můžeš snadno ověřit v rychle jedoucím autě, kde objekty ve větší vzdálenosti uvidíš naprosto ostře a jak se budou přibližovat se začne ostrost rozpadat a když objekt auto míjí je objekt úplně rozmazaný. Z toho vyplývá, že když jsou ve hře objekty při rozhlížení stále zaostřené, je to nepřirozené. Programátoři na toto poukazují a v rámci věrného pocitu to do her implementují. Ono jim to i pomáhá v optimalizaci hry, kdy rozmazání objektů při rychlém rozhlížení snímková frekvence díky menším nárokům na hardware moc neklesá.
vladislavpokorny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-26 13:09:50

No, jo, ale když například jde postavička napříč monitorem a má třeba nad hlavou jméno, tak je to rozmazané, dokud se nezastaví. A já ale stále pozoruji ten pohybující se objekt.
Tam by se mi líbilo, aby to bylo ostré...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-25 20:00:41
avatar
Diskuze jsou plné lidí s nadlidskými schopnostmi, kteří to proti 240Hz poznají . Hlavně pak ti, co si to koupili. A když se jich zeptáte jestli mají i 500fps, tak dostanete odpověď ve stylu:"proč 500fps? Já to poznám už při 120!!!"
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-25 22:19:25
avatar
Já čekám právě na ten 1000Hz, do tý doby to nemá smysl kupovat
GeoTech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-25 22:37:59

So zbytocnostou GSYNC modulu plne suhlasim, ale nemyslim si ze by vyrobcovia v dnesnej dobe za to nejako extra platili, skor naopak. Nvidia musi zaplatit im aby tu zbytocnost do monitoru vobec osadili.
Krasny priklad je novy Alienware AW3423DW, prvy skutocne OLED herny monitor, do ktoreho tiez natrepali GSYNC modul s vysledkom ze to robi to iste ako FreeSync ale zere viac, cim sa prehrieva tak ze potrebuje este aj zabudovany ventilator ktory zase sposobuje uplne zbytocny hluk ...
Alienware [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-25 23:22:29

Co to meleš?
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-27 08:03:37
avatar
je to tak, gsync modul je totiž tak niche i pro samotnou Nvidii,že se neobtěžovali ani nechat si pro něj vyrobit speciální efektivní čip. Namísto toho je to řešeno "univerzálními" čipy, konkrétně od společnosti Altera, takže je to drahé a neefektivní jako kráva. Nagoogli si to. To jen dokazuje, že ani samotná Nvidia Gsync nikdy nevěřila a nechtělo se ji pro to investovat do vývoje vlastního SOC na něj. Těch pár bláznů, kteří věří že je to "must have, meant to be played a další marketingový bullshit", ti si zaplatí i za drahé řešení univerzálními čipy a nebude jim vadit ani ventilátor
viperman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - .... 2022-05-26 09:05:46

ja nevidim rozdiel medzi 60 a 120 hz, pre mna je to iba marketing.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-27 08:09:25
avatar
může být, tyhle věci jsou subjektivní, tedy to není přesné, spíše je to dáno tím, že každý máme trochu odlišnou fyziologii. Platí ale, že největší "zisk" je ihned po překročení 60Hz, Tedy je fajn mít alespoň 75Hz/90/100. Čím dál víc, tím se rozdíl vytrácí. Většina jedinců proto zs sweetspot, po kterém je zisk již diskutabilní považuje hranice 120, případně 144Hz
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-27 14:50:59
avatar
jj no, ... mám 100 Hz a freesync a opravdu si nedokážu představit už plynulejší obraz a ani nevim k čemu, když už takhle to je uplně plynulý. Zážitku ze hry mi to určitě nepřidá jestli budu mít 100 nebo 200 fps, ty vysokoherzové monitory jsou podle mě hlavně pro profi hráče, kteří tak mají třeba o milisekundy lepší reakci díky monitoru než druhý a jsou přesvědčeni o tom, že to dělá výsledek, ... což chápu do těch 144 Hz, ale pak už to je prostě jen o tom, jak je ten hráč v tom dobrý.
kashpi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-27 08:36:04

taky jsem nevidel moc rozdil, kdyz jsem si koupil 165Hz monitor (mam ho mezi dvouma 60Hz) a pak jsem zjistil, ze je potreba v Display settings v "Advanced settings" primo ve Windows jeste zapnout vetsi frekvenci, ze defaultne jel na 60Hz. Pak uz jsem ten rozdil videl
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-27 15:59:53
avatar
Já tam teda defaultně 100 Hz měl od začátku, takže default tam na 60 Hz asi nebude. Ale o to tu nejde, ... rozdíl oproti 60 Hz poznáš v plynulosti, to je jasný
Mathew 40 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-05-27 13:54:21

To je tak že inženýři si hrajou Kam až to jde hnát, jinak ve všem souhlas
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Pondělí, 25 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 226x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1449x
Komentářů: 7
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1182x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1875x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1135x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1902x
Komentářů: 3