API VULKAN získalo na svou stranu Google a jeho ANDROID - "otevřené API MANTLE" postupuje Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 11 srpen 2015
altOpenGL se s námi postupně loučí a nový otevřený API standard se jmenuje VULKAN.

 

 

 

Byla to jen otázka času. Díky AMD a jeho API MANTLE se opravdu výrazně pohnuly ledy na poli API technologií, kdy jak se ukázalo, stávající DirectX i OpenGL měly řadu problémů a hlavně postrádaly schopnost efektivně využívat moderních prvků a možností současného HW. Je trochu smutné, že tím, kdo na to poukázal, byla poměrně malá společnost (AMD) a ještě kvůli tomu musela udělat celé nové API. Díky tomu ale Microsoft udělal DirectX12 a mnoho věcí právě "okopíroval" z API MANTLE. To samotné navíc pokračuje a bylo použito jako základ pro zcela nový otevřený API standard, který známe jako VULKAN. Současně s tím tak byl ukončen vývoj OpenGL.

API VULKAN vychází tedy přímo z API MANTLE a fakticky je tak jeho otevřenou verzí. To samozřejmě vyžaduje řadu úprav a hlavně další práce tak, aby jej vyjma grafik a procesorů AMD podporoval i ostatní HW, hlavně největší hráči na trhu. Nicméně proti nástupu API VULKAN se nikdo nepostavil, spíše naopak. Velký krok udělalo nové API nedávno. Fakticky má nakročeno stát se vůbec nejrozšířenějším API na světě. Za své jej totiž přijal Google do svého Androidu!

Už se tedy pracuje na tom, že OpenGL ES bude nahrazeno právě novým API VULKAN. Jeho výhodou je multiplatformní funkčnost. API VULKAN totiž bude moci fungovat jak pod ANDROIDem, tak pod Windows a samozřejmě i pod dalšími LINUX OS. To byl jeden z cílu AMD, pokud šlo o API MANTLE a prostřednictvím API VULKAN se tak tento cíl zdá se naplní. Pochopitelně API VULKAN je stále ve vývoji a s jeho první verzí se počítá buď na konci tohoto roku, nebo v průběhu příštího roku. A to je i termín, kdy API VULKAN nahradí OpenGL ES v Androidu. Slibuje hlavně odstřižení starých, dnes už nepotřebných technologií a využití moderních technologií a prostředků, které nabízí moderní HW, zejména v oblasti efektivního využití všech dostupných výpočetních prostředků, ať už jde o CPU jádra nebo GPU jádra + efektivita provozu samotného z hlediska spotřeby atd. Rozhodně je to krok velmi správným směrem a opět se můžeme podivovat nad tím, jak je možné, že se věci na poli nevývoje API nechaly zajít tak daleko.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1096x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2003x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1896x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1275x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1276x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3892x
Komentářů: 0