Projekt virtuálního světa Marka Zuckerberga spolykal 70 miliard dolarů s nulovým výsledkem.
Akcionáři META slaví v ulicích a všichni ostatní spolu s nimi se diví, že to trvalo tak dlouho. Šéf Facebooku, Mark Zuckerberg, před pár lety ohlásil svůj klíčový projekt a budoucnost své firmy a celého světa jménem Metaverse. Koncept virtuálního světa, kde se prý všichni budeme pohybovat skrze naše virtuální headsety, které každý bude doma mít atd. Přesně jako svět z filmu Ready Player One, jen světovým pánem všech by byl Facebook. Zuckerberg do toho cpal miliardy dolarů ročně, a dokonce přejmenoval celou firmu z Facebooku na META. A byl to jeho klíčový projekt a vize podoby firmy v dalších letech.
Samotný koncept jako ten z filmu Ready Player One je podle mě smutnou budoucností reality. A stále nepohybuji ani na sekundu, že k němu v určitém rozsahu v praxi dojde. Jenže technologie k tomu potřebná prostě stále neexistuje. Tedy minimálně ne v potřebné kvantitě výkonu, technických schopnostech a mainstreamové dostupnosti. Klíčová VR technologie samotná je stále dalece nedořešená, zejména klíčový fyzický pohyb uživatele v reálném prostoru s VR brýlemi na hlavě, je problém. A za posledních několik let se jeho řešení v běžné praxi moc neposunulo. Ač existují zajímavé funkční testovací koncepty pohybových plošin, ty skutečně propracované nejsou ani vzdáleně blízké nějakému realistickému mainstreamového nasazení do domácností a za dostupné ceny v nějaké dohledné době.
Kromě evidentních technologických nedostatků celého konceptu, se Zuckerbergovi navíc nepodařilo vytvořit ani nějak vizuálně zajímavý virtuální grafiku a svět toho prostředí, kde by uživatelé chtěli trávit svůj život. I přes několik let vývoje a neuvěřitelných 70 miliardách dolarů, které v tom už utopil, to pořád vypadá jak nějaký malý koncept hry pro děti, nic ani vzdáleně se blížícímu tomu, co by to muselo být, aby to bylo zajímavé. Sama virtuální realita (VR) je jako spotřební produkt navíc stále jen okrajové téma. Počet uživatelů VR poslední roky nijak zásadně neroste, což omezuje vývoj aplikací, které tak nejsou, a i proto se do užívání VR nehrnou další uživatelé, prostě začarovaný kruh. Především do mainstreamu to má stále daleko, když přes existující nabídku mainstreamových VR řešení, to životaschopný mainstreamový business prostě není.
Sečteno podtrženo, sám Zuckerberg začal nejspíše vidět, že ač nápad virtuálního světa je zajímavý, a jak říkám, podle mě se to stane realitou, bude potřeba ještě mnoho mnoho let vývoje a technologických inovací na mnoha polích, než to bude možné realizovat. Takže Zuckerberg částečně hází ručník do ringu. Po zhruba 70 propálených miliardách dolarů, co do toho nacpal, snižuje investice a zmenšuje teamy. Zatím prý o třetinu pro rok 2026, tedy rozhodně nejde o úplný konec jeho virtuálního snu. Investice stále budou významné, ale ne až tak velké, což rozhodně tedy práce a vylepšování všeho neuspíší. Nadšeni jsou z toho ovšem hlavně investoři a akcionáři META, kteří celý Metaverse vnímali jako vyhazování peněz, které jinak mohly skončit v jejich už tak plných kapsách jako zisky. Nicméně mnozí z nich jsou nadšeni ještě více z toho, že Zuckerberg se současně rozhodl naskočit plně na bandwagon jménem AI. A bude se více soustředit a investovat do AI na platformách META, což nám zcela jistě pořádně znepříjemní život a napáchá nedozírné škody na lidech, jejich schopnosti myslet a vnímat realitu a orientovat se v ní a na lidské společnosti jako takové …
| AUTOR: Jan "DD" Stach |
|---|
| Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|