Pohádky v podání Intelu: nový mobilní procesor Core i9-10980HK má prý 5,3GHz a 45W TDP! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 27 březen 2020
altTenká hranice mezi marketingem a uváděním zákazníků v omyl u nových procesorů Intel.

 

 

 

 

Marketingové materiály Intelu jsou v současnosti už opravdu za hranou. Nejnovější generace mobilních procesorů Intel slibuje jednoduše věci, které nejsou vůbec možné. Vzhledem k tomu, že notebooky speciálně kupují méně znalí uživatelé, kteří prostě nevědí, jak velký rozdíl je mezi tím, co dnes Intel slibuje a jaká je realita, je to problém.

Dejme tomu, že o PC a procesorech víte jen základy. Jak vám tedy zní, když Intel oficiálně slibuje nový procesor Core i9-10870HK, u kterého současně uvádí 8jader/16vlákne pro prý „nekompromisní výkon“ a takt až 5,3GHz?

Zní to skvěle, že ano? Má to jen jeden háček. Intel slibuje něco, co prostě nedokáže nabídnout. Ani zdaleka. Ten mobilní procesor má sice 8jader/16vláken, to je pravda, ale o 5,3GHz si může nechat tak leda zdát! Na tuhle frekvenci se dostane jen ve výjimečných případech, jen velmi krátce (milisekundy) a jen když je zatíženo jen a pouze 1 jádro. Jinými slovy, v běžné praxi nikdy! Opakuji, nikdy tenhle procesor v běžném PC v běžné praxi na těch inzerovaných 5,3GHz nepoběží. Není to prostě možné. A Intel to ví!

A Intel to moc dobře ví. Přesto se ohání 5,3GHz taktem, jako by jej běžně nabízel. Na rovinu, tohle je podle mě prostě lhaní zákazníkům. To není agresivní marketing, to je uvádění zákazníků v omyl. Což se dá říci o současném způsobu, jakým Intel uvádí takty svých procesorů a speciálně TDP. Realita je totiž úplně někde jinde. Základní a běžný takt nového Core i9-10980HK je pouze 2,4GHz, tomu totiž také odpovídá oficiálně udávané 45W TDP. Na rozdíl od desktopu, je mnohem přísněji vyžadováno a dodržováno v tenkých tělech mobilních PC. Navíc v současnosti není prakticky nikdy a nikde vytíženo jen 1 jádro procesoru, takže na co je vůbec udávání boostu na 1 jádru? Řeknu vám na co! Aby zákazníci, kteří tomu nerozumějí byli uváděny v omyl. A žádná malá písmenka s odkazem na vysvětlivku kdesi daleko v prezentaci, na tom nic nezmění. To nikdo z běžných uživatelů nečte!

Mobilní 14nm 8jádrový procesor od Intelu na žádných 5,3GHz, prostě v běžném notebooku při běžné práci nikdy nepoběží. Pokud by běžel, dopadl by takový notebook nějak takhle:

Na 5,3GHz má totiž takový 8jádrový 14nm Intel procesor reálné TDP minimálně 300 spíše 350W+!! A připomínám ještě jeden fakt. „Nové“ Core i9-10980HK není nic jiného, než přejmenované současné Core i9-9980HK! Stejná architektura „SKYLAKE“, stejný čip, stejných 8jader/16vláken a hlavně stejných 14nm a 45W TDP. Jsou to stejné procesory!!! Core i9-9980HK, který je tedy běžně na trhu má ne náhodou stejný základní takt 2,4GHz jako 10980HK. Jenže 9980HK má udávaný boost „jen“ 5GHz. Ovšem stejně jako těch směšných 5,3GHz u „nového“ 10980HK, platí jen pro 1jádro/vlákno jen za velmi specifických a nerealistických podmínek. Tedy při teplotě CPU maximálně kolem 50°C a jen krátkou dobu a jen tom 1vláknu. Jinými slovy, v praxi nikdy nenastane na déle, než pár milisekund, maximálně sekund. Což je dobré tak akorát pro některé benchmarky, tedy zase ohlupování lidí, co tomu nerozumí.

Reálný takt, kde se Corei9-9980HK pohybuje, a kde se bude i 10980HK pohybovat, je kolem 4,1GHz maximálně na všech 8jádrech v boostu. A to jen za podmínky opravdu výkonného velmi hlučného chlazení v DTR tlustých noteboocích. A nemusí být vůbec stabilně takhle vysoko pořád. Boost u Intelu není stabilní hodnota, ale v praxi tím, jak se ohřívá procesor i jeho okolí, takty pak rychle klesají. A mohou spadnout až k těm základním 2,4GHz. Jednoduše proto, že pro ty platí ten 45W TDP limit. A je sakra rozdíl mezi 2,4GHz procesorem a 5,3GHz procesorem. Intel se přitom tváří, že má 5,3GHz 8jádro, jak to mnozí zákazníci musí logicky pochopit ...

  • Závěr

Někteří mě vyčítají, že se prý vozím po Intelu, pomlouvám Intel apod. Nepomlouvám! Intel je naším partnerem dlouhá léta. Jenže v poslední době já a mnozí další, Intelu zcela právem vyčítáme, že marketingově překračuje tu tenkou čáru a některé věci už jsou prostě nefér vůči zákazníkům. To se týká speciálně uvádění naprosto nerealistických taktů, které ale mnozí lidé berou jako ukazatel výkonu procesoru. Ostatně proč ne, když Intel uvádí úžasných 5GHz, nově dokonce 5,3GHz a hned vedle toho jak ten CPU má až 8jader a 16vláken. Prostě běžný člověk, který se v tom moc nevyzná, si jednoduše přeloží následující slide jako že ten 8jádrový Intel procesor běží na 5,3GHz a má tomu odpovídající výkon:

Potíž je v tom, že to není pravda a realita je úplně jiná. Těchto taktů Intel procesory v běžné činnosti nikdy nedosahují. Hlavně jich nedosahují tam, kde ten výkon skutečně žádáme. Pokud prostě běžně zatěžujete PC, tedy využíváte až těch 8jader/16vláken, což je dnes zcela normální i u méně náročných aplikací, tak k 5GHz se ani nepřiblížíte. ne bez porušení fyzikálních zákonů. A speciálně ne u mobilních procesorů. Takže proč vůbec těch 5,3GHz uvádět? Jaký jiný důvod Intel má, než že tím zcela záměrně uvádí zákazníky v omyl?! Speciálně ty zákazníky, kteří tomu zas tak moc nerozumí.

S tím mám prostě problém. To není žádná zaujatost vůči Intelu, to je oprávněná kritika a poukázání na zjevně záměrné matení uživatelů a zákazníků. Nebo chce snad někdo tvrdit, že je to v pořádku? Přesto to takhle Intel uvede v dubnu na trh. Těch 5,3GHz nemá ve specifikacích co dělat, má tam být 4,1GHz což je reálné maximum pro těch 8jader v zátěži. Uvádět 5,3GHz je jako tvrdit, že když ten procesor hodím ze skály, takže umí létat ...

 

 

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
jeffraska [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pozor na infarkt a klávesu s v 2020-03-28 17:27:55

No ne teď vážně, parametry jsou úplně mimo. Ale taky by tato zpráva šla napsat normálním způsobem. Takto to vypadá, jak kdyby to psalo malé dítě, kterém někdo vzal hračky a teď kope okolo sebe. To jen tak k formě obsahu.

Očekávám palce dolů.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-28 19:02:47
avatar
do intelu je třeba kopat.. zaslouží si to jako sůl
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-28 19:24:46
avatar
poukazování na fakta a produkty a realitu není kopání ... tím spíše, že Intel moc dobře ví, co dělá a že to není v pořádku, ví to, říká mu to kde kdo a stejně jde a inzeruje 5,3GHz u 14nm 8jádra ...
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-28 21:36:57
avatar
Mám k tomu jen jedinou otázku: "Uvádí AMD tyto boost takty jiným způsobem?"
Pokud se totiž nepletu, tak i AMD uvádí "Up to" takty také pro jedno jádro...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-28 22:29:47
avatar
ne, to nejsou takty pro jedno jádro, ale pro několik jader/vláken, což v praxi nastat klidně může. U AMD ten boost reálně při běžné práci vidíš a při vyšším zatížení zde není zdaleka tak velký rozdíl mezi tím maximálním a reálným boostem jako u intelu ... kdysi to i Intel tak měl.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-29 14:17:22
avatar
Nevím, proč mám tolik mínusů za to, že jsem se zeptal:-O
Nicméně ty v podstatě říkáš, že AMD to tak má taky, jen nemají tak velký rozdíl mezi reálnými takty a těmi marketingovými "up to" takty. Což je určitě lepší pro nás zákazníky, ale ultimátně to jen znamená, že AMD nám "lže" méně než Intel.

Dle mého názoru, by jako "up to" takty buď měli uvádět pouze maximální all-core frekvenci, nebo detailně uvádět takty při zátěži 1-N jader.
Tohle uvádění nejvyšší dosažitelné frekvence při zátěži která kromě benchmarku v reálném světě nenastává, je prostě špatně.
jeffraska [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-28 22:20:06

"poukazování na fakta a produkty a realitu není kopání" - Ano souhlasím, to není. Ale forma, jakým způsobem je napsaný tento článek, kopání je.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-28 22:31:33
avatar
hrubě nesouhlasím, ten článek není žádný kopání, je věcný, zcela slušný a zcela objektivní .... forma je zcela odpovídající situaci. Docela mě uráží že poukáži slušně a věcně na reálný problém a jsem proto ten špatný?

Co je v článku věcně špatně? Formu hodnotit nemůžete, protože jste zjevně zaujatý a hodnotíte ji pocitem, tedy subjektivně ...
jeffraska [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-28 23:23:18

Já rozhodně nehodnotím zaujatě, nevím kde jste na to přišel a podle čeho tak usuzujete. Nemyslím si ani že je podle čeho usuzovat, jelikož jediná věc ke které jsem by kritický je forma obsahu, nikoliv pointa obsahu se kterou, jak jsem psal v prvním komentáři, souhlasím.
"Kopání" hodnotím na základě počtu absolutně nesmyslných vykřičníků, které se hodí tak maximálně do diskuze na serveru Novinky.cz. Což je, jak všichni víme, naprostá spodina českého internetu a prezentací tohoto článku jste se k té spodině neskutečně přiblížil.
Jak jsem napsal hned v prvním příspěvku - naprosto s váma souhlasím v tom, že Intelem udávané parametry jsou naprosto nesmyslné.
Jediné s co mi tam nesedí je způsob podání tohoto článku, který nemá se seriózním zpravodajstvím nic společného. Takže asi tolik k mému názoru.
Plešoun [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-29 08:19:40

Vykřičníky do technického článku samozřejmě nepatří, o tom nemusíme diskutovat, to je naprosto jasné.
gius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-29 08:15:56
avatar
Už nějakou dobu mám ten stejný pocit. Články čtu, sdělení rozumím, ale vykřičník za každou druhou větou a opakování stejné věci o pár vět později mi dost vadí. Méně emocí bez určitě prospělo, takhle to vypadá jako zpráva z bulváru a ne článek o technickém tématu. Pokud by snad měl být článek mířený jako osvěta pro méně znalé, tak právě tahle forma mu dost ubírá na věrohodnosti, což je velká škoda.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-28 21:36:50
avatar
missed
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-03-28 22:10:14

Neviem ale na nových Intel procesoroch mi najviac vadí to značenie. 10870HK vypada hrozne.
pcmaker [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Up to 2020-03-29 18:31:41

Nevím jestli jste si toho všimli. V prezentaci je u všech hodnot nenápadná poznámka "Up to". Ale v praxi je to ta nejdůležitější informace. Já už jsem trochu stašího data a tak mám za ta léta dobře vycvičený nos na tyhle podvody různých prodejců. Jakmile někde na letáku vidím napsáno "Od a Až" letí nemilosrdně do odpadu na papír. Ani to nečtu. Takže "Up to" na slajdu Intelu mne nechává naprosto netečným a všechny údaje beru paušálně jako nevěrohodné a bezvýznamné.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Videa
Série ANNO se dočká remasterů: 1602, 1503, 1701 i 1404!
Série ANNO se dočká remasterů: 1602, 1503, 1701 i 1404!Čtvrtek, 28 květen 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 235x
Komentářů: 1
Epic rozdává zdarma Borderlands 2 a Borderlands: Pre-Sequel
Epic rozdává zdarma Borderlands 2 a Borderlands: Pre-SequelČtvrtek, 28 květen 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 267x
Komentářů: 0
Saints Row: The Third Remastered vydáno! Pecka.
Saints Row: The Third Remastered vydáno! Pecka.Středa, 27 květen 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1000x
Komentářů: 3
Když se raketový inženýr nudí v karanténě.
Když se raketový inženýr nudí v karanténě.Pondělí, 25 květen 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 2116x
Komentářů: 5
Space Force – nový seriál tne do živého
Space Force – nový seriál tne do živéhoSobota, 23 květen 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1879x
Komentářů: 0
Civilization VI zdarma na PC!
Civilization VI zdarma na PC!Pátek, 22 květen 2020
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1116x
Komentářů: 1