Začínají se vyšetřovat okolnosti vzestupu digitální měn – byla to celé pouhá manipulace a podvod? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 28 květen 2018
altUž loni se objevila obvinění, že vzestup cen digitálních měn byl podvod.

 

 

 

 

Ve finančním světě a ve světě akcií je umělé zvyšování poptávky tzv. spoofing, protiprávní a trestné jednání. Ve světě digitálních měn však funguje od samého začátku, existuje bezpočet firem, které přímo tohle nabízejí jako službu, zejména pro nové digitální měny a klidně na to mají i reklamy.

Již minulý rok se objevila vážná obvinění, že spoofing stál za celým skokovým vzestupem hodnot digitálních měn, zejména BitCoinu, kdy hodnota byla uměle navyšována zadanými, ale v reálu neuskutečněnými transakcemi, což podnítilo umělý růst hodnoty a následný růst zájmu prvních investorů, což spustilo lavinu a skokový a nevysvětlitelný nárůst BitCoinu a ostatních digitálních měn, které v reálu nemají prakticky žádnou hodnotu a nejsou to ani měny. Jen z ničeho vytvořená digitální „komodita“. Bohužel neexistující zákonné regulace umožňují podobné podvody, které jsou jinak ve finančním světě trestným činem.

Ministerstvo spravedlnosti USA, ale i další státní úřady v různých částech světa, tak nyní zkoumají a vyšetřují, jak to celé bylo a jak se manipuluje s cenami digitálních měn. Úředníky zajímá jak umělé vytváření poptávky, tak falešné obchody, vytvářející domnělou obchodní činnost, a tedy potenciálně navyšující falešnou hodnotu a atraktivitu digitálních měn pro ostatní. Otázkou je, jaký má být výsledek. Existuje podrobná studie, která dokládá, že původní boom Bitcoinu a jeho nárůst ze 150 na 1000 dolarů způsobil jediný člověk, a to právě vytvořením falešných obchodů. Bohužel digitální měny jsou značně neregulovanou a zákonem neřešenou oblastí, což samozřejmě přitahuje zločince. Pokud by hodnota digitálních měn nebyla vyjádřena hodnotou v reálných penězích, asi by to nebyl problém, bohužel tuhle zastávku už jsme dávno minuli. Není žádným tajemstvím, že přes digitální měny se perou peníze z trestné činnosti atd.

Nutno říci, že kromě držitelů digitálních měn už tomuhle konceptu v současné podobě nikdo moc nevěří. Samotný blockchain je zajímavá technologie, ale současná divoká a neefektivní realita digitálních měn rozhodně není budoucností. Svět si prostě není moc jistý tím, co si o kryptoměnách myslet. A tak se objevují na jednu stranu oznámení o podpoře a rozšíření podpory pro digitální měny, na straně druhé ale pravý opak, včetně snah o regulaci atd. Stále více lidí si však uvědomuje problém s energetickou náročností těžby a provozu digitálních měn, kdy výrazně roste náročnost a spotřeba digitálních měn. Aktuálně jen BitCoin spotřebovává 0,5% spotřeby energie na celém světě a celkem se digitální měny už blíží k 1%, což jsou obrovská čísla, zejména s ohledem na to, jak malý je počet uživatelů a držitelů digitálních měn dnes, kdy však účet za ně platí doslova celá planeta.

Jsem pro digitální měnovou budoucnost a současný měnový systém určitě není dokonalý ani efektivní, ale digitální měny v současném pojetí jsou ještě mnohem horší. Už teď jsou minimálně neefektivní, a to je používá méně než 1% populace. Neumím si představit, jak by to vypadalo, kdyby je používal a těžil větší počet lidí. To by nám současné zdroje jedné planety opravdu nestačily …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-28 13:31:35
avatar
Citace:
spotřeby energie na celém světě a celkem se digitální měny už blíží k 1%, což jsou obrovská čísla, zejména s ohledem na to, jak malý je počet uživatelů a držitelů digitálních měn dnes, kdy však účet za ně platí doslova celá planeta.


Za převoz uhlí přes celou planetu v lodích na "superekologický" mazut také platí celá planeta. Smysl to dává jenom díky lidem uměle vytvořeném tržním kapitalismu, kdy se to vyplatí, protože kdosi si vymyslel, že stejná práce lidí má na různých místech planety jinou hodnotu. Tohle Vám nevadí, krypto které si natěží Čech/Číňan/Ind (chudák obecně) však ano.

A co luxusní vozy o kterých tu píšete, hiendové grafické karty a CPU které recenzujete? Pro kolik % lidí na této planetě jsou určeny 0,1%? Rozhodně to bude méně než 1%. Energeticky však na jejich provoz a výrobu opět přispívá celá planete. Proč tu jsou články o tom jak je super hrát na 3x4K monitoru a ne článek typu: "hrajte na integrované grafice - šetřete přírodu"????? Jste jen pokrytec
Rozparovac_vlaken [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-28 13:56:00
avatar
No hlavně je to číslo 1% hodně nadsazené a nejedná se o 1% spotřebované energie, ale 1 % elektrické energie (značně nepřesné).
Mynonaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 1% spotřeba 2018-05-29 09:05:20

Globální roční spotřeba el. energie je 25570TWh. Pokud budu počítat, že jedna karta bude spotřebovávat celkem 200W, pak vychází, že při 1% spotřebě z výše uvedeného čísla, je na světě v provozu asi 140 000 000 takových zařízení !!!!! A to asi není, že ne?!
(200W = 1800kWh za rok; 1% je 255TWh)
Mynonaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Cena 2018-05-29 09:15:56

A ještě trochu jinak - přes cenu. Pokud budu brát cenu 0,1USD za 1kWh, pak při údajné 1% celosvětové spotřebě elektrické energie, která je 255TWh, by celá tato sranda vycházela ročně na 25 500 000 000 USD jenom za el. energii. A to určitě nikdo nedá. Proto si myslím, že ten údaj je o několik řádů nižší, než uváděné 1%.
(Příště prosím trochu počítat, než pustím takovou hloupost.)
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-28 14:35:17
avatar
no ty lodě jsou hrozně neefektivní o tom se vím to ale neznamená, že k tomu nutně musíme přidat další neefektivní využití zdrojů ...
Bumpkin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-28 15:38:16

tady ale slo o obecnou rovinu....
vypíchla se tu jedna věc a dělá se z toho haló, ale milion dalších témat v elektronice kde se drancuje planeta či se jinak ničí prostředí se už neukazují...


Na tohle se poukazuje, kde jsou články o vzácných kovech a o tom jak se získávají? kde jsou články o pracovních sílách v čínských továrnách? a mnoho a mnoho dalších témat....
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-28 18:52:12

Jenže ty témata jak píšeš nesouvisí s IT, tudíž se zde nedočteme o čínských továrnách, nebo o lodích co cestují napříč oceánem neefektivně (je to ale jediná možnost přesunu zdrojů z bodu A do bodu B)...
rtrebor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-28 20:23:45

Chceš mi povedať že vzácne kovy nesúvisia s IT?
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-28 20:54:17

Čeho všeho se týkají vzácné kovy? Rozhodně průmyslu jako takového. Univerzální odpověď ti nedám, ale uvědom si, kde se všude vzácné kovy používají.
To není o IT, ale o globálním fungování se zdroji. Týká se to průmyslu jako takového, nikoli jen IT.

A proto to není stěžejní téma na IT magazínu.
Phosgore [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-28 21:07:21

Spíš jde o to že ty ostatní věci k něčemu jsou. Něco se vyrobí k něčemu se to použije. Vznikne produkt.

Zato u krypto nevzniká nic.
To je stejný jak když teče tepla voda. Když pod ní stojím tak to má smysl. Když teče rovnou do odpadu tak je to plýtvání.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-28 21:43:42

Akorát, že ten odpad není úplně přesný příklad k zohlednění fanoušků krypta. Jako myšlenka je krypto dobrá věc, jen se překračují limity pro širokou transparentnost ... například nejvíc biti jsou na tom hráči a dál to už známe.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-29 12:00:26
avatar
Děkuji Bumpkinovi za pochopení příspěvku.
Hrát PC hry na hiendu a jezdit v supersportech je čistě for fun a pálí se přitom energie a ničí planeta. Tyhle 2 příklady jsem uvedl záměrně, protože takové chování redakce silně podporuje svými články. Někoho, kdo na stejné grafice nehraje hry, ale těží krypto, ale redakce neváhá odsoudit a ohání se přitom ekologickými dopady a bezúčelností takového počínání.

Proč je jedna bezúčelná a neekologická činnost lepší nebo horší než druhá bezúčelná neekologická činnost? Není to náhodou úplně fuk? O to méně pak by se měla jedna z těchto činností kriminalizovat jak nám tu redakce předvádí. Chápal bych názor kriminalizující všechno bezúčelné neekologické chování anebo naopak toleranci veškerého takového chování.

Mě to přijde jakoby redakce říkala, že jízda v Porsche je super cool, zatímco jízda ve Ferrari je zlo, prostě jen proto, že mají nějakou preferenci. A když je na to upozorníme, tak to tak prý není. Hloupé až dětinské...
Mynonaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-29 13:09:23

Trochu jste to demagogicky převrátil. To hlavní sdělení bylo, že jsou indicie ukazující, že docházelo k manipulaci s cenou BitCoinu. Tečka.
To že tam ještě DD přimíchal údajné 1% spotřebu celosvětové spotřeby energie je jiná věc (navíc je to nesmyslné číslo)
Mynonaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Lodě - efektivita 2018-05-29 13:02:37

Lodě jsou naopak NEJEFEKTIVNĚJŠÍ způsob přepravy na střední a dlouhé vzdálenosti.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-29 18:49:03
avatar
O lodě nešlo, šlo o to, že se sem vozí přes půl planety něco co máme zde v zemi nebo třeba plodiny které bychom si také mohli vypěstovat sami, tzn. Nedovážet je stále ekologičtější než dovážet kdovíjak ekologickou lodí. Teď už to snad chápete
Mynonaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-30 01:04:47

Já to chápu, ale třeba těžba uhlí není příliš ekologická, takže pokud to vezmu celkově,tak dovoz uhlí je ekonomicky i ekologicky výhodnější, než jeho těžba zde. A pokud jde o plodiny a jejich dovoz - ne vše lze zde vypěstovat (banány, ..) a pak je zde realita omezených zdrojů a specializace. Prostě nemůžeme si vše, co spotřebujeme vyrobit a vypěstovat. Něčeho zkrátka máme více (tak vyvážíme) a něčeho méně (= dovážíme). Takže teoreticky máte pravdu, realita je ale někde jinde - chápete?
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-28 17:06:22

Klasické měny taky nemají žádnou reálnou hodnotu a jsou jen z ničeho vytvořená digitální „komodita“.
Mynonaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ??? :-O !!! 2018-05-29 13:29:44

O jaké reálné hodnotě klasické měny to tu mluvíte?? Měna (peníze) plní hlavně funkci směny = VYJADŘUJE hodnotu směňovaných statků. Měna tu hodnotu NEMÁ, ona ji jenom VYJADŘUJE. Právě ty statky MAJÍ hodnotu.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-29 18:59:16
avatar
Oponujete zbytečně - on to přesně TAK myslel. Jde o to, že veškerá měna je virtuální zlo a mělo by se počítat přímo se zdroji (statky). Je nemorální přepočítavat lidskou práci na peníze, tedy např. Na počet cihel, stejně jako je nesmyslné přepočítat jeden obnovitelný zdroj (třeba dřevo)na nějaký druhý neobnovitelný - peníze to ve své redukující nesmyslné jednoduchosti ale dělají. Pak už si stačí odmyslet jen ten redukující prvek a máme zde kult peněz
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-29 22:57:56

Nehledě na to že když se domluvíš na ceně(nikoliv hodnotě) za práci a přepočteš to na máslo, tak v okamžiku kdy za to dostáváš měnu si přepočteno na máslo dostal už méně. Tedy pokud práce netrvala vteřinu.
Mynonaj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Ale no tak. 2018-05-30 00:56:35

Nevím, jak to myslel, ale vyjádřil se nesmyslně. A já nechci a nebudu spekulovat jestli to myslel dobře nebo ne.
A ten váš příspěvek - peníze jsou jenom prostředek směny, kterou usnadňují, nic víc. Přidávat směně (a prostředku směny) nějaký morální aspekt je podobný nesmysl (možná tak téma k sedmému pivu, které do rána stejně vyvane) asi jako být ráno naštvaný na budík, že zvoní (je to jeho funkce, jako je směna funkce peněz)
Mrni [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-28 18:29:30

Stachu Stachu, ty si ale p**a Kde si na to prosimtě zase přišel, ve snu? Jestli můžeš, smaž můj účet, tady tenhle server je dead for me
Raven [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-28 20:30:27
avatar
Souhlasím s tebou v tom, aby ti byl smazán účet. Bez dementů jako jsi ty se tady asi všichni obejdou.
gralee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-28 19:56:09
avatar
To Čo chceš aby niekto vymýšľal meny a ešte aby ich kryl štát a niekto len šťavením grafík nevediac čo počíta zarábal peniaze, štát má mať svoju jednu menu.
shadowspawn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-29 09:07:51

nie, ide o to aby to nikto nenazyval menou, lebo to mena nie je, je to financna spekulacia, nic viac nic menej, nepodhlieha kontrole ziadneho charakteru oproti ostatnym menam.

zaraza ma jedna vec, vsetci obhajcovia maju plne usta toho ako su "kryptomeny" nezavisle a decentralizovane, ale ked sa pozriem na vyvoj kurzov tak vsetky su previazane, nie je medzi nimi ziadna konkurencia, co je este horsie ako bezne meny, kde napriklad CZK devalvovala aby bol vyvoz lacnejsi co umoznilo zachovanie biznisu v CR a pokles nezamestanosti na v skutku nebyvalu uroven a hlavne ma tento stav urdzatelny charakter

nevidim ziadnu tedenciu u "kryptomien" posobit decentralizovanym sposobom ked vsetky maju velmi podobny vyvoj pohybu voci FIAT mene, co je tiez dolezity aspekt na ktory obhajcovia zabudaju, bez FIAT meny by "krypto" nemalo ziadnu hodnotu

za dalsie ako chcu obhajcovia rozsirit "kryptomenu" medzi siroku populaciu ? LN (lightning network)ako koncept je nerezalizovatelny z dovodu ze kazdy prostredny ucastnik "offchain transaction" je podla medzinarodnych noriem a zakonov "money transferer" co je platenou licenciou kontrolovana entita, teda kazdy jeden clovek by si musel platit tuto licenciu, co znacne predrazuje uzitocnost takejto platobnej infrastruktury
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Agresivní těžaři 2018-05-28 22:00:33
avatar
Těžaři kryptoměn v USA se dožadují elektřiny, někdy i agresivně.
Odkaz
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-29 08:43:18
avatar
Tie cisla spotreby elektrickej energie su strasne, neskutocne plytvanie energetickymi zdrojmi. To by sa kryptotezba ani nemohla rozbehnut vo vacsej miere po svete, lebo by ju nebolo mozne ani nakrmit, nie to este regulovat. Cize zase len pre "par" ludi, ktorych chamtivost nepozna hranice. To nestaci, ako sme si doteraz nicili a nicime nasu Zem, treba ju este viac
Akus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-29 21:59:18

Ono nejkrasnejsi by bylo pokud by se kryptomeny nedali menit za jine penize ale za max dalsi kryptomeny. Kdyz ty zle banky jsou takove a penize jaka takove nejsou kryte a spatne atd.... To bych pak chtel videt tech tezaru.
Petr117 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-30 20:29:56
avatar
Já jen čekám, kdy se tady ohledně těžby objeví nějaký náboženství, když je to takový zlo
rookie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-05-31 11:28:37

Svedkovia bitcoinovi
navy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Tvrdá realita těžby 2018-05-31 15:21:29
avatar
Ve Skotsku se začala léčit závislost na Bitcoinech.

Odkaz
SuSty [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-02 15:14:52

Ja som za kryptomeny vdacny...zacal som tazit hend jak sa dalo a umoznili mi rozpravkovo zarobit. Ak by to vydrzalo este chvilu, tak budem velmi rad.
990 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2018-06-04 10:42:14

No, já jsem hlavně zvědav, kdy už ta bublina konečně splaskne.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 726x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 772x
Komentářů: 2
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1457x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1299x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciČtvrtek, 11 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1128x
Komentářů: 4
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Středa, 10 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1767x
Komentářů: 6