Chystá se záplava nových procesorů – levnější RYZEN 7000 i Core 13000, nové „high end“ XEON atd. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 02 prosinec 2022
altCeny procesorů jsou stále zajímavější, a to se na trh chystá hromada dalších modelů.

 

 

 

 

AMD rozhodně překvapilo rychlým snížením cen nových RYZEN 7000 modelů, které jsou k šoku asi všech, jen krátce po svém uvedení už výrazně levnější, než byly téměř celou dobu svého aktivního života předchozí RYZEN 5000X. Přestože někteří tvrdili, že jde jen o krátkodobou dočasnou slevu na černý pátek, tak slevy jsou celosvětové a stále trvají. A to i u nás v ČR.

RYZEN 7 7600X místo 299 stojí aktuálně 249 dolarů, u nás tedy 6900 korun vč. DPH. RYZEN 7 7700X můžete mít místo 399 jen za 349 dolarů, tedy 9700 korun vč. DPH. Dvanácti-jádrový RYZEN 9 7900X za původních 549 stojí jen 440 dolarů, tedy 13 100 korun vč. DPH. A konečně RYZEN 9 7950X pak z 699 spadl na 549 dolarů a v ČR můžete mít tenhle objektivně nejlepší mainstreamový CPU současnosti, jen za 15 800 korun vč. DPH. Což je opravdu fantastická a bezkonkurenční nabídka, protože tenhle CPU má prostě všechno a žádnou slabinu! AMD tak cenově a výhodností jasně poráží konkurenční Core 13000 procesory od Intelu, které sice stačí sem tam do multi-jádrového výkonu, ovšem potřebují k tomu běžně 2x vyšší spotřebu, a navíc jsou jen pro již fakticky mrtvou platformu.

  • Jsou slevy RYZEN 7000X trvalé?

Otázkou je, jak dlouho budou slevy trvat a zda se vrátí na původní vyšší hodnoty? V tuto chvíli to vypadá, podle mých informací, že tyto ceny, které oficiálně inicializovalo AMD, vydrží nejméně do poloviny ledna s tím, že je nepravděpodobné, že by se i poté vrátily až na ty nejvyšší původní hodnoty. Byť 100% to vyloučit nemohu, ale bylo by to divné. Osobně si myslím, že speciálně oba levnější modely už zůstanou, kde jsou, RYZEN 9 pak pravděpodobně o trochu zdraží, ale ne o moc, protože na jejich původní cenové hladiny AMD uvede prostě X3D verze s tou obří vrstvenou L3. Ovšem kdy to přesně bude, je zatím otázkou.

AMD se v tuto chvíli rozhoduje o další strategii. Je docela možné, že X3D verze dorazí ještě během Q1, ale také je možné a v tuto chvíli bych řekl i pravděpodobnější, že to bude až v Q2, kdy si je AMD schovává, aby následně udělalo krátký proces s Intel Core i9-13900KS a nějakým refresh RAPTOR LAKE. Jinak plánovány jsou v tuto chvíli na vydání téměř určitě RYZEN 7 7800X3D a RYZEN 9 7900X3D, otázka visí nad RYZEN 9 7950X3D. Ale s ohledem na to, že by ho AMD mohla prodávat za poměrně vysokou cenu, by to pro ni mohlo být zajímavé. Můj osobní názor na základě toho, co nyní slyším v zákulisí je, že do prodeje dorazí 7000X3D modely asi ke konci Q1 2023, tedy v březnu. Ale není to zatím 100% jisté, AMD s tím může a pravděpodobně bude ještě hýbat. Je navíc celkem pravděpodobné, že je asi ukáže už za měsíc na CES 2023 jako nějaké preview.

  • RYZEN 7000 bez X jsou na cestě!

Co je ovšem 100% jisté, že už velmi brzy dorazí na trh ony úspornější/levnější 65W nonX verze. Vypadá to na tři modely, určitě do běžného prodeje vyjde RYZEN 5 7600 a RYZEN 7 7700, otázka visí nad RYZEN 9 7900, tedy 12jádrovém 65W modelu, který v předchozích generacích byl jen pro OEM. Na druhou stranu v současné situaci, kdy poptávka je nižší než nabídka, je pravděpodobnost uvedení tohoto modelu i do retailu, poměrně hodně vysoká. Uvidíme, AMD podle všeho vše představí oficiálně už krátce po novém roce.

Co bude zajímavé, že pokud budou stále platit i současné snížené ceny RYZEN 7000X variant, tedy 7600X za 249 dolarů, 7700X za 349 dolarů a 7900X za 439 dolarů, jsem zvědav, kam cenově AMD naskládá ty 65W novinky. Určitě bychom se asi nezlobili za 199 dolarový (5700 korun vč. DPH) RYZEN 5 7600, nebo 299 dolarový (8600 korun vč. DPH) RYZEN 7 7700. Natož 399 dolarový (11 500 korun vč. DPH) RYZEN 9 7900. Tyto ceny považuji za nejoptimističtější, reálné, ale asi až příliš optimistické. Takže můj realistický tip, jak to dopadne, je:

  • RYZEN 5 7600 za 229 dolarů (5 399 korun vč. DPH)
  • RYZEN 5 7700 za 329 dolarů (9 299 korun vč. DPH)
  • RYZEN 9 7900 za 429 dolarů (12 099 korun vč. DPH)

Uvidíme, AMD určitě bude s cenami ještě laborovat. Nezapomínejme, že z hlediska výrobních nákladů stojí AMD RYZEN 7600 úplně stejně jako 7600X i 7700X. Záležet tak bude na konkurenci. A právě ta je důvodem, proč AMD tlačí ty ceny nyní dolů a chystá brzké uvedení RYZEN 7000 non X variant.

  • Intel Core 13000 alias

                                           přejmenované Core 12000 a B760 alias B660

Intel totiž také hned po nové roce uvede Core i5-13000 a Core i3-13000 modely. A B760 (=B660) desky pro ně. Pravda, ty nebudou až tak nové, protože na rozdíl od zatím uvedených Core i5-13600K, Core i7-13700K a Core i9-13900K a jejich příbuzných variant (F), kdy tohle všechno jsou nové 10nm RAPTOR LAKE čipy, tak počínaje Core i5-13600 jsou všechny nižší Core i5/i3 13000 modely fyzicky starší 10nm ALDER LAKE čipy. Tedy nižší takty, méně jader/vláken atd. Záležet tak bude hlavně na cenách, kdy ale Intel nestojí jen a pouze proti RYZEN 7000 a jejich dražší AM5 platformě, ale hlavně proti extrémně cenově dostupným RYZEN 5000 a AM4 platformě pro ně. Ovšem jen AMD AM5 je skutečně nová platforma, která bude podporovat i další generace CPU v dalších několika letech. Intel Z790/B660 i AMD X570/B550 jsou v tuto chvíli již „mrtvé“ platformy a nic výrazně lepšího po CPU stránce už pro ně nevyjde. AMD X670/B650 série ale vedle RYZEN 7000 budou podporovat i RYZEN 8000, velmi pravděpodobně i RYZEN 9000 …  

Nový HEDT od Intel – 56jader na 10nm proti

                                       5nm 96jádrovému RYZEN ThreadRipper 7000?!

Ale jedné novinky se od Intelu údajně dočkáme. Tedy konečně. Aktuálně chodí spekulace, že Intel po dvouletém zpoždění a neustálých odkladech, uvede konečně ty SAPPHIRE RAPIDS procesory. A to včetně desktopových XEON verzí (Core i9 názvy mít nebudou) pro novou pracovní, ale i vlastně klasickou HEDT platformu. Stejně jako AMD uvádí pro high end už jen RYZEN ThreadRipper jako PRO verze, Intel nebude mít žádný Core i9, ale bude mít rovnou Xeon značení pro High end.

Jak víte, SAPPHIRE RAPIDS má však už hodně velké zpoždění. Původně měla být na trhu na konci roku 2020. Jde stále jen o 10nm monolity, nově s maximálně 56jádry. Nová platforma na běžném desktopu pro high end PC bude mít čipset W790, kdy desky s ním nabídnou 8kanálový DDR5 řadič a 112 Gen5 linek. Bude tedy pár měsíců konkurovat ještě stále aktuální současné generaci RYZEN ThreadRipper PRO 5000WX procesorům s až 64jádry, v rámci jejich starší a končící TRX80 (8kanálový DDR4 a 128 Gen4). Nicméně ta už prostě končí a s pravděpodobností blížící se jistotě v Q3/2023 by měly dorazit 5nm RYZEN ThreadRipper PRO 7000WX procesory ZEN 4 s až 96jádry pro novou SP5 platformu (12kanálový DDR5, 128Gen5), proti které bude tedy Intel muset obstát.

Což je samozřejmě s ohledem na parametry naprosto bez šance, protože původně SAPPHIRE RAPIDS mělo konkurovat maximálně ZEN 3, nikoliv ZEN 4. Údajně se téhle nové, Intel platformy dočkáme v ohlášení již únoru, reálně pak OEM PC s ní dorazí na konci března s tím, že uvedení na běžný trh a do běžného prodeje bude „někdy později“. Ale Intel to jednoduše už prostě musí představit nejpozději v Q1 2023, jelikož AMD s pravděpodobností blížící se naprosté jistotě ukáže novou high end RYZEN ThreadRipper 7000 sérii a SP5 platformu pro ně na Computexu 2023. Tedy ke konci Q2 2023 s uvedením na trh v Q3. A můžeme se 100% jistotou říci, že tyhle nové monstrózní čipletové 5nm procesory si namažou Intel a jeho vlastně už celkově zastaralý SAPPHIRE RAPIDS na chleba a naprosto jej převálcují … Intel si tak jednoduše nemůže dovolit Sapphire Rapids dále odkládat, už tak s nimi nikoho neohromí ani v serverech, kde už AMD své ZEN 4 EPYC procesory představilo a výrazně poráží Intel v každé metrice a novější Sapphire Rapids nemá šanci to výrazně zvrátit, natož aby dokázal konkurovat až 128jádrovému ZEN 4C a také ZEN 4X3D s obří až 1GB L3 cache modelům, které AMD také během 2023 postupně představí …  

Každopádně bude veselo. A to jsme se v tomhle článku bavili jen o desktopu. Pro AMD i Intel ale speciálně ve spotřebním segmentu jsou však mnohem důležitější mobilní platformy, které se začátkem ledna na CES 2023 také představí v nových generacích. A zejména AMD chystá obří mezigenerační skok, protože již uvedené desktopové čipletové RYZEN 7000 použije prostě do mobilních PC včetně 16jádrové varianty, jen budou mít prostě stažené TDP k 55-65W. Nudit se každopádně určitě nebudeme a na DDWorld.cz to vypadá, že budeme testovat, testovat a testovat :).

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
biker00x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-04 16:38:21

Ještě aby zlevnily desky a paměti a můžu R1600x poslat s klidem do důchodu.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-04 16:52:13

Řeknu to takhle.
AMD by si s x3d mělo pospíšit. Svojí strategií "vydáváme až po konkurenci" dost lidí sere. Mě taky. Mě je úplně u prdele, koho kdy a jak chtějí sestřelit, zajímá mě co si můžu koupit.
Takže teď mám 4090,protože na poloprofi nasazení je to skvělá karta a herně má též co říct. Nutno dodat, že je to první nvidie, kterou mám v primárním herním počítači od gts 8800 512MB (ne že bych za ty roky nevlastnil spoustu nV karet, momentálně mám v dalších počítačích 3060ti a 1080ti), ale to byly vždy primárně pracovní stroje. Teď po zvestech, že 7900 jsou udělané levné a že ty vykonenne 3ghz budou až někdy bůhví kdy mi došla trpělivost na cokoliv čekat. Mrdam na levně udělanou kartu za 999 USD... Cuda vyuziju, tak mě poměr rasterizacniho výkonu a ceny netrápí, protože na práci jsou herni AMD karty už roky na hovno, což je ostuda a velká výhoda nvidie. Dřív to tak nezbývalo, ale časy se mění všude.
To samé cpu. Na to, co pracovně využívám je ideální x3d cpu, ale v aktuální nabídce cpu vede v pro mě důležitých benchmarcich intel. Herně stačí cokoliv.
Takže amd přišlo o zákazníka a jestli si nepospíší, přijde o dalšího i v jiném segmentu.
Dost lidí si chtělo udělat radost na vánoce, ale u AMD mají asi radši velikonoce.
Jako když jdou strategii vydáváme nejdřív highend, tak ho vydejte, ať si ho ti co na něj mají můžou pořídit. Když ale budete říkat že za chvíli přijde ještě vyšší a že to bude až někdy, tak si polibte, konkurence má produkty na pultech... A nejsem fanatik, abych byl věrný nějakému výrobci, když na mě takhle otevřeně sere (viz ty slevy, 7950 jsme koupil draze a sere mě to, ale víc mě sere, že je slabší než 13900) .
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-04 16:59:08
avatar
docela si mě pobavil ... takže ti vadí cena 7950X po vydání, ale zároveň ti nevadí vyšší ceny novinek konkurence ale vadí ti že AMD dorazí s konkurencí a lepší nabídkou později ... zajímavý

7950 je v průměru výkonnější než 13900 a tam kde je 13900 výkonnější je to zanedbatelné vedení ... takže tě trochu nechápu ....
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-04 19:48:15

laskavě mi nevkládej nic do pusy, kde jsem si laskavě stěžoval na ceny? Tím, že jsem 7950 koupil draze jsme myslel to, že jsme ho koupil brzo. Protože jsem čekal ten zázrak a ono teda soudruzi nic moc. Pro mě. Cena je mi zcela u řiti. štve mě, že AMD nevydalo highend, ale jen skorohighend a že na highend se musí čekat.
A s kartami? Sám jsi tady opěvoval jak je 7900 levně udělaná aby stála jen 999. To je kurva vtip? Jako kolik lidí má na kartu za 999? Ti co mají na kartu za 999 klidně koupí kartu za 1200 nebo 1500. Jen vodní blok mě teď stál devět a půl litru. Ale aby mi někdo tvrdil, že se na kartě za 999 šetřilo a proto že nedá 3gh? to fakt nechci slyšet. Jestli tohle je damage control a zakrývá se tím, že čip je dle spekulací defektní a proto dá jen 2,5, tak je to hodně špatný damage control. Ono se totiž ukazuje že 4090 je tak brutálně předimenzovaná, že po mírném sražení je to naprosto skvělá karta, která vydrží věčně a naopak nový radeon je nějaký nedomrlý chudáček, který bude mít oc 0, protože ta drahá pcb a pro žravější a výš taktované karty budou někdy? Jako budiž, ale fakt na to nebudu čekat půl roku po vydání 4090.

Roky jsme byl fanoušek amd, ale přístup této firmy mě poslední skoro dva roky dost sere a to tak moc, že jsme si je zařadil mezi firmy, co mě serou. Takže nějaká "loajalita" nebo jak to nazvat šla do prdele. Jako prodávaj jen blbý věci, nejsou to pěkný ženský, aby měl člověk nějaký důvod chvíli počkat. Navíc čas jsou peníze. Nestiháš termín? Smůla.

Btw. neslibovalo se, že 7900 bude multičip, revoluce a tak? Tedy design ala, zen, tedy jedno malé jádro a velkou šklálovatelnot od lowendu po highend, použitím 1-libovolně mnoho ks? Ono jen že je to nakonec jen chipletový design, tedy škálovetelnost 0, jen můžou někde šetřit a srazit cenu. Což je fajn, ale nějka to není to co se slibovalo.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-04 21:37:43
avatar
7950 nic moc? Vzhledem k tomu že neexistuje lepší CPU v mainstreamu, tak fakt nechápu který produkt je podle tebe lepší když 7950X nic moc ....

Já to neopěvoval, nevkládej své domněnky do toho, co píši. Já to konstatoval, na základě toho, co řeklo AMD. A nevidím v tom problém, pokud AMD chtělo udělat tu výkonnou grafiku co nabídne 95% výkonu RTX 4090 o polovinu levnější než RTX 4090 tak nevím proč by to mělo být špatně ... o tom že by čip měl být defektní jsem neslyšel vůbec nic samozřejmě možná so to nějací nedomrlí chudáčci myslí ve snaze omluvit svou hloupost že vyhazují peníze za předraženou neefektivní RTX 4090 ale to je jejich problém ...

to je právě to, já nejsem fanoušek žádné firmy, já fandím hlavně sobě a nám uživatelům. A to co AMD uvádí je velká výhra pro nás uživatele, protože jsou to objektivně lepší produkty s lepšími vlastnostmi a za lepší peníze a konkurence se tak musí více snažit ... AMD že nestíhá termíny? Co nestihlo? AMD není povinno uvádět nové produkty v den vydání konkurenčních, to ostatně nedělá ani konkurence ... AMD všechny termíny které řeklo že dodrží, tak dodrželo ...

AMD slíbilo, že RNDA 3 bude čiplet a to je. Má 1x GCD a 6x MCD v případě NAV31 tedy 7 čipů celkem ... od toho se bude odrážet další vývoj a další generace, myslím že je celkem jasné, že směřujeme i k vícero GCD v rámci jednoho GPU ale prostě ono když nechápeš, jak složité je propojit dvě GCD aby fungovalo jedno, tak se těžko vysvětluje že nechápeš co je multičip a že ano NAVI 31 je multičip ...

Musím říci, že 99% z toho co tu píšeš je FLAME, nebo opravdu nerozumíš tomu co povídáš ... tvrdit že 7950X je nic moc, když objektivně lepší CPU v mainstreamu neexistuje a 13900K určitě není výkonnější natož celkově lepší .... tvrdit že je špatně když 7900 XTX bude výhodnější a tedy lepší produkt než předražené šíleně nesmyslně žravá RTX 4090, to už je skoro na psychiatra ... a tvrdit že AMD něco slíbilo a nesplnilo, když naopak jako jedna z mála firem nejen splnila vše, co slibovala, ale ještě své sliby překonala, to už chce hodně snahy ignorovat realitu ... já nejsem fanda AMD, ale jsem velký fanda objektivní reality a ty píšeš prostě nesmysly
Lachtan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-05 06:39:27

Ty ze nejsi fanoušek žádné firmy?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-05 09:54:22
avatar
nejsem .... fandím technologiím, nám uživatelům a dobrému poměru cena/výkon to je rozdíl, který jste se někteří stále nenaučili rozeznávat
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-05 08:06:29
avatar
Proč pořád opakuješ, že 4090 je šíleně nesmyslně žravá karta? Na netu se dá najít hromada testů, jak se nechá spotřeba výrazně umravnit s minimálním poklesem výkonu. Ale očekávat něco podobného tady je asi naivní, že? Ano, ve výchozím nastavení má spotřebu nesmyslně vysoko. Ale to i nové Ryzeny. A je úplně šumák, že Ryzen 7950x má "jen" 170W. Na jeho možnosti je to taky nastaveno nesmyslně vysoko.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-05 09:44:24
avatar
protože fakta? Drtivá většina uživatelů se se žádným umravňováním a měněním parametrů nebude zabývat ...

170W je pořád podstatně méně než 450W s tomu odpovídajícími projevy, jako tepelné vyzařování ...

takže ano RTX 4090 je nesmyslsně žravá a topící karta a NV ji tak prodává a výrobci ještě překračují těch 450W u většiny edic, to je prostě fakt.
Kisch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-05 12:33:19
avatar
Fakta jsou, že oba produkty jsou z hlediska svých provozních vlastností nastaveny blbě. Výchozí měl být podle mého názoru o něco málo menší výkon s výrazně lepší spotřebou s možností to boostnout výš. Nebo se ti snad Ryzen ve výchozím stavu nastavený optimálně? Rozdílná spotřeba obou produktů je irelevantní, oba dělají něco jiného.

BTW, nechceš udělat nějaký článek, jak probíhalo testování Radeonů ve Vegas a tvoje zkušenosti s kartami. Teda pokud to není pod NDA. Možná by to lidi zajímalo.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-05 20:22:37
avatar
Ale no tak DD. Sám tu píšeš, že nové Ryzen X modely by ideálně měli mít nižší TDP, že jsou nastaveny ve výchozím stavu nesmyslně vysoko, na to kolik za to dostaneš výkonu navíc.
U RTX 4090 je to úplně stejná písnička a nejspíš dokonce i v podobném poměru a ze stejného důvodu.
U 7950X dává největší smysl omezení spotřeby někde kolem 144W namísto 230W a u 4090 dává největší smysl něco kolem 320W namísto 450W.

Ano NV je zlá, ale objektivní novinář přece měří všem stejným metrem!

U AMD CPU jsi psal, že chceš udělat článek o tom, jak jsou ta CPU při sníženém TDP super efektivní, tak co takhle v rámci objektivity udělat totéž se 4090? ;-)
Pokud vím, tak ta karta i bez omezování TDP žere méně než 3090Ti, v některých hrách i výrazně méně, tak natož když si s ní pohraheš a zaměříš se čistě na nalezení sweetspotu. Možná jí nové AMD karty v efektivitě překonají, ale nečekal bych nic výrazného. Ta karta je technicky fakt dobrá. Bohužel cena + velikost z ní dělají pro spoustu lidí nezajimavou záležitost...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-05 23:03:34
avatar
vždyť jo, ale je rozdíl mezi 170 a 105W a mnohem větší rozdíl mezi 450W a 350W .... těch 450W dělá tu kartu extrémně nepříjemnou v místnosti, 170W na Ryzenu ale v praxi nepoznáš, jen že víš o tom že by je mít nemusel ...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-24 05:37:29
avatar
eh, tohle jsem přehlédl.
A víš, že je to přesně naopak? Mě teda matika taky nikdy moc nešla ale kalkulačka mi zarytě tvrdí, že 105 vs 170 je větší rozdíl, než 350 vs 450 ;-)
Dokonce dvojnásobně větší rozdíl:-D
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-06 11:27:54

to ze 4090 zere v nekterych hrach vyrazne mene nez 3090Ti neni uplne presne...co sem videl ty testy, tak vyrazne mene zere jen tam kde ji brzdi CPU a tedy zdaleka nejede na 100%. ale jo po snizeni limitu tdp je ta efektivita spickova. skoda ze to NV zene na takovy takty, a to i u 4080..na computerbase pak bylo srovnani i rtx4080 v default 320W proti 300W rtx4090 a i pri nizsim limitu je 4090 porad o nejakych 20% vykonejsi. kdyz novy radeony budou efektivnejsi, tak jen diky tomu, ze je AMD v defaultu netaktuje tak vysoko.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 12:43:55

Na frajera, co 4090 viděl maximálně na obrázku si dost otvíráš pusu a tvoje sklony útočit v diskusi ad personam jsou ubohé.
Ale tak to u pisálků vždycky je. Dojde argument, tak se zaútočí na oponenta.
vsn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-05 06:49:22

999$ cena za kartu je můj strop, za to jsem kupoval 6900xt na amd.com loni když se e-shopy snažili "přeprodávat za nesmysly) .. 9k za blok mi příjde masakr.
Za Alphacool jsem platil 2400,- (Ok, je mi jasné, že máš vodní i backplate) ...

co mi ale hodně vadí je, že ty jsi zaplatil aspoň 4 litry za chladič na 4090 kterej ti teď leží v šuplíku ... Procesory se prodávají bez chladiče. Proč ne grafiky? ... a nebo ať to běžně prodávají s vodním blokem (kterej reálně oproti tomu monstróznímu chlazení 4090 určitě dražší nebude)

k tomu čipletu ... nebyla to už VEGA64? když jsem sundával chladič tak to bylo podobný jak rx7xxx
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-04 18:30:19
avatar
Prosim, zajimalo by mne - v cem konkretne u cpu pracovne vidis prinos z te obrovske cache ala x3d? Mi se ta technologie pred uvedenim pilotniho 5800x3d velmi libila a puvodne jsem byl zklamany, ze se neobjevila u zadneho z dvouchipletovych (na praci vhodnejsich) modelu. Jenze co jsem pote sledoval vsemozne testy v pracovni oblasti, melo to v realu spise nevyhody.. Az teda na ty hry a par okrajovych, vicemene spise jen serverovych scenaru. Pro me zajimave CAD, CAM, simulace, rendering, 3d scan, ani u videa jsem nejak nenasel opravdu hmatatelny prinos. Asi to bude jen otazkou casu a vetsiho rozsireni, ale dosud mi to neprijde nejak moc zajimave a svym priplatkem proti te bezne verzi tedy ospravedlnitelne - kdyz tedy neberu v potaz ty hry, ktere mam v zebicku priorit az nekde vespod (a jak rikas, na to imho bohate staci cokoliv od 3700x).
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-06 21:24:38

Problém 3D modelu je v tom, že sice dostal extra velkou cache, ale současně mu klesly frekvence. Navíc ta velká cache ne vždy funguje, protože samozřejmě díky své velikosti má o dost vyšší latence než modely se stadardní L3 cache. Stejně tak ten rozdíl v kapacitách už není tak obrovský, kdy jednočipy mají celkem slušných 32MB a dvoučipy pak kombinovaně 64MB, takže 3D model s 96MB není takové terno, zvlášť kdy má tu L3 cache pomalou.
Takže v aplikacích, které jsou citlivé na frekvence, tam má 3D model minimální výhodu, v aplikacích, kde rozhoduje hodně latence cache pamětí, tam mu to taky tolik nejde. Ve výsledku je to pak takový kočkopes.
Ve hrách se většinou velká L3 projevila pozitivně. Někde skoro vůbec, ale většinou se projevila pozitivně. A co je zajimavé, tak jsem koukal na porovnání spotřeby ve hrách o 5800X, 5900X a 3D varianty a zatímco klasické X verze žraly typicky 95-110W ve hrách, tak 3D verze se prakticky všude pohybovala na 65W a přitom měla více fps. To mne třeba zaujalo.
Nicméně v aplikacích, v profi aplikacích se 5800X3D úplně neosvědčil. Prostě té cache nebylo zase o tolik víc, byla pomalá a kazila to i nižší pracovní frekvence. Navíc procesor stál prakticky stejně jako 5900X, který aplikacím nabízel 4 jádra navíc.
Pokoušet se uplatnit stejný postup na dvoučipletových modelech a dát jim 192MB cache by podle mne vytvořilo procesor se stejnými problémy, horší výtěžností a poměrně extra vysokou cenou, která by se nevyplatila, protože opět hlavní přínos by byl ve hrách a tam by nebyl důvod si to pořídit místo 5800X3D.
Shiffty 66 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-04 18:35:30
avatar
Tak já nevím, nevadí ti ta šílená cena rtx 4090 ale potom si stěžuješ, že si koupil draze Ryzen 7950, kde je rozdíl pár tisícovek. Pro člověka co tak utrácí, by to měli být drobný.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-04 19:55:04

Ne, pointa není v ceně, pointa je v tom, že mě u AMD už sere nekonečné čekání na vše. A je jedno jestli je to highned nebo lowend. Teď to vydáním dvou highendů, které nejsou highendem u mě podělali. A nejsme sám, komu se to nelíbí. čekání na mobilní cpu každoročně vzdává většina mých známých, to je letitá historie.
Jinak aby nevznikla mýlka, manželka je se svým videem a hrami se 7950x moc spokojená, ale mě teda ten přínos zas tak nenadch. Kartu jsem taky potřeboval už teď a znova přestavovat vodníka kvůli tomu, že si amd něco někdy vydá taky nebudu, mají smůlu.
Co s ecadu týká, tak ty jsou chronicky jednovláknové, a mají minimální požadavky na paralelní počítání, takže tam stadardně mívá lepší výsledky intel, kvůli jendojádrovému boostu. x3d umí naše statický programy, ale taky uměj cuda. Mylsel jsm si že si domu kupím x3d a radeon a budu to mít fajn na hraní a i slušný na práci, ale když se AMD neuráčilo, tak přišla ke slovu cuda. Sice je ve špatným počítači, ale tak přinejhorším to pustím přes noc.

//
p.s.
teď mi došlo, že to co mě tak nehorázně sere je to, co psal addmin, jenže to jsou jen jeho interpretace a ne oficiální vyjádření amd. Možná amd dělá medvědí službu, tím jak furt něco omlouvá a "vysvětluje". Nicméně situace kolem neznámho data vydání x3d a nevydání 3ghz karet hned na začátku se tím nemění.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-04 20:46:49
avatar
Jako já tě chápu, ty bys chtěl aby AMD útočilo na TOP pozice, které roky byli v držení Intelu/NV a aby konečně mělo alespoň srovnatelnou nabídku, ideálně spíš lepší. A štve tě, že vidíš, že by na to technicky možná i AMD mělo, ale z nějakého důvodu to ne a ne dotáhnout.
Mám pro tebe ale špatnou zprávu. Tohle není a ještě dlouho nebude cíl AMD. Koukni se na jejich podíl na trhu. Oni potřebují bodovat u většiny zákazníků a prodat co nejvíce karet/procesorů. Oni nepotřebují dělat radost nějaké půl procentní menšině jako jsi ty, která cenu vůbec neřeší ;-)
clovicek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - h 2022-12-04 22:02:05

sorry ale ja ho nechapu ,on na nečem jede.Pokud má u prdele ceny a chce top,tak ať utíká koupit si podělaně předražený Intel .Kdo ho nutil kupovat AMD"nikdo"to že si nepočkal na recenze a hned musel mět něco koupeno je jeho STUPIDITA ale psát jak je na ně nasranej protože bla bla -poradím mu stoupni si před zrcadlo a řekni si"já jsem ten idiot"ne AMD )

AMD by si s x3d mělo pospíšit. Svojí strategií "vydáváme až po konkurenci" dost lidí sere. Mě taky. Mě je úplně u prdele, koho kdy a jak chtějí sestřelit, zajímá mě co si můžu koupit.
Řeknu jedno -ty jsi jim u prdele.TAK UTIKEJ KOUPIT INTEL-
Už máš hořící předraženou 4090 protože je ti u pr...peníze ,tak to bud rád a kup si intel a nemel tu koniny,nikdo tě nenutil kupovat.Oni to dělají sice divně ale určitě se nepotentují z 1 zákaznika.
Kup si intel a máš klid )a nebo čekej inteligente.
Nebo jim napiš že tě serou a aby to vydalo dřív ahahah )
A pokud jsi na to nepřišel ještě AMD cílí na normální hráče a to už je několik let)A ne na ty co jim je u prd..cena atd)
vsn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-05 06:58:09

hořících oficiálně bylo jen 50ks kdy z toho všechny byly chyba uživatele (ok reálně je to určitě násobně víc)

určitě je ten konektor špatně navržen. (což mohlo připomínkovat i AMD) a Nvidia si to bohužel vyžrala ...

každej teďko aspoň ví, že mu musí zacvaknout zobáček jinak .... ;)
Patrik Jech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-24 10:48:15

Zjistilo se, že byl pravděpodobně na vině uživatel. Dobré je konektor zasunout kam se vejde a nepáčit svorku, která je nesmyslně navržena.

Jsem zvědavý, jestli se v rámci objektivity dozvíme na zdejším webu i tohle.
Odkaz
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-05 09:14:24
avatar
Jenomže to co říkáš se poslední dobou AMD moc nedaří. Nelze se vymlouvat na propady prodejů hardware, protože tomu jsou vystaveni všichni výrobci. Jaký je výsledek? AMD jde dolů jak s CPU, tak s GK. U CPU je problém v cenách základních desek a nikoli CPU. Jenže když lidi odmítají dát ty peníze za desky, tak logicky nekoupí ani CPU a jdou k Intelu, kterému jdou prodeje nahoru. Pokud jde o GK, tak nevím jak moc si u AMD vyhodnotili jaký to je a ještě bude průser. AMD spadlo někam k 15% podílu u uživatelů, jak je evidují některé weby a proč? Proč bude ještě hůř? Lidé kupují nyní hodně GK v bazarech, kde v nabídce převládají GK NV. Ono to má logiku, protože se jich těžařům prodalo mnohem víc. Nákupy lidí v bazarech bolí obě společnosti, ale NV méně. Proč? Protože lidé sice kupují v bazarech, ale pro NV tu je útěcha že kupují jejich karty a tedy zůstávají ve stádečku a co víc díky bazarům přeběhli i lidé co dosud mněli GK AMD a o tyto lidi AMD přišlo pokud jde o budoucí prodeje. Díky chybě, že AMD hned v úvodu nejde na trh s NAVI 33, kdy by tu byla šance, že lidé radši koupí jí než bazarovou NV. Protože ta cena by byla podobná. To že se AMD soustředilo na majetnější a jde ven s NAVI 31, ale ten jí podíl rozhodně nezvedne. Ba naopak ještě očekávám další propad podílu GK AMD mezi lidmi, který bude díky nákupům jetých karet a nikoli prodejem nových. Jak jsem ale řekl pro NV je dobré to, že se jí stádečko utěšeně rozrůstá.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-05 09:48:23
avatar
propad prodejů HW není výmluva, ale objektivní realita .. pro všechny.

AMD jde dolů s CPU a GPU? AMD meziročně stále roste ve srovnání s Intelem a NV, které se výrazně meziročně propadly ...

AMD nespadlo na 15% podíl na GPU trhu, ty statistiky naprosto ignorují realitu a neodpovídají ani skutečným dodávkám GPU ani prezentovaným hospodářských výsledkům firem ... statistiky například ignorují GPU od AMD pro xbox/PS které jsou přitom docela zásadní z pohledu herních GPU


Výrobci většinou uvádí na trh výkonnější produkty nové generace jako první, ony totiž platí a ženou ten vývoj ...
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-05 11:43:01
avatar
Bavíme se tady ale o hardware pro PC, tak sem nemotej konzole. Propad prodejů postihl všechny, nejen AMD. Ano výrobci normálně dávají na trh výkonnější modely. Problém je, že dnes není normální situace a jen ti pružní mají šanci snížit dopady této nestandardní situace. Já se tu nebavím kolik se v obchodech prodá GK ale kolik lidí má statisticky v PC GK od NV a kolik od AMD a v těchto statistikách jde AMD dolů, protože nikdo neeviduje kolik se jich prodá v bazarech a bazary jsou plné GK NV. Ti co nakoupili v bazaru, už novou GK do obchodu koupit nepůjdou.
Davamir [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-05 16:38:28

Ano statistiky o dedikovaných GPU ignorují konzole a integrované grafiky, velmi šokující ale je tomu tak.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-04 19:49:39
avatar
"Levně udělaná karta za 999$", tos mě teda pobavil:-D

A jinak to, že nejdražší Intel CPU + nejdražší NV tvoří výkonovou špičku, to není žádná novinka. Ale taky za to zaplatíš tučný příplatek při nákupu a u aktuální generace ještě pak další extra prachy jak přímo za spotrebovanou elektriku, tak ještě za elektriku do klimatizace, abys s tím vydržel v jedné místnosti.
Pokud ti to dává smysl a máš na to, tak super pro tebe a přeju ti to, ale asi bych to nechtěl ani zadarmo už kvůli těm sekundárním nákladům...
Ta RTX 4090 ještě je docela zajímavá po zastropování spotřeby někde kolem 300W, ale 13900 mi nějak nedává smysl, ať se na něj koukám z jakého úhlu chci.

Kde by pro tebe ta 13900 byla rychlejší než 7950X? A nebude tam třeba za pár měsíců ještě výrazně rychlejší 7950X3D?
bobysix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-06 16:37:29

"A jinak to, že nejdražší Intel CPU + nejdražší NV tvoří výkonovou špičku, to není žádná novinka."

Záleží na tom, v jakém segmentu. Např.v oblasti CPU renderingu vyklidil Intel hřiště, takže v současné době je AMD jednoznačná volba, ať už má člověk jakýkoli budget. V oblasti GPU renderingu pro změnu zcela vyklidilo hřiště AMD a zde existuje prakticky jen Nvidia. Mimo jiné i díky tomuto faktu se ceny AMD CPU (32c a více) a Nvidia karet s 48GB VRAM posunuly výrazně výš. AMD 2990WX jsem kupoval cca za 35tis bez DPH a jeho následovníka v podobě 3975WX už za 61tis bez DPH. Absence konkurence a obecné zdražování všeho, to dost posunuly... Každopádně zaplatitelný XY jádrový trend, který AMD vneslo na trh, je z mého pohledu k nezaplacení
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-13 13:29:01
avatar
Jasně, já bral v úvahu hry a typické domácí PC, ne profi použití. Tam je všechno jinak ;-)
Tom Vesely [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-05 01:58:21

ta kombinace slov jako primarne, sere, rasterizacne, mrdam atd. je genialni (nebo genitalni?)
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-06 20:47:44

Je to tyden, co mam doma 7700x. Docela lituju, ze jsem.nevzal ten 5800x3d. Cekat na 7700 bez X jsem nechtel.
Mam zaply ECO a jenom pri instalaci hry (unpacking) vylitne teplota na 79C. Coz neni problem, ale problem je ta hlucnost, Fera 5 jede na 100%.
Nechci videt co to udela pri samotne hre
To nebude hratelne.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 13:55:37
avatar
??? nemáš spíše problém v řízení otáček? Ta teplota neplatí pro celý CPU jen pro tu malou část čipu ....
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 16:13:17

Nevim, nastaveni chladice jsem nikdy nemenil, nechavam std. nastaveni v biosu. Kazdopadne pri vytizeni cpu to proste leti nahoru a chladic reaguje. Nechci z toho delat elektrarnu, kterou budu slozite ridit a regulovat...
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-07 18:07:23

Mě ta Fera taky topí o dost víc a to jsem pod něj dal jen 5600x. Ten chladič je dobrej tak pro starší cpu. Ostatně i na té ceně něco bude. Pro 7700x to bude chtít lepší chlazení obzvlášť pokud jsi monitorovací typ.
majklyk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 7700x vs 5700x 2022-12-07 19:56:23

Ta teplota toho 7700x je opravdu divna. Ja mam 5700x a limit posunuty ze 75w na 115w a kdyz to all core boostuje trvale na 4400Mhz tak mam teplotu 80st s velmi low end chladicem jen dve pipe Spartan 3 LT za 400kc. Feru 5 ma syn. Tu koupim jen kdyz uz to nebude stacit 8x jadro 4400mhz
GiGi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-08 00:05:07

Ja myslim, ze to neni o chladici, ale spis o jeho rizeni. Noctua by reagovala stejne. Proste CPU, ktere takhle topi a AMD rika, ze je to normalni, musi tedy adekvatne upravit rizeni.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-08 00:59:24
avatar
nemohu říci, já mám na jedné testovací sestavě D15 na 7950X a šlape to normálně ... pravda, je to výkonnější chladič, takže o 95°C to nestoupá nikdy ani ve stressmarku, ale přes 80°C v delším plném vytížení to mít může, nicméně Noctua jsou prostě tiché ...

Mám tu ve frontě na testy i ten FERA 5, ale ještě jsem ho s tím nezkoušel, nemám na to teď moc čas ale podívám se na to
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-12-08 07:35:17

Najviac pomaha upraviť napatie na CPU a pasta, ja mam momentalne, -0,15V a tekuty kov grizzli s kombinaciou s nocula 15 to dosahuje max 70°C a to všetke jadra bud bežia na 5,4GHz alebo ked bežia len 6 tak 5,6GHz
Samozrejme som upravoval aj otačky, tie do 55°C mam na 350ot/min.
Pri bežnom provoze je počitač uplne bezhlučny 350ot/min niesu vobec počuť, až ked mu šlapnem na krk ta v tedy sa tie 14cm a 18cm vetraky vytočia viac, ale aj tak su menej počuť ako ventilatori s GPU
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Čtvrtek, 14 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 817x
Komentářů: 2
PUBG slaví 7 let – přechází na Unreal Engine 5!
PUBG slaví 7 let – přechází na Unreal Engine 5!Úterý, 12 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1655x
Komentářů: 1
The Night Wanderer a Thorgal – RPG od bývalých tvůrců z CDPR
The Night Wanderer a Thorgal – RPG od bývalých tvůrců z CDPRPondělí, 11 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1525x
Komentářů: 0
Fallout seriál je tu! Famózní atmosférická ukázka
Fallout seriál je tu! Famózní atmosférická ukázkaStředa, 06 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1903x
Komentářů: 2
Ghost of Tsushima vyje na PC. Už brzy!
Ghost of Tsushima vyje na PC. Už brzy!Úterý, 05 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1638x
Komentářů: 0
WB zničí Hogwarts Legacy 2! Má jít o live service službu.
WB zničí Hogwarts Legacy 2! Má jít o live service službu.Pondělí, 04 březen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1867x
Komentářů: 0