AMD RYZEN procesory jsou výkonnější než před rokem – optimalizace aplikací hrají velkou roli Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 22 březen 2018
altOptimalizace her a dalších aplikací jsou stále klíčové. Což potvrzuje Intel i AMD.

 

 

 

V rámci GDC 2018 vývojáři a výrobci HW diskutují na různá témata. Mezi hlavními je pak lepší využití dostupného výkonu a HW prostředků ze strany aplikací, tedy prakticky optimalizace. Stále totiž platí, že v recenzích a testech procesorů a grafik fakticky netestujeme výkon samotného procesoru a grafiky, ten je totiž jasně daný HW parametry a neměnný. Fakticky testujeme výkon jednotlivých aplikací, tedy to, jak moc dobře jsou optimalizované pro konkrétní procesor nebo grafiku a kolik toho dostupného výkonu z daného hardware vytáhnou. Často by bylo spíše zajímavé, kolik ho nechají ležet ladem.

AMD a Intel měly zajímavé přednášky o optimalizacích nejen her na současné vícejádrové procesory, kdy obě firmy hovoří naprosto jasně: Počet procesorových jader a vláken v následujících letech u běžných procesorů stále poroste. Obě firmy si přitom uvědomují, že řada současných aplikací velmi zaostává ve využití vícejádrových procesorů a některé aplikace dost alarmujícím způsobem.

AMD, které loni uvedlo zbrusu novou architekturu, což jsme na trhu neměli spoustu let, pak ukázalo, že na optimalizací pro konkrétní architekturu velmi záleží. Rok po vydání jsou RYZEN procesory v řadě oblastí mnohem výkonnější, než byly před rokem. Tedy přesněji výkon CPU se samozřejmě nezměnil, za to se změnil výkon aplikací, které nyní využívají lépe procesory této nové architektury.

Mnozí ignorovali, že při vydání procesorů AMD RYZEN drtivá většina aplikací vůbec tyhle procesory neznala a samozřejmě tím byl výkon negativně ovlivněn (i tak byl velmi slušný). Řada aplikací však za poslední rok dostala update a nové verze, které již procesory RYZEN znají a výkon se v některých případech zlepšil naprosto zásadně. AMD ukázalo některé konkrétní případy zlepšení díky optimalizacím.

Samozřejmě je zde stále spousta práce a řada aplikací, které zdaleka nevyužívají AMD RYZEN procesory stejně dobře, jako Intel modely. Notoricky známé jsou aplikace od ADOBE (Photoshop, Premiere apod.), které o AMD RYZEN ještě stále ani neslyšeli a i vícejádrové procesory zdaleka nevyužívají tak, jak by se slušelo. Mezi hrami pak nejnověji nová verze World of Tanks 1.0 silně preferuje a je optimalizovaná pro Intel a vůbec pro AMD čipy (naštěstí to pro hratelnost nic neznamená). Zájem vývojářů své aplikace skutečně optimalizovat, je tak stále klíčový ...

K tématu využití procesorů ve hrách hovořil na GCD i Intel. Ten vysvětloval úskalí ale potenciál optimalizací her pro vícejader a více vláken. Přiznává, že v současnosti hry nedokáží těžit a využít více než 6jádrové CPU, kdy procesory s 8 a více jádry již nemají prakticky žádný přínos. Intel hovořil o důvodech proč tomu tak je, stejně tak názorně vysvětloval, proč někdy dochází k poklesu výkonu při aktivním hyper-threadingu (dělení se o prostředky mezi 2 vlákny v 1 jádru).

Závěrem bohužel je, že stále budou existovat velké rozdíly mezi hrami v optimalizacích a nadále budou případy, kdy fakticky mnohem slabší procesor, bude "mít" stejný, či často lepší výkon (tedy přesněji nabízet více FPS) než fakticky mnohem výkonnější čip (který má více jader, ale jsou špatně využita, nebo spíše nejsou vyžita vůbec). Je tak omyl říkat, že třeba 6jádrové Core i7 má lepší herní výkon než 12jádrové Core i7 jen proto že systém s ním vykazuje více FPS, protože ve skutečnosti ten 12jádrový má vyšší výkon včetně herního, jen to není vidět, protože hra jeho výkonu nevyužívá a dává vyniknout jen 6jádrům, která ale mohou běžet na vyšším taktu u méně jádrového modelu. Různé škálování tak bude nadále bohužel běžné a uživatele obtěžovat a využití výkonu CPU ve hrách bude u řady z nich stále špatné.

AMD k tomu dodává, že vývojáři her a aplikací se s nástupem RYZEN procesorů přeci jen začínají učit optimalizovat pro více jader, kdy v některých případech dokonce některé hry měly funkční potíže na nových procesorech s více jádry. Například desktopový 16jádrový RYZEN ThreadRipper některé vývojáře hodně překvapil (nejen je), a jejich aplikace se odmítaly i spustit na tolika jádrovém procesoru a museli jste ručně několik jader deaktivovat. Žijeme zkrátka v době, kdy po téměř dekádě flákání se na 4jádrech, najednou může mít běžný domácí PC i 16 jader/32 vláken. A existuje dokonce možnost, že AMD to příští rok posune na dvojnásobek! Vývojáři se tak musí chtě nechtě probudit a začít něco dělat, a to je asi největší problém :).

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-03-22 19:24:55
avatar
No jo..stejně jako u jedné nejmenované značky oblečení by mělo platit, že čím víc jader, tím víc procesor. Akorát v IT světě, kde všechno záleží na optimalizacích to je bohužel jinak.
marek13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-03-22 22:13:48

Aj keď článok trefne popisuje aktuálnu situáciu, možno by bolo vhodné trochu zdôrazniť, že pre skutočného koncového zákazníka je naozaj podstatný reálny výkon v aplikáciách, nie nominálny výkon, ktorý väčšinu času ostane ležať ladom.
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-03-23 08:12:13
avatar
No a prave tu lezi ten problem "prijimania" informacii o vykone. Ti, ktori vedia ako to naozaj je, vedia, ze vykon tam je, ale nie je optimalne vyuzity. A potom ti, ktori sa danej problematike nevenuju, pretoze ich to nezaujima, hlcu len vykonnosne grafy, a na zaklade toho hodnotia vykon. Ide pritom o skresleny fakt o vykone, ale vo vacsine pripadov, zial, prave ten sa berie do uvahy najviac.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-03-23 08:53:55

Problematika vícejádrových optimalizací se týká jak Intelu, tak AMD, akorát AMD nabízí cenově dostupnější procesory. Je jen na vývojářích kdy začnou více optimalizovat. To že oba výrobci nabízejí naddimenzované cpu je jen a jen dobře.
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-03-23 13:22:34
avatar
Vykonny procesor je fajn, ale SW je jednoducho pozadu. Vyvojari nestihaju pisat tak paralelne programy, aby sa vyuzil CPU na 100%. Myslim tym vo vacsej miere, nie len benchmarky, synteticke testy a niekolko malo profi programov. Ved doteraz v podstate ani nemali na to dovod. A toto si prave vela ludi nevie uvedomit, ze sa meria vlastne schopnost programu vediet vyuzit viacjadrovy CPU, a nie vykon CPU ako HW celku. Tym netvrdim, ze viacjadro nie je treba, alebo ze je zbytocne. Len si este pockame, kym schopnosti viacjadra budu skutocne plne vyuzite.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-03-23 15:15:26

Tak to se ale bavíš jen o režimu využití jader jednou aplikací, resp. jednou instancí jedné aplikace. Ale ty jádra se hodí i v jiných případech Např. v práci se kupují "kancelářské" Intely, protože Intel že. Takže 4 jádra:/
Doma 8 jader "herních" a prostě svižnost systému je úplně někde jinde. Dáš dvě jádra virtuálu a 4core CPU se začne zadýchávat...
Tak hlavně že máme ty moderní Intely a ne ty zastaralý AMD:/
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-03-23 17:07:09
avatar
Jasne, multitasking je skvely pripad vyuzitia viacjadier. Ako si poznamenal, mal so na mysli hlavne hry a programy, ktore dlhodobo maju problem vyuzit viacero jadier. A potom je tu problem, ze sa musia vyvojari naucit spravne vyuzit novu Zen architekturu, aby sa Ryzeny naplno prejavili.
marek13 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-03-23 19:15:17

Nepovedal by som, že "žiaľ". Do úvahy podľa mňa treba brať ten výkon, ktorý reálne použijem. To teda záleží od typu programov a aplikácií, ktoré používam. Vtipné je, a tí ktorí mali možnosť fungovať na FX mi iste dajú za pravdu, že ak by sme sa to dívali tou istou optikou, tak ani FX v podstate neboli zlé. Koľko krát som mal v hrách vyťaženosť procesora do 50 %, ale FPS 30. Intel i5 frčal na 99 %, ale FPS tiež bolo 60. Sedem či osem rokov mali tvorcovia aplikácií čas pochopiť, že aj FX by dalo 60 FPS ak by preň napísali ten správny kód. Nič sa však nestalo. Dnes je tom ryzen omnoho lepšie, ale v podstate AMD skúša znova to isté. Teraz nám už ponúka 16 vlákien. Máme však istotu, že niekedy tých 16 vlákien okrem syntetických testov reálne aj využijeme? Po skúsenosti s FX by som nebol až taký optimista. A preto hovorím, že radšej budem mať doma 6 vláknový intel, ktorý budem pravidelne vyťažovať k 100 %, ale všetko mi pobeží tip top, ako by som mal mať 12 vláknový ryzen, ktorý nikdy nevyťažím na viac ako 60 %, ale občas škubne.
Je to proste proti logike kupovať celkový výkon, na ktorý sa ani nepozriem oproti adresnému výkonu, ktorý nikdy nezaváha.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-03-23 09:58:17

Dnes už bude vše pouze a jen o optimalizacích. Doba, kdy v procesorech bylo pár jednoduchých jednotek je pryč. Jedna věc je optimalizace na určitou architekturu nebo instrukční sadu. Druhá věc je optimalizace ve smyslu využití více jader. To první je obecně jednodušší. To druhé je celkem problém. Jsou aplikace, kde paralelizace není velký problém, typicky zpracování mediálního obsahu, kde je možné si úlohu "nakrájet" a rozdělit mezi jádra, nebo v serverech při virtualizaci nebo pokud pouštíte x instancí nějaké aplikace, takže opět využijete x jader. V desktopu je ale velké množství úloh typu, kde prostě musíte znát výsledek procesu právě běžícího vlákna, než budete moci začít proces nový a tam prostě můžete mít jader kolik chcete, ale není vám to moc platné. Navíc pro vývojáře to není zrovna jednoduché a nedivím se, že se jim do toho moc nechce. Nikomu se nechce psát a ladit aplikaci pro x vláken měsíc, když mu ta samá napsaná pro jedno jádro zabere pár dní. Takže proto moc nevěřím, že by se objevila kvanta aplikací, které využijí více jak 4 vlákna. I oni mají svůj časový rozpočet a nemohou se v tom piplat další měsíce ... ta práce se nakonec projeví v ceně aplikace, takže by se mohlo stát, že aplikace by sice byla skvěle optimalizovaná, ale stála byl 10x víc než aplikace konkurence a ve výsledku by to skoro nikdo nekoupil.
kojot1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-03-23 15:18:52

Tam, kde je potřeba více jader (např. generování, render, apod.) se bavíme o tak drahém SW, že snad probůh...
Ostatně, ani freeware s tím nemá problém, viz např. konvertor audio formátů, nastavíš 8 vláken a šup, osm jader maká jak o život. Apka zadara.

Druhé téma jsou hry. Roky se vyvíjí hry pro 6-8 jader (dle přidělení prostředků v konzolích). Jenže PC je zaseklé na starých API (díky MS, nVidio....) a multithreading je pain.
Přitom konzole defakto skloňují 4k hraní na PC starých 3 roky.... Na PC se bavíme o HEDT a ještě tak tak. OMG.
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ono to nie je tak jednoduche 2018-03-23 12:09:00

Kedze sopm ucil od 1.7.2005 od 30.6.2017 paralelne programovanie, tak neverim,ze by sa nieco zmenilo k lepsiemu v pocet paral;enych programatorov od roku 2017. Skor naopak danosti studentov na to klesli...


Parallel programmers not prepared for the glorious revolution
By Wily Ferret
Tue Nov 27 2007, 12:28

INTEL RECKONS barely one per cent of software programmers are prepared to face the challenge of parallel programming, which the hardware giant (unsurprisingly) reckons is the future of development.
http://www.theinquirer.net/inquirer/news/1026585/programmers-prepared-glorious


Software needs meaty cores, not thin, stringy ARMs, says Intel
By Simon Sharwood, 26 Feb 2014

“The world has a big issue around vectorisation and parallelisation of code,” Graylish said. “99% of code isn't written that way.” Graylish also feels “defining a workload that can run in 1000 cores is hard.”

Most software, Graylish added, “still requires a big meaty core” and Intel is happy to provide them.
http://www.theregister.co.uk/2014/02/26/ software_needs_meaty_cores_not_thin_stringy_arms_s ays_intel/
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Zemny v hernom biznise 2018-03-23 12:16:29

co sa tyka optimalizaciii - aj 15% je malo

A Valve Linux Developer Managed Another Small Performance Optimization For RADV
Written by Michael Larabel in Mesa on 23 March 2018

On a Polaris 10 GPU, Pitoiset found the Serious Sam 2017 performance to go up by about 4%. Talos and F1 2017 should also benefit but at least for his system's configuration he didn't notice any difference. In a shadow-mapping Vulkan demo the performance went up by 10~15%
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=RADV-GFX8-HTILE-Opt

Sranda musi byt

Windows 10 vs. Ubuntu Linux With Radeon / GeForce GPUs On The Latest 2018 Drivers
Written by Michael Larabel in Operating Systems on 21 March 2018.
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=win10-ubuntu-gpufresh&num=4

podobne

LuxMark OpenCL Performance On Windows vs. Linux With Radeon/NVIDIA
Written by Michael Larabel in Microsoft on 23 March 2018
https://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=OpenCL-Windows-Linux-LuxMark



a ukazuju t aj testy aplikacii

Windows 10 Pro vs. Five Linux Distributions In Various Benchmarks
Written by Michael Larabel in Operating Systems on 23 March 2018.

https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=win10-linux-core9&num=4

a
https://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=win10-linux-core9&num=2
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-03-23 12:56:21
avatar
...tak třeba v Solidworks stále max vytížení na 50% ...
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-03-23 16:20:31
avatar
A jen pro zajímavost...pracuje sw se všemi jádry/vlákny nebo ne?
Protože např. moje zkušenost s konverzí videa do H.265 na Ryzen 7 1700 říká, že sw využije všechny vlákna, ale až při rozlišení fullHD a výše je využije na 100%. Když mám film v nějaké slabší kvalitě a rozlišení (standardně nějaké staré klasické pecky), tak CPU nejede naplno i když sw všechna vlákna využívá. Čím to je nevím.
Kdyby někdo věděl a věděl co s tím, rád si to "poslechnu"
QWERTY [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-03-23 17:24:22
avatar
Mňa by to tiež zaujímalo, nemá niekto radu?
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-03-26 12:29:29
avatar
Pracuje s půlkou... ale věřím, že se to časem zlepší. třeba Adobe Media Encoder taky bral jen max 50-60% výkonu, ale po nějakých updatech to najednou bere přes 90%. Ale ty teploty....!!! Boxovaný chladíč (X1700) je na delší výpočty nepoužitelný, 90stC je tam za chvilku a musím pauzovat. Po instalaci lepšího (a levného) chladiče to bude doufám jiná, dnes ho tam budu montovat. Kdyby AMD míď řešili pi*ovinky jako RGB svícení a raději to investovali do lepšího chladiče, udělali by líp.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-03-27 07:44:55
avatar
Pokud nemáš OC, tak takové teploty jsou docela divný. A jestli máš OC, tak se není čemu divit...na to box není stavěný.
RiMr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-03-27 15:29:50
avatar
...kdepak, žádný OC, z toho jsem vyrostl, ve smyslu, nemám na to čas
harrym [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-03-25 10:59:17

Mno, ještě by bylo důležité říci, o kolik za tu dobu narostl výkon Intel procesorů. Ta "vylepšení" her totiž nemají jen vliv na procesory AMD, ale z velké části obecně, tj. i na Intel.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-03-27 12:04:01
avatar
naopak, výkon Intel procesorů poklesl ...

1, Optimalizace her na AMD RYZEN nemá na výkon Intel vliv, protože ty hry už na Intel optimalizované byly když vyšly ...

2, Výkon Intel procesor pokles v průměru o několik % a to vlivem oprav a záplat MELTDWON a SPECTRE, které mají vliv i na výkn ve hrách, kdy si u procesorů Intel všímáme zejména poklesu minimálních FPS a horších průběhů ...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Pondělí, 25 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 584x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Pátek, 22 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1535x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Čtvrtek, 21 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1230x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Středa, 20 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1909x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluÚterý, 19 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1161x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1913x
Komentářů: 3