EPIC chce jednotný obchod s hrami a aplikacemi pro všechny, konec exkluzivit – skvělá myšlenka!? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 01 prosinec 2021
altNěco, po čem volám já i mnozí další už dlouho. Jeden obchod s hrami a aplikacemi pro všechny.

 

 

 

 

Nápad, který rozhodně není nový, myšlenka a řešení, po kterém mnozí voláme roky. Nyní dostal významný hlas. Tim Sweeney, šíf EPIC, která provozu vlastní obchod s hrami, se vyslovil pro zřízení jednotného digitální obchodu pro prodej digitálních kopií her i aplikací pro všechny platformy!

Nápad je to skvělý, bohužel jeho prosazení do reality bude narážet na hodně odporu, zejména ze strany firem, které z exkluzivních platforem těží. Sweeney ovšem tvrdí, že na tom již začali jako EPIC pracovat s některými vydavateli. Osobně se nicméně domnívám, že zejména APPLE, GOOGLE, případně MICROSOFT či NINTENDO se podobnému projektu budou hodně bránit. Chtějí mít vlastní platformy, protože jim to přináší obrovské zisky. Navíc problém je také v tom, že řada her dnes není prakticky prodávána jako produkt, ale jako služba. Takže je nevlastníme, a navíc pokud společnost vypne servery, tak hra jako produkt přestane fungovat.

A má to samozřejmě celou řadu dalších potíží. Faktem ovšem je, že současná situace je neudržitelná, a očividně porušuje řadu práv nás uživatelů. Například fakt, že nám ty digitální kopie her a aplikací nepatří, považuji za velký problém. Ještě větší potíž mám s tím vynuceným často zbytenčným požadavkem připojením k internetu, a to i u her a aplikací, které to ke své základní funkčnosti nepotřebují. Je to jasné omezování uživatelů. Navíc ten problém s tím, když některé hry po ukončení služeb přestanou fungovat, vnímám jako zásadní problém, protože ten produkt prostě přestane fungovat, i když jsme si jej zaplatil. Pak je tu také problém s exkluzivitami, kdy SONY, Nintendo či MS vydávají některé hry na své platformy, čímž přímo omezují konkurenci a hlavně uživatele, i když technicky neexistuje důvod, proč by daná hra měla být omezená jen na jedno dané zařízení a platformu.

Zkrátka je tu řada věcí, které je třeba řešit. A bohužel pochybuji, že má Sweeney a EPIC takovou sílu, to vyřešit. Myšlenka jednotného obchodu je také zajímavá a určitě by mnoho potěšila, nicméně nebylo by to také omezení konkurence? Je to jako kdyby skončili všechny značky supermarketů a zůstala jen jedna. To by nemělo na ceny pozitivní vliv. Podle mě by lepší cestou nebyl jednotný obchod, ale jednoduše by bylo zákonem nařízení, že všechny hry a aplikace by museli být nabízeny přes všechny obchody a distribuční služby. A zákazník měl právo si vybrat dle ceny apod., tak by spolu služby soupeřili. Jednotná služba a obchod by fungoval jen jako záloha, aby po případném úpadku jednoho distributora, aplikace fungovaly dál.

Současně je podle mě nutné zajistit, aby bylo nařízeno, že není nutné využívat online služeb a hry a aplikace fungovaly vždy i po ukončení online podpory atd. Současně je nutné zakázat exkluzivitu platforem a tedy omezování uživatelů i tvůrců her. Tedy Nintendo, SONY, MICROSOFT atd. by musely vydávat hry na všechny platformy. A zákazník si může vybrat, na jakém zařízení to bude používat. Google a jeho ANDROID, a APPLE a jeho iOS musí fungovat jako otevřené platformy podobně jako MS Windows - neexistuje blokování a schvalování aplikací a toho, co můžu a nemůžu na své zařízení instalovat jako jeho majitel a uživatel. Většina těch věcí ale dobrovolně prostě nepůjde. Budou muset zasáhnout jednotlivé státy, případně v našem případě tedy EU a nařídit tyhle věci ze zákona. Byla by to ale revoluce.

Každopádně současný stav věcí v mnoha případech přímo i nepřímo porušuje práva uživatelů a zákazníků a poškozuje nás na mnoha úrovních. Jednotný univerzální digitální obchod je dobrá myšlenka, ale není dokonalé. Ovšem celkově je dobře, že EPIC uvažuje tímto směrem. Na druhou stranu bez zásahu úřadů a pořádných zákonů a nařízení to nepůjde. A vzhledem k tomu, kolik peněz současný stav věcí přináší exkluzivním platformám, budou se jejich provozovatelé jistě jakékoliv změně tvrdě bránit …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Arkan [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - One app to rule them all 2021-12-01 21:20:04
avatar
Ja už roky tvrdím že nepotrebujeme ani tak spoločný obchod, ale spoločný launcher. O niečo také sa snaží GoG zo svojim Galaxy, ale funkčne je dosť vykastrované a aj tak vám na pozadí musí bežať klient ku každej službe.
HUHUHUgo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-02 11:03:48

Přesně tak, kdyby se obchody dokázali dohodnout a standardizovat otevřené api, to by byla skutečně paráda.
Galaxy funguje v rámci aktuálních omezeních dobře, sám ho používám.
Misko82 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-02 00:06:48

Autor ma riadne diktatorske chutky alebo dobry matroš
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-02 00:33:48

ja bych si radsi ponechal svobodu volby jakou hru chci na jaky platforme hrat.

jinak kdyz tak prosazujes konec exkluzivit, technicky by si to chtel udelat jak? stal bys s bicem nad vyvojarem dokud neudela ve hre podporu pro vsechny platformy a do te doby na tom jednom obchode blokovat? to vlastne ne, nic neblokovat, ani viry a podvodny aplikace...takze prikazat ms, sony, nintendo, google, apple, samsung...at pouzivaji jen stejnou platformu, tedy stejny cpu, grafiky, OS..?
FabledWarrior [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hmmm 2021-12-02 06:00:27

Tady to asi není myšlený až takhle... Ale například já používám Steam, tam mám většinu her, které hraju, ale rád si zahraju i Warzone, ale to je zas na Battlenetu, jiné hry jsou zas na Epicu... všechny hry mají společné to, že běží na počítačích s Windows, ale nemůžu je mít na stejném místě. Musím mít jak trotl zaplé 3 klienty, když je zaplé nemám, neaktualizujou se mi hry a když si je chci zahrát, tak musím nejdřív čekat a pak mě ta chuť zahrát si přejde. Kdybych měl všechny hry z jednoho obchodu v jednom klientovi, který běží pořád, tak mi to je jedno, ale ty 3 klienti už mě otravují.

Za mě bych vydával takovéto hry do všech klientů a každy ať si vybere, jaký mu vyhovuje nebo kde dostane nejlepší cenu...
vkba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-02 10:12:04

a naco mat launchre, tie len beru peniaze od developerov. ja tietz minimalizujem napr. objednavanie cez wolt a podobne platofrme a ked sa da idem so po jedlo sam. kede to vezmeme do 'extremu' preco si nemozes kupit kazdu hru separatne a pustit len tu co chces? kedysi to ta fungovalo a vsetci prezili.

cele toto vyplakavanie je uplne nezmyselne asi tak ako tento clanok. Epic urcite nic taketo nechce riesit, chcu len pozornost.
LadIQe [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-02 07:22:37

Cize z otvoreneho konkurencneho trhu spravme 1 velky monopol. Ziadne inovacie, kedze naco, ak to bude iba na 1 obchode. Ziadne lepsie podmienky pre nas hracov a vyvojarov. A realne vyssie ceny, kedze tu nie je konkurencia, ktora by to strhla dole

A kto by ten obchod vlastnil? Timko?

Dalsia vec na zamyslenie. Ak ten odpad (Sweeney) chce 1 jednotny obchod a nerozdelovat to cez 500 launcherov, preco vytvorili svoj epic fail launcher skupujuc vsemozne exkluzivity?
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-02 08:18:15
avatar
Většina her je dnes na platformě steam, jsou tam hry od ms, sony , ea, bethesdy , starši od ubi, ale taky tam neni všechno.. osobně se mě ze steamu nechce je to pro mě nejkomfortnějši obchod řekl bych i šikovnějši než ms store či ps store
ender [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-02 09:08:54
avatar
Jeden obchod nie je dobry napad.. Však vo fyzickom svete si mozem tiež vybrať, že kde co nakúpim. Jeden obchod sme mali za sociku a vieme, ze to nebolo to práve orechové. Skôr by malo mat každé štúdio svoj vlastný obchod a potom mat nad tým nejaký agregátor.
HUHUHUgo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-02 10:59:15

Naprosto vynikající myšlenka. Jeden obchod, jeden vydavatel, jedno herní studio a o nových hrách bude rozhodovat strana a vláda.
Protože situaci, že koupě hry a souhlas s nákupními podmínkami je svobodná volba člověka, tady rozhodně nechceme.
potooczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-02 11:48:28

Pro mne je univerzálním obchodem a launcherem Steam. Epic beru jako trojského koně Číny, který má sbírat data o uživatelích a proto tak rádi rozdávají hry zdarma.

Jinak mi naprosto vyhovuje Steam a nemám důvod z něj odcházet nebo jej za něco měnit. Funguje, funguje podpora, mody, fora ... je to komplexní svět a ne jej jednoduchá knihovna her zdarma jako Epic. A že zrovna ten Epic by chtěl bojovat proti exkluzivitám her. Ať se jdou soudruzi bodnout.
Tomcat22 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-02 14:48:34

Já používám primárně Steam, ale mám i Epic, kterej ze začátku dával dost nových her zadarmo a nebo v hodně velké slevě, tak mám nějaké hry i tam. Pak mám GOG, ale to jen kvůli Cyberpunku a ještě Origin, tam jsem kdysi koupil Mass Effect 3. Ty ale nepoužívám.

Jinak nemám problém s tím mít víc obchodů, aspoň si konkurují a někdy i cenově. Ale teď už stejně hry viceméně jen kupuju na jiných serverech, kde je mají za třeba i čtvrtinu ceny a na Steamu to jen aktivuju...
vladislavpokorny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-02 15:26:12

Ježiš, zase ten pláč, že něco, co nepotřebuji, mít nemusím, nikdo mi to nenutil, dobrovolně jsem si to koupil, ale jsem jasně omezován a poškozován, a vina je na všech lidech světa jen ne na mě.
Lidi (DD) proboha proberte se!

" Navíc ten problém s tím, když některé hry po ukončení služeb přestanou fungovat, vnímám jako zásadní problém, protože ten produkt prostě přestane fungovat, i když jsme si jej zaplatil"

A kde je ten problém? Je to prostě dočasná služba.

Když jdu na "únikovku" tak zaplatím, zahraju a jdu domů, ale že bych měl pocit, že mě okradli, protože mi nedali doživotní permici, to rozhodně nemám. Proč by to měl být problém u SW?
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-02 16:22:25
avatar
Jako je jasný, že to co píše DD je obrácený extrém k těm exkluzivitám, nucenému online připojení, DRM, atd., které máme teď.
Jakýkoliv extrém bývá špatný a je tu několik dobře napsaných komentářů, které vysvětlují, co je špatně na tom extrému, který popsal DD.
Takže souhlasím, že to určitě není cesta. Ta správná by byla někde na půl cesty mezi nimi.

Nicméně obhajovat aktuální praktiky vydavatelů a obzvláště to zvěrstvo, že si koupíš hru a ona přitom není tvoje, to snad ani nemůžeš myslet vážně!
Nevím, jestli jsou tu kritiku jen špatně nepochopil. DD v tom tebou citovaném odstavci nenaráží na online (nejčastěji multiplayer) hry, které jsou opravdu placenou službou, ale na to, že některé offline single player hry vyžadují úplně nesmyslně připojení k serverům vydavatele a bez něj přestanou fungovat.
Pár vydavatelů mělo alespoň tu trošku slušnosti, že při ukončení podpory hry vydali patch, který ze hry odebral tu nutnost připojení, aby fungovala jejím vlastníkům i po vypnutí serverů vydavatele, ale je to bohužel spíš výjimka, než pravidlo.
Až na pár těch exkluzivně online her není žádný důvodu, aby hra byla prodávána jako služba a už vůbec není v pořádku, že přestane fungovat, když zkrachuje její vydavatel/prodejce.
Auto ti taky nepřestane jezdit, když zkrachuje automobilka!
fagot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-02 15:27:33

Máme tady několik tvrdě konkurujících si platforem a problém, že některé hry jsou exkluzivní. Místo toho zavedeme monopolní obchod, který bude mít naprostou kontrolu nad vydavateli her (budeš dělat co chceme, jinak neprodáš ani jednu kopii) i nad hráči (integrovaná telemetriea špehování - smíř se s tím, alternativní OS třeba linux - smůla, máš koupenou hru ale rušíme ji bez náhrady páč už není politicky korektní - smůla, máš něco proti = ban). Platformy, které žijou z prodeje her a z hardware nemají nic (konzole) by byly nuceny buďto skončit nebo prudce zdražit hardware. A problém se nám takto stejně nepodaří vyřešit protože nelze donutit vývojáře aby dělali hru pro všechny platformy. Leda že by na to dostávali od státu dotace - tohle by se socanům mohlo líbit ;-)

Shrnuto - takto genitální nápad může podporovat snad jen DD ;-)
darth_stofi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-02 17:28:03

Myslel jsem si že jsem na hardwarovém zpravodaji, ale zdá se že jsem spíš na osobním blogu. Autorovi zdá se hodně vadí exkluzivity a vlastně ani nechce aby zakoupení hry v jednom obchodě zpřístupnilo danou hru i na jiných platformách ale chce jen konec exkluzivit. Zajímalo by mě kdo by určoval která platforma poskytuje pro danou hru dostatečný výkon a funkce a která už ne. Protože to se tu klidně můžeme bavit o tom, že já to chci hrát na své chytré pračce takže na to mám právo. Nebo jak by svůj podnik financovali menší vývojáři, kteří si zkrátka nemohou dovolit vydat svoji hru na všechny platformy. Třeba vývojáři Some day you'll return odpískali konzolovou verzi kvůli obrovské míře pirátství na PC, která je možná jenom díky otevřenosti platformy, kterou tu tak prosazujete. Možná by to chtělo před napsáním článku příště přemýšlet, protože to co jste napsal je nesmyslná utopie, která prostě nemůže fungovat. Takovéhle úvahy patří spíš do osobního deníčku než na seriózní web.
Exorcius [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-02 17:39:10
avatar
Mimo steam mám už jen pár her.. buď přímo od vydavatele, nebo u ubisoftu.
DandaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - offtopic 2021-12-03 09:13:13

Zdravím, mimo téma, už se zde na DD objevila recenze na nové Alder Lake CPU vyjma Z690 desky nebo jsem to nepostřehnul? Těšil jsem se na recenzi zde a pořád nic, díky
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-03 11:12:49
avatar
neobjevila, čekáme na materiál, problém jsou paměti, doprava vázne. Máme vše kromě DDR5 pamětí a nemám dotestované všechno pro komplexní recenzi a nechci vydávat polovičaté testy, jako ostatní ....
DandaH [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2021-12-03 16:17:52

jasný díky, spíš pro zajímavost na čtení, se svým 5900x jsem spokojen
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceTuesday, 23 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 599x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Monday, 22 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 870x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníFriday, 19 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3271x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCWednesday, 17 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1358x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Tuesday, 16 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1224x
Komentářů: 5
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíMonday, 15 April 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1901x
Komentářů: 1