OpenGL 4.0 přichází – zastaví pád a srovná krok s DirectX11? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 12 březen 2010
altNa GDC 2010 byl oficiálně představen i OpenGL nových verzí, jako jediná větší konkurence k DirectX.

 

 

Jistě víte, že API je základním stavebním kamenem her a mnoha dalšího softwaru. Díky tomu, že Windows ovládá většinu PC trhu, má DirectX hodně navrch. Nutno ovšem říci, že to není jen proto, že by bylo Windows dominantním OS. DirectX se v posledních letech vyvíjí velmi dobře a zejména jeho poslední verze DirectX11 patří mezi vývojáři k opravdu oceňovaným novinkám. Dnešní API už se nestará jen o grafiku samotnou, ale má na starosti hromady dalších věcí, což je také důvod, proč DirectX dominuje. OpenGL je jedinou větší protiváhou API DirectX, se kterou se můžeme jako běžní uživatelé setkat. Bohužel v posledních letech obliba rapidně klesá a to díky zastaralosti tohoto systému. Hodně kritiky sklidila verze OpenGL 3.0, která v podstatě nic nového nepřinesla, hlavně nic, co přinést měla. Není proto divu, že i řada dlouholetých vývojářů na OpenGL přešla se svým softwarem pod DirectX.

Khronos ale o sobě znovu dává vědět a chce opět navrátit OpenGL jeho sílu. Jako první tu je malé vylepšení stávající verze 3.2 na 3.3., které přináší hlavně podporu a funkční vylepšení pro OpenGL3, pocházející z nejnovější verze – OpenGL 4.0 Právě ta 4 byla hlavním oznámením Khronosu na GDC2010. Hlavní novinky OpenGL 4.0:

  • 1, Vylepšená provázanost s OpenCL
  • 2, Geometrická tessellace na GPU
  • 3, Vylepšené AA – rychlejší a v lepší kvalitě
  • 4, menší závislost na CPU
  • 5, Navýšení výkonu u shaderových operací, operací na plovoucí čárce atd.           

Podpora OpenGL bude na současných grafických kartách zajištěna. NVIDIA ujišťuje, že FERMI grafiky podporu OpenGL 4.0 budou mít ještě tento měsíc. Stejně tak AMD-ATI nabídne podporu OpenGL 4.0 velmi brzy. HW jsou na to současné grafiky dávno připraveny, a protože OpenCL a OpenGL jsou otevřené formáty, o kterých AMD-ATI hodně mluví a chce je podporovat, těžko bude dělat něco jiného. Ovladače bych tedy očekával ke konci měsíce, nebo v příštím měsíci.

Osobně by mě ale spíše zajímalo, zda je tohle nové OpenGL 4.0 to, co vývojáři chtěli už od OpenGL 3.0, a zda bude stačit na DirectX11. Na poli her se OpenGL na PC platformě v podstatě nepoužívá. Kromě jediného významného studia, které na něm letos chystá jednu zajímavou hru, se s OpenGL už bohužel nesetkáváme. Uvidíme, zda na tom verze 4.0 něco změní.

Závěr: OpenGL 4.0 je zde jako komplexní API podporující jediný zatím uznaný standardizovaný formát GPGPU OpenCL. OpenGL 4.0 přináší také podporu pro Tessellaci, vylepšené AA a vylepšený výkon. Je otázka, zda mu dají vývojáři přednost před DirectX11, které rychle získalo velkou popularitu.

Zdroj: Khronos, DDWord.cz

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
vain [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-12 14:01:30
avatar
Vývojáři si nemohou co se API týče moc vybírat, zatím co sada DirectX je dobrá tak max na hry (nikde jinde se taky nepoužívá), tak OpenGL vládne všude jinde (SDL atd.. nemá moc cenu brát v úvahu, to není zdaleka tak komplexní a co s ním má zkušenosti já, tak je to akorát tak problém - ale na menší projekty dostačující a hlavně jednoduché). Suma sumárum srovnávat OpenGL s DirectX z pohledu her je dost nefér, DirectX je primárně na hry, OpenGL ne.
zumpar1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-12 14:07:13
avatar
Na akej verzii OpenGL beží Assault on Dark Athena???

A tou jedinou hrou ktora vyjde pod OpenGL tento rok bude RAGE?
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-12 16:43:57
avatar
Yep.. Na čem běží tamta hra nevim, ale jestli je to Quake engine, tak na OpenGL. Vše od iD je na OpenGL.

Experimentálně to podporoval třeba Unreal engine, možná dodneška, nevim.. bývalo to značně rychlejší.
Rohlik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-12 14:13:16
avatar
o OpenGL jsem dlouho neslyšel, tak věřím že se bude jednat spíše o revoluci a ne jen malou evoluci (to by na DX11 nestačilo), taky je otázka jestli vlastně posladní mohykáni programující OpenGL hry tento boj s větrnými mlýny nevzdají, byla by idSoftu škoda (kluci jsou takoví samorosti)
amartin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-12 14:48:49
avatar
Vzhladom k tomu, ze sa dostali pod krydla velkeho hraca sa o ich buducnost nebojim Inak, ked si vezmeme herny priemysel a "tituly", ktore vychadzaju, tak si hovorim, ze herne studia typu id potrebujeme ako sol
Rohlik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-14 12:30:39
avatar
njn jenže takový Carmack má při vyjednávání s distributory her úplně jinou pozici než kdokoliv jiný. On si může poměrně hodně vymýšlet a dělat co chce on sám. Takový komfort má úplné minimum vývojářů

Potřeba by byla větší volnost pro vývojáře... oni by tlačili vývoj poměrně rychle kupředu. Vývojáři nebrzdí rozvoj, ale vydavatelské společnosti brzdí vývojáře
fusionSVK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-12 14:49:57
avatar
Citace:
A tou jedinou hrou ktora vyjde pod OpenGL tento rok bude RAGE?


Ano , RAGE bude renderovana pod OPEN_GL ( 3.2 ? )
Mam otazku - Na ktore API je lahsie a rychlejsie portovat hry z konzol na OPEN_GL alebo DX ?
Takze z DX
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-12 14:46:13
avatar
No XBOX jede pod DX a PS3 pod OpenGL, takže odpověď je asi nasnadě )
gnu_ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-12 14:49:54
avatar
Xbox je založený na DX, PS3 zase na openGL.
A openGL nemá potrebu zrovnávať krok v tej najdôležitejšej oblasti...tou je profesionálna sféra, kde sa DX nechytá. Ale pre hry je terajšie DX 11 vhodnejšie ako OpenGL 3.2. Osobne ma ale monopol DX - tým pádom aj windows na hernej scéne vôbec neteší ...
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-12 15:42:07
avatar
zase jeden vylepsenej standard, jen tak dal
hell.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-12 18:17:01

Vypadá to, že přecházím na Mac v pravý čas - nejprve port Steamu a teď ještě potenciální pokrok v OpenGL...
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-12 18:34:27
avatar
Fakt ? Co tě k tomu vede ? Mac jde od doby kdy nemá unikátní procesory od IBM úplně mimo mě - ne že bych po něm předtím nějak toužil . To se steamem považuji taky za pozitivum.
hell.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-12 19:00:08

Ahoj, vypadá to na pokračování předchozí debaty, co?
Ale k věci. Vede mě k tomu několik věcí:
a) kvalita zpracování - hliník něco vydrží a neošoupe se z něho barva,
b) kvalitní chlazení - jeden z nejdůležitějších parametrů, měl jsem několik notebooků, které byly slyšet a už nikdy podobnou chybu neudělám
c) podsvětlená klávesnice - většinou píšu v pozdních nočních hodinách a světlo lampičky mně vadí
d) výkon - dostatečný pro mé potřeby, na hraní moc čas nemám a když už, tak nějaká ta old-school RPG jsou pro GF9400M snadná kořist
e) operační systém - zpočátku to bude sice, boj (protože naučené stereotypy z Windows), ale jedno je jasné - OSX je mnohem intuitivnější, než Win, promyšlený, vylazený na těch "pět" konfigurací... sice kvůli jednomu programu budu muset vzít Parallels, ale to už je detail
f) bezúdržbový systém (vždyť mně znáš, jaký jsem divný v oblasti správy a údržby op. systému)
g) žádné přebujelé internet security, které už mě pěkně štve
h) parádní výdrž na baterie, o které se většině stejně drahých strojů může nechat jenom zdát
i) žádné nesmyslné a zbytečné hlášky v notify baru
j) hromada dalších drobnosti jak hardwarových, tak softwarových
---
Já vím, strašná agitka, ale aby to nevypadalo jak reklama dealera, tak uvedu jednu věc, co mně neskutečně otravuje: iTunes - něco tak neohrabaného aby člověk pohledal. Kdepak, zlatý KMPlayer (ten korejský a ne linuxový).
Prostě a jednoduše - podlehl jsem nadšení a koupil si Visty. Nebyl jsem spokojen. Podlehl jsem nadšení a koupil si Win7. Nebyl jsem spokojen o něco méně, ale přesto. Rozhodl jsem se pevně, že Microsoft ode mě už nikdy žádné peníze neuvidí, protože nesouhlasím se směrem, kterým se Win vydal, nesouhlasím s jejich praktikami, nemíním to sponzorovat. Prostě nemusím. Buď jsem si mohl koupit nějaký PC-like "plasťák" a trápit se s Linuxem, nebo si za opravdu rozumný peníz pořídit Mac a být v pojodě. Myslím, že rozhodnutí je zřejmé...
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-12 19:39:45
avatar
Ok notebook Apple - ten hliník se mi taky líbí, ale snad existujou i notebooky PC s kvalitním tělem - ty zas budou mít win7 ...tak nic.
Citace:
Rozhodl jsem se pevně, že Microsoft ode mě už nikdy žádné peníze neuvidí, protože nesouhlasím se směrem, kterým se Win vydal, nesouhlasím s jejich praktikami, nemíním to sponzorovat.

Já sem taky idealista a často koupím něco co je dražší s vědomím, že s tím není spojená nějaká sviňárna. No ale odcházet od menší diktatury MS+PC k větší diktatuře Apple+Apple mě přijde jako emigrovat kvůli českým komunistům do severní koreje .

EDIT - Sorry za neohlášený edit. Nechtěl jsem aby ta výzva k článku vypadala jako nějaký tlačení, tak jsem to smázl. Jo a internet security neřeším ani u Windows - antivir mě neskutečně sral takže už ho rok nemám a jsem clear- jen občas proskenuju...a zatím nic. K článku -
Tak mě osobně by nejvíc zajímalo jak je to se software u applu. Jestli je to jako s linuxem nebo o něco lepší/horší a nějaké hry jako třešničku na dortu.
hell.dll [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-12 19:28:32

To se uvidí, ale plánuju po několika měsících používání napsat článek, už mám vymyšlený super název.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-12 23:36:37
avatar
Tak, dneska by neměl být problém mít na Macu Wokna, takže jsou víc "user friendly". A snad jde i multi-boot.

Výhoda je, že ty součástky obvykle fungujou, notebook taky a výdrž je solidní.. no a hezky to vypadá

Já mam od Apple akorát iPod. iTunes je sice vrchol debility, ale existujou alternativní metody jak tam docpat music a zvukovej výstup je na jedničku..
Maraw [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-12 19:25:19

já si spíš myslím že tady lidi málo hulej...
Miqq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-12 20:05:46
avatar
mám stejnej názor ...
ElectricKota [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-03-13 08:52:22
avatar
DX má výhodu že pracuje přímo s hardwarovou vrstvou grafiky, je tudíš rychlejší. Nicméně OpenGL je multiplatformní a pracuje s mezivrstvou mezi SW a HW, tudíž lze na OpenGL provozovat SW rendering, tedy zpracovavat obraz na CPU bez GPU. Nicméně nejsem si 100% jistý jestli tohle platí i pro nejnovější verze, tedy 2.0 s vyšší.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 225x
Komentářů: 0
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1307x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1035x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1134x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3721x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1445x
Komentářů: 0