API Mantle se objeví v mnoha hrách - u grafik AMD Radeon GCN může být až 20% nárůst výkonu Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 15 listopad 2013
altAPI Mantle se objeví v mnoha hrách - u grafik AMD Radeon GCN může být až 20% nárůst výkonu

 

 

 

Význam low level API MANTLE se zdá být mnohem významnější, než se zprvu zdálo. To by vysvětlovalo, proč jej někteří herní vývojáři označili za dvou sečnou zbraň, která může výrazně ovlivnit celý segment her i HW a proč někteří na rovinu řekli, že doufají, že se neujme, ale že bude znamenat impuls pro větší aktivitu a vývoj tradičních API DirectX11 a OpenGL.

Zatím to však vypadá, že API MANTLE se ve velkém prosadí. AMD z toho bude výrazně těžit, protože je zatím toto low-level API navrženo a optimalizováno pro její grafiky. Nicméně je AMD evidentně jedno, v jaké podobě se MANTLE prosadí, zda samostatně nebo zda jeho výhody začlení třeba Microsoft do DirectX. AMD totiž tento API neomezuje jen na své grafiky, ale tvrdí, že není žádná překážka k tomu, aby z jeho výhod, s patřičnými úpravami, mohla těžit i konkurence, pokud samozřejmě udělá poměrně velké úpravy. V současnosti však z výhod MANTLE budou těžit jen a pouze grafické karty s čipy AMD GCN a GCN+. To se ale týká jak velkých grafických karet (včetně výrazně inovovaného a vylepšeného CrossFire), tak jejich mobilních verzích, ale i jejich integrovaných verzích v procesorech. A to jak těch velkých APU, tak malých ultramobilních, tak i těch v konzolích, ačkoliv tam je význam API MANTLE hlavně pokud jde o portování.

Poprvé jsme ale mohli slyšet, jaký konkrétní přínos by MANTLE optimalizace mohla mít. Autoři hry THIEF, který také bude mít tuto výhodu uvádějí, že MANTLE lépe využívá dostupný HW a jeho architekturu, což je právě cílem a rozdíl ve výkonu tak může realisticky být kolem 20%. Ale neberte to jako obecný fakt! Samozřejmě vždy to bude záležet na použité grafické kartě a kvalitě optimalizací, každopádně evidentně by měl být přínos více než měřitelný, ale i viditelný. A nejde jen o lepší výkon, ale třeba i nižší spotřebu, kdy by ultramobilní APU procesory AMD s GCN grafikou jednoduše díky potřebě nižšího výkonu mohly mít nižší spotřebu.

A v jakých hrách máme optimalizace API MANTLE a tedy Radeon GCN grafiky očekávat? Už před pár dny bylo oznámeno, že tuto podporu jako první předvede Battlefield 4 v chystaném patchi v prosinci. Nově se ale dozvídáme, že v základu už budou mít optimalizace pro GCN grafiky v podstatě všechny nové hry postavené na FrostBite engine, včetně všech velkých her jako jsou Star Wars: Battlefront, Dragon Age: Inquisition, Need for Speed: Rivals, Mass Effect, Mirror's Edge 2 a další. Ale to je vlastně jen EA. K API MANTLE se ale hlásí i další, EIDOS (tvůrci DeusEx atd.) a také CryEngine na kterém pojede ohromná spousta her, včetně Star Citizen, která také MANTLE využije hned v základu. A tak můžeme pokračovat, seznam se rozrůstá neustále a vypadá to že v podstatě každá hra, která vyjde na nové "PC konzole" Xbox One a PS4 a vyjde i na PC, bude MANTLE mít a podporovat a uživatelé s GCN AMD Radeon grafikami z toho budou těžit (pokud Intel a NV nepřijmou a neudělají patřičné optimalizace pro využití MANTLE i na jejich HW).

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 15:34:30
avatar
Kdyby to dávalo téměř ve všech hrách +-20% tak by to byl další hřebík do rakve NVidie
Honzaik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 22:47:35
avatar
jn ale to by výrobci her museli dostat $ od AMD aby to vyvíjeli s mantle podporou. je to práce navíc.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 22:59:52
avatar
ale kulový .... ty si nějak nepochopil o čem Mantle je, co?

Mantle je low level API ... to je něco, za co nemusíš vývojářům her platit aby to používali ... pokud to totiž funguje je to velice jednoduchý a laciný způsob jak zvýšit efektivitu HW a tím i možnosti vizuálu her, to je něco co vývojáři her hlavně ty pro konzole chtějí a potřebují a protože sami vývojáři přiznali, že MANTLE má opravdu smysl a funguje a zjevně ho budou používat skoro všechny nové hry které zatím byly oznámeny a jdou na konzole i PC, tak dost pochybuji, že to AMD zaplatilo (ani by na to nemělo) ;) ... ono AMD má výhodu a nemusí nikomu platit aby MANTLE používalo ... má své čipy v konzolích i v PC a jsou stejné architektury vývojáři na tom a pro to dělají rovnou hry, takže proč nepoužívat MANTLE, když má přínos a efektivitu a stejně tu hru na ty a pro ty čipy s MANTLE podporou děláš?!
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 07:36:28

LOL
Jasdfree [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - LooooooL again 2013-11-21 13:55:31

Normalne az neviem co na toto (na clanok a tento koment) odpisat DD

Zatial to vypada, ze sa mantle ujme ??? Na to si ako prisiel ? Na tuto otazku vie odpoved snad iba sam BOH - niektore vety, ktore vyprodukujes by si nemal zverejnovat, vazne.

Nevravim, ze Honzaik ma pravdu, ale to ty si asi ten, ktory nevie o com businesss je loool odpadavam z tvojho prispevku .....
Abushrek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 15:44:08
avatar
Ano to věřím, že by to byl další hřebík do rakve a taky v to doufám, aby to tak bylo dalších 20% je dobrých, ale moc tomu nevěřím tak max 5-10% i to je hodně
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 16:21:18
avatar
No právě i těch 10% výkonu navíc udělá strašně moc. A 20% by bylo přímo vražedných
TeeJay [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 19:50:32
avatar
Já jsem rád, že existují lidi, kteří si koupí grafiku nVidie (hlavně ve high-end segmentu), aspoň zbyde R9 290 i na mě...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 20:11:45
avatar
Bajlando [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 21:17:45

Momentalne se vyrabi milion novych konzoli mesicne. Ted ale nevim jestli dohromady nebo jen PS4 coz je masakr. Vyrobci cipu pro AMD musi jet jak fretky a stejne nestihaji.
Tom439 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 16:31:12
avatar
Každé procento výkonu navíc je dobré. Každopádně se za chvíli dozvíme, jak to s tím bude v reálu .
NA konkurenčním webu mě hodně zaujala tato informace.

DD mužeš napsat nějáký koment?

Já myslel, že se to týká pouze grafiky. Samozřejmě je tam komunikace mezi CPU a GPU...
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - AMD odhalilo další podrobnosti 2013-11-15 16:31:02
avatar
Nějaké zvláštní, že by grafický výkon v dnešní době limitoval procesor. Jedině, že by pomocí Mantlu dokázali využít nevyužitý potenciál vícejádrových procesorů. Což by bylo rozhodně fajn!!!
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 16:31:46
avatar
vše co zatím bylo řečeno máš řečeno ... jinak MANTLE je API, to znamená že se netýká nutně jen grafiky ;)
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 16:39:31
avatar
To jsem zde v příspěvku již uváděl. Mantle mění přístup CPU a i GPU k datům s tím že o tom rozhoduje právě to API. To má za následek mnohem efektivnější práci obou čipů. AMD pomocí Mantle eliminovalo svou bolístku a tou je slabší CPU.
Bajlando [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 16:45:22

Na konkurencnim webu uvedli ze podtaktovane AMD CPU na 2 GHz bylo pres Mantle dvakrat vykonejsi nez konkurencni Intel coz je masakr. Vykon nepodtaktovane CPU bych odhadl na OMG or WTF ???? 20% vykonu navic se mi zda u GPU vice nez verohodne spise podhodnocene. Rekl bych ze az se Mantle zoptimalizuje tak to bude vice.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 18:46:54
avatar
Tomu nevěřím a jestli tím webem byl pctuzing, tak ty můžou psát cokoliv. O jaké dva procesory šlo?
Bajlando [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 19:04:55

Ano tunnig a zrovna tam budou psat spise cokoliv co AMD poskodi takze o to je to verohodnejsi.

S grafickou kartou Radeon R9 290X totiž mohli frekvenci procesoru FX-8350 snížit na 2 GHz, což je polovina z původních 4 GHz, bez ztráty výkonu (tedy při frekvenci 2 GHz pro 8 jader/4 moduly byla limitujícím už grafická karta). V testovaných scénářích se tento procesor vyrovnal nebo překonal Core i7-4770K od Intelu. Ten byl schopný zpracovat maximálně 1 000 objektů a 15 000 požadavků, zatím co s FX-8350 s Mantle to bylo 2 000 objektů a 30 000 požadavků. V testu při použití stejné testovací sestavy, byl rozdíl ve snímkovací frekvenci při použití Mantle až 3násobný.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 18:51:23
avatar
nebyla u těch CPU myšlenak iGPU?
Mr.Lolendo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 16:23:39
avatar
Hmm to je směšné těch 20procent nárůstu protože u AMD je toto číslo běžné po dvou nových verzí ovladačů. :-D :-D
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 16:32:09
avatar
směšné? no tak přičti těch 20% k těm zlepšeným ovladačům ...
Abushrek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 17:03:53
avatar
Opravdu je je vidět, že máš radší Nvidii Mr.Lolendo, když dokážeš napsat takový koment.
Mr.Lolendo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 19:20:17
avatar
Nvidia už více jak půl roku není schopna vydat funkční ovladače na GTX 460, 560 a další. Zamrzání pc, modrá smrt, padání her, dokonce umírání grafik, zamrzání FireFoxu, atd.

Prakticky moje GTX 460 je první karta od nvidie a velice toho lituji dnes. S kartami od AMD jsem neměl nikdy snad žádný problém.

Jediné co je u nvidie bonus je podpora ambient occlusion ve hrách ktere jej nepodporují. Jinak nic.
Mr.Lolendo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 19:13:20
avatar
Však ano investice do karty od AMD je výhodnější z toho důvodu že je vesměs jasné že po nových ovladačích se ten výkon ještě dosti zvedne.
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-20 07:41:16

A není lepší si koupit kartu s již hotovými ovladači než čekat až je výrobce dodělá?
Luk3s [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - nvidia 2013-11-15 17:16:15

je možné, že v budoucnu bude nvidia podporovat Mantle?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 17:18:10
avatar
je to na dlouho, ale vypadá to že pokud ne, bude mít problém ...
Luk3s [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 17:21:21

tak snad nejsou mimo a něco s tím udělají :-)
Bajlando [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 17:43:00

Tak to si pis ze NV na tom dela. Neni blba. Ale nejvice u NV pracuje na Mantle PR oddeleni aby pri pripadnem uspechu vydali nejaky blabol o tom jak vlastne NV stala u pocatku Mantle a jak se AMD jen svezlo.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 17:52:16
avatar
jasně že dělají ... PR pracuje na plné obrátky ...

Možnosti NV jsou značně omezené ... její HW technologicky pokulhává nepodporuje pořádně ani DX11.2 natož MANTLE ... ale jde také o to, že z pohlědu herních vývojářů přestává existovat důvod, proč architekturu a grafiky NV vůbec řešit ... v konzolích se nevyskytují, stále více grafik je integrovaných a tam také NV není, takže NV má hodně omezené možnosti jak něco zlepšeit, stejně bude v nevýhodě, když na karty konkurence a procesory konkurence jsou dělané všechny hry a SW. Ale tento vývoj se dal předpokládat .... ostatně jen hlupák si mohl myslet, že obsazení "konzolí" společností AMD a vytlačování klasických i levných grafik těmi v procesorech AMD a Intel, bude mít vliv malý nebo žádný ....
palino1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 20:19:23

ja som asi prilis skepticky ale zrejme aj ovplyvneny zahranicnymi magazinmi, ktori sa taktiez stavaju k prijatiu MANTLE u konkurencie velmi skepticky. To by NV aj mrkvosoftom radsej vyvinula svoje vlastne API, akoby mala podporovat niekoho ineho co by z toho tiez vzdy profitival. To ani neviem ci sa niekedy v historii vyvojovych rozhrani stalo! Koniec koncov urcite si zelala AMD toto rozhranie presadit aj do novych konzol co by bolo pre nu velmi vyznamnym krokom vyvojarskej podpory ale zial nakoniec to musela na posl. chvilu dementovat.

A este tu su vacsie herne studia / ako Unreal, RAGE alebo Source, ktory o tomto rozhrani zatial neuvazuju!

Tak uvidime na koniec, ci sa MANTLE stane taky popularny aj pre velke herne studia /co bude velmi dolezite), aby mohla AMD na poli GPU a svojou GCN slavit uspechy, hoci jej to velmi prajem, moze ju nakoniec konkurencia pochovat, ale na druhej strane moze MANTLE konecne rozhybat stojate vody v Microsofte ci NV aby sa konecne prebudili vp vyvoji novych her. technologii.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 20:23:55
avatar
Já furt nechápu, proč by NV měla nutně něco vymýšlet s MS?! Tedy spíše proč by měl MS něco vymýšlet s NV, když AMD má ve své konzoli a chce mít z konzolí, PC a tabletů jednu herní platformu, když AMD má x86 procesory pro Windows a když AMD má DX11.2 a obecně tlačí spíše MS technologie než vlastní na rozdíl od NV. NV nemá x86 procesory, nemá GPU v Xboxu, tlačí hlavně vlastní technologie a prostě nemá MS co nabídnout.

MS stačí udělat jednoduchou věc, implementovat celé MANTLE do DX a má hotovo! Rozhodně nemusí nic vymýšlet s NV která mu může být na poli PC úplně ukradená, neb tam s ním nemá mnoho společného na rozdíl od AMD, které neproklamuje, že X86 a tedy PC je mrtvé ;). Microsoft je ohledně MANTLE v pohodě, ví že mu může pomoci a rozhodně zkoumá možnosti.
Abushrek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 21:45:31
avatar
A to ještě steam jak dělá svoji konzoli, tak tam chtějí dát kartu od NV, což pro mě přijde jako uplný nesmysl toto dělat, už jen kvůli poměru výkon/cena u některých grafik + jestli se opravdu ujme to mantle, tak to pochybuji, že někde uspějí s takými konzolemi.
Bajlando [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 22:03:12

Nic proti Valve ale ti nejsou schopni dat dohromady ani HL3 natoz konzoli ktera se prosadi proti tak velkym rivalum jako MS, SOny a dalsi. Navic Valve zacinaji drtit konkurenti v jejich hlavni cinosti kterou je prodej her. Mozna jsi cetl ten clanek co psala ta HW vyvojarka ktera mela tu konzoli u Valve delat. No jestli je jen polovina toho pravda tak si muzem zacit tipovat jestli Valve vyda drive HL3 nebo konzoli Rozumej nedockas se ani jednoho ani druheho
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-15 22:07:24
avatar
Steam dělá několik konzolí a už jasně řekl, že tam bude všechno možné včetně AMD ... NV jsou tam jen v testovacích kusech
kukulin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-16 17:53:55

Kez by. Viz muj dalsi post, reakce na SteamBox

DD, jedna vec, byt OT:

Udelas nejaky testy her na Linuchach? Kdyz uz mame steam pro tucnaky, coz takhle udelat par testu?

Na phoronixu neco je, ale pral bych si videt jak se to ma v domacich podminkach.
kukulin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-16 17:50:51

Rad bych byl za variantu s AMD, nicmene je faktem ze zatim (pokad se nic nezmenilo) maji nejlepsi binarky na linuchy prave nV, AMD je na tom dosti spatne.

Nicmene se mi libi pristup AMD k opensourcu, narozdil od nV maji OSS ovladace v kernelu na solidni urovni.

Neodpustim si jednu vec a to ze ATI/AMD odsunulo moji HD 3470 do legacy tridy, cimz je TF2 na linuxu samozrejme nehratelny..

Kazdopadne jsem zvedavy, jak se bude mit MANTLE v UNIXovem kernelu, zdroj Odkaz.

Osobne bych chtel drzet palce AMD, ale musi udelat solidni ovladace. Kazdopadne me osobne MANTLE s otevrenou politikou prijde jako super napad, kdyz uz mame dobre ovladace v jadre.
Rafan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-17 14:23:22
avatar
Zapoměl jste na Linux DD. AMD oznámilo plán ho aplikovat i pro Linux. To může být zakopaný pes. Vím o mnoha lidech kteří říkají že kdyby se daly hrát hry stejně na Linuxu jako na Win, jdou do Linuxu. Nic tak neděsí MS jako tato alternativa. Už skutečnost v mobilní sféře, která ukazuje lidem že MS a jejich Windows často vůbec nepotřebují, je pro MS tak alarmující že do tohoto segmentu pumpují neuvěřitelné peníze a často neuvěřitelně blbě jako nákup Skype atd, aby tento trend zvrátil. Když si dám do souvislostí tato fakta tak mám za to že MS bude spojenec NV, byť z úplně jiných pohnutek. Znáte to známé pořekadlo " Nepřítel mého nepřítele je můj spojenec" já přidávám "a to i tehdy když to bude grázl na kvadrát". Pře ze všechno neochvějně věřím že se Mantle v této nebo upravené podobě prosadí. Mnoho firem si již začíná uvědomovat že zvyšovat hrubou sílu je čím dál dražší a je na čase používat optimalizace, které jsou nepochybně levnější, a o peníze jde vždy až na prvním místě.
palino1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-17 16:59:07

velmi dobre povedane...., oba najvacsi rivali sa znazia predbiehat vtom , kolko tranzistorov, kolko dalsich rast. jednotiek a na kolko GHz vytocia svoje GPU ci jake vysoke TPD alebo limit otacok musia nastavit, aby toho druheho predbehli aj ked len o zanedbatelne FPS.
A kolkoze v skutocnosti dnesne aplikacie (hry) dokokazu toho hrubeho vykonu efektivne! vyuzit. Preto vidim aspon malu nadej, ze by MANTLE mohol ukazat ze da ist s vykonom aj rozumne druhou stranou.
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-18 18:58:44

no som zvedavy ci to fakt tak ovplivni narast vykonu amd kariet, popravde bol by som velmi rad ak by ano aspon nvidia by sa konecne spamätala

inac kluci, preco amd karty maju takt ram len 5-6ghz? pricom nvidia ma az 7?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-18 19:01:29
avatar
protože AMD má širší sběrnici, nepotřebuje hnát paměti do extrémů a pmaěti pak maji i nižší spotřebu ...
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-11-18 19:09:46

jaaj preto diky dd ;)
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1076x
Komentářů: 0
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 941x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1072x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3656x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1431x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1261x
Komentářů: 5