TSMC se daří – ohlašuje 6nm a 5nm výrobní procesy. Co nabídnou a který využije AMD? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 02 květen 2019
altNejen společnost AMD se může těšit na zajímavé výrobní procesy, které pro něj připraví TSMC.

 

 

 

Zatímco u Intelu mají starosti, pokud jde o vhodný výrobní proces pro další roky a další produkty, u AMD si mohou vybírat. Zklamáním je pro ně snad jen situace u GlobalFoundries, které se ze 14/12nm nejspíše hned tak nehne. Na druhou stranu tam může AMD vyrábět čipy, u kterých bych lepší výroba neznamenala žádný praktický přínos, naopak by to bylo dražší. Řeč je tedy o čipsetech a výbavě ložených procesorů a případně grafik, kde vedle 7nm části s jádry/vlákny/výpočetními jednotky atd. což z lepšího výrobního procesu těží, budou právě 14/12nm větší méně náročné čipy s ostatní výbavou. Ale klíčovým partnerem se stává TSMC, které bude už na aktuálním 7nm procesu vyrábět nové ZEN2 procesory a NAVI grafiky. Kromě toho TSMC je výrobcem i speciálních řešení pro konzole atd. AMD pak mělo v plánu po aktuální 7nm výrobě využít její vylepšenou 7nm verzi s EUV, ovšem vypadá to, že nejen AMD může mít ještě zajímavější výběr možností.

Pro pořádek. Aktuálním výrobním procesem, na který přechází stále více partnerů TSMC, je 7nm (N7). Ten existuje ve dvou provedeních, pro méně náročné čipy a pro větší čipy. Tím druhým je vyráběna již aktuální VEGA 20 (RADEON MI a RADEON VII) a vyrábí se také nové ZEN2 procesory a NAVI grafiky. Už z VEGA 20 (RADEON VII) víme, co proti 16/12nm přináší, protože AMD prakticky zmenšila 14nm (vyráběný ale u GF) čip VEGA 10 a rozdíl je docela dramatický. Velikost VEGA 10 je 495mm2, co do jednotek shodná VEGA 20 má ale jen 331mm2 a hustota tranzistorů je prakticky dvojnásobná i proti 12nm konkurenci TURING a efektivita za správných okolností ještě lepší. Právě na to se 7nm výroba soustředí, zmenšení čipů, zlepšení efektivity atd.

V současnosti už ale TSMC dokončuje přípravy na zahájení výroby N7+, tedy 7nm+ EUV, která nabídne dramaticky lepší efektivitu, vyšší hustotu tranzistorů atd. S touto verzí výroby například AMD počítá pro příští rok, a tedy nástupce ZEN2 a nástupce výpočetních grafické VEGA architektury. Nicméně vypadá to, že AMD má v současnosti na výběr. TSMC totiž oznámila, že kromě N7 a N7+ nabídne ještě N6 a N5. Tedy 6nm a 5nm procesy.

Konkrétně nejzajímavějším má být N6, což je prý vylepšená forma stávajícího N7, plně kompatibilní s existujícími 7nm designy, přinášející ovšem některé výhody (zmenšení, efektivitu atd.). TSMC dokonce očekává, že N6 by mohl být populárnější než N7+. Hlavním důvodem by mohla být jednak nižší cena, ale i možná větší velikost čipů a snadnější přechod z první generace 7nm výroby. Plánovaná 7nm+ výroba s EUV bude totiž velmi drahá a samozřejmě v mnoha ohledech náročnější. Pro mnoho produktů by tak mohla 6nm výroba dávat větší smysl. K nasazení má být už příští rok, kdy konkrétně tedy AMD ještě může přehodnotit plány a místo 7nm+ využít 6nm. Ale časově by to znamenalo zpoždění, protože 7nm+ bude k dispozici už začátkem roku.

TSMC už ale pracuje na ještě pokročilejším 5nm procesu (N5). Tento proces by dokonce měl být dříve, než N6, ovšem očekává se zatím jen jeho verze pro menší a energeticky efektivnější čipy, tedy ARM SoC platformy. Plnou dostupnost této výroby plánuje TSMC v polovině roku 2020. A již vyrobené vzorky prvních 5nm čipů ukazují na zhruba o 80% vyšší hustotu tranzistorů při 18% zvýšení výkonu ve srovnání se 7nm předlohou. Každopádně 5nm výroba ve verzi vhodné pro výkonnější čipy, tedy procesory a grafiky, nebude určitě k dispozici dříve jak v roce 2021.

Nicméně alespoň situace u TSMC vypadá relativně dobře. 7nm výroba běží, evidentně slušně (VEGA 20 je tu už od minulého roku a uvidíme jaké budou nové procesory). Letos se také počítá se zahájením produkce i 7nm+ s možností náročnějších čipů příští rok. 7nm+ sice tedy bude náročnější na nasazení, dražší, ale bude mít značný přínos. Pro AMD je stále 7nm+ asi zajímavější, protože 6nm bude k dispozici podle TSMC až v závěru roku 2020 nejdříve, tedy pro produkty pro rok 2021. Možná se na 6nm dočkáme nějaké refresh, třeba NAVI architektury a letos vydaných mainstreamovějších karet, ale prozatím to vypadá, že AMD stále počítá primárně s 7nm, 7nm+ a poté už 5nm. Každopádně na místě přešlapovat nebude a dost pravděpodobně bude mít možnost prakticky každý rok vyzkoušet zajímavější výrobní proces. A v současnosti má AMD v plánu vydávat update ZEN procesorů a také grafické řady každý rok. Samozřejmě jedním z partnerům TSMC je i NVIDIA. Ta ale přešlapuje na místě. Oficiálně sice aktuální TURING grafiky vyrábí 12nm, ale vše nasvědčuje tomu, že 12nm se to jen jmenuje (TSMC má pro tento výrobní proces i slovo NVIDIA v názvu) a jde o stále 16nm. NVIDIA totiž vyrábí obří monolitické čipy, které prakticky nebude možné na 7nm vyrobit. Zatímco AMD evidentně razí strategii menších čipů, a tak může jít dál. Každopádně bude to zajímavé.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-04 07:50:00
avatar
Těžko říct jestli to bude zajímavé. Intel si díky svému objemu výroby může pár let dělat prakticky cokoliv a nikdo s ním podstatně nehne. Věřte tomu nebo ne, ale Intel by CPU prodával ve větším množství než AMD i kdyby v létě proti 7nm Ryzenům nasadil CPU na 22 nm.

Jediné pidi světélko na konci tunelu představuje možnost, že si trh opravdu dupne a on bude muset i na 14nm použít nové prvky architektury, kvalitní pájení jako má AMD a hlavně nižší ceny než dnes. V takové situaci by mně další tři roky na vylepšované 14 nm výrobě ani moc nevadily, jenže jaká je šance, že se z Intelu zase stane spíše technologická firma a ne marketingová/zneužívající svého monopolu? Pidi...
Vítejte ve zparchantělém kapitalismu!
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-04 11:55:07
avatar
Vicemene souhlasim, jenom z meho soukromeho (a sobeckeho) uhlu pohledu mi stavajici situace vpodstate vyhovuje => nabidka intelu me nicim neoslovuje a u amd si v kategoriich pro me relevantnich muzu vybrat pro me zajimavejsi produkty, za daleko zajimavejsi ceny. Jestlize AMD v poslednich dvou letech se da rict, ze pomalu vzkveta a tedy jsou pro ne i ty mensi marze a prostor na trhu dostatecne k rustu, tak situaci vnimam pozitivne - byt verim, ze by si AMD zaslouzilo vetsi prostor na trhu. Intel je moloch, ktery podle meho trpi prave tim, jaky je to velky moloch a jaky typ lidi to k sobe nabaluje o.O Je jenom na nem, jestli bude pokracovat ve stejnych kolejich, nebo na tom chce neco zmenit. Pokracovat tak, jak to vypada ze funguje dnes si sice nejakou dobu dovolit asi muze, ale jsem si docela jisty, ze by to dlouhodobe udrzitelne byt nemohlo ;)
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-04 12:20:41

r7 3700X vypadá skvěle, intel ho nemůže ignorovat
Nevim2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-04 12:44:59
avatar
Intel ignoruje 99% nabídky AMD, jinak by nemohl prodávat horší CPU za vyšší ceny než AMD. Ale protože si kupce najde, tak je zatím vše v pořádku. Jak píše Allie Fox. I kdyby Intel dělal 14nm dalších 10let a AMD už jelo na pikometry, mělo 4x více jader za stejnou cenu atd. Dokud to pořád OEM, řvouni, apod. kupují, tak to nedonutí Intela s tím opravdu pohnout...
shipo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-04 14:50:54

Intel je dražší, ale zatím neprodává horší procesory: Odkaz Odkaz (za stejnou cenu: Odkaz)
Změní se to až s řadou 3000, kde se Ryzen dostane nad 5Ghz
(AMD by tak mohlo dotáhnout výkon jádra + modernější architektura).
Nevim2 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-04 16:31:27
avatar
Intel prodává dobré procesory (kromě bezpečnostních trhlin), ale ve zcela jiných cenových kategoriích než AMD. Kdyby držel takty na rozumných mezích a hlavně ceny, tak jsou ty procesory dobré a při stejné ceně celkem vyrovnané.

Intel má jenom 2 výhody - aktuálně v IPC, které je lehce vyšší než u AMD a možnost dosahovat vyšších taktů za cenu,že CPU žere a topí, až je to šílené.
AMD nabízí za mnohem lepší ceny více jader/ vláken, lepší efektivitu, bezpečnost, pokročilejší technologie. A nayní na 7nm by mělo nabízet i lepší IPC. O dosahování taktů k 5Ghz pochybuji. I kdyby to bylo možné, tak není to potřeba a to příliš nevýhodné (poměr spotřeba a zahřívání/ výkon). Pořád platí, jak u AMD tak Intelu, není třeba hnát se za vysokými takty, stačí když budou aplikace, scheduler apod. pořádně optimalizovány, což drtivá většina není.

Herní testy neukazují skutečný výkon CPU, protože nevyužívají 100% výkonu CPU (jen několik jader/ vláken - tudíš Intel mající vyšší takty na jádro se zdá jako výkonější (pochopitelně jen v situaci, že opravdu není, např. I5 9600K vs. R7 2700X). Navíc záleží na rozlišení a dostatečně výkoné GPU (což rozlišení zrovna na videích uvedeno není, ale odhaduji FullHD. U velké části recenzí je rozdíl při testech CPU (AMD/ Intel) až 20FPS i více, protože testují neoptimalizované hry a mají nevhodný set-up, nastavení apod. Při +4K rozlišení jsou rozdíly v FPS max. jednotky % Pro zjištění skutečného výkonu CPU je potřeba testovat na aplikaci optimalizované pro využití 100% výkonu CPU, ne jen jeho části.
maltrabob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2019-05-05 11:22:46
avatar
V 4K rozliseni zalezi na pouzitej grafike viac ako na CPU. Vo FullHD ma AMD konkurencieschopne procesory - to co je hratelne na Intel CPU je hratelne aj na AMD CPU. Osobne beriem do uvahy herne testy v rozliseni 1440p a tam je vyhoda Intelu oproti AMD nejakych 10% v priemere. Novy Ryzen by mal pomer sil vyrovnat.
Kryptortor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - to: maltrabob 2019-05-06 21:00:42
avatar
To se pleteš. Právě že, čím vyšší rozlišení, tím víc je jedno, jaký cpu máš. Samozřejmě porovnávejme jabka s jablky, tj. I7/I9 s R7 atd. Rozdíly jsou spíš v jednotkách procent, než 10 a více.

Jednoduché srovnání např. tady:
http://www.pchrac.cz/i5-8400-vs-ryzen-2600-megatest-36-her/

Je vidět, že u většiny testovaných her se s vyšším rozlišením smazává rozdíl ve výkonech CPU. Zkrátka při 4k stojí a padá výkon s GPU, nikoliv s CPU.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 123x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 537x
Komentářů: 1
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1039x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 888x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciČtvrtek, 11 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1004x
Komentářů: 2
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Středa, 10 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1721x
Komentářů: 6