BENCHMARK PREVIEW: Hrajeme JUST CAUSE 3 - zábavná hra ale technologický poděs Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach a redakce   
Středa, 02 prosinec 2015
altA cenu za technologicky nejdivnější a nejhůře fungující spletenec na poli herních engine získává ..

 

 

 

Právě vychází akční nářez v podobě vtipně a nevážně laděného výbušného JUST CAUSE 3, kde můžete dělat a ničit takřka cokoliv v neuvěřitelné míře svobody. Prostě běháte, jezdíte, létáte a přitom střílíte a ničíte všechno kolem v pěkném prostředí .... a samozřejmě vše ve jménu svobody a boje proti zlému diktátorovi a jeho vojenského režimu. Prostě JUST CASE je tu znovu, potřetí a dnes se podíváme, jak nám běhá ...

 

  • JUST CAUSE 3 - tohle ani Rico nezachrání

V herním světě existuje hned několik komplexních herních engine, které lze využít i licenčně (například CryEngine), nemluvě o řadě dobrých herních engine, které si vyvinula některá herní studia. Ovšem to, co předvádí Square Enix v novém Just Cause 3, to je vážně "dílo" ...

Pokud už jste zaslechli, že tahle hra prostě moc dobře nefunguje, je plná problémů, bugů, glitchů a na konzolích se nedokáže ani ve snížených detailech a sníženém rozlišení udržet na alespoň 30FPS a seká se, tak jste slyšeli dobře. Když však zjistíte, na čem a jak je tahle hra "uplácaná", tak vás na tom vlastně nic nepřekvapí. Tohle totiž ani nemůže dobře fungovat -nikdy!

Základem je již několik let starý AVALANCHE engine, do kterého tvůrci naroubovali dodatečně (protože engine na něm nebyl postavený) DirectX11, zatímco jeho starší verze pro Just Cause 2 používala jen DX10 verzi. Jenže optimalizace a implementace DirectX11 se zrovna nevyvedla. Hře zůstala ukrutně špatná optimalizace na vícejádrové procesory, takže dokonce se stává, že procesory s více než 4jádry/vlákny, mají horší výkon, protože si s tím hra pořádně nerozumí. A i využití 4 jader pokulhává na obě nohy (i když 4 jsou pořád lepší než 2, na kterých se hra skoro nehýbe vůbec) a značně limituje výkon grafik zejména v nižších rozlišeních. No protože samotné DX11 jako vylepšení nestačilo, tvůrci do hry zamontovali ještě NVIDIA GAMEWORKS, tedy ty nechvalně proslulé technologie, které hru dělají ještě náročnější s minimálním kladným přínosem na lepší vizuální stránku, za to se značně negativním vlivem na výkon a chod hry jak na grafikách NVIDIA GTX, tak hlavně na grafikách AMD. Hra však obsahuje nakonec jen jednu GAMEWORKS technologii a to speciální CUDA simulaci vln pro realističtější vodu. Výsledek je sice dobrý (nastavení high a very high), ale žádný zázrak. Ačkoliv voda vypadá dobře, nevypadá stále ani náhodou zdaleka tak dobře, jako kdysi před mnoha lety v prvním Crysis! Naštěstí je většina těchto náročnějších CUDA efektů zpracovávána přes CPU a jen tessellace vody je přes GPU, tudíž defacto to nijak nepostihuje negativně AMD Radeon grafiky. Dokonce, budete se divit, ale AMD Radeon grafiky mají s maximální kvalitou této "vodu vylepšující technologií" menší úbytek výkonu než GTX grafiky (asi dáno vyšším výpočetním výkonem AMD grafik).

 Dále tady máme přidáno hned několik částicových a nasvětlovacích technologií a také vyhlazovací technologie FXAA nebo SMAA. No a nakonec je tu HAVOK fyzikální destrukční engine běžící přes CPU. Tedy nikoliv PhysX, jak by si někteří mohli myslet, ale HAVOK. Dohromady tedy hned několik různých technologií od různých poskytovatelů a tohle všechno naházeno do staršího herního engine s tím extra dodatečně naroubovaným DirectX11. A ano, funguje to přesně tak, jak to zní.

 

  • Benchmark

Otestovali jsme na naší sestavě několik grafik pro vaši představu. Použili jsme nejnovější "GAME Ready" ovladače od AMD i NV, které pro tuto hru vydaly optimalizované verze. Nutno říci, že tyto ovladače (GF 359.00 od NV a CRIMSON 15.11.1 od AMD) nijak nezlepšují výkon grafik, jako spíše opravují některé vážné problémy s chodem vlastní hry. také musíme upozornit, že jen u novějších grafik, starší GTX 600 grafiky mají problém s kolísáním výkonu a Radeony HD 6000 a starší zase se stíny. Bohužel CrossFire ani SLI multi-GPU technologie nefungují, dokonce NVIDIA prohlásila, že tahle hra a její engine je nekompatibilní s Multi-GPU úplně a tedy SLI nebude (přestože uvádí Single-SLI podporu). Zda je nekompatibilní i s CrossFire nevíme, nicméně technicky vzato by multiGPU mělo fungovat bez ohledu na engine, takže pravda bude asi taková, že je tenhle engine a implementace DX11 tak *****, že to prostě těžko rozchodit a výrobci grafiky zkrátka nejsou schopni opravit to, co tvůrce hry napáchal za technologická zvěrstva v této hře.

Ve FullHD 1920x1080 se naplno projevuje limitace výkonem CPU a špatné využití vícejádrových procesorů obecně. Na to trpí v DirectX11 zejména grafiky AMD Radeon a i proto se dokonce GTX 980 dostává na úroveň FURY X! Ve vyšším rozlišení však není vliv výkonu CPU a jeho špatné využití tak znát, takže výkon grafik AMD se vrací tam, kde by měl zhruba být. Tedy teoreticky, protože mezi Radeon R9 390X a FURY X je pořád poměrně malý rozdíl na to, jak velký je faktický výkonový rozdíl mezi těmito grafikami, což však zase odpovídá tomu, že hra a její implementace DX11 ani za mák nevyužívá to, co moderní DirectX12/VULKAN grafika jakou je právě AMD Radeon R9 FURY, nabízí. O špatném využití výkonu moderních grafik svědčí i minimální výkonový rozdíl mezi jinak FURY X a Fury bez X a také 390X a 390, kdy normálně je i kolem 10% a víc, v této hře je běžně 5%, což je divné. Na plné detaily ve 4K nebo Eyefinity (které naštěstí funguje) si navíc pořádně nezahrajete ani s FURY X ani GTX 980Ti, protože FPS nedokáží přelézt průměrných 40FPS a hra se viditelně přisekává.

 

  • Zhodnocení

Vzhledem k tomu, že hra celkově vypadá graficky jako nic moc extra, textury jsou nic moc, modely jsou dosti jednoduché, kdy krajina není zdaleka tak modelově podrobná jako třeba v GTA, tessellace je minimální a i ostatní efekty nejsou nic zvláštního, je výsledek tristní. Na to jak velice průměrně hra vypadá, běhá zkrátka příšerně. K tomu je tu hromada chyb, glitchů, bugů a pár dalších věcí, kterých si při hraní všimnete. No prostě technologicky je to strašný guláš, navíc z ne zrovna technicky dobrých a optimalizovaných prvků, takže není divu, že to funguje, jak to funguje. Tedy blbě. Trpí zejména majitelé konzolí, kteří hrají v detailech na úrovni středních/vyšších PC verze bez vyhlazování, ale PS4 má 1920x1080 a Xbox One dokonce 1600x900 rozlišení. Konzolové verze navíc trpí strašně dlouhým nahráváním mezi úkoly apod. I na PC si všimnete delšího nahrávání, než by bylo úplně ideální, ale je to lepší, zejména když to máte na SSD, jde to docela rychle. Tvůrci pak jako minimální PC požadavky stanovují:

 

  • CPU: Intel Core i5-2300 nebo AMD Phenom II X6-1055T
  • RAM: 6GB
  • Grafika: GTX 660 2GB nebo Radeon HD 7870 2GB
  • OS: Windows Vista PS2 a DirectX11

Doporučené požadavky jsou ale vyšší, stačí zhruba na střední-vyšší detaily při 40-50FPS ve FullHD:

 

  • CPU: Intel Core i7-3770 nebo AMD FX-8350
  • RAM: 8GB
  • Grafika: GTX 760 nebo Radeon R9 280X (3GB paměti)

Na disku vám hra zabere nemalých 45GB, kdy ze STEAM jsem stahoval zhruba 37GB. Součástí hry je při vydání opět balíček několika DLC a možnost přikoupit další DLC s dalším vybavením všeho druhu. Opět tedy tvůrci udělali z DLC něco, co jím být nemá. Vyrabovali před vydáním hru a prodávají věci (prvky výbavy jako vozidla a zbraně) z ní extra. Nutně je nepotřebujete, ale některé baví víc.

A jaká je samotná hra? Mám nahráno zatím jen pár hodin. Je to přesně to, co čekáte, tedy otevřená akce z pohledu třetí osoby, kde máte absolutní volnost. Téměř od začátku můžete cokoliv. Hra je koncipována, jako že jste v podstatě téměř nesmrtelný RAMBO a prostě střílíte a ničíte všechno kolem. Pokud se z dané oblasti na chvíli vzdálíte, vše zničené se opět obnoví. Herní prostředí tropického souostroví kdesi u Jižní Ameriky je fajn, vypadá dobře a je hodně členité a zajímavé pro spoustu výbušné kaskadérské akce, která vás čeká. Herní prvky hra "krade" z GTA, Far Cry 3/4 a podobných her, v podstatě nemá nic moc co svého a ze všeho budete mít tak trochu pocit, že už jste to hráli. Na poli podobných šílených stříleček také není sama a hned jsem si vzpomněl na Saint Row sérii.

Ani Just Cause 3 se totiž nebere moc vážně, příběh je trochu padlý na hlavu, stejně jako postavy a vlastně všechny úkoly a události, ale není to taková bláznivina, jako právě poslední Saint Row IV, které bylo úplně maximální. I proto si nemyslím, že Just Cause 3 je zdaleka nejlepší titul tohoto žánru. Hraje se ale příjemně, je to dobrá oddychovka, i když nic extra zvláštního nového nenabídne. Variabilita úkolů je dobrá, ale nic co bychom neviděli v jiných hrách. Takže zábavnost je hlavně v té nekončící akci a spektakulární destrukci všeho okolo. Bohužel hra je dosti náročná ve vypjatých okamžicích, kdy jste uprostřed totální demolice nějaké základny, výbuchů a maximálního poplachu a nepřátel všude kolem vás, dokáže se i na high endovém TOP PC pořádně sekat. A to úplně běžně i v méně vypjatých momentech, pokud používáte 4K či Eyefinity 3xFullHD rozlišení, protože prostě je mizerně technicky udělaná a optimalizovaná, takže nefunguje ani CrossFire/SLI a tedy žádný způsob, jak tomu přidat na výkonu. A vím, o čem mluvím, hru jsem teď hrál na tomhle:

 

  • CPU: Intel Core i7-5960X OC na 4GHz
  • RAM: 32GB DDR4 2133MHz (4x 8GB)
  • Grafika: AMD Radeon R9 295X2 8GB (OC)
  • SSD: Kingston HyperX SAVAGE 240GB
  • ZVUK: ASUS Essence STX II 7.1
  • OS: Windows 10
  • LCD: 3x ACER AL2723W 27" S-PVA 1920x1200 (Eyefinity 5760x1200)

Přestože mám tedy k dispozici to nejlepší, co trh v mnoha ohledech nabízí, hra nedokáže ani na tomhle extrémně výkonném PC běhat dobře, a to zdaleka nevypadá jako Crysis své doby. MultiGPU nefunguje, takže jedu na půl výkonu Radeonu R9 295X2, 8+8jádrový procesor Intel Core i7-5960X je naprosto nevyužit a výkon s ním je dokonce horší než s výše taktovaným 4jádrem. A tak přes to, jak průměrně hra vypadá na své maximální detaily, musím v 5760x1200 rozlišení (což je navíc o něco méně náročnější než 4K rozlišení) snížit úroveň detailů a to podstatně, abych dosáhl alespoň těch 50FPS v průměru a hra se nepřisekávala. Když to srovnám s tím, jak v Eyefinity/4K na stejném PC běhá stejně otevřené a podstatně lépe vypadající GTA 5, nemyslím, že potřebujeme další důkaz, že tahle hra se technologicky opravdu hrubě nepovedla. Názorně nám ukazuje, jak zoufale potřebujeme kvalitní a moderní API, které by využívalo multiCPU a moderní GPU (bez ohledu na jejich počet). S moderním API jako DX12/VULKAN by tahle hra v této grafické kvalitě jak nyní je, mohla klidně běhat na low endovém PC i pár let starém, bez něho neběhá pořádně ani na TOP HighEndu. Je to škoda, hra je docela zábavná, zejména v dalších fázích, kde je toho víc na zničení :).

Hru v ČR vydává společnost CENEGA

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-10-18 22:04:15

Sice nerad reaguju pod starý článek, ale měl bych dotaz.
Koupil jsem Just Cause 3 na steamu a když spustím hru, tak mi to píše málo RAM. V doporučených spec mají 8GB a to splňuju, tak proč se to seká jako kdybych měl 4GB RAM.
Měl někdo podobný problém? Na netu jsou jen patche pro PS4, tuším 1.21 a ten opravuje memory management, ale pro pc jsem nic nenašel.
Pokud by měl někdo podobnou zkušenost a nevadilo by mi poradit pod 3 roky starým článkem, budu moc rád.

Nebo do PM
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1157x
Komentářů: 5
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1644x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2294x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2036x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1349x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1323x
Komentářů: 1