AMD začíná mluvit o ZEN 4 procesorech a RDNA 3 grafikách – chystá masivní vylepšení a novinky Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sunday, 17 January 2021
altVývoj nových generací procesorů a grafik už směřuje do finále. AMD tedy ví, co bude moci nabídnout.

 

 

 

 

Ačkoliv se ZEN 3 procesory a RDNA 2 grafické karty teprve začaly prodávat a zdaleka nemáme na trhu všechny produkty na nich založené, z hlediska vývoje jsou vlastně prakticky ukončené. AMD už se věnuje jen vylepšování a ladění jednotlivých produktů, SW podpory apod. Hlavní pozornost a maximum prostředků však nyní věnuje dokončení vývoj následujících generací architektur. A vzhledem k tomu, že právě letos (2021) má být vše dokončeno, AMD směřuje do finále a začíná o těchto novinkách oficiálně hovořit, protože už musí mít velmi pokročilé vzorky atd.

Poprvé se tak AMD vyjádřilo přímo na adresu ZEN 4 architektury. O té víme, že půjde o opravdu zásadní vývojový skok. Čipy jsou přímo navrženy na 5nm výrobu TSMC, která ji pro ně také na míru navrhla. Samozřejmě skok ze současné 7nm (kdy navíc ZEN 3 ani nepoužívá nejlepší a nejpokročilejší verzi 7nm TSMC, tedy tu s EUV) na 5nm výrobu bude znatelný, i kdyby AMD nezměnilo na čipu téměř nic. Jenže ZEN 4 bude mít hodně nového.

Více-prezident AMD říká, že máme čekat opět masivní skok výkonu tzv. IPC. Tedy nárůst výkonu na takt. ZEN 4 bude opět výrazně překopaná architektura. Očekává se zrychlení a zvětšení cache, samozřejmě i vnitřní sběrnice samotné. Ta bude muset být výrazně zrychlena, protože se přechází na velmi rychlé DDR5. A doposud AMD udržoval takt vnitřní sběrnice čipu svázaný s taktem operačních pamětí, proto AMD těží z rychlejších paměťových modulů, protože osazením DDR4 3600 až 4000 MHz vlastně „taktujete“ procesor samotný proti základním defaultním 3200MHz. DDR5 jsou ale mnohem frekvenčně rychlejší.

AMD upravilo u ZEN 4 všechny klíčové aspekty architektury a procesoru samotného. Zatím ale pochopitelně neřeklo, jak moc to bude lepší. Například je otázkou, zda AMD zvýší počet jader, kdy proti tomu hovoří mnoho aspektů. Zajímavější by údajně bylo zvětšit jádra a zvednout počet vláken. Nevíme přesně, co v tomto ohledu přinese ZEN 4, nicméně z hlediska IPC očekávejte podobný posun, jaký udělal ZEN 3, tedy opravdu opravdu hodně velké zlepšení. Jenže zatímco ZEN 3 proti ZEN 2 neměl výhodu nového výrobního procesu (a přesto je významně frekvenčně rychlejší a efektivnější) ani výhodu nové platformy (kdy nutná kompatibilita s AM4, kterou AMD navrhlo pro první ZEN, už mnoho věcí zásadně brzdí), ZEN 4 bude mít výhodu více než 1generačního skoku u výrobního procesu. A k tomu výhodu nové na míru pro něj udělané „AM5“ platformy navíc s DDR5 a PCIe 5.0.

Osobně tak očekávám od ZEN 4 mnohem větší celkový skok, než jsme viděli u ZEN 3. Na rovinu, podle mě bude ZEN 4 největší posun v mnoha směrech nejzásadnější posun, od uvedení RYZEN 1000 série proti FX. Rozhovorů s AMD na téma ZEN 4 ostatně přibývá a sám jsem na toto téma s několika lidmi hovořil a všichni, kteří vědí, tak se tváří opravdu hodně sebejistě.

Kdy se tedy dočkáme? To je otázka, nicméně ZEN4 svítí v roadmapě na konci roku 2021, kdy jde ale určitě až o produkt pro rok 2022. Byl bych opravdu v šoku, kdyby jej AMD vytáhlo na trh ještě tenhle rok. Podle mě to ale neudělá. Já si stále myslím, že letos sice uvidíme novou AM5 platformu s DDR5, ale půjde o „test“, kdy AMD pro ni vydá upravené ZEN3 (ZEN3+) procesory v rámci „WARHOL“ platformy. ZEN 4 procesory osobně očekávám až tak v Q2 2022. Mimochodem AMD už pracuje také na ZEN 5, na kterém dělá druhý team. Jaké má cíle ohledně něj ale prozatím nechce říci ani samo AMD. Žádné zpomalování vývoje se evidentně nechystá a AMD bude uvádět nové procesorové produkty pravidelně rok co rok.

  • RDNA 3  

A totéž platí na poli grafických karet a GPU jako takových. Zde se věci teprve naplno rozjíždí. RDNA 1 se povedlo, ale mnohem zásadnější jsou nově uváděné RDNA 2 a také CDNA architektury. Pokud jde o CDNA, tohle je zásadní produkt pro HPC, kdy nový Instinct Mi100 je dokonce momentálně nejvýkonnější HPC GPU na světě a už teď má AMD jisté odběratele v podobě hned několik nejvýkonnějších superpočítačů světa.

RDNA 2 je pak dost možná nejzásadnější grafická architektura v historii nejen AMD, ale celého trhu. Poprvé je nová generace herních GPU uváděna současně na PC i na konzole. V obou případech výrazně překonává očekávání, a především bude zásadní stavebním kamenem pro novou generaci her a herních technologií. RDNA2 také vrací AMD do high endu (kdy v mnoha případech je dokonce RX 6900XT nejvýkonnější herní grafika na trhu), ale také AMD vrátí do mobilního segmentu. No a již příští rok se dočkáme RDNA 2 v mobilní ARM SoC platformě, díky SAMSUNGu. Ten navíc má v plánu své nové EXYNOS s RADEON RDNA grafickou částí, prodávat i dalším výrobcům mobilit.

AMD už ale pracuje na nové RDNA 3, která podle všech indicií by měla přijít s čipletovým designem! Tedy Multi-GPU. Současně by mělo přijít ještě s výrazněji propracovanějším Infinity Cache systémem. K tomu téměř určitě bude vyráběno 6nm nebo dokonce 5nm. Alespoň ty klíčové části. Samo AMD očekává, že RDNA 3 přinese opět alespoň 50%+ zlepšení efektivity, kdy v případě RDNA2 proti RDNA1 byl dokonce tento původní plán překonán. Například RX 6900 XT je o zhruba 65% efektivnější než RX 5700 XT (RDNA 1). Takže jestli AMD opět plánuje podobný skok i u ZEN 3, je to dost šílené. Ale s čipletovým designem určitě zvládnutelné.

Podle toho, co slyším ze zákulisí, je RDNA 2 teprve skutečně jen zahřívací kolo. Přirovnávání k ZEN+ (RYZEN 2000 sérii), který vrátil AMD naplno do CPU high endu, je prý zcela na místě. Takže pokud RDNA 2 je ZEN+, tak RDNA 3 má být ZEN 2 a víme, jak masivní zlepšení po všech stránkách představovaly RYZEN 3000 procesory. Fakt, že RDNA 3 má být opravdu velká věc, tomu nasvědčuje i nervozita u konkurenční NVIDIA. Ta vůbec nečekala, že RDNA 2 bude tak dobré. On to asi nečekal nikdo. Speciálně když AMD nejen dokáže výkonem soupeřit s tím nejlepším, co NVIDIA má, ale dokáže to s mnohem lepší efektivitou a dokonce (alespoň oficiálně) za nižší cenu. Takže pokud RDNA 3 přinese to, co se očekává, nervozita u NVIDIA není nijak překvapivá.

Pro nás to znamená jen dobré věci, tedy hlavně to, že nové CPU a GPU budou sakra zajímavé. Jestli budou zajímavé i jejich ceny, to je otázka. Nicméně pokud vás to zajímá, tak současná situace, kdy výroba nestíhá, doprava zdražila a ceny všeho letí vzhůru, by nové generace ovlivnit neměla. Tedy alespoň pokud jde o příchod na trh. Rozjel se souboj, který jsme tu už dlouho neměli a všichni výrobci budou tlačit novinky na trh, jak nejdříve to bude možné. Ostatně AMD udělalo něco neuvěřitelného, něco, co jsme neviděli možná 15 spíše 20 let! Uvedlo zásadní novou generaci a zcela novou architekturu pouhý rok po té předchozí v případě mobilních RYZEN 4000 vs mobilní RYZEN 5000. A dává jasně najevo, že nehodlá ubrat plyn, ale právě naopak. Tím spíše, že Intel a NVIDIA se budou najednou také snažit … tomu se říká konkurence, něco, co jsme na CPU a GPU trhu mnoho let neměli.

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 02:29:08

Začínám pomalu se slzou vzpomínat na to slabší AMD se skvělým poměrem cena/výkon, o něco málo horším výkonem a nutností jim fandit, aby vydržely. Tohle je úplně jiný AMD. Je vůbec někdo z těch dalších 2, kdo by převzal štafetu toho dobrého, slabšího Mirka Dušína?
JirkaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 05:54:35

To je těžké, AMD má špičkové produkty, vývoj a výroba něco stojí a nepochybuji, že akcionáři chtějí finanční výsledky. Osobně mi nepřipadá, že by ceny byly až tak přestřelené, tady je jasný vítěz nVidia
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 06:14:01
avatar
A co máš přesně za problém? Pokud chceš levný CPU, tak je tady 10400F. Grafiky jsou předražené kvůli kryplokopům a Applu.

Není důvod "vzpomínat" na nepoužitelné FX (s výjimkou FX6300, která hrála roli dnešní 10400F) ani na recyklaci Polarisek (byť to byly dobré karty).
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 08:21:33
avatar
Zrovna včera jsem si na dvou nej eshopech zkoušel co by stálo kdybych dělal upgrade platformy (mám stále i7 2600K).. zkoušel jsem LGA 1200 i5 10400F a AM4 Ryzen 3600 .. CPU+RAM+MB .. no vyšlo mi to vše ve výsledku +- stejně... volba 1 byl "budget intel" kde jsem užil B460 Chipset a ram 2666 Mhz ... volba 2 byl "intel" chipset Z490 ram 3200 Mhz (s tím že tam byla nejlevnější deska za 3200 Kč).. volba 3 "ryzen" 3600 ram 3200 Mhz (deska Msi B450 Tomahawk)... rozdíl mezi 1 a 2 byl asi 300 Kč (tedy volba s pomalejší ram se nevyplatí vůbec) a mezi 2 a 3 asi 800 Kč... čili dospěl jsem k tomu, že ani ten intel v budget volbě 1 nemá vůbec smysl... navíc s ram 2666 Mhz je v půlce her 10-20% rozdíl ve fps chce to tam prostě ty 3200 Mhz ram aspoň což znamená +500 minimálně na desce oproti desce k Ryzen... i5 10400F s variantou rychlejší ram vs ryzen 3600 cena je rozdíl cca 800 ... čili ve výsledku výhodu ceny i5 (3800 Kč) smaže cena desky a ram...
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 10:21:27
avatar
Obavam se, ze B450 uz je dneska dosluhujici platforma. Jedine plus jsou ty rychlejsi ram. Jinak je to do budoucna bottleneck. Takze bych spis uvazoval o A520, nebo rovnou B550.
Jinak ten realny prinos rychlejsich ram vidim ponekud sporne. Vymenil jsem 3000MHz za 3600MHz a ten rozdil je pro uzivatel nepostrehnutelny. Alespon u me. A to ani mezi zakladnim taktem na 2666MHz.
Hlavni duvod porizeni tedy je spis fakt, ze 3000MHz pameti jsou levnejsi nez 2666. Ale i ty neni problem provozovat bez XMP.
Za me osobne je vyhazovat tisice navic, za benchmarkova procenta, pouhá marnivost. Obecne je podle me efektivnejsi penize navic nacpat do lepsi grafiky, kde je ten skok ve vykonu casto markantni. Bohuzel to neplati dnes. Dnesni doba fakt neni pro nakup vetsiny HW idealni.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 11:19:57

Bottleneck do budoucna se týká všech starších čipsetů a i těch aktuálních s DDR4. Myslím si jen jedno, že B450 co se týče podvozku pro Ryzeny jsou a byly asi nejlepší desky v poměru c/v a vyladěnosti. A věřím, že ještě chvíli v pohodě vydrží, kdo je vlastní v pc.
petrM78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 11:49:17

jo byly, ale ted bych b450 v zadnym pripade uz nebral...sam nevim co se svou delat az bude moznost nejakyho upgradu, a to sem bral naschval jednu z tech lepsich a drazsich kvuli moznosti upgradu. ale klanim se spis k tomu, ze az bude za rozumnou cenu nejakej r7 5700 tak ho vemu i s b550 deskou. pameti s novym cpu musim taky vymenit za aspon 3600Mhz se slusnym casovanim a pro sichr budu mit na desce aspon pcie4 slot pro ssd, ktery se mozna za rok dva na hry muze hodit. a jo porad sem dost nasranej, ze to amd na b450 deskach umele zakazalo..primo pro tu mou byl beta bios co to podporoval a fungovalo to.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 11:59:03

Upgraduješ zřejmě častěji procesor a tam máš pravdu. Pokud teď stavět nové pc, tak B550 je jasná volba. Já narážel na životnost platformy s DDR4 a tam se ukazuje B450 jako nejdelší držák v generaci Ryzenů s DDR4 a mě osobně do DDR5 platformy snad vydrží bezbolestně.
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 11:59:11
avatar
Odladene jsou i Z68 nebo Z77 pro ty i7 2600.
Samozrejme B450 jsou skvele pro ty, co uz je maji. Menit treba B450 za B550 je zbytecne. Ale do noveho uz bych je nebral, pokud nebudou za nejakou hodne zajimavou cenu, jako treba Tomahawky pred vanoci za 2k.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 11:20:33

.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 11:36:58
avatar
To sice jo.. ale já vydržím na dané platformě i 6 let a víc.. čili pořízení levnější varianty s B450 a ryzen 3600 by mě nijak netrápilo (co se týče upgr na Ryzen 5XXX) a vydrželo by mi dost dlouho.. jinak to nebyly benchmarky ale testy přímo ve hrách a rozdíly u INTELU (zhlédl jsem spousty recenzí a videí) mezi 2666Mhz a 3200/3600 byly tak půl napůl .. v jedněch hrách minimální v jiných šlo řádově o jednotky a někdy i 10-20 % fps navíc.. ale ano, šlo by to provozovat i s 2666 Mhz, nicméně rozdíl je pár stovek na zákl. desce s Z490, čili lepší vzít tu...
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 13:01:54
avatar
B460 vs Z490 par stovek? Mozna mezi B460 a H470. Z490 byva minimalne o litr drazsi.
Napriklad ASUS TUF s WiFi:
B460 od cca 3300,-
H470 od cca 3700,-
Z490 od cca 4800,-

Nicmene tech par stovek za H470 se imho vyplati, za 4 PCIE (20 celkem vs 16 u B460)linky navic a USB 3.2 gen2. I kdyz ani tady vetsina uzivatelu nemusi poznat rozdil, protoze malokdo vyuzije vsechny PCI-E a rozdily mezi USB verzemi 3.2 a 3.1 je take pro vetsinu uzivatelu nepostrehnutelny.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-19 07:57:47
avatar
ASUS PRIME Z490-P 3200 Kč
ASUS TUF GAMING B460-PLUS 2800 Kč (wifi fakt nepotřebuju)

Desku skoro za 5k k non-K procesoru fakt nepotřebuju k i5 10400F ... a k čemu mi jsou 20 PCIE linek místo 16 fakt nevím ... já využívám jen 1x GPU a jiné přídavné karty jsem nikdy v PC neměl... jinak já k tomu přistupuji vždy poměr cena/výkon (od CPU, MB, GPU) a vyfikundace, který nevyužiji fakt nepotřebuju .. nikdy jsem neměl high-end
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-20 09:15:18
avatar
To byl jen příklad. Váš argumentační faul jsem samozřejmě pochopil už s prvního příspěvku. Srováváte nejlevnější Z490 s průměrem B460. B460 PRIME se prodava od 2100,-. Jsme opět na rozdílu litr.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-20 12:21:55
avatar
Co mi dá deska o litr dražší navíc? Proto bych se k non-K procesoru nebál dát klidně levnější Asus... a jsme opět na rozdílu pár stovek... ten levnější Asus určitě nebude trpět nějakou nekvalitou a u non-K procesoru nepotřebuje silnější VRM či lepší chlazení...
RadekM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 11:27:09

Taky jsem to teď řešil s tím že jsem chtěl nejméně 8 jádro a PC na hry. No a světe div se Intel mě vyšel levněji
Dnes se i7 9700KF prodává za 6500 k tomu dříve prémiová deska GIGABYTE Z390 AORUS PRO dnes už jen za 3800 + chladič k CPU Silentium Grandis 4 za 1400 a Ram DDR4 3200mhz CL16 za 1750. Jsem na cca 13 500 a mám solidní základ na herní PC. Pokud bych dnes chtěl 8 jader od AMD nejlevnější je R7 3700X za 8500, ale ten ve hrách nestačí na i7 9700KF. Všude jinde ale Intel drtí. Já chtěl ale čistě herní PC. Ostatní ceny by byly stejné. Možná by se dalo ušetřit za chladič CPU u AMD. Pak by ale výkonový rozdíl byl ještě větší v neprospěch AMD, protže ten stock chladič je tak akorát na základní takty.
Nebo pokud bych chtěl nejnovější R7 5800X na nejnovější platformu, tak ten je za 12 500 jen CPU. Za to mám u intelu CPU, desku a RAM. S tím že oba CPU jsou bez chladiče. A výkon ve hrách by oproti AMD měl intel podle testů tak kolem 10-13% horší což zas není o tolik. Efektivita je ale samozdřejmě u AMD jinde, jenže než propálím 6000 za elektriku navíc pro intel tak ten CPU bude dávno totálně zastaralý. No a za ušetřené peníze koupím o to lepší grafickou kartu až nějaká bude a mám vystaráno na pár let.
Rolandes [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 14:00:11

Je to fakt jak píšete. Taky koukám na něco podobného. Do 9th generace bych už asi nešel. Každopádně cena/výkon na hry je momentálně (Intel 10th gen. + Z490 + levné RAMky) bezkonkurenční. Zdůrazňuji na hry.
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 06:25:18

Já nevím, na co chceš vzpomínat? AMD má v procesorech TOP produkty naprosto bez konkurence a stále je prodává za běžné ceny. Co se ti nelíbí? Jen si vzpomeň, za kolik Intel prodával své TOP procesory.. Přijde ti, že by AMD něco takového dělalo? Mně teda ne.

U grafik je to podobné, mají skvělé nové grafiky s výbornými chladiči, poučili se z dřívějších chyb a člověk musí uznat, že se ty grafiky fakt povedly a oficiální ceny nastavili nižší než konkurence s tím, že ty grafiky jsou i úspornější. Opět, co se ti nelíbí?

Mně přijde, že lidi jako ty by chtěli všechno zadarmo, ale takhle to ve světě nefunguje. Ten vývoj musel stát strašné peníze, tak ti to nebudou prodávat za pár šušňů, aby jsi měl zrovna ty dobrý pocit.

AMD tak jako tak hraje pořád roli té hodné a vstřícné firmy. Spoustu technologií uvolňuje úplně zdarma, což se o ostatních zdaleka nedá říct.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 10:58:51

Já s tebou souhlasím. AMD pořádně zamakalo a jejich filozofie je stále vstřícná. Ono se toho až tak moc nezměnilo v jejich přístupu. To jak AMD roste a jak se jim daří je v pořádku. Rozhodně nechci nic zadarmo. Ber můj původní příspěvek jako "částečný" flame. Na toto téma se totiž nikde moc nemluví mezi uživateli a mě v tomto směru diskuze chybí. Takže jen jsem škrtl zápalkou.
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 14:57:38
avatar
Nove rady jsou efektivnejsi a vykonnejsi. V pradku. At si jsou drazsi. Prasarna ovsem je, kdyz s vydanim nove rady, resp tesne pred ni, zdrazi i rada predchozi. To uz mi v poradku neprijde.
R5 3600. Uvdeni na trh - od 5360,-. Nejnizsi cena brezen 2020 od 4199,-. Rijen 2020 od 5590,-. 6.12. nejnizsi cena 5790,-. Dneska nejlevnejsi za 5150,- (Na Alza za 5290,- s deklarovanou bomba slevou 5%).
Ne. Ceny HW fakt nejsou ok.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 16:29:53
avatar
sorry, ale na tom co popisujes nema samotna amd zadny vliv, tohle ovlivnily jine faktory a ty vyssi zisky z toho ma nekdo jiny.. Uprimne, dat tech vice penez samotnemu vyrobci by mi prislo jeste relativne ospravedlnitelne, odvedli dobrou praci a kdyz je po tom takova poptavka, tak bych to radeji pral jim, nez tem co na tom dnes vydelavaji ve skutecnosti o.O
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 17:58:10
avatar
Netvrdim, ze je to chyba pouze AMD. Ale na druhou stranu je to AMD prinejmensim uplne fuk, takze maslo ma na hlave take. Nehlede na to, ze pred uvedenim ZEN3 zcela opustila segment velmi zadaneho lowendu pred uvedenim nove rady. Takze je tu evidentni tlak na spotrebitele kupovat vyssi rady tim, ze jim neposkytnou nizsi rady. Zmizely uplne R3 ZEN2. Zmizely Athlony.
Na trhu jsou ted defakto jen R5,7,9 ZEN2 a ZEN3. Plus par skladovych zasob co zbylo ze ZEN a ZEN+.
To ze je navic dostupnost ZEN3 mizerna, to je jen uplna tresnicka na dortu.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 18:12:41
avatar
Nejak si nedokazu predstavit, co by amd s touhle situaci mohlo realne samo udelat? Mozna zdrazit rovnou sami, ale to by asi taky nebylo zrovna to, co bychom si prali.
U toho lowendu to vnimam vylozene jako pragmaticky pristup - 7nm proces je nakladny natolik, ze se jim takove modely zrejme vylozene nevyplati udelat. Pokud, tak by na nich byla marze nejnizsi a co by to asi udelalo s tou dnesni dostupnosti snad ani nedomyslet.. On to asi neni moc atraktivni segment a tak pro nej zbyly jen ty starsi modely, vyrabene na "levnem" 12nm procesu - mi to prijde jako primereny kompromis.
Zrovna zen3 procesory se sehnat daji pomerne pohodlne behem par dnu, mam to osobne overeno. Realny problem jsou imho hlavne ty grafiky, to je zase dalsi pribeh - cobychom mnozi dali zato, kdyby byly jejich nove gk dostupne stejne "spatne", jako zen3 cpu
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 22:58:25
avatar
Pripoustim ze ve vasem vykladu je urcita logika a souhlasim urcite s tim, ze za tim bezesporu stoji penize. 7nm proces je v tuto chvili na maximalni kapacite produkce a tak rozhodli vyrabet hlavne to co jim bude nejvic vynaset.
Nicmene Athlony 3000G byly vyrabeny dokonce na 14nm procesu, takze tady ten krok do te vasi teorie nezapada. Ani to ze nebyly nahrazeny treba novou generaci na 12nm procesu.
Proste stazeni produktu bez alternativy rozhodne neni vstricny krok vuci svym zakaznikum. AMD se proste profiluje z Popelky rovnou do role macechy. Tedy presne to, co Intelu bylo cele roky vycitano.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 23:05:32
avatar
taky asi ty produkty někdo kupuje když nejsou, nepřijde mě, že by je AMD přestalo vyrábět ;)
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-19 00:43:42
avatar
Mozna kupuje, ale nejspis ne v CR. "Tento produkt neni zarazen v nabidce zadneho obchodu", mi nezni jako ze by si to nekdo kupoval. Nehlede na to, ze vyrazeni predchazela dlouhodoba nedostupnost. Tenhle segment trhu totiz trochu sleduji.
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-19 12:15:26
avatar
Osobne tedy taky neznam moc zajemcu o tuto kategorii, z me zkusenosti ti co setri, tak stejne uz spise vezmou neco z druhe ruky (nebo r5 1600af, pripadne naopak uz staci neco jako posledni raspi).
Tak nebo tak - Suntech, softcom, gigatech a dalsi maji v tuto chvili zminovany athlon 3000g s moznosti objednani. Minimalne suntech pouzivam pravidelne a to, co neni dlouhodobeji dostupne, mam za to ze skryvaji. Sehnat lze samozrejme i v zahranicnich eshopech (minimalne po eu neni dnes zadny problem nakupovat) treba i skladem (napr. amazon) - bohuzel za tento parametr se dnes priplaci. Pokud to nekdo potrebuje, tak se verim tech par dni na vybaveni papirove neskladoveho komponentu, za dnes relativne akceptovatelnou cenu, prezit snad da. Bohuzel je v pchw mizerne obdobi a je tedy treba k tomu tak pristupovat.. prizpusobit se, nebo rezignovat? to uz je jenom nase volba..
btw. jelikoz heureka dnes mnohe cz shopy s pchw uz neindexuje, tak se min za me stala pro vyhledavani pchw pomerne dost nerelevantni..
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-20 09:19:12
avatar
Školy, zájmové kroužky, atd. Všude tam kde máte omezený rozpočet a potřebujete hodně strojů pro jednoduchou práci.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 06:26:35

Len tak som hodil očičkom po internetovych obchodoch s PC hardwarom Alza.sk či datacomp.sk na AMD GPU a zistil som, že maju 0 zero nič. 5000 rada už nieje, 6000 rada ešte stale nieje a 7000 rada ešte vyše roka nebude. Toto som ešte fakt nezazil
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 11:00:32

Ty stále čekáš s tou GTX 1060 na upgrade. No nezbývá než vydržať
Stonkeep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 09:03:46

No cekal jsem na 6800XT, po nejaky dobe me to prestalo bavit, tak sem koupil 3070(jedina se mi povedla sehnat) a zase tak spatna karta to neni Takze predobjednavku na 6800XT jsem zrusil a uvidime jak se predvede AMD s RDNA 3. Do ty doby to vydrzim s tou 3070...
StahlGAMING [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 09:53:25

Presne nad takouto teóriou premýšľam aj ja 3070 solídna kartička občas sa objavia na alze. Aj ja som chcel 6800/6800XT neviem zohnať. Ako aj píšeš do RDNA 3 vydrží aj 3070
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 09:16:29

Plánoval som niekedy v marci/ apríli vymeniť svoj Radeon VII za Radeon RX 6800XT, no ak bude situácia, taká otrasná ako je teraz, tak to si rovno počkám na RDNA 3, kde sa podľa mňa bude opakovať to, čo sa deje s RDNA 2.

Myslíte,že RDNA 3 vyjde(pár kusov) tento rok? Ja si myslím, že sa to posunie až na ďalší rok.
StahlGAMING [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 09:49:42

Ja už začínam pochybovať o tom, že by bolo toľko ťažiarov na svete aby vykúpili všetky grafické karty v každom segmente na každom kontinente. A už teraz som si na 100%, že aj keď budú tie karty dostupné cena ostane taká aká je momentálne. Taktiež nová generácia bude začínať napr. RX 7800/XT od 900/1000 eur.
Stonkeep [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 12:21:11

Proc prodavat levneji, kdyz to lidi koupi. Byli by sami proti sobe. Ja ted prodaval rok starej pocitac. R5 3600 + 5700XT a prodal sem ho za vic, nez za kolik sem ho koupil.... Ceny klesnou az klesne poptavka a lidi to nebudou kupovata. A to nevypada ze se nejak brzo stane
StahlGAMING [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 13:05:06

No aj ja som za tuto teoriu do doby pokial nemusim ja kupovat nejaku novu suciastku
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-20 12:53:47
avatar
jj nedivím se, btw všimli jste si že už není ani Ryzen 3100 - nejlevnější Zen2 kus? Se mě tu válí měsíc starý kupovaný u ufouna, taky bych se nedivil,kdybych to prodal minimálně za to, co to stálo. V bundlu s 16GB pomalé RAM a RX580 4GB Nitro+ Radeonem mě za chvíli lidi urvou ruce i někde k 10 tisícům . Desku si k tomu vezmou novou jakoukoliv (ty jako jedny z mála jsou) a maj obstojný fullHD stroječek na přežití
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 09:58:34
avatar
Tak nejak spis doufam, ze do vydani ZEN4 a RDNA3 budou konecne ZEN3 a RDNA2 nejak rozumne dostupne.
fotoba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ale no tak 2021-01-18 13:01:16

Citace:
To je otázka, nicméně ZEN4 svítí v roadmapě na konci roku 2021, kdy jde ale určitě až o produkt pro rok 2022.
ZEN 4 procesory osobně očekávám až tak v Q2 2022.


To najskôr

Citace:
Today is January 18, 2021 so that means that 420 days from today would be March 14, 2022.

Odkaz

Keďže nikto neopotvrdil tapeout Zen4

Citace:
Návrh Zen 3 byl dokončen, pracuje se na Zen 4
13. 8. 2019

Odkaz

Your starting date is August 23, 2019 so that means that 420 days later would be October 16, 2020.
Odkaz

Citace:
AMD dnes oficiáně oznámilo, že ZEN 3 procesory budou oznámeny 8.října 2020 a nová grafická architektura Radeon RX 6000 28.října 2020


Odkaz

To tak proste je.

Overovacia séria
40 dní výroba CPU, 90 dní testovanie

Overovacia séria - s opraveným/upravenýcm čipom ak treba
40 dní výroba CPU, 90 dní testovanie

Produkčná séria
40 dní výroba CPU, 90 dní testovanie

Dodanie OEM - 3é dní pre vydaním

3x 130+30 dní 390+30 dní =420 + nejaký deň na opravy+ nejaký deň na rezanie a balenia

Citace:
Mimochodem AMD už pracuje také na ZEN 5, na kterém dělá druhý team.


Na Zen 5 sa robí už tri roky (oficiálne neclelé 3 roky)

Citace:
Architekt Zenu zmínil vývoj Zen 5 11. 4. 2018
Mike T. Clark, šéfarchitekt Zenu, v rozhovoru uvedl, že již pracuje na Zen 5. Jde vůbec o první zmínku o architektuře páté generace, která od AMD přišla…

Odkaz
GaGy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 5xxx serie 2021-01-18 12:07:33

Dnes ráno byly 5600x na alze skladem ,ted už nejdou vyhledat ,ale 5800X tam stále je.
Uxmal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 13:33:47
avatar
Dúfam že ten generačný skok bude aj v teplotách. Mať na 5900x 86 stupňov s ND-H15 je fakt niečo neskutočné. A to ešte neviem čo bude v lete ...
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 16:41:27
avatar
Nedavno jsem nekde cetl, ze snad Robert Hallock z amd tvrdil, ze nove ryzeny jsou cilene designovany na provoz pri takto vysokych teplotach (az 90-95°C). Pritom ani dlouhodobe vystaveni takovym teplotam by jim nemelo nijak skodit, design by s nimi mel pocitat jako "typickymi" a prave diky tomuto faktu pry dokazou z tech cpu vytahnout jeste nejaky vykon navic.
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 18:01:19
avatar
Teploty budou uz jen vyssi pokud nenajdou nejakou technickej figl s kanalkama nebo tak, hustota tranzistoru jen poroste. Ty CPU jsou delany tak, ze pokud nenarazi na nejaky limit boostujou, teplotni je 95 stupnu, proudovej dle verze. Pokud te teplota trapi i kdyz k tomu neni duvod, zapni si ECO mod, ten nedovoli do toho pustit tolik stavy a tim se to nebude tak zhavit, ale ztratis trochu vykonu. Vzhledem k poctu tranzistoru tam to teplo proste na malym prostoru tak rychle uz neodvedes. Teplota kolem 90 stupnu neni problem, lidi maji radeji vice vykonu, takovy je proste trend.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 18:53:51
avatar
vůbec si nedělej starosti, RYZEN 5000 je stavěný na to aby běžel při 95°C naprosto v pohodě. AMD říká, že 85 - 95°C je normální. hranice problémů leží výše.

Musíte brát, že ty čipy jsou extrémně malé, takže to teplo se vyzařuje z velmi malé plochy, proto s tím musí AMD počítat. Není to žádný praktický problém ... navíc to nic nemění na tom, kolik toho tepla celkově ty CPU vyzáří, což je málo ... takže i když to má třeba 95°C, ono to vlastně netopí protože TDP je stále velmi nízké ...
petrM78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-19 10:56:52

i kdyz to ma 95° tak to vlastne netopi...to me hodne rozesmalo no 95°C je standardni maximalni teplota pro cpu/gpu uz hodne let...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-19 11:12:06
avatar
jenže to neplatí u RYZENU 5000, ten nemá maximální teplotu 95°C .... může být i vyšší. Jinak nevím co tě na tom rozesmálo ... nejde jen o tu teplotu, ale také o TDP ...

když má RYZEN 5000 95°C není to to samé, jako když má 95°C Core i9-11900K ...
petrM78 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-19 11:25:22

vyssi by byt nemela, protoze 95 je obecne maximum pro kremikovy cipy. no nebudu to rozvadet dale...ale prosim te, rikej radsi ze 90°C je pro ryzeny proste v pohode, coz je fakt. psat hlouposti ze 95°C vlastne netopi neni treba...fyzika plati pro vsechno.
Uxmal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-19 13:52:20
avatar
Mňa to netrápi z dôvodu funkčnosti/životnosti procesoru, ale po pol hodine hrania v lete budem spotený ako prasa ... ono je rozdiel mať starý i5, ktorý išiel maximálne 60 stupňov, a pekáč čo si ide kľudne cez 85
Uxmal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 17:58:18
avatar
To je síce pekné, ale veľmi vážne rozmýšľam že ten procesor pôjde preč. Uvidím aké budú nové procesory od Intelu. Vyhňu kvôli pc v lete fakt nechcem.

EDIT: Odpoveď na armagedontek
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 18:26:13
avatar
Jo chapu, je to tvoje rozhodnuti, delej jak myslis a vyhovuje tobe. Jen mam malou otazku - pokud budes mit nahodou opravdu realne teploty nizsi na "srovnatelnem" intelim procesoru, ktery ke svemu provozu spotrebuje o poznani vice energie - vazne si myslis, ze to realne odpadni teplo z nej bude nizsi?
berka496 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ASRock Radeon RX 5600 XT Phant 2021-01-18 19:30:22
avatar
Nemáte někdo zájem ?

https://www.suntech.cz/produkt/525865-asrock-radeon-rx-5600-xt-phantom-gaming-d3-6g-oc-6gb-gddr6-pci-e-1x-hdmi-3x-dp/


Bohužel jediná GPU skladem z řady RX 5xxx . Za tuhle cenu si ji můžou str**t ně**m! Tahle karta má stát cca 8000 ,- (. Aktuálně za jednou tolik a lidi to vesele kupují. Hodně divná doba .
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-19 08:02:53
avatar
LOOOL 16k za 5600xt.. tak to je úlet
darksicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-20 09:28:16
avatar
Hlavne za Asrock...
free.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-19 12:33:09

Klid pánové, ještě mají dva kusy a k tomu je zdražili na 18 824 Kč
berka496 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Cena?! 2021-01-19 19:00:40
avatar
Dámy a pánové,

překročili jsme magickou hranici 20 000,-!

Kdo dá ještě víc ?
vandaL [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 20:08:26

Úsměvné, že nynější generace defacto neexistuje a mluví se o další
shadowmage [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 21:51:27
avatar
Budou nové grafické karty i v Čechách?
Ano,výstava je putovní...
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 22:33:38

A jak to chtěj interně zrychlovat? 12+nm GF končí frekvenčně někde na 3.7-4.2 GHz, takže ten základní I/O čiplet zkrátka vyšší frekvence na paměťovém řadiči nedá ani omylem. To už nebude kombinace 12+5 nm, ale 7+5 nm?
mittar [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 23:34:26
avatar
... GDDR5 oproti svým předchůdcům GDDR3 a GDDR4 má přenos 4 bitů za 1 takt. Proto při 1 GHz je efektivní frekvence 4 GHz ...
a to stejny LPDDR5 ... Odkaz
takze predpokladam, ze DDR5 na tom jsou stejne

edit: hmm tak ne, u DDR5 to vypada, ze to bude stale 1:2 a ne 1:4 ... Odkaz
lukeDD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-18 23:22:05

Zatiaľ je to rumor, no u Zen 4 by I/O čip mal byť na 7nm.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-19 15:25:45
avatar
Ať se jim darí, na Haswelu sem vydržel 6 let, na Zen3 vydržím také minimálne 6. Grafiku eštre nevím,... nejsou tak se lehko rozhoduje,...
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-19 15:50:41

CZC teď mělo skladem GIGABYTE Radeon RX 6900 XT 16G, 16GB GDDR6 za 37k.
Mělo... než jsem stačil refreshnout stránku, tak vyprodáno.
pita [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-20 08:34:46
avatar
Já viděl včera na alze gigabyte rx 6900 xt za 40000 Kč bez 10 korun.
Pěkný úlet
Koupit bych ji stihl v pohodě, ale ta cena je masakr
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-19 17:05:53
avatar
fakt ironie, já teda sním zatím jen o tom, že RDNA2 půjde alespoň koupit v obchodech za normální ceny jednou, tzn. 16-17 tisíc za 6800.

Zen3 jsou na tom lépe, ale 5800X předražený a 5600X šestijádro... no nevím s cenou přes 8 tisíc mě nějak nepřesvědčuje a 65W osmijádro jen pro OEM a Zen3 APU stále nikde.

Stále čekám, realisticky to vidím na půl roku než se 5700G půjde sehnat alespoň způsoby jakým současný Renoir. Tou dobou už snad budou i Radeony 6800. Mám pocit že jsou mýtus a nikdy neexistovaly (myslím konkrétní nonXT model)
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-01-19 20:07:25
avatar
Ja ulovil rozbalen R9 5900X za 558€, prakticky za doporucenou cenu (v evrope je to s dph+ cle, v usa bez obou vychazi 1€ 1 USD) ceny grafik ale vyleteli na +50% a nedostupne, leda 3090 ale 2 000€ za grafiku je na našince moc.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Thursday, 14 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 752x
Komentářů: 2
PUBG slaví 7 let – přechází na Unreal Engine 5!
PUBG slaví 7 let – přechází na Unreal Engine 5!Tuesday, 12 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1652x
Komentářů: 1
The Night Wanderer a Thorgal – RPG od bývalých tvůrců z CDPR
The Night Wanderer a Thorgal – RPG od bývalých tvůrců z CDPRMonday, 11 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1524x
Komentářů: 0
Fallout seriál je tu! Famózní atmosférická ukázka
Fallout seriál je tu! Famózní atmosférická ukázkaWednesday, 06 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1900x
Komentářů: 2
Ghost of Tsushima vyje na PC. Už brzy!
Ghost of Tsushima vyje na PC. Už brzy!Tuesday, 05 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1636x
Komentářů: 0
WB zničí Hogwarts Legacy 2! Má jít o live service službu.
WB zničí Hogwarts Legacy 2! Má jít o live service službu.Monday, 04 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1866x
Komentářů: 0