DirectX12 - Má umět využít AMD+NV+Intel GPU v jednom systému. Už žádné čekání na ovladače? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 27 únor 2015
altMicrosoft přesvědčil AMD, že DX12 půjde ve stopách API MANTLE - to splnilo účel a je u ledu?

 

 

 

Také jste si všimli, že AMD už o API MANTLE nemluví, a vůbec od oznámení, že API MANTLE je téměř hotové a že bylo nabídnuto jako základ pro novou generaci OpenGL, jsme o něm v podstatě neslyšeli? Není to náhoda. Podle všeho Microsoft přesvědčil AMD a využil některé technologie, přístupy a nápady z API MANTLE pro novou generaci DirectX, že není nadále rychlý a samostatný vývoj API MANTLE zapotřebí.

MANTLE tak splnilo svůj účel a přineslo víc, než jakékoliv API a jakákoliv optimalizační SW technologie za posledních mnoho let. Základní věci, který API MANTLE proti DX nabídlo, budou totiž zahrnuty v nové generaci v nové verzi DirectX, včetně výrazných optimalizací snížení zátěže na procesory, vůbec využití výkonu vícejádrových procesorů a také asynchronního využití výkonu grafických jader. API MANTLE dokázalo opravdu skvěle využívat různě výkonných grafických jader (v rámci AMD CrossFire - fungovalo to třeba v nové Civilizaci) k naprosto hladkému chodu bez trhání a microsttuteringu, což u klasických CF/SLI technologií rozhodně nebývalo pravidlem, natož u tak výkonově rozdílných GPU. Microsoft by samozřejmě byl hloupý, pokud by toho, co API MANTLE přineslo lepšího, nevyužil a nezapracoval to do DirectX12.

DirectX12 se tak stává, podle očekávání, hlavní hybnou silou na poli API, navíc nové vedení MS zdaleka není tak uzavřené a rozhodně už dnes nemůžeme zcela vyloučit, že by se DirectX nemohlo objevit i mimo Windows platformu. Každopádně všichni hlavní výrobci čipů (AMD, Intel, NV a dokonce i QualComm) nyní stojí primárně za DX12 a na chystaném GDC 2015 se o něm bude hodně mluvit.

Vývoj DX12 běží a první testy ukazují, že v mnoha ohledech přináší to, co API MANTLE, hlavně snížení zátěže pro CPU, což má zásadní vliv na výkon celého systému. Bez API MANTLE bychom vůbec nezjistili, jak tragicky jsou na tom hry s využitím vícejádrových CPU a také fakt, že AMD procesory vůbec nejsou slabé, jen jsou absolutně nevyužití. Pod API MANTLE/DX12 najednou budou mít AMD procesory mnohem lepší výkon běžně srovnatelný i s o několik generací novějšími Core procesory Intel. Náhoda? Vůbec lepší využití HW prostředků ve všech oblastech, tedy nejen CPU, ale i paměť a GPU. V této souvislosti by údajně DX12 mělo v základu nabídnout technologii maximálního využití dostupných grafických jader, tzv. Explicit Asynchronous Multi-GPU (tedy něco, co předvedlo právě API MANTLE, tam samozřejmě jen v rámci AMD CrossFire techologie), kdy by tedy bez nutnosti nějakého speciálního ladění ovladačů a čipů, mělo samotné DX být schopno využití a zkombinovat výkon třeba integrovaného grafického jádra v CPU Intel/AMD a velkého AMD/NV GPU na neintegrované grafice v jednom systému, nebo třeba AMD či NV grafiku najednou. Bude to možné díky využití technologie Split Frame Rendering (SFR), díky které by měly GPU různých architektur jednoduše spolupracovat na vykreslení každého snímku, ne se střídavě doplňovat s vykreslováním snímků "na střídačku", jako to u MultiGPU bylo doposud.  Jinými slovy, DirectX12 by mělo CrossFire/SLI využívat nativně, pokud bude k dispozici, takže když vývojáři hry nebudou líní a využijí toho, AMD s NV by již nemuseli dělat speciální ovladače a profily SLI/CF a jako hráči bychom na ně nemuseli čekat!

  • Na GDC 2015 se dozvíme víc

Na GDC 2015 hned příští týden se bude o DX12 hodně mluvit. Například právě AMD bude prezentovat jeho možnosti, praktické výhody a technologie přímo v hrách, a to konkrétně ve StarCitizen s CryEngine. Kromě toho AMD ale představí i nové nástroje pro optimalizaci her udělané na míru GCN architektuře a představí nám také novou generaci TressFX 3.0, které se předvede ve veleočekávaném pokračování DeusEX! Mluvit se také bude o virtuální realitě a dalších věcech. Pochopitelně své přednášky o DX12 budou mít i další výrobci, pochopitelně i sám MS a uvidíme další praktické ukázky. Také bychom ale měli slyšet něco o nové generaci OpenGL, pro něž AMD dalo API MANTLE jako základní stavební kámen k dispozici.

Jinak DirectX12 se má ve finální verzi objevit letos s příchodem Windows 10, pro které bude primárně zatím určeno a omezeno. Starší Windows podporu DX12 nedostanou. Není zatím jasné, zda MS otevře DirectX12 i pro jiné platformy, například pro Linux, ovšem s novým vedením MS, které udělalo dříve u MS nemyslitelné kroky s rozšířením Office zadarmo i mimo Windows a tak podobně, už nemůžeme nic vyloučit. API MANTLE totiž MS dost vyděsilo. Jednak ukázalo neskutečnou zaostalost jeho DX a také předvedlo, jak v poměrně krátkém čase lze pro nové API získat velmi širokou podporu vývojářů her a pokud by MS nezareagoval včas s DX12, došlo by to tak daleko, že by ztratil nad vývojem API vliv i na své vlastní platformě. API MANTLE však mělo právě potenciál fungovat jako univerzální API pro každý OS, což by hodně pomohlo vývojářům. Tento potenciál zatím DX12 neukazuje a byla by škoda, kdyby si tohle MS od AMD a jeho API nevzal do své nové generace restartovaného DirectX. Každopádně DX má něco, co API MANTLE nemělo ani nemohlo mít, obrovskou vývojářskou základnu, nativní domovský OS, který je nejrozšířenějším PC OS na světě a pozici průmyslového standardu. Doufejme, že MS tentokrát neusne na vavřínech znovu a že DX12 nebude jen takové krátké vzedmutí následované zase usnutím než se objeví nějaké "nové API MANTLE", které zase ukáže, jak na to MS kašle ...

První hry s DX12 podporou budou letos, nasazení DX12 nebude pro vývojáře her nijak komplikované, spíše naopak. Podpora ze strany grafik a procesorů je zatím nevyřešená minimálně částečnou podporu DX12 by mělo mít vše, co má alespoň DX11, pochopitelně plná podpora DX12 je otázka, kterou zatím nevyřešíme, a rozhodně bych nevěřil, že již uvedené GTX 900 grafiky proklamovanou plnou podporu mají, když vlastní DirectX12 nebyl stále dokončen a specifikován, takže to jednoduše ani sama NV nemůže vědět jestli plná je nebo ne. Vše samozřejmě bedlivě sledujeme. Každopádně když to vše dobře dopadne, mohli bychom se připravit na to, že si do PC budeme osazovat jak Radeon, tak NV grafiku najednou (a už si nebudeme mezi nimi muset vybírat) a využívat jejich společného výkonu i jednotlivých technologií každé značky, i když si nejsem jist, že se tento nápad líbí oběma výrobcům stejně ...

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 621x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 704x
Komentářů: 1
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1294x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1129x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciČtvrtek, 11 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1096x
Komentářů: 4
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Středa, 10 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1754x
Komentářů: 6