AMD odhaluje plány na nová 14nm APU se 4jádry/8vlákny a výkonnou grafikou. AM4 letos Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 08 srpen 2016
altNová platforma AMD AM4 se ukáže ještě letos v plné síle pak příští rok. 14nm RAVEN RIDGE APU.

 

 

 

 

Už nějakou dobu měla být AM4 platforma na trhu a to již s existujícími APU procesory Bristol Ridge, založenými na poslední generaci 28nm architektury AMD Excavator. Nicméně situace na poli počítačů je taková, že z důvodu poklesu-stagnace prodejů jsou plné sklady starších sestav (včetně Intelu), takže výrobci PC jednoduše odsouvají zájem o novinky, stejně tak výrobci desek atd. AMD tedy AM4 platformu uvede až v následujících měsících.

Připomínám, že AM4 platformu znovu sjednotí AMD platformy, které jsou nyní 3 (AM1, FM2+ a AM3+). Nová patice a základní desky tak budou společné pro SoC APU procesory AMD (procesory s grafikou) a také pro procesory bez grafické karty. Samozřejmě s AM3 dorazí i nové čipsety atd.

AM4 a její mobilní verze FP4 dorazí tento rok a jako první právě s poslední generací 28nm čipů. BRISTOL RIDGE nabízející čtyři EXCAVATOR procesorová jádra nabízejí opravdu pořádné zlepšení proti všem předchůdcům. K tomu budou mít posílenou grafickou část. Pro mobilní použití bude mít AMD dvě platformy s rozpětím 10 – 35W TDP, určené pro AiO, ultratenké počítače a klasické mobilní počítače. Pro desktop pak BRISTOL RIDGE dorazí až v 65W verzích. Tyto procesory přežijí až do příštího roku, kdy letos ještě budou tvořit páteř nabídky. Nicméně jejich nástupci už jsou známy.

AMD potvrzuje 14nm SoC platformu RAVEN RIDGE určenou pro AM4 na desktopu a novou patici FP5 na mobilní platformě. Ano, půjde již o 14nm platformu procesoru s grafickou částí i většinou čipsetu. Tato platforma nabídne značné zvýšení výkonu, protože základem bude již „ZEN“ procesorová architektura a AMD počítá s konfigurací až 4jader/8vláken, takže můžeme předpokládat procesorový výkon úrovně současných Core i7 procesorů stejné konfigurace. Podstatně by se ale měla zvětšit grafická část z 8 až na 12 GCN jader. Plánované TDP je 4 – 35W pro mobilní platformu a 35-95W v případě desktopových variant.

Procesory bez grafické karty pak bude reprezentovat „ZEN“ FX, který pro desktopovou AM4 platformu dorazí již letos na konci roku. Nicméně půjde opravdu o prvních ochutnávku a to hned v nejvyšších modelech, které také nebudou levné. Hlavní vlna i cenově dostupnějších řešení, hlavně ale serverových až 32jádrových verzích dorazí během Q1 roku 2017. V Q2 207 pak počítáme právě i s nástupem 14nm APU procesorů. AMD by tak v plné síle 14nm s kompletně novými procesory a platformami mělo být zhruba od poloviny roku 2017, kdy by tedy měl být celý obrat dokonán a mělo by být jasné, zda se tak AMD dokáže vrátit a uspět proti Intelu (který příliš současné 14nm platformy měnit nebude až minimálně do roku 2018), nebo zda to bude opravdu poslední hřebíček do rakve.

Aktuálně se ale počítá s návratem AMD do high endu v desktopu i serverech, příchodem high endových APU i mainstreamových APU a to vše na mnohem konkurenceschopnějším výrobním procesu, než který kdy AMD mělo k dispozici. Navrch nedávno vyplynulo, že AMD otestovalo výrobu svých produktů i v továrnách SAMSUNG, takže by údajně měla být možnost využít i část výrobních kapacit Samsungu, což by znamenalo, že AMD má celkově přístup k výrobním kapacitám, o jakých se mu nikdy ani nesnilo a v případě, že by o nové 14nm produkty byl zájem, AMD by mělo mít možnost opravdu rozumně s nimi zásobit trh. Otázkou tedy jen je, zda jsou nové 14nm procesory AMD opravdu konkurenceschopné …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Vojtaci [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 07:27:21

Zvýšení podílu AMD na poli procesorů potřebují dnes úplně všichni - včetně Intelu. Intel dominuje tak silně, že by se o situaci mohl začít zajímat antimonopolní úřad. Takže předpokládám, že Intel si bude užívat náskoku a marží, nebude vůbec nic dělat a dobrovolně přenechá AMD pár procent podílu už jen kvůli klidu...
jalav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 08:19:18

úřad už se zajímal, udělil Intelu miliardové pokut po celém světě, bohužel však pozdě....
karel743 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 09:12:11
avatar
A intel následně prudce zlevnil, aby zvýšil prodej a měl na zaplacení pokut :-D
jalav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 09:47:38

To jsem ani nevěděl.....hnus, ještě na tom vydělal, celkově určitě i s pokutami.
Každý, kdo kupuje Intel, by si měl uvědomit, že absenci inovací a konkurenčního prostředi pomáhá, nechce levné a výkonné stroje, chce asi platit horentní sumy a nechce výkon
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 12:46:18

Už jsem se tě ptal u grafik, co si má zákazník koupit na QHD od AMD - neodpověděl jsi mi. Ptám se znovu u procesorů, jaký high end si mám koupit od AMD, aby mi např. GTX1080/1070 nebrzdilo CPU? Světe div se, jsou tu lidi, co potřebují výkon! A ten zastaralé AMD procesory prostě nemají a platforma je stará pomalu jak Marie Terezie.
Anonymní  2016-08-09 13:13:33

AMD momentálně nic nemá...veškerý jejich 8jádra ti nebudou brzdit grafiku ani omylem, dokonce i polovina jeich 4jader utáhne většinu her tak, aby tam nebyl markantní rozdíl. Ale jsou to už starý kusy a topěj (což je v podstatě jedinej argument proti, za ty prachy, za který to prodávaj maj lepší výkon, než stejně drahý intelácký procesory...ale živit to nechci).
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 14:33:53

To se ale strašně pletete a je to vaše zbožné přání. AMD CPU JE ve hrách bottleneck! Projděte si testy na různých webech/youtube od uživatelů. Např. 6600k vs 8350 s GTX1070/1080. Rozdíl je a ne malý. A to ani ne tak v max. fps, jako v propadech fps.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 14:51:46
avatar
kolik stojí 6666K kolik 8350? v moderních hrách kde vývojáři nekašlou na optimalizace mají stejný výkon ... problém je když vývojáři kašlou na optimalizace, to ale těžko může být problém AMD, že ;)
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 14:59:23

Lépe bych to nenapsal. Ano za vyšší výkon si zkrátka u Intelu musíme připlatit. Těch špatně optimalizovaných her (ať už schválně nebo ne) je bohužel celkem dost. Mně stačí začít u WOT, které hraji poměrně často. Proto taky pevně doufám, že se ZEN povede a já zase podpořím nákupem AMD.
harasko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 22:49:07
avatar
mám bohužel stejný problém, hraji WOTko často a tam to dává jedine intel bez velkého propadu fps. Je mi líto, že se blbě optimalizuje, ale je to realita a intelu to hraje do karet.
procík mám intel (staré core i7-3820) a grafiku ati (stará hd 5870), ale wotko na tom šlape supr. Až budou testy se ZENEM a dobře dopadne ve výkonu na jedno jádro a ve wotku tak pujdu do něj, když si tím polepším. Uvidíme,jak to dopadne. Jen se obávám, že lidi již letos nakoupili a příští rok nebudou nakupovat nové procíky hmmm.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-10 08:50:12
avatar
I ja souhlasim. Taky hraju prakticky jen WoT (navic velmi zridka).
Ja to mam jeste trochu ulitlejsi. Mam stary, ale velice dobry chladic Scytche Ninja. Jsem s nim absolutne spokojeny, ale je kompatibilni jen s klipsnovym uchycenim. Rad bych ten chladic pouzil i dal (zejmena kvuli tomu, ze jedine, co je ted slyset jsou disky) a moznost uchyceni toho chladice pro me muze rozhodnout o volbe nove platformy. Trochu divne mozna, ale jak se rika, co funguje, to nemen.
harasko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-10 15:47:51
avatar
měl jsem také core 2 duo nataktované a wotko na tom šlo dobře. tady jsem o tom udělal video. Jen tak pro zajímavost https://www.youtube.com/watch?v=nyklwotavFE

nejvíce co šlo dát za procík bylo dvou jádro xeon x5260 (e8600) (@ 4,28Ghz) za devět dolarů z aliexpresu, popsal jsem o tom více pod videem, jaké jsem měl výsledky. I do tvé desky by to šlo myslím chipset p45 , po úpravě
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-12 08:57:38

Podle prvních testů to vypadá, že ZEN žádný drtič i7 nebude. Na srovnatelný výkon bude potřebovat pořád 2násobný počet jader než Intel.
Anarki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-12 12:54:32
avatar
Drogy sú zlé ...
jalav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 13:38:26

Ne vždy je to tak, jak chceš. Jestli neumíš měsíc či dva počkat, ukazuje tvoji hloupost. Tak si kup Intel+nVidi. Díky takovým, jako jsi ty, bez morálky, je trh pokřivený ;)

A AMD 8x jádra CPU nic nebrzdí, tak nelži...
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 14:30:13

Mám Intel + Nvidii a hraju bez problémů, na krásně stabilních fps, už ti to píšu posté, já na nic čekat nebudu. Já hraju, ty čekáš, ok, když tě to baví. Čekat na AMD CPU? Měsíc dva? Na zastaralé AM3+ platformě se jedná už o roky čekání!
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-10 08:55:34
avatar
Je naprosto v poradku, kdyz si zakaznik vybere to lepsi. Je naprosto v poradku, kdyz marketing naceni sve produkty vys, kdyz to trh skousne.

Tomu se rika trzni prostredi. Ne kazdy je fanousek neceho, ale naopak to lidi vubec neresi (az na minority).

Pokud je clovek ochotny za neco dat ty penize, tak veme pro nej nejlepsi reseni (napr. absolutni vykon pro jednoho, pomer cena-vykon pro druheho).

Neni fer kvuli osbnimu pristupu kritizovat pristup tech druhych. Kazdy at ma svuj.
Sukh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 13:19:04

To je demagogia
cert [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 13:30:56

Nejsem charita. Nebudu kupovat jejich procesory, jenom abych udrzel AMD nad vodou nez prijdou s necim poradnym.
jalav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 13:39:32

Už se těšíš na svět, kde je jen Intel bez vývoje a low-end CPU za 10000 Kč, že?
AlmightyCraft [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 18:05:42
avatar
souhlasím s cert, není snad normální chovat se k nejaké značce jako charita... I kdyz AMD fandim tak bych si nekoupil horší produkt jen abych je podpořil.

Jestli si však myslíš že těch pár charitářů je udrží na trhu, tak já si myslím spíše opak... Pokud AMD nemá na to aby zaujal trh musí ho odkoupit někdo schopnější. Pokud by AMD koupil někdo velkej tak by třeba konečně intel maličko přimáčkl ke zdi, AMD tam ale je zatím intelu vážně jen ku prospěchu kvůli antimonopolním úřadům.
jalav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 19:09:58

nemorálních lidí jako ty je spousta, proto je svět v takovým hnusu, díky lidem jako ty, jen koukají na peníze
Valda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 20:10:43

Jalav ty jsi vážně případ pro Chocholouška

Buď ti je 13 a ještě tomu jednoduše nerozumíš, nebo jsi neskutečně najivní a máš růžové brejle.

Pokud firma vydá jako svou top platformu cpu, který tu je už defakto 5 let s pár změnama, tak si to koupí jen blázen a nebo někdo kdo má hodně hluboko do kapsy a potřebuje obměnit třeba x4 phenom.
jalav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 21:56:34

No vidíš a Intel prodával P4, totální šmejdy navzdory jasně lepšímu AMD. Proč to tedy lidé nekupovali? Protože tobě musí být 5, že to stále nechápeš, tvá naivita je do nebe volající
Takže ty chceš svou logikou popřít i jakoukoliv snahu o dobro, třeba darování dítěti na operaci kvůli leukémii, protože to není ekonomické pro trh?
Ty musíš být děsný monstrum, nebo ještě 5 leté děcko
Btw, AMD je jasně ekonomičtější oproti Intelu, takže proč to lidé nekupují? Ale to bych od 5 letého děcka chtěl moc
BolginNT [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 22:11:46

I rest my case your honor.
Valda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-10 00:23:26


doporučuji zkusit toto číslo

573 314 111

Tam ti pomohou.
kocour13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-10 08:50:03

Nekupovali? Blbost, já měl v té době Durona stejně jako kámoši... čmárali jsme mikrotužkou přes L2 můstky a taktovali jako zběsilí. Hrál se Quake III a ten pořádný FPS sakra potřeboval. S Celeronama si to tenkrát vytíralo zadek. Jenže dnes je úplně jiná situace na poli procesorů. To tvoje nakupování s morálkou je moc hezký, ale takhle se trh opravdu nechová.
AlmightyCraft [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-14 22:28:10
avatar
Jalav: jen bych tě rád upozornil že na charitativní pomoc dětem přispívám minimálně 2x ročně a nemyslím si že málo (i když určitě bych mohl více), ale komerční firmu nemíním podporovat(charitativně), maximálně by se dali koupit akcie (ale u AMD by to byla spíše finanční sebevražda, nebo krátkodobá spekulace)

to co jsi tu vyplodil je ukázka toho že si to ještě nikam nedotáhl a proto si honíš ego

jestli posíláš AMD finanční příspevky z dobrého srdce (bez nákupu produktů) tak je to tvoje věc
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-09 22:46:56
avatar
"DD" Jak je to s tím údajným odkladem Zenu na začátek příštího roku? Doufám, že se to nestane.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2016-08-10 17:22:52
avatar
Takže by jsem po 4 letech vyměnil FM2 mini ITX za novou desku a procesor ? Dočkám se do konce roku nebo mám ještě rok počkat ?
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 446x
Komentářů: 0
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1522x
Komentářů: 5
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1849x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2363x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2099x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1386x
Komentářů: 0