AMD představuje nové procesory RYZEN 5000 ZEN3. Dorazí Intel všude, i ve hrách? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 08 říjen 2020
altTak je to tady, AMD dnes představuje novou generaci procesorů. A vše bedlivě sledujeme.

 

 

 

 

Je 8.10.2020 a na dnešní den AMD slíbilo, že nám prý něco zajímavého ukáže :). Konkrétně to má být představení nové architektury procesorů ZEN 3 a nové desktopové AM4 procesory „VERMEER“. Ačkoliv to AMD ještě oficiálně neřeklo, už je asi všem jasné, že novinky se nebudou jmenovat RYZEN 4000. Očekáváme tedy představení RYZEN 5000 série.

Samotné ohlášení proběhne dnes od 18:00, a je samozřejmě čistě online. Procesory nám představí šéfka společnosti, Dr. Lisa Su. Mimochodem právě 8.řijna v roce 2014, tedy před 6.lety přesně, se stala šéfkou AMD. A může tak oslavit tohle úspěšné výročí docela zajímavě.

Jak moc zajímavě? To je otázka. AMD o ZEN 3 dosud oficiálně příliš nemluvilo. Víme jen, že bude výrazně inovovanou verzí architektury ZEN, a že bude vyráběno nejpokročilejší 7nm výrobou TSMC, nově s EUV technologií. Zbytek už jsou jen dohady a úniky.

Z nich vyplývá, že můžeme očekávat výrazný posun výkonu na jádro a IPC. Zejména v určitých typech aplikací. Zásadně se na tom podepíše fakt, že AMD údajně přechází z dosavadní koncepce dvou CCX modulů na jeden čip s rozdělenými L3 na to, že celý čip bude jako jeden CCX modul. Tedy všechna jádra budou mít jednu a tu samou velkou L3.

Nemělo by ovšem v této generaci dojít k nárustu počtu jader/vláken. AMD tedy zůstane u 8jádrových/16vláknových čipletů pro maximálně 16jádrové mainstreamové a až 64jádrové high endové RYZEN procesory. Vylepšený nový výrobní proces a zjednodušená vnitřní konstrukce by nicméně měla umožnit navýšení taktů proti RYZEN 3000 sérii. Otázkou je, zda AMD dokáže pokořit těch mýtických, pro některé životně důležitých, pro marketing zejména konkurence klíčových, ale v praxi vlastně z mnoha důvodů velmi nevýhodných, 5GHz :). To se dnes asi dozvíme …

 

  • Co dnes očekávat a neočekávat?

Pokud jde o to, co vlastně dnešní představení AMD nabídne, tak očekávejte prostě ohlášení RYZEN 5000 procesorů samotných s tím, že dnešní den ovšem není uvedením těchto produktů do prodeje! AMD velmi pravděpodobně jen ukáže výkon a představí první modely, které půjdou na trh, možná řekne jejich cenu, ale samotné uvedení do prodeje včetně možnosti vydat recenze, oznámí až na pozdější datum. Tím by měla být druhá polovina října.

Rozhodně bych také neočekával kompletní řadu nových procesorů. Nemyslím si, že proběhne uvedení všech modelů najednou, tedy od 4jádrového RYZEN 5 5600 až po 16jádrový RYZEN 9 5950X. Natož abychom se dnes dočkali uvedení ThreadRipper 5960X se 24 jádry až po 64jádrový RYZEN 5990X. Všechny tyhle procesory sice na trh určitě dorazí, ale postupně v horizontů několika následujících měsíců.

Osobně tak očekávám, že AMD dnes ohlásí RYZEN 5000 sérii pro AM4, ale uvede zatím jen 12jádrový RYZEN 9 5900X a 8jádrový RYZEN 7 5800X procesor. Hlavně proto, že půjde o hlavní herní modely výhodné s ohledem na chystané uvedení RDNA 2 architektura na Radeon RX 6000 sérii. 6jádrové cenově dostupnější modely podle mého názoru dorazí na trh o něco později, a to téměř jistě platí i o 16jádrovém RYZEN 9 TOP modelu. Nepřekvapilo by mě, kdyby se obojí objevilo až v Q1 2021. To samé platí i o high end procesorech RYZEN ThreadRipper, kdy nové ZEN 3 modely 5960X, 5970X a 5990X budou ohlášeny určitě až začátkem příštího roku.

Pokud jde o ceny novinek, můj odhad je, že RYZEN 5000 verze bude stát minimálně tolik, co stály RYZEN 3000 při svém uvedení na trh (jejich současné ceny jsou už výrazně níže). Takže 12jádrový RYZEN 9 5900X bude podle mého názoru za nějakých 14 500 korun vč. DPH a RYZEN 7 5800X bude za 11 tisíc. Tak uvidíme, jestli se tímhle odhadem trefím :). O čem nicméně asi nikdo nepochybuje, že AMD se nemusí příliš obávat konkurence. Ta prakticky vzato existuje jen na papíře, ve většině oblastech dnes AMD výrazně dominuje i se stávajícími RYZEN 3000 modely. Hraje se víceméně o jedno.

Tou jedinou otázkou je, zda AMD dokáže sebrat i to diskutabilní a nejasné vítězství v tzv. „herním výkonu“. To je poslední stéblo, kterého se konkurenční Intel drží. A přitom Intel není ve hrách kde je „výkonnější“ vlastně výkonnější proto, že by byl skutečně výkonnější procesor, ale čistě kvůli tomu, že hry využívají jen malou část výkonu CPU. Zde by měla nová koncepce a stavba ZEN3 architektury, být nejvíce znát. AMD se právě na tuhle oblast hodlá údajně velmi zaměřit. Oficiální představení můžete sledovat zde od 18.00 a pak samozřejmě i ze záznamu:

Pochopitelně vás o všem a dalších věcech kolem, budeme poté informovat a následně budeme mít také testy a recenze, kdy AMD ovšem nechce nic uspěchat, takže vlastní uvedení procesorů do prodeje spolu s jejich recenzemi, proběhne až v dalších týdnech. Obojí ovšem před 28.10.2020, kdy AMD stejným způsobem jako dnes procesory ZEN3, představí světu nové Radeon RX 6000 "RDNA2" grafické karty včetně tajuplného velkého NAVI. Vypadá to, že se tedy nudit nebudeme ...

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 15:54:36
avatar
ceny polezou nahoru (bohužel). Ale to se dá čekat když už to bude lepší jak Intel naprosto ve všem.
8 jádrové CCX je perfektní na hry, tzn. nic lepšího než 5800X na čisté hraní netřeba
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ono je to hlavne prvá architek 2020-10-08 16:06:48

Hlavne je Zen3 prvý CPU plne vyvinutý za jej pôsobenia ako CEO aj, keď prvé dva roky vývoja boli počas smerovania AMD k bankrotu.. A pri Zen3 ho vlastne nikto nemohol ani tetsovať, nové mikrokódy sú mimo AMD od pondelka



Citace:
AMD Ships First "Bulldozer" Processors
September 07, 2011 7:45am EDT
Odkaz

Uviedli Zen (po 4 rokoch vývoja a roku ladenia výroby)

Citace:
AMD Ryzen(TM) 7 Desktop Processors Featuring Record-Breaking Overclocking Performance Available Worldwide Today
March 02, 2017
After four years and thousands of hours of development, AMD (NASDAQ: AMD) today released the first three models of its highly anticipated, high-performance AMD Ryzen™ desktop processor

Odkaz

[url]Návrh Zen 3 byl dokončen, pracuje se na Zen 4
13. 8. 2019[/url]
Odkaz


Citace:

AMD Reports Fourth Quarter and Annual 2016 Financial Results

January 31, 2017
Q4 2016 Q3 2016
Net loss $(51)M $(406)M

Additional paid-in capital 8,334
Accumulated deficit 7,803

Odkaz

Ak by accumulted deficit dosiahol
Additional paid-in capital, tak by muselo ísť AMD do ochrany pred veriteľmi a teda do formy bankrotu

O to väčší šok v Inteli zažili, keď si uvedomili, že musia začať vyvíjať niečo úplne nové, a to nové nebude na trhu skôr ako 5-5,5 roka po Zene (2.3.2022 alebo 9.3.2022) a že to bude súperiť so Zen4. Intel pred Zenom počítal s tým, že im bude stačiť uvádzať, to, čo majú v zásuvkách (šuplících) A teda to, čo dávajú na trh snáď okrem tej unáhlene (uspěchaně) uvedenej hybridnej architektúry.



A to už bude Zen4 na trhu a Zen5 dokončená

Citace:
Architekt Zenu zmínil vývoj Zen 5
11. 4. 2018
Mike T. Clark, šéfarchitekt Zenu, v rozhovoru uvedl, že již pracuje na Zen 5. Jde vůbec o první zmínku o architektuře páté generace, která od AMD přišla…

Odkaz

čo bude prvá architektúra AMD od roku 2006, ktorá nebolo ani z časti vyvíjaná pod hrozbou bezprostredného bankrotu.





Citace:


ucode-amd

Microcode updates for AMD CPUs

This package contains the microcode files used by AMD CPUs.

namiesto: oficiálne vydanie Oficiálne 20200916 (verzia zo 16.09.2020)

sa mi inštaluje
Kernel:stable Experimentálne 20201005 (verzia z 5.10.2020)

a okrem toho existuje mimo iné aj
home:Sauerland:hardware Komunita 0201002 (z 2.10.2020)

Odkaz

čo urobí on, nikto nevie... Asi ale obsahuje mikrokód aj pre Zen3 A mikrokód akjo čast AGESA dokáže divy

Citace:

BIOS AGESA 1.0.0.4 přinese přes 100 vylepšení a oprav pro Ryzeny
Promítaný slajd uvádí „přes 100 oprav“, nicméně Eric van Beurden (MSI) toto konstatování opravil na „features and improvements“, tedy na přes 100 nových vlastností a vylepšení. Nejspíš tedy půjde o mix obojího. Žádné konkrétní příklady ale zmíněny nebyly, takže nezbude, než si měsíc počkat.

Nový BIOS pro Ryzeny 3000 může zvýšit boost o 25-50 MHz

Po BIOSu řešícím výkon tedy přichází BIOS zaměřený na výbavu a feature-set.

Odkaz

Ja viem je to openSUSE (ale evidentne existuje mikroód, ktorý opustil AMD v piatok minulého aj iný, čo išiel od AMD v pondelok tohto týždňa)

Citace:
Platinum sponsors of openSUSE
AMD

Silver Sponsors of openSUSE
B1 Systems GmbH
Core Backbone
....
TUXEDO Computers

Odkaz
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 16:38:15

Chrumky pivko pripravene, už sa len čaka na 18 : 00
archecon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Je to peklo. 2020-10-08 17:07:15

Doufám, že mi k tomu procesoru nebudou GEIL Flare 32GB T1 - 14 k prdu.. Upgrade po tolika letech.. Snad s tím řadičem půjdou ty Geily slušně přetočit. Na Asrocku 570X Creator. Jako by nestačilo, že potom co AMD vyhodilo Wattman z driverů pro VEGA FE Edition jsem musel ale hoodně hluboho do intenetu a najít jednu jedinou kouzelnou upravu registru aby se objevilo rozhraní herních driverů s Wattmanem místo PRO verze. Ale povedlo se. Kolik lidí na netu brečí, že neví co mají s verzí ovladačů v roce 2020 dělat. Smutný.
Jsem hodně napnutý nakolik tu přetaktovanou a poladěnou VEgu dostanu s novým ZEN3 v benchmarcích nahoru proti původním testům. Nové karty stejně nejsou.. tak proč si s tou kartou trochu nepohrát.. ˇuplně lehce ta mrcha šla podvoltovat a zvednout frekveci pamětí. Od oka na první pokus nárůst v miningu o 20 procent.. slabota., ale nmanželka pindala, že si zase hraju.. Ani jsem to nestihl otestova herně..S novýmprocesorem si pohraju a pak to tu někde hodím do diskuse, když je ten deficit v grafických kartách.. Už jen hodina..
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 17:20:07

NASDAQ: AMD
pondělí 28.09. - 80$
čtvrtek 8.10 17:15 87,6625$
pátek 9.10: ????

Očekávání je dobré. Tak schválně, co zítra.
pavel.pavol [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:09:11

Neboj, šortky se o to postarají. Jako vždy. Teď už jen Big Navi a hosp. výsledky na konci října. Pak doufám poletíme vzhůru ke 100 usd.
Majklos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:30:32

Doufam pristi rok verim 120$
Bluster [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 17:24:07

tesim se jak malej kluk
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 18:19:55
avatar
5900X vypada libove. Mimochodem ktera AMD karta dava v 1080p 181 FPS v Tombr raideru ?
gepir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - .. 2020-10-08 18:49:23

UPDATE:
no nevim ale asi zadna karta nedava a to ani AMD ani nVidia

->Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 18:56:47
avatar
//spekulace//
že by AMD vtipně schovala výkon velkého NAVI, zatímco nám na konci ukazovala čísla z levnější osekané verze?
//spekulace//
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:01:44
avatar
Ale on řekl že je to ve 1080p.
Odkaz
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 20:09:26
avatar
Odkaz
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:49:06
avatar
No tak v tom případě by to byl pěkný trolling no ne? .-) Jesli opravdu má AMd něco co o 20 FPS překoná nvidii v daném postnutém nastavení ( Samozřejmě neznáme jejich nastavení) Tak to smekám klobouk. To by byla opravdu bomba. A gratuuji všem budoucím majítelům těchto karet už dopředu. A gratuluji všem budoucím majítelům už dopředu.

Nicméně, je tu zatím spoustu ale.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 20:17:42
avatar
ano je to trolling!

AMD to tak udělalo schválně ...

1, ukázalo výkon nějaké RX 6000 grafiky, kdy je prakticky jisté, že nejde o TOP model, protože to si nechá na její vlastní prezentaci ...

2, Ukázalo 4K 60FPS+ výkon v ULTRA detailech

3, ukázalo, že nabídne znatelně vyšší výkon než RTX 3070

4, naznačuje, že ani RTX 3080 to nemusí mít jisté

5, nechalo tunu prostoru ke spekulacím o tom, za kolik AMD tenhle výkon nabídne, s jakým TDP a zda nemá v záloze i něco ještě lepšího ...

To nejzásadnější ale je, že aniž by něco odhalilo, ukázalo že má proti RTX 3000 co postavit včetně high endu. A upřímně i když RTX 3080 o několik FPS neporazí, cena bude nepochybně lepší a stačí aby karty s tím o malinko nižším výkonem měla v obchodech dostupné a je to výhra, protože RTX 3080 je a bude prakticky nedostupná ...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-09 01:31:14
avatar
taky to tak beru. Výkon dle těch fps je lehce pod 3080, tzn. rychlejší než 3070? Ano jediné co řekli je, ať skončí ty trapné řeči že nemaj konkurenci k 3080 - hypoteticky i kdyby to byla nejvýkonnější verze, tak s daleko nižší spotřebou a třeba i cenou a výkonem stále dostačujícím na 4K by defacto mohli vyhrát proti NV i takto. Vlastně jsem pragmatický bastard a přál bych si, aby to byla nejvýkonější big navi - protože na mé 3440x1440 je přesně taková karta kterou prezentovali dostačující, tzn. všichni by mluvili o failu, AMD by šlo s cenou dolů a já bych si tenhle "fail" běžel koupit do krámu, protože má přesně výkon co hledám a chci ho za co nejnižší cenu a s co nejnižší spotřebou

A pokud to nebyla ani nejvýkonnější verze (což si osobně myslím), tak je to taky dobře, protože prezentovaná karta bude budget verze, bude levnější, nebude kolem ní takový hype jako po TOP verzích, tzn. mohla by být dostupnější a mít smysluplnější poměr cena/výkon než TOP verze. Takže jsem spokojený už teď, takový výkon s jednoduchými GDDR6 256-bit pamětmi beru
Fry [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 20:30:18
avatar
tu ukazujú niečo iné

https://ibb.co/GcPyYkN
gepir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ... 2020-10-08 19:45:19

Jestli by jste podival poradne na odkaz co jsem poslal, tak tam jsou vysledky i z 1080p. A je vazne zvlastni ze nekde jsou vysledky pres 200fps a nekde jsou vysledky mnohem nizsi. A myslim si ze ten odkaz co tady sdilite je v nejakem nizkem nastaveni.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-09 01:39:19
avatar
fluktulace výkonu napříč spektrem her jen ukazuje to, že čip/karta je nová a výkonná, a ovladače neodladěné, tzn. po fixech naopak výkon stoupne. Taky v tom tentokrát může hrát roli jak dobře je implementováno použití infinity cache, jinými slovy - výkon RDNA2 může být více závislý na "kvalitě" ovladačů, než kterákoliv předchozí architektura.

Neberte to prosím hned negativně,prostě jen konstatování. AMD může mít pro RDNA2 ovladače cokoliv na stupnici od dobré po špatné - nevíme
gepir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - .. 2020-10-08 19:46:09

Mno uvidime jak to bude, jeste 20 dni a zjistime vse.
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 18:20:16

631 bodů v Cinebech na 1 jádro. Obermaier jednou provždy prohlašuje Cinebench za nerelevantní benchmark
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 21:37:32

Bejvávalo, peklo zmrzlo a Obr s příchodem třetí generace začal Ryzen překvapivě chválit
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 18:22:29

DD, kolik je běžná cena v CZK za 549$ procesor?
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 18:40:51

Ceny mylo prekvapili, čalak som za 5800X 499 a oni to dali za 449 dolarov , ale aj tak stovečku sa oplati priplatiť za 5900X len dufam že budu skladom. Som zvedavi na testy overcloking undervolting čo sa da ešte s neho vytrieskať
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 18:26:56

Tak a máte to i s výkooenmBIG ANVI ve 3 hrách...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 18:39:37
avatar
tím AMD chtělo ukončit ty strašný kecy na netu o tom, jak bude sotva stačit RTX 3070/RTX 2080Ti ....

mimochodem, téměř určitě neukázalo to co dokáže nejvýkonnější z nových Radeonů ;) to si nechává na to 28.10.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 18:40:56
avatar
Taky si myslím, že neukázali nejvyšší model. 28.10. bude sranda
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 18:46:06
avatar
Tak hlavně bude také zajímavé kolik dovede z 3080tky vycucnout 5900X navíc.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 18:55:18
avatar
nic, RTX 3080 není brzděna procesorem, už jsem ti to říkal ... RTX 3080 je brzděna sama sebou vlastní architekturou Odkaz

kromě toho testováno je ve 4K, tam RTX 3080 už je plně využita a na výkonu CPU nezáleží ...
Dexter1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:28:28
avatar
Aha. No to se ukáže. konkrétně Borderland a CoD jsou procesorově docela citlivé hry. Takže nemyslím si že by o 25% výkonější CPU nevytáhl i ve 4K dalších pár FPS navíc.

Zvláště pokud třeba srazí ty nejnižší FPS, to může s výsledkem značně pohnout. Nebavíme se o maximálních FPS ale o Average FPS.
ReveNCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:00:40

podle testu na netu i ve 4k soucasny ryzeny o 1-2% zaostavaj za intelem u rtx 3080. a to maji jeste teoretickou vyhodu pcie4...nebo to je i u rtx3080 k nicemu a zadny narust vykonu neprinese?
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:10:36

Tak som si pozrel test 3080 call of duty 4K ultra a ukazovalo cca 90FPS. Už aj tychto 88FPS RX6000 je celkom slušny vykon
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:14:34
avatar
tam pak zaleži za jakou cenu ho nabidne a při jake spotřebě
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-09 02:00:48
avatar
obojí nabídne lepší - paradox je však v tom, že to na úspěch nemusí stačit. Dokud bude existovat jediná výkonější karta (3090) tak lidi mají pro mě nepochopitelnou potřebu nakupovat od firmy co má takový nejvýkonnější model, i když oni si jdou koupit od té firmy úplně jinou kartu, třeba i lowend.

Že to nedává smysl? Nedává, ale bohužel většina lidí neumí interpretovat fakta a podléhá marketingovým kecům a wow produktům. To se nám pragmatickým bastardům naštěstí nestává a proto nenosíme ani debilní značkové oblečení, zajímají nás jen fakta a technické parametry, jsme přirozeně podezřívaví a svítí nám vykřičník u Všeho, co se líbí masám, protože to většinou stojí za h...o a pro nás to není dost dobrý (po tomhle je asi jasné koho jsem nevolil )
Bluster [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 18:28:52

Intel byl prave pohrben
archecon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 18:32:03

U Intelu je vymalováno. Ještě aby ty procesory byly v obchodech před vánoci.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 18:39:01
avatar
Na trhu od 5.11. Otázkou bude, jestli hned nezmizí kvůli velkému zájmu
Bluster [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 18:43:56

jako ze by se inspirovali slavnou nvidii a dodali 10kusu do cr?
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 18:51:49
avatar
To určitě ne, těch kusů tu bude na 100% více
Ale pro AMD budou nejdůležitější úplně jiné trhy, takže tam vidím prioritu narvat nejvíce kusů. A tím mohou malé státy "ostrouhat".
Uvidíme
archecon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 18:49:33

Právě, přítelkyně když viděla mé nadšení tak povídá abych si jednou za 10 let to 16 jádro koupil a nešetřil... Asi se kožichu vzdala.. to je hodná teda. Tak aby bylo .. a nečekali jsme do března.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 18:56:28
avatar
Jestli čekáš 10 let, tak do března vydržíš
archecon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:03:10

říkali do švestek a na jaře prej nezaseju.. mno..
archecon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Obermaier 2020-10-08 19:07:27

Výkon i ceny jsou vyšší, Ryzen 5950X možná dožene ve hrách Intel a Radeon je slabý!

Na dnešek všichni fandové CPU čekali, AMD oznámilo řadu Ryzen 5000

Co ten chlap hulí fakt nevím.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:14:13
avatar
Já ho nikdy nepochopil. A to za posledních pár let měl občas recenze slušné až si člověk říkal, jestli to psal on.
Asi skvrny na slunce nebo co :-/
archecon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:18:07

Mě se zase na ten jeho web nejde přihlásit. To je pořád. Pěkný bordel. To pako schválně v grafech neukazuje výkon 5900X a mektá o slabém herním výkonu 5950x. Pardon za výrazy, ale to je prostě ubohé a trapné. Prostě trapné , jako děcko ze školky co nedoběhlo první a nedostalo bombon.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:29:36
avatar
5900X vs 10900K má ve hrách v průměru 7%, přesněji (jen %)
+21, +5, +6, +6, -3, +1, +19, +6, +2 a +5.
Pozor, pak je tam graf her v porovnání s 3900X kde jsou ta procenta větší, v průměru +26%.
Tak aby to nemátlo.
joyster1787 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:51:26
avatar
Tie jeho myšlienkové pochody sú už dávno mimo realitu ale tento posledný článok jasne demonštruje ,že potrebuje psychiatrické vyšetrenie a medikamentóznu liečbu. Ja tie jeho grcky už fakt nevládzem čítať
rumpeak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 20:45:59

Já taky netušil, co od rána blázní. To byla jedna sračka vedle druhé. Ale vemte to tak: bylo mu jasné, že jeho šuplík plný akciíí intelu může po dnešku zanést do separovaného odpadu na papír. Tak se prostě ráno pořádně zfetoval.
Bluster [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:08:40

preposlal jsem vas komentar sve zene a budu doufat... bud bude procesor nebo budu bydlet sam a nejspis bude taky
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:19:11
avatar
Proč? Pořád je o tom, aby to bylo vyvážené. Když si koupíš hračku pro sebe za 20tis, no ta ona taky. Nejlépe když si to každý platí z vlastní kapsy.
A nebo jí převeď na víru
Japok [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:05:23

V Intelu teď stoupne počet sebevražd
dawo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:33:04
avatar
Mno. Jsem trochu zklamán že 16 core má 105w a boot 4,9ghz a 8 core má stejnou spotřebu s nižším boostem
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:15:34
avatar
Asi ses překouknul, 5600X má 65W TDP
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 20:27:26
avatar
Ale on píše o "8" core, ne o "6" core. Takže ses překouknul ty;-)

Taky pro mě jediné zklamání celé prezentace je to, že neuvedli osmijádro se 65W.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 21:14:35
avatar
Ne, původně tam měl 6 core, opravil to

Souhlasím, 65W 8jádro by tam bylo hezké.
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - vylepšení 65W šestijádra 2020-10-08 21:38:14

Za mě super, Lisa jen frekvencema posunula 65W šestijádro
3600 - 3,6 >> 4,2 GHz
5600X - 3,7 >> 4,6 GHz
o +400MHz!!! plus vylepšení architektury.
Zrovna u tohohle modelu bude IMHO přínos při výměně největší.
PS: 3600 s "X" je s TDP 95W, kdyby chtěl někdo šťourat
dawo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 22:38:31
avatar
Sorac, opravil sem to a napsal další koment že sem myslel 8. Nějak se to nepropsalo
Sareth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:17:02

Ryzen 5 5600X má TDP 65W
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-09 02:13:04
avatar
chtěl jsem původně 8 jádro kvůli jedinému CCX, ale 105W mě taky odrazuje. Počkám na nějaké další modely a pak se uvidí. 8 jádrový model je pro mě taky největším zklamáním, protože proti 6 jádru je značně dražší a proti 12 jádru má o dost menší cache. Aktuálně bych to tedy viděl na buď ten 6 jádrový 65W model nebo když už jít do 105W, tak ať to má těch 12 jader a pořádnou cache
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-09 11:40:45
avatar
Mezi aktualne zverejnenymi modely a jejich nacenenim mi prijde prave to osmijadro jako nejhure naceneny produkt - je videt, ze si tam nechali prostor pro uspornejsi a levnejsi model(y). Rozdil mezi 6 a 8jadrem 150 usd, mezi 8 a 12 uz jen 100usd pricemz ten kdo kouka po nizkojadernem vykonu tolik jader uz spise ani nepotrebuje a naopak ten kdo prave cili na multicore vykon, to sezene jeste vyhodneji Dvanactijadro v tuto chvili nabizi imho poznatelne nejlepsi pomer cena/vykon, to je teda docela podezrele co? Prichod uspornejsich a levnejsich modelu tim padem povazuji jen za otazku casu..
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:18:39
avatar
Jenom aby to nebyl takový trhák jako R3 3300X. Těšil jsem se, že je budu dávat do sestav. Myslel jsem, že je to chvilkový nedostatek na trhu, ale měsíce plynou a kde nic tu nic.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-09 12:49:15
avatar
bohužel je to pravda, chtěl jsem na něm stavět hned několik levných herních PC pro známé a možná i sebe, ale bohužel se po něm rychle zaprášilo, což mírně zkomplikovalo situaci. No a s uvedením nové generace je opět nejlepší čekat (můžete-li)
vaskos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ceny 2020-10-08 19:29:54
avatar
Mna trocha sklamali ceny, sli hore priblizne o 50 Eur ...

Asi pockam na 5700x ...
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:36:15
avatar
USD ne?
Stejně jako šel nahoru výkon, ten příplatek za to ještě není takový. Řekl bych vcelku akceptovatelný.
Jsem zvědavý jak spadnou ceny Ryzenů 3000.
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 20:34:34
avatar
Myslím, že nespadnou. Stejně jako v minulosti ceny starší generace nespadly. Procesory se prostě doprodají a něco se dá do hotových sestav. Žádný prodejce v Československu nebude prodávat draze nakoupené zboží se ztrátou. Naopak, ceny porostou. A jestli někdo plánujete nákup komponent, tak neotálejte. Nebudou. Prodeje prudce rostou a v podstatě už tu máme předčasné vánoční prodeje.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 20:53:13
avatar
Myslim ze tentokrat nespadnou "tolik" jako drive. Nicmene musim rozporovat ze v minulosti nespadly...loni temer touhle dobou, nekolik mesicu po vydani rezenu treti generace se daly celkem pohodlne poridit napr. ryzeny 2700x za nejake 4k Kc - tedy prakticky za polovinu puvodnich cen. Sam jsem je za tuto cenu nakupoval.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 21:03:59
avatar
Právě. Ryzeny 2000 šly dolů docela rychle a o hodně. Souhlasím, že u Ryzenů 3000 to nebude takové, ale kdyby 3900X spadlo na 8-9tis tak by to bylo super
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 22:12:56
avatar
Jenže u Zen+ je důvod slevy stejný jako u Polaris grafik. Výroba u GF je levná a je potřeba výrobního objemu těch továren využít.
Zen2 vyráběný u TSMC už tak levný nebude, ale samozřejmě záleží na tom, jestli TSMC bude chtít ty výrobní linky přebudovávat na 7nm EUV, nebo jestli je radši nechají ještě nějakou dobu makat aby se líp zaplatili. Pokud to druhé, tak by Zen2 přece jen o něco jít dolů mohli.
vaskos [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-08 19:51:47
avatar
sorry USD samozrejme, no u nas to bude tak 50 Eur...
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-09 10:34:37

Nové procesory vypadají velmi dobře. Jsem potěšen. Až teda na ceny. Uvidíme, jestli bude 5600 nonX. Kdyby byl okolo 6k, tak by to bylo fajn. Ale aktuálně cena 299 USD = cca 8300.
Co mě zaráží jsou TDP.
6 jádro má 65W na 4,6GHz - To je cajk.
8 jádro 105W na 4,7GHz - To už je dost, ale pořád je to cajk
12 jádro 105W na 4,8GHz - Toto nechápu
16 jádro 105W na 4,9GHz - Toto už vůbec nechápu

Umí to někdo schopně vysvětlit, jak je možné, že 16 jádro má 105W, když je to vlastně 2 x 8 jádro?
Erax [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-09 12:13:14

300 USD = 6900
více jádrové procesory mají nižší základní takt
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-09 12:42:17

6900 ale bez DPH... Já jsem samozřejmě myslel s DPH. Základní takt možná. Turbo je zase vyšší. Ale takový rozdíl?
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-09 13:25:35
avatar
Jo, ten základní takt udělá hodně. Efektivita s rostoucí frekvencí neklesá lineárně. Proto Intel tak extrémně topí, když se snaží jet hodně vysoko...
To šestnácti jádro při stejné spotřebě při zátěži všech jader bude mít výrazně nižší frekvenci než osmijádro.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-10 11:33:38

Zase do toho určitě perou větší napětí, než by bylo nezbytně nutné.
flash666 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-09 13:28:12
avatar
5950x je binned jako byl 3950x ;) a jedna se TDP ne odber
Erax [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-10 13:22:36

TDP typicky není úplně maximální výkon daného čipu ale výkon, který může být dosažen pomocí standardních aplikací. Maximální výkon se od udávaného může lišit typ od typu a výrobce od výrobce, protože každý si vykládá definici TDP po svém.
renmou [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-10 13:45:01

Tak hlavně TDP je Thermal design power. Což je v překladu jak silný potřebuješ chladič. Spotřeba je něco jiného. Na tu spotřebu jsem samozřejmě zvědav. Moje R5 3600 si bere 88W.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-10 11:32:56

Těch 105W je krutě zaokrouhlených. Spíše to bude něco jako 65W - 75W - 90W - 105W.

U Intelu bylo naprosto běžné, že značil nižší procesory všechny jako 65W modely, přitom většině z nich mohl klidně dát nálepku 55W nebo i 45W.
emko [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-09 21:17:42

8C/16T jako základ už je tedy dost overkill, bohatě stačí 4C/8T, hlavně když to bude mít dost vysokou frekvenci. Je lepší mít o min.+20% rychlejší jádra, než jich mít 2x tolik.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-10-12 07:38:53

Vypadají jako standardní evoluce. Nicméně s ohledem na cenu se podle mne vyplatí počkat až se vyprodají modely předchozí generace. Pak by cena nových modelů mohla klesnout o 50-100 dolarů podle modelu. Což může být zajímavé pro někoho s B550 nebo X570 deskou. Ještě by to chtělo rozšířit o APU modely a docílit stavu, kdy APU nebudou o generaci pozadu.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 488x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 811x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3094x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1346x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1214x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1894x
Komentářů: 1