GlobalFoundries (AMD) je 2 největší výrobce čipů na světě – absorboval Chartered Semiconductor Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 14 leden 2010
altRozdělení AMD na výrobní a nevýrobní část bylo opravdu strategicky správným krokem.

 

 

Jak jistě víte, společnost AMD se před nedávnem rozdělila na AMD a výrobní část GlobalFoundries, vlastněnou společností ATIC (75%) a AMD (25%). V samotném AMD má také ATIC asi 19% podíl. Nicméně se základem v podobě několika továrem AMD začalo GlobalFoundries okamžitě jednat. ATIC, které má obrovské finanční zdroje (Abu Dhabi) investovalo prvních několik miliard a započalo rozšíření stávajících provozů AMD a budování nové továrny v New Yorku (dokončení 2012) a plánuje další v Abu Dhabi. Kromě toho začaly ale také velké nákupy a přetahování klíčových lidí z konkurenčních společností, na čemž nejvíce tratí konkurenční TSMC.

Největší šok ale přišel poté, co GlobalFoundries prostřednictvím ATIC odkoupilo významnou společnost Chartered Semiconductor. Nyní oznámilo dokončení jejího převzetí a plné začlenění do struktur GlobalFoundries. GF se nikdy netajilo tím, stát se opravdu velkým a významným výrobcem čipů na světě a dokonce si vyskočit i na Intel a jen rok poté už je na polovině své cestě, kdy se sloučením s Chartered Semiconductor stává GlobalFoundries druhým největším výrobcem čipů na světě! GF získalo nejen nové továrny (teď jich má asi 8), ale hlavně také přímo další zákazníky mimo AMD. U Chartered Semiconductor totiž své čipy vyrábí AMD, Nvidia, Broadcom, Qualcomm nebo Texas Instruments.

GlobalFoundries nyní masivně investuje do dalšího rozšíření svých provozů a získávání důležitých lidí v oboru. Prioritou je také brzké dokončení 32nm a hlavně 28nm výrobního procesu, kdy na obojím spolupracuje s IBM, kde dokonce na 28nm je spolupráce s IBM výhradní. AMD chce samozřejmě 32nm proces pro své procesory co nejdříve a GF má vše, aby jej brzy umožnilo (konkrétně již na konci letošního roku - listopad). Pro své grafické čipy chce zase AMD-ATI 32nm, lépe však už 28nm a ten by měl být k dispozici na přelomu roku také. Není tajemstvím, že GF chce vyrábět i pro další výrobce, ale třeba NVIDIA se nechala slyšet, že vyrábět u GF nebude, což se jí hodilo do vyjednávání s TSMC o stávající 40nm výrobce, kdy není tajemstvím, že NVIDIA má zamluveny větší kapacity než ATI a rozhodně to nebylo jen tak.   

(FAB1 (AMD) Drážďany, Německo)

Každopádně spojenými silami se GlobalFounries podařilo to, co by samostatné AMD nikdy nebylo schopné uskutečnit a to za rekordně krátkou dobu – v podstatě rok. AMD sice přišlo o hlavní slovo ve výrobě, drží však 25% podíl v GlobalFoundries, což zaručuje stále určitý vliv a hlavně to, že bude a je hlavním zákazníkem GlobalFoundries s vlivem na vývoj výrobních procesů. Pokud se ale zeptáte, zda ztráta hlavního rozhodovacího vlivu stála za možnosti, které silné GlobalFoundries nabízí, tak asi jen málokdo řekne, že ne. AMD by tak už s nástupem nové architektury procesorů nemuselo řešit příliš omezené kapacity výroby, které by bránily v rychlému nástupu nové generace CPU. Kromě toho je zde samozřejmě možnost posílení dobrých vztahů s ARM výrobci, třeba s Qualcomem.

Zdroj: pcper.com

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
negru.inger [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 10:52:30
avatar
je to uspech, ale je to uspech GF, ne AMD... AMD se v tomhle jen veze, jako jedna z vice firem ktere GF vlastni... doufam ze se tohle cely nakonec proti celymu AMD neotoci, a ze AMD zustane stale takovy jaky je - podporujici standardy a delajici levny a vykonny vyrobky pro vsechny
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 11:10:47
avatar
hj, ale abys delal levne mosis delat ve velkem,... a na to je GF
Don_F3K3T3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 11:46:48
avatar
o akom úspechu tu hovoríš ? to je ropa a nie úspech, taký "úspech" by mal každý keby sedel na miliónoch tonách ropy
Poly [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - na každý 2010-01-14 12:06:25
avatar
Saudové mají kupříkladu ropy habaděj, ale "raději" ji prožerou, aby si zajistili něco jako "sociální smír" - tímto zdravím Velkého Jyrku - odborníka na zdroje.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 12:10:57

Nesmysl. Můžeš třeba sedět na zlatém dole, ale pokud něco neuděláš abys to zlato dostal ven, co z toho?
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 12:27:41
avatar
jenže ropa tu nebude věčně. Je třeba ty peníze za ropu investovat a zajistit si tak nějakou budoucnost. A výroba čipů je perspektivní velmi a investice do ní se určitě vrátí..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 12:30:09
avatar
jenže základem GF jstou pořád hlavně továrny a technologie AMD, takže to celé stojí na AMD ;) to tomu postavilo základy a rozhodně se tedy AMD neveze ale na AMD se to všechno veze ;)
negru.inger [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 12:58:03
avatar
to uz je ale dost relativni a zalezi z kteryho uhlu se na to divas... dobre, ja mam tovarny, ale 75% z nich prodam jiny firme... ty tovarny jsem sice postavil, ale ted patrej mymu 'vetsinovymu partnerovi'. Asi sou tam stoprocentne nejaky ochrany kontrakty ve prospech AMD jako ze GF nemuze koupit vsechno a cely to prevzit, nebo ze nemuze AMD odstrihnout od rozhodovani a tak, ale kdo vi, jak to tam ve skutecnosti je?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 13:03:22
avatar
Jak dost relativní? Jsou to pořád továrny AMD, vyrábějící procesory AMD tečka ATIC nebude AMD odstřihovat, je páteří jejích aktivit a samo v něm má skoro 20% a chce víc ;)
Sina [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 13:52:25
avatar
teď možná jo, ale co když časem GF zjistí že víc se dá vydělat na jiných čipech než CPU?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 14:15:41
avatar
pokud vím ATIC nespoluvlastní jinou vývojovou firmu než AMD
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 17:43:20
avatar
ale to neznamena ze si v zadne jine podil nekoupi...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 18:01:03
avatar
a jakou významější firmu může? Intel ? asi těžko...
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 18:14:01
avatar
nejde o to co je ted, uz sina pise ze casem. kdo vi co bude dejme tomu za 5 let. muze treba zacit vyrabet cipy do SSD disku...a tato vyroba muze byt za nakej rok klidne vyznamejsi nez vyroba cpu pro AMD. a zvlast jeste kdyby sandy bridge prekonal ve vsech ohledech buldozer a fusion byl propadakem.
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 18:24:22

Vyrobu jinych technologii ma ATIC podchycenu jinak. GF bude asi stezejne stat na AMD a jejich produktech plus pripadne konkurence. Podil v jinych spolecnostech bude narustat, akvizice se delat budou. Otazkou je, zda je bude ATIC nadale zaclenovat do GF (coz pred vyrovnanim Intelu s AMD bylo beze smyslu - protoze AMD by v tech tovarnach, kde by nezakoupilo odpovidajici podil nemohlo CPU vyrabet) nebo vytvori nejaky jiny klon GF. Pokud by je zaclenilo, klidne se muze stat, ze produkty AMD budou v mensine. Ale urcite bude mit vyrazne lepsi pozici pri vyrobe, nez kdokoliv jiny.
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-17 09:43:34

Podle mě stojí GF hlavně na know-how AMD než jejich produktech, aby se mohlo vyrovnat v technologických postupech, vždyť je to firma rok(?) stará?
Federmann [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Outsourcing 2010-01-17 13:00:50
avatar
"teď možná jo, ale co když časem GF zjistí že víc se dá vydělat na jiných čipech než CPU?"

Obecně máte pravdu, dá se vydělat na čemkoliv, otázka zisku je dána technologickou vyspělostí, použitým technologickým rozměrem a počtem prodaných kusů. Když to začnu počítat zleva nebo zprava tak my vždy vyjdou procesory pro PC a servery, pak teprve paměti, GPU a další. AMD má vše jen ne peníze, bez kterých se to kolečko neroztočí a rychlost jeho točení je závislá právě na penězích a ty dodala společnost ATIC.

Problém AMD byl v minulosti v tom, že bylo malé. Vyrobilo technologii, rozměr a čip, za čtyři roky se na zařízeních vystřídaly dva výrobní rozměry a stalo se nepoužitelné, konkurence tlačila ceny dolů a ještě se nestihlo zaplatit. Problém je v tom, že se vyhazovaly špičkové zařízení, které můžou fungovat dalších 20 či 30 let a nést značné zisky. Na tom postavilo svou strategii TSMC a něco jsem o tom napsal před rokem v článku Outsourcing, fenomén budoucnosti!? Odkaz

AMD přestane za dva roky v Drážďanech vyrábět procesory, dotáhne 45 a 32nm a půjde o továrnu dál, tedy do Fab8, původně Fab4X, později Fab2, dnes však má označení Fab8. Drážďany budou vyrábět pro jiné a pro AMD se bude stavit nová továrna na 22 a 15nm, kde to se ještě uvidí. Tak bude továren neustále přibývat a žádná nebude zastaralá.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 16:27:06
avatar
Když už tak továrnu AMD. AMD mělo pouze jednu továrnu na výrobu čipů v Drážďanech.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 16:27:42
avatar
AMD mělo/má 3 továrny ;)
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 16:41:50

Austin, Texas (testovani, development=nevyrabi). Drazdany - FAB 30(3 a FAB 36 (vyroba) - to je ale jedna tovarna (FAB 1 pod GF), byt ma dve vyrobni linky. Ted nevim, na co jsem zapomnel?

Treti, repektive druha vyrobni, podle myho, se stale stavi v Malte, NY - nazev bude FAB 2. I samo GF to tak oznacuje.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 16:54:50
avatar
Ještě mají/měli továrnu v Malajsii, kde se kompletují procesory, ale to se nezapočítávat do továren produkující čipy.
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 17:49:18

Jo Malajsii jsem zapomnel, pak meli jeste vyvojove testovaci stredisko na science a hight-tek v Santa Clara, Silicon Valley. Ale to netusim, jestli je jeste vubec v provozu, vzhledem k propusteni takoveho mnozstvi SW vyvojaru bych rekl, ze ho zavreli.
siddhi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 18:29:22
avatar
i, v každém případě čistě výrobní továrny na čipy měla jen v Drážďanech
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 08:27:59

Tovarny ti jsou na prd, kdyz jim neumis zajistit vydelecne zakazniky, a AMD evidentne neumelo hospodarne nakladat s tovarnama a blokovalo si zbytecne moc kapacit pro sebe a nerentabilni vyrobky.
Takhle uz nebude dochazet k tomu ze budou ve vyrobe chipy co se nevyplati vyrabet(bavim se o tom kdyz AMD vlastnilo zbytecne mnoho divizi a kazda mela pro sebe blokovanou urcitou kapacitu nehlede na to jestli je dana divize v plusu ci nikoliv) coz je jedine dobre a spravny a rychly zpusob jak zacit prosperovat...
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 14:40:36

AMD spiš nestihalo přestavovat továrny na nové výrobní procesy, reps. nestíhalo v tomto držet krok s intelem.

Jaké chipy ještě AMD vyrábělo že si blokovalo výrobu? Když už mluvíš o těch jiných divizích.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 10:54:32
avatar
GF rulezz

Nj sejkove vedi ze ropa casem jednou dojde, ale elektronika je a bude v kurzu
Bob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 15:55:29

"drží však 25% podíl v GlobalFoundries, což zaručuje stále určitý vliv" - urcity vliv? Kdyz mate 49% a mene, nemate na rozhodovani a strategii zadny vliv, uz jen drzite akcie (a modlite se za dividendy), 25% je jeste bezvyznamnejsi.

EDIT: No jen klidne davejte palce dolu, tim stejne situaci AMD v GF nevylepsite. Pravda je takova, ze AMD uz zadne tovarny nevlastni, maji v nich pouze minoritni (nic neresici ani ovlivnujici) podil.
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 11:10:56
avatar
Jj. Vliv tam už nemají žádny. Budou mít jenom trochu výhodu, že budou asi trochu upřednostňováni proti ostatním zákazníkům.
AndreasCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 11:18:04
avatar
Panove jen tak mezi nama....to je vyhoda brutalni.
Bob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 11:34:38

Vyhoda to urcite je (zalezi na tom, jak vypadaji podminky kontraktu mezi nimi), ale nic to nemeni na tom, ze AMD se svymi 25% je minoritni akcionar s rozhodovaci pravomoci "nula".
HD_Fugas [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 13:50:45
avatar
No myslim si že kdyby GF tenkrát(cca rok jestli se nemýlím) do toho nevstoupilo finančně tak si možná dneska o AMD jen vyprávíme,a to by bylo sakra špatně.Buďme rádi za to co je a že je alespoň nějaká "konkurence" k Intelu,jinak by jsme zas dávali za procíky horentní ceny a ne jako dnes za 4jádro cca4-5tis.
marin003 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 11:17:41

Ide aj o to či niekto iný ma väčší podiel ako 25% inak maju stále vplyv.
Bob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 11:30:48

Ano, ATIC ma 75% a to jim staci k absolutni kontrole nad celou GlobalFoundries. Minoritni akcionar s 25% si muze tak max. hrat na vliv, ale nerozhoduje o nicem.
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 12:00:27
avatar
OK, ale neviem prečo by ATIC mal robiť rozhodnutia a plány v rozpore s AMD, keď práve AMD je ako súčasť GF najväčší výrobca čipov (opravte ma ak sa mýlim), s najväčším potenciálom a s výbornými vzťahmi s konkurenciou (IBM a momentálne aj Intel ).
A tiež, prečo by ATIC držal 19% u samotného AMD...
Bob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 12:05:51

"prečo by ATIC mal robiť rozhodnutia a plány v rozpore s AMD" - a on to nekdo napsal? Koukam, ze to je tady celkem koloryt...

"keď práve AMD je ako súčasť GF najväčší výrobca čipov" - no to uz prave neni, je pouze jejich "vyvojar" (nemysleno negativne, je to bezna praxe), vyrobce je GF.

Bavime se o vlivu na rozhodovani GF, ktery AMD nema zadny - vzdyt jsou to kupecke pocty, ktere se uci na zakladni skole.
sany3000 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 12:12:36

AMD není výrobce čipů. To je GF. AMD je navrhuje.
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 12:18:34
avatar
Jasné jasné, malo tam byť najväčší/najvplyvnejší vývojár v GF je AMD.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 16:08:05
avatar
Mě se líbí jak největší nuly, které nemají ani těch 25%, neznají vůbec pozadí celé věci, banalizují 25% podíl a vliv AMD v druhém největším výrobci mikročipů na světě, jehož hlavní devizou jsou továrny AMD vyrábějící procesory AMD, vývojové středisko AMD a výstavba nových továren primárně pro výrobu 32nm procesorů AMD a 28nm čipů ATI
Bob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 16:11:20

No, muzete to AMD rict v jedne vete treba 10x, ale na tom, ze sve tovarny prodalo a uz je nevlastni se nic nezmeni.

Jinak mluvil jsem s lidmi z oboru, takze o pozadi si muzete tlachat jak chcete.

Ja norzdil od vas v tovarne AMD byl, maji tam nase servery pro podporu vyroby...takze teoretik jako vy, me urazit nemuze.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 16:19:24
avatar
můžete si opakovat že 25% je bezvýznamné ajk chcete, ono vůbec bezvýznamné není a AMD je s GF a hlavně s ATIC velmi úzce provázáno a nadále bude a podíly ve skutečnosti vůbec neřeší a na klíčové technologické otázky nemají žádný vliv, AMD je pro GF partner číslo jedna a rozhoduje o tom jaká ta výroba bude, jak bude vypadat a prostě se AMD šije výroba v GF na míru ;)
Bob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 16:53:53

"a podíly ve skutečnosti vůbec neřeší" rekl clovek, ktery minimalne sedi v predstavenstvech obou spolecnosti.

Opravdu asi nikdy me neprestane prekvapovat naivita nekterych jedincu.

AMD drzelo v prosinci roku 2008 34,2% akcii, dnes je to 25%, mate pravdu, GF je pod jeho kontrolou.
DBR9 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Otázka 2010-01-14 17:23:27

Docela sranda to číst jak se tu hádáte:-D každý trochu rozumě uvažující člověk ví že když má někdo ve společnosti 51% a víc podíl, tak rozhoduje...
A ještě otázka na DDho, ten obrázek s logem GF a AMD sis dělal sám?
DBR9 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 18:08:03

Copak? proč takový promaz? asi tu něco smrdí
repete: A ještě otázka na DDho, ten obrázek s logem GF a AMD sis dělal sám?
Jinak s tím že AMD rozhoduje o tom jaká ta výroba bude, jak bude vypadat a prostě se AMD šije výroba v GF na míru, souhlásím... ale AMD v tomto rozhoduje pouze jako zákazník
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 18:12:12
avatar
neudělal, logo je ze společné prezentace AMD a GlobalFoundries ...
DBR9 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 18:16:56

odkaz pls
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 18:29:59
avatar
na co? Najdi si článek o vzniku GlobalFoundries ;)
DBR9 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 20:54:37

Abych viděl to logo v originále a nemyslel si že sis ho udělal sám
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 17:58:53
avatar
Ďakujem, napísal si to presne tak, ako som to ja nevedel vyjadriť v príspevku vyššie.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 11:22:09
avatar
ot
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 11:25:22
avatar
mimo tema, nevite proc mi nejde psat prispevky s diakritikou
Nexon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 12:10:44

AMD se zbavilo obrovského balvanu, který jí táhnul dolů. Neustále dorovnávat výrobní proces, kde měl Intel vždy určitý náskok stálo strašně velké peníze a při tom AMD objemově vyráběla mnohem méně než Intel a tudíž se mu náklady vratily mnohem později. Navíc nejpokročilejším procesem se vyrábí jenom zmíněné processory a čipy graf. karet, které ale v celkovém objemu představují zlomek celkově vyrobených čipů na světe. A navíc drtivá většina čipů je vyráběna mnohem zastaralejším výrobním postupem. Nedávno jsem četl, že AMD prodala výrobní linky na 130nm rusákům (prý na ní budou vyrábět čipy pro vojenské účely). Oddělení výroby a vývoje mělo přijít už dávno, AMD mohlo prodat továrny za "výhodnějších" podmínek. Co se týče rozhodovacího práva, ten sice ztratila, ale většina zaměstnaců a továren přešla přímo z AMD, takže je jasné, že tato firma bude mít přednost a navíc bude vyrábět vždy tím nejpokročilejším výrobním postupem, který bude k dispozici. Neznám firmu na výrobu čipů, která by si společnost velikosti AMD nehýčkala :-)
Kosheen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 13:50:48
avatar
Glob.F bude trnom v oku aj intelu kedze doteraz intel neriesi zlacnenie svojich procesorov pretoze vie ze ATI kapacitne nemoze dodat tolko procesorov kolko zakaznici chcu. a to sa spustenim GF zmeni, uvidime ako
Uxmal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 14:33:34
avatar
AMD, nie ATi, to už neexistuje
No Intel bude musieť zlacnieť, a to znamená že AMD zas bude musieť marketingovo zamakať na svojom "mene", kopa ľudí ani nevie že tá značka existuje.
elancer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 18:04:10
avatar
Ale dúfam, že značku Ati neprestanú časom používať. Predsa len, kombinácia AMD Radeon neznie tak dobre, ako Ati Radeon... aj z historického hľadiska...
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 22:37:24
avatar
tak ono na vše se dá zvyknout ... ale pokud se ti to vryje do paměti, tak se změna nese těžko, pokud je značka oblíbenec
c.Data [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 14:28:00
avatar
Všimli jste si že ATIC má v AMD 19% ??

Což značí..bude dělat pro AMD -> AMD si zvýší konkurenceschopnost -> pujde nahoru -> více divident...

Ja mslím, že to mají rozděleno pěkně

Projekce AMD/ATCI 81%/19%
Výroba AMD/ATIC 25%/75%
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 17:17:06
avatar
nevim jak to je presne a nechce se mi to hledat ale opravdu to je rozdeleny AMD/ATIC 81%/19%? nema amd vice akcionaru?
zeroground [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 18:11:57

Samozrejme, ze nikoliv.

Odkaz

Nejvetsim podilnikem, krom samotneho AMD (melo by drzet 51%, ale neim presne) je nejvetsim podilnikem Mubadala Development Group 16% (ATIC) a dale OppenheimerFunds 6% a Oppenheimer Global Oportunities Fund 6%(zajimave, ze se loni oba dva zbavili kazdy po 25milionech akcii).
MadMaxII [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 08:38:53

U tech malych akcionaru mohlo jit o jednorazovy kseft, proste ti mensi nikdy nemaji dostatek prostredku aby kdyz se jim nabidne lepsi kseft nemuseli prodavat jiz vlastnene akcie....
qmox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 20:19:25

hovorte si co chcete ale toto je skvela sprava pre AMD.
Intel z 80% percentami procesoroveho trhu dokaze ufinancovat tie urychlene zmeny vyrobneho procesu ale AMD z 20% as tazko.
A tu prave nastupuje Global Foundries ktore cim bude vetsie tym lepsia konkurencia pre intel co sa vyrobneho procesu tyka.

Ved AMDcko nema tak ani problem ze by ich navrhy nedokazaali obstat v konkurencii s Intellom , ale fakt ze aj ked maju dobry navrh musia ho vyrabat na zastaralejsom vyrobnom procese a tym padom maju horsie prevadzkove vlastnosti.

Tym ze Global Foundries rastie a neni exkluzivne AMD dokaze pozbierat prostriedky na vyvoj noveho vyrobneho procesu aj z inych zdrojov.
Navyse vetsi partner znamena aj vyssie vyrobne kapacity ved takych ako ma intel k dispozicii by sa AMD mohlo len snivat.

Bolo co by zaujimave sledovat co by sa dialo keby Global Foundries zacalo vyrabat X86 procesori aj od ineho zakaznika . - Napriklad VIA
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 22:39:24
avatar
být větší poptávka po AMD CPU možná by byl problém
martyn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-14 20:45:43
avatar
Intelu rastie konkurencia, vyborne spravy
Poly [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Intel slaví 2010-01-15 09:37:50
avatar
Jj, jen za poslední kvartál minulého roku dosáhl intel tržeb přes 10,5 miliard dolarů, z toho čistý zisk cinil 2,3 mld. Takže "koláč" je obrovský, jen si z něj ukousnout :-)
A pro nás uživatele dobrá zpráva - prostor pro zlevňování je, jen to chce trošku větší konkurenci...
Caveman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 08:45:32
avatar
Hmm...zajímavá Informace...určitě AMD slevní svá GPU+CPU...mám z toho radost...fandíme jim přece...a to je ten pravej důvod ke slevnění...Intel určitě také slevní...fandíme mu také...NO A CO že nějaká AMD slupla někoho jiného!!!Koho to zajímá...mě zajímá že je daň na 10% to je důležité!!!
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 09:23:52

mam otazku k vyrobe 32/28nm.. doteraz to bolo 90nm, 65nm.. a teraz taketo dvojcislo.. ako je to myslene??
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-16 14:45:42

Asi full-node a half-node.
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-15 16:47:12
avatar
Ja v tom vidím hlavne jedno a to, že ak sa AMD znova raz podarí vyrobiť také dobré procesory, ako boli K8 pri ich nástupu na trh, tak bude mať výbornú možnosť poriadne zväčšiť svoj podiel na trhu voči Intelu. A vôbec má aspoň teoreticky možnosť predať viac procesorov ako Intel. Samozrejme nehovorím, že to je reálne, ale iba teoreticky, no predtým nemalo AMD ani teoretickú šancu. Každopádne rozdelenie AMD bol pre AMD výborný ťah, tak ako aj pre nás všetkých zákazníkov a vôbec pre trh a akékoľvek úspechy u GF sú určite úspechy v prvom rade pre AMD. A to nie len preto, že môže vyrábať u GF tak, aby mohlo konkurovať Intelu(jednak čo sa týka množstva, tak aj rýchlosti prestupu na nový proces), ale tak isto so všetkých ziskov u GF má AMD tých 25%, ktoré v prípade, že bude narastať GF, tak ako teraz narastá, tak bude AMD maž z toho oveľa väčšie zisky, ako keď vlastnilo na 100% svoje továrne a to kľudne v tých najlepších dobách.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2
SONY „poraženo“ nebude chtít PSN k hraní Helldivers 2Pondělí, 06 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 723x
Komentářů: 1
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidí
Helldivers 2 kvůli SONY PSN nyní hráči nenávidíČtvrtek, 02 květen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1341x
Komentářů: 3
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2106x
Komentářů: 6
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1937x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2703x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2190x
Komentářů: 1