NOCTUA chystá novinky! Zcela nový NH-D15, 140mm ventilátor i bílé ventilátory. Ale budeme čekat. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Monday, 10 October 2022
altSpolečnost není známa svou rychlostí, pokud jde o nové produkty. A pokračuje tomto stylu :).

 

 

 

 

Asi jste si všimli, že kolem produktů společnosti NOCTUA bylo letos ticho. A přitom nemělo být! Na letošní rok, jak jsme dříve informovali, měla firma zajímavé plány, včetně zcela nové generace vlajkové lodě D15, bílých variant ventilátorů, nové generace 140mm ventilátoru a mnoha dalších novinek:

Jenže z těchto plánů mnoho nezůstalo. Vlastně nezůstalo prakticky vůbec nic :(. Chladiče pro novou high end platformu Intel Sapphire Rapids byly zatím zrušeny, protože ani letos se tato nová generace procesorů jako konkurence AMD ThreadRipper PRO, na trh nedostane. Tudíž nemá smysl pro ně uvádět chladiče. To bychom tedy pochopili. Jenže nakonec toho nebude letos více, nový plán mluví jasně:

Většina produktů byla odsunuta dál do roku 2023. Teď v Q4 2022 jsme se měli dočkat zbrusu nové generace NH-D15, ale nakonec dorazí nejdříve až v Q1 2023. Ještě horší je to s velmi očekávanými bílými ventilátory NOCTUA. Ty nejen že letos nevyjdou, ale firma je odložila prakticky o další celý rok a nyní figurují až v Q3 2023. Stejně jako dnes už mýtický stolní ventilátor NOCTUA :).

Co nás tedy čeká? Nakonec z těch bohatých plánů věcí, které firma přitom slibuje/ukazuje v prototypech už roky, zůstává letos zajímavý asi jen ten nový 140mm ventilátor. Doufáme v onu STERROX variantu, která je i po letech stále jen v té 120mm verzi. Přitom současně doufáme, že NOCTUA uvede nejen ten klasicky hnědo-béžový, ale rovnou i černý. Neradi bychom na černou verzi čekali zase další roky. Ale opravdu nevíme, jak to bude. Bohužel tohle by mělo být pro letošní rok ze strany NOCTUA vše :(.

Další novinky až nejdříve v Q1 2023, kam se přesunulo vydání 24V na 12V napěťového konvertoru, 8-místný FAN hub a kryty ventilátorů. Mimo toho se dočkáme také té upravené NH-L9A verze malého chladiče pro AM5 platformu a nejdůležitějším produktem bude snad konečně nová generace vlajkové lodě NOCTUA chladičů, tedy NH-D15. I když si nejsem jist, jak lze tenhle stále objektivně asi nejlepší klasický tower CPU chladič na trhu výrazně vylepšit. Ovšem rád se nechám překvapit :). Nicméně něco mě říká, že dojde jen k malým změnám na pasivu a největší novinkou budě použití těch nových 140mm ventilátorů, které firma představí už letos. Tak snad dorazí rovnou i černá verze.

NOCTUA jinak tohle své oficiálně zpoždění plánů tradičně vysvětluje tím, že si dává hodně záležet. Což s ohledem na dosavadní zkušenosti s produkty této firmy víme, že si opravdu nevymýšlí. Těžko lze na trhu hledat společnost, která obětuje celé roky tomu, aby našla tu správnou směs barvy na výrobu černých variant chladičů, aby se ani trochu nesnížil výkon. Nebo někoho, kdo ladí a vytváří extrémně propracované ventilátory přímo v leteckém ústavu a k tomu si vyvíjí vlastní speciální plastový materiál na lopatky tak, aby nedocházelo k sebemenším deformacím apod. Že NOCTUA jsou největší puntíčkáři v HW PC businessu, je dnes už asi všem jasné. A proto je milujeme :).

Ale neškodilo by jim mít také v teamu někoho, kdo by je trochu popohnal, protože jakkoliv NOCTUA produkty jsou vynikající, nabídka této firmy má viditelné značné díry a nevyužitý potenciál. Roky očekávané bílé verze ventilátorů a chladičů jsou jedna věc, ale stálá absence vlastního AiO řešení od firmy specializující se na chlazení PC? To už není legrace. Proč se NOCTUA nespojí s ALPHACOOL třeba? Stejně tak si myslím, že firma s ohledem na svůj unikátní hnědo-hnědý design mohla dávno na trh uvést nějakou vlastní dobře vzhledově padnoucí CASE a ve spolupráci s výrobci HW vlastní řadu vizuálně modifikovaných desek apod. Ostatně moddeři zkusili PC v tradičních barvách NOCTUA postavit a nevypadá to ani trochu špatně:

Zkrátka NOCTUA jsou nadšenci, puntíčkáři a dělají nejlepší ventilátory a klasické PC chladiče na trhu. O tom není pochyb. Ale zatímco oni ladí každičký někdy i pro celkovou funkčnost bezvýznamný detail celé roky, konkurence má sice o pár detailů a pár % horší produkty, zato je má už na trhu a tím i podstatně širší a ucelenou nabídku dalších PC věcí kolem. Vytváří tak efektivně svůj designový ekosystém a tím buduje pozice a značku, což NOCTUA bohužel stále nedělá. A je to škoda. Tohle není kritika, ale jen povzdech nad tím, jak firma nevyužívá potenciálu a možností. Na druhou stranu bylo by ode mě pokrytecké nepřiznat, že DDWorld.cz má stejný styl a problém, kdy ve velkém nevyužíváme potenciál, který máme, čistě proto, že nás baví dělat věci svým způsobem a tedy pořádně, než dělat toho více a nepořádně … :). Takže chápu. Zase když už NOCTUA něco zajímavého uvede, tak to obvykle stojí za to. A na nové 140mm ventilátory a NH-D15 se hodně těšíme …  

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Dudo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-10 15:06:18
avatar
jj mám DH 15 na r3800x a maximálna spokojnosť.
Kermit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-10 15:40:09
avatar
kež by začaly dělat 180mm ventilatory hned by šly do torrentu a nebo 140mm slim ventilator taky by našel využití
Sfusama [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-10 18:47:42

U lopatek ventilátoru ve vysavači, digestoří, autě, svářečce, pc...je mi u pr.ele i to jestli blikaj, o barvě ani nemluvě.
Mano [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-10 19:26:02
avatar
Tiež si myslím že vlastnú case už mali mať dávno na trhu a nie jednu.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-10 21:55:34
avatar
Nic proti NOCTUA, ale až budu stavět nové PC, tak budu poprvé chladit CPU vodníkem. Mám k tomu hned dva důvody. 1) Ty opravdu dobré chladiče jako jsou právě od NOCTUA, jsou už opravdu těžké a při každé manipulaci se skříní sní zacházím extrémně opatrně. Jsem si totiž vědom, že každý otřes extrémně namáhá soket na fošně. 2) Vodník mi usnadní chlazení GK v skříni se bude hromadit méně tepla díky vodníku který teplo od CPU fouká rovnou ven.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-10 22:03:22
avatar
Ano, to je výhoda vodníku, ten blok je menší = lehčí a když dáš výměník na strop, aby foukal ohřátý vzduch rovnou ven, uvnitř skříně jsou lepší teploty. Na druhou stranu vodní chlazení má více slabých bodů, které mohou selhat, kvalitní AiO jsou drahé, zatímco NOCTUA je navždy Životnost pasivu je na dekády a není co se na něm rozbít.

Jinak současné desky, speciálně AM5 i Intel platformy, mají kolem CPU socketu z druhé strany ten masivní kovový plát a ani D15 není tak těžká aby to něco mohlo desce udělat. Co se týká celkové hmotnosti obávám se že 280/360mm AiO a D15 jsou celkově srovnatelně těžké, takže z hlediska celkové hmotnost i tam není v PC rozdíl.

Další výhoda klasického chladiče je nižší spotřeba. Pasiv nic nežere, točí se jen ventilátory. u AIO máš k ventilátorům ještě 5 až 10W čerpadlo.

Každopádně ano, současná AiO jsou už velmi dobrá, rozhodně se jich nebát, ale klasické chlazení, speciálně něco od NOCTUA je stále vynikající a to nejlepší z hlediska spolehlivosti, protože tam prostě není, co se rozbít a vytéci
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-10 22:22:24

no, já třeba recykluju jednoho vodníka od dob i7-92O.
Radiátor je věčný, noctua fany na tom jsou taky věčný, heatkiller se svým upínacím bracketem jde dát na každý socket, takže taky věčný (jo, kdysi jsem rozšířil dírky pro uchycení z 1366 na 1155 nebo tak něco a k amd to jde připnout též, ted to chaldí nějakou 1800x) a pumpa (nějaký ddc od alphacoolu) taky asi bude sloužit navždy. Stačí občas dolejt destilku... výkon je... obrovský, spotřeba pumpy na 5v je malá, to není žádná D5. Samozřejmě noctua se svými věžemi díky politice kompatibilních montážních setů je na tom stejně dobře a taky slouží navždyy
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-10 22:33:21
avatar
Na AiO jsou nejlepší NF-F12/NF-A14 industrialPPC od Noctua ;) mají správný tvar lopat a hlavně masivní průtok a jsou extrémně kvalitní ...
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 15:03:43

noo,
1) aio u mě není vodník

2) aio mají tenoučké a řídké radiátorky. Když si vezmu pořádný 30/45 tlustý nexxos nebo nové 60mm EK rady, tak tam je to trochu o něčem jiném (doslova, odpor žeber průtoku vzduchu je úplně někde jinde).

3) industrial řada je dost kontroverzní doporučení. Jejich charakteristika je zářná, jenže je vztažená k jmenovitým návrhovým otáčkám. 2000/3000 rpm ! To doma fakt nechceme a pro tiché sestavy je to nepoužitelné.
Výkon (tlak a průtok) samozřejmě neklesá lineárně, takže představa, že si to z 2000 rpm zredukuju na 700 a budu mít třetinu toho obrovského tlaku a průtoku je zcela mylná, takhle to nefunguje. Takže budˇ 2000 a hluk, nebo vybrat něco jiného.
Ne nadarmo je označena jako industrial a pro radiátory doporučuje noctua svoji P řadu.

Prostě když utratím řádově 20k za vodní okruh, tak si tam nedám nějaké uřvané industriální větráky, ale hezky to nechám v pasivním režimu nebo nechám aby mi ventilátory držely teplotu kapaliny do 35 stupňů. Hezky potichu. To ticho jsme si zaplatil.


4) "nejlepší", no tady by třeba pánové od noiseblockeru měli dost výhrad. Nové vardary od EK taky mají v určitých scénářích hodně co říct.

Jako, noctua dělá skvělé výrobky, o tom se přít nebudeme, ale nehodí se všude, naopak je velmi důležité si říct, skrz co budu ten vzduch tlačit a použít správný model z jejich nabídky a uvědomit si, že jsou optimalizované na nějaký scénář a že pokud ho porušuji, že bude lepší se poohlédnout jinde.
jpsix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 17:08:13

hlavne ventilatory s RGB ale aj bez kde nie je uvedeny staticky tlak a ak je tak 2,20 a menej mm H2O je podla mna dost malo na poriadne prefuknutie radiatora
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 02:20:47
avatar
Problém vzduchových chladičů není jen ta váha, ale ta skutečnost kde ta váha je. Kdyby cca ta váha chladiče o váze 1kg byla hned u soketu, tak to není tak zlé. To ale je konstrukčně nerealizovatelné, Někam musíte nacpat ten 1 nebo 2 ventilátory o velkém průměru. Proto je ta hlavní váha tedy část kde jsou žebra dost vzdálená od soketu a tím se vytváří pákový efekt který zaprvé díky relativně malé základně ten efekt páky zhoršuje a zadruhé se vzdáleností od soketu roste nechutně rychle. Dá se obecně říci, že čím větší žebrování chladiče a tím větší průměr ventilátorů zlepšuje odvod tepla, ale jako negativum je větší výška toho chladiče a tedy i větší zmíněný pákový efekt. Platí pravidlo, že by se s takto velkým chladičem nemělo se skříní raději manipulovat. Vzorec zrychlení je neúprosný k mechanickému namáhání patice na fošně. Pokud se ale se skříní nemanipuluje, tak není problém. Ovšem jednou za čas je však třeba skříň z pod stolu (pokud jí tam uživatel má) vytáhnout z důvodu kontroly a čištění.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 07:01:29
avatar
Proto jsem přešel na vodorovnou polohu zákl.desky
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 08:56:47
avatar
Jo to je dobré řešení, Nevím ale o takové skříni která je natolik velká aby se tam daly nacpat i přicházející GK a celé se to neuvařilo. . Pro mne by to totiž znamenalo dát monitor na tu skříň. Tak že ta bočnice by musela mít patřičnou nosnost a také jak by to vypadalo otočit skříň koncipovanou na výšku, položit na bok.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 20:46:12
avatar
Mluvis o pakovym efektu ale, co treba pri manipulaci prenaset skrin smerem na zadech, kdy bude chladic tlacit smerem dolu na desku/ procesor, to by mohlo eliminovat nejaky vyvraceni ze socketu ne?
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 22:49:48
avatar
To ano, ale nejdřív jí musíš z té pozice pod stolem dostat.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 23:13:43

Toto je už vážně extrém kam až se dá dostat hledáním nesmyslu.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 18:13:27
avatar
Osobne neznam nikoho, kdo by mel v dnesni dobe pod stolem pc, kde to nejvic chyta prach u zeme.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 20:33:33
avatar
A kde by jsi chtěl bigtower asi tak mít? Na stole?
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-13 14:59:30
avatar
Na co potřebuješ v dnešní době bigtower?
Taky jsem měl v době harddiskové velkou bednu, ale s tím jak se disky přesunuli do M.2 slotů a už ani není moc co dalšího mimo GPU na tu desku dávat do slotů, tak mi bohatě stačí malá skříň na stole...
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-14 20:45:17
avatar
Já mám třeba vedle stolu menší skříňku ve stejné úrovni a tam mám podél zdi svou case. Navíc, když máš třeba rgb a prosklenou bočnici funguje to jako dekorace a je dovnitř dobře vidět. Lepší, než to válet někde na zemi. Do běžných pc stolků, stejně takovu bednu nedáš, když se tam nevleze.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-13 14:56:47
avatar
Taky jsem ho už z pod stolu přesunul a spokojenost.
Dudo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-13 15:46:53
avatar
moje pc s dh 15 už cestovalo 4x bolka + košice a späť, dokonca teraz som sa musel vrátiť vlakom a pv v krabici a v rukách. Ako paradox je ten, že tú cestuj nevydržal jeden sata konektor v hdd a urval sa. ale cpu a chladič bez problémov.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-13 18:54:42
avatar
Jasně. Tohle byl problém hlavně u starších patic, kde se chladič chytal přímo na patici. Od té doby, co je zezadu na desce masivní kovovej plát, do kterého je chladič uchycen, už to problém v podstatě není.
Samozřejmě ta páka tam pořád je, ale rozloží se do mnohem větší plochy desky. A navíc teď s tím jak jsou desky s podporou PCI-E 4.0 a vyšších, tak je tam mnohem víc mědi a silnější izolační vrstvy, takže i to PCB je mnohem pevnější než dřív.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-13 19:11:35

Možná by se mohl vyjádřit někdo, kdo samotnou manipulací poškodil vahou chladiče desku nebo socket. PC jsem měl i starších dat, převážel jsem je a nikdy nic takového. Pravda je, že PC mi nikdy nespadlo na zem, v tom případě by to chtělo nějaké pomocníky s manipulací, pokud to uživatel nezvládne bez pádu...
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-10 22:08:37

No, i k vodníku se kupují ventilátory. Ale noctuy nebývají... pro radiátory jsou lepší volby.

jinak já od noctui už též nic nekupuji. Jednak kvůli designu a ceně, tam kde nejde o výkon a druhak kvůli výkonu, tam kde o něj jde Zní to nelogicky, ale pokud jde o to mít ticho a protlačit vzduch skrz 45mm rad, tak to noctua neumí a jsou lepší volby.
A pak mám stále spustu funkčních fanů od noctui, které stále recykluji.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 13:28:59

Já přešel z Noctua D15 na ultra levné 360 AiO od Arcticu a ty teploty šli brutálně dolů (NA Ryzenech až o 20
jpsix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 00:09:39

ked som robil pred rokom custom vodne chladenie nejako vela ventilatorov s vysokym statickym tlakom som nenasiel skor totalny bordel v znaceni niektore len prietok vzduchu niektore staticky tlak ine oboje nakoniec som zobral EK-Vardar EVO 140ER
Kermit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 07:40:01
avatar
Já na noctua nedám dopustit opravdu nesmrtelné kvalitní ventilátory taky jsem podlehl RGB šílenství ale po roce jsem tam dával zpátky noctua ventilátory i chladič jsem měnil na klasický vzduchový noctua má takový skoro neslyšný proud vzduchu který nevnímám ventilátory od fractal design jsem po roce hodil do koše
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 09:22:34
avatar
To jsi spolu s RGB šel i do vodníka a po roce ses vrátil zpátky ke vzduchu?
Můžeš trochu rozvést co tě k tomu návratu nakonec dotlačilo? Ty Noctua větráky by šli určitě dát i na vodníka,ne?
Kermit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 10:48:10
avatar
Po roce jsem vyměnil ventilátory za noctua a asi po dalším roce co jsem měnil skříň dal pryč i vodníka a jsem z5 na klasickém vzduchovém chlazení Noctua NH-U12A vodník byl Fractal Design Celsius+ S28 Prisma ten pořad mám ale ty ventilátory šly z domu a celkově mě nebavilo pokaždé sundávat vodníka pokaždé když jsem potřeboval třeba vytáhnout graf kartu a uchycení na procesor je děs a hrůza u tohodle vodníka. preferují menší skříně a teploty mi přijdou velmi podobné ale mám to teprv krátce neměl jsem čas to pořádně zatížit
Sukh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 10:54:24

On musel stale vytahovat graficku kartu
Kermit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 11:42:31
avatar
Nic takového jsem nepsal takže nemel nesmysly a pořádně čti než napíšeš nějakou ptakovinu
Sukh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 17:36:41

napsal
Kermit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 00:22:58
avatar
Dokonce i opice s pulkou mozku by pochopila že je rozdíl mezi stále vytahovat grafickou kartu/když jsem potřeboval třeba vytáhnout graf kartu. Ano ja vím pro tebe je to v podstatě stejné už na tvé komentáře nebudu reagovat jsi hlupaček a je mi tě upřímně líto.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 09:18:13
avatar
To je teda dobrý odklad. Většina produktů odložena o celý rok :-O
Hodně zamrzí ten 24V 40mm větráček. To je věc pro 3D tiskárny. A zatímco ve 120/140mm je velký výběr kvalitních větráků, kdy Noctua je sice špička, ale zdaleka není jedinou volbou, tak v těch 40mm je výběr mizerný a na 24V už tuplem. V podstatě je jen 12V Noctua a Sunon a pak už jen levné neznačkové šmejdy, kde člověk často nemůže věřit ani tvrzení, že to má kuličková ložiska. A i pokud je to má, tak to stejně bývá velká bída.
Takže spousta lidí řeší, jak udělat tu konverzi napětí ze 24 na 12V bez ztráty regulace otáček, jen aby tam dali Noctua větráček.
Ten odklad je další uniklá příležitost Noctua, páč Sunon už myslím 24V 40mm letos konečně vydal a když lidi nebudou mít jinou alternativu další rok, tak tenhle trh bude jejich...

To skoro vypadá, že vývojové oddělení Noctua jsou dva technici a jak oba chytili Covid, tak se všechno muselo posunout ;-)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 10:09:49
avatar
to ne, ale asi rámeček ventilátoru nemá ten správný odstín hnědé a krabička nepoužívá ten správný kartón, tak si dají dalších pár měsíců, aby to prozkoumali a našli lepší. Znáš je
enduras3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 12:12:20

Osobně si myslím, že za to prostě může jen trh. Nechtějí uvádět na trh novinky když panuje na trhu extrémní strach z toho, co bude. Bohužel Brý-den dělá všechno pro to, aby ameriku složil na kolena a daří se mu to vcelku úspěšně. Viděl jsi třeba cenu akcii AMD teď? Pokles během 2 měsíců Odkaz Pokles ze 104$ za akcii na 53$ za akcii. To je šílený propad. A to není jen AMD...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 12:24:30
avatar
prosímtě dej si hard na hlavu, Biden za potíže USA rozhodně nemůže, to zařídili mnozí před ním, navíc USA se daří ve srovnání se zbytkem světa, takže tam problém není ...

Pokles akcií je normální, drtivá většina akcií byla extrémně přepálená, mnohonásobně větší hodnotu, než za co by reálně stály, takže tato malá korekce není žádný problém ...
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 17:00:59
avatar
No řekni to těm, co za ty vysoké ceny nakoupili. Že akciový trh byl přetopený kotel bylo ale jasné ale že lidé zoufale hledali kam investovat peníze také. Protože vše bylo pokřivené. To je ale akciový trh díky nedostatku energií a surovin i dnes. Trh se jen překlopil z jednoho extrému do druhého. 1). Problém jsou emisní banky a jejich kvantitativní uvolňování, což není nic jiného než vznešeně pojmenovaní tisknutí nekrytých peněz. Co to vlastně plácám, dnešní peníze nejsou vlastně kryty ničím. Světlo na konci tunelu nevidím, protože to nejhorší teprve začíná a to je válka o energie, suroviny a brzo se k tomu ještě přidá pitná voda. Mít totiž fabriku začíná být dnes spíš koulí na noze, když není pro ní dost surovin z kterých vyrábí a ani dost energie pro její technologii. O cenách ani nemluvím. Zeptejte se kteréhokoli majitele či výrobního ředitele dnešních firem. Ti už minimálně 3 měsíce nemají klidné spaní. Jediní kdo nemá existenční problém, jsou firmy co nic hmotného neprodukují. Lidstvo si už ale brzo uvědomí že bez těch hmotných výrobků se nedá rozumně přežívat. Botami počínaje a pračkou prádla konče. Západ má totiž naprosto úchylnou představu že u něj se bude v projekčních kancelářích vymýšlet za pohledu do krásné přírody a vše se bude vyrábět jinde. Jenže ten kdo vyrábí toho kdo vymýšlí přeneseno do extrému nepotřebuje (ano zastaví se mu vývoj), ale ti co jen vymýšlí bez těch výrobků pojdou. Problém je že západ a Evropa hlavně, nemá na tu výrobu už delší dobu stabilní a patřičně výkonově dimenzovanou energetickou infrastrukturu.
enduras3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 17:38:10

Jo, přesně tak jak píšeš. A je to jen mocenská hra. Budou nám tvrdit, že nemáme dostatek vody a přitom je 80% naší planety voda. Stačí rozjet technologii na odsolování vody a je po problémech. Jenže to se nehodí do krámu mocenské kliky, která chce diktovat i to, co budeš jíst. Jak toho chce dosáhnout? no ekologickou stopou přece. Chceš si dát steak 2x za týden? Tak to ne kamaráde, krávy dělají tolik a tolik CO2, maximálně jednou za měsíc a to ještě umělý maso, protože to je eko, bio a bez emisní... Že to nevidíte, když se to děje už u aut mě fascinuje...
Dudo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-13 15:49:32
avatar
technológie sú. no problém. problém je spotreba energie na túto maličkosť.
enduras3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-11 17:39:13

a ty si sundej růžový brýle, protože pokles je sice normální, ale ne takhle extrémní. neuvědomuješ si, že to jsou těžký finanční ztráty. Nevím, nakolik se zajímáš o ameriku a jejich sociální a finanční situaci, ale mají obrovskou inflaci, nedostatek práce pro lidi, velkou nezaměstnansot a to právě způsobil Biden tím, že zrušil pracovní místa týkající se například těžbou, průmyslem a další. Pokud narážíš na Trumpa tak ten se snažil právě Ameriku silně pozvednout. proč si myslíš že tolik vadil levici, jejíž cílem je zavést diktaturu? Protože dělal všechno pro to, aby se lidem zase začalo dobře dařit a to se jim nelíbilo. Chtějí absolutní kontrolu. Biden podporuje hrozný a amorální hovadiny, jak trans-gender u 4letých dětí například.... tvl, 4 letý děti...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-10-12 13:20:19
avatar
Víš, že na tom grafu cos poslal je téměř stejný pokles o dva měsíce dříve také?
To je u akcií celkem běžná věc. Jejich cenu má smysl sledovat v horizontu let, ne dnů...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světWednesday, 24 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 696x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceTuesday, 23 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 818x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Monday, 22 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1005x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníFriday, 19 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3563x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1409x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Tuesday, 16 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1245x
Komentářů: 5