Blu Ray disky budou mít o 1/3 větší kapacitu – a zajímá to někoho? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 04 leden 2010
altSONY a Panasonic pracují na zvýšení kapacity optických disků Blu Ray z 25GB na 33,4GB v jedné vrstvě.

 

 

Současné Blu Ray disky mají kapacitu 25-50GB v zavilosti na tom, zda jsou jednovrstvé nebo dvouvrstvé. Nová generace BR disků by ale mohla mít kapacity 33,4-66,8GB, až tam chtějí zvýšit kapacitu jedné-dvou vrstev firmy, které za tímto formátem stojí. Podařilo se přitom i vyřešit problémy s chybovostí zápisu a nové disky by dokázali přečíst a zapisovat i současné BR mechaniky, stačil by pouze update firmware.

Na druhou stranu se nemůžu nezeptat, koho vlastně optické BR disky mohou zajímat. Cena 25GB BD-R 2X je dnes zhruba 140 korun, cena 50GB BD-R je zhruba 480 korun. Poměr cena-kapacita je tedy ideálně 5,6 korun a 9,6 korun s tím, že zapíšete na tyto disky jen jednou a výdrž zápisu vám nikdo negarantuje. Dnes už bezpečně víme, že CD vypálené před 10 lety, u kterých nám výrobci slibovali záruku přečtení 1000 let, jsou dnes na hranici čitelnosti. Nic nenasvědčuje tomu, že by to u BR disků mělo být jinak. Problém BR disků je hlavně cena flash disků, HDD a třeba i SDD. Dnes dáme za 1TB disk nějakých 2000 korun a poměr cena kapacita je tedy nějakých 2 koruny za 1GB s tím, že můžeme s daty pracovat, mazat je atd. a riziko poškození disku v PC je řádově menší než u optického disku.

S rozvojem rychlého internetu a konečně i smysluplné digitální distribuce přestávají mít optické disky obecně smysl a BR tak v podstatě přichází v době, kdy optické médium přestává být zajímavé, hlavně když nenabízí v podstatě žádnou výhodu proti pevným diskům, flash diskům apod.

Zdroj:DDWorld.cz

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
peli [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 12:02:51

Sním či bdím?! Dnes nic o ATI a NVIDIA?!
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 12:07:27
avatar
Chybí ti to? Neboj, ještě se něco objeví ;)
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 18:49:01
avatar
omfg čumte na ten vodopád tumbs down.
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 18:53:49
avatar
hlavní je aby když už dělají další placky taky nějak aspoň rozumně odhadli výdrž těch pálených. trochu mě štve že nikdo nezkoumá výdrž ostatních forem archivace(viz zbytek diskuze).
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - cena Blu-ray disku 2010-01-04 12:05:51
avatar
Jenom bych upravil tu cenu Blu-ray disku. BD-R 4x Verbatim stojí běžně do 100,-Kč, já to kupuju za 85,-Kč, takže tak hrozný to zase není. Je to tak 3-4 koruny za GB.

Jinak by mě zajímalo, zda máte někdo zkušenost s vypalováním Blu-ray na PC. Koukám, že jediná vypalovačka na trhu u nás je asi LG. Plánuju, že bych to koupil, ale zajímá mě spolehlivost apod. Máte někdo?
Bob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 12:57:00

Ja mam externi - model LG BE06LU - a zatim max. spokojenost.

Jinak clanek je tak trosku mimo - plotny HDD nevydrzi zdaleka tak dlouho jako zapisovaci medium typu CD/DVD/BD, o SSD discich nemluve, problem je v tom, ze se k tem mediim vetsinou lide neumeji chovat. Dale ne kazdy ma doma 8Mbit internet a zdaleka ne kazdy stahuje vse z NETu...Jedinym opravdovym zalahovacim mediem s dlouhou zivotnosti jsou ac se to nezda klasicke pasky - dnes pouzivane LTO2/3/4 a jejich odnoze, ale tady jsme cenove trosku nekde jinde...takze BD disky si sveho zakaznika najdou zcela urcite...
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 13:43:24
avatar
platne hdd nevydrzia ??? nehnevaj sa ale je to blbost ... podla mna je kazdy kto si kupi napalovacku b-ray je tak trochu blazon ... lacnejsie ho vyde 2 Tbajtovy disk a urcite mu aj dlhsie vydrzi...(vieme kolko vydrzia klasicke napalovacky, ktore uz maju vychytane muchy)a to nehovorime o kompatibilite s ostatnymi PC... nadavno som doma nasiel uz dlhsiu dobu nepouzivany pevny disk z roku xxx s valkostou nieco cez 500 MB ... sice sa po zapojeni rozhucal ako turbina, al SIEL !!!
neviem si predstavit ze by som nasiel nejake optice medium tohto veku, ktore by slo ...
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 14:10:35
avatar
Informace uložené pomoci zmagnetování nemusí vydržet. Přibližně před 5 lety se začli objevovat disky s kolmým zápisem (dnes už mají kolmý zápis všichni), o kterých bych řekl, že neudrží data tak dlouho jako jejich předchůdci. Vyšší hustota + složitější na konstrukci samotných ploten i čtecích hlav. Má snad někdo doma perpendicular disc s 5 let starým (před 5 lety zapsaným a nikdy neobnovovaným) souborem co jde přečíst ? Podle mě to málokdo může vyzkoušet a flashky jsou ještě míň probádanou oblastí. Já mám ale dost CD i DVD starších co jdou (myslím vypálený - lisované mě vydržely všechny). Poruchy jsou spíš vyjímečné - pálím pomalu, ale jistě.
Bob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 14:20:04

Presne tak, kdyz vis, jak na placky, tak ti vydrzi dele nez HDD.
D4NO [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 18:05:23

Jeden takový mám v rpovozu skoro 9 let.
Bob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 14:30:20

Precti si neco o technologii ploten HDD a pak muzeme diskutovat. To ze ty jsi rozjel disk z roku xxx nic nedokazuje.

A samozrejme - kdyz jedu na dovolenou s dcerou, ktera ma svuj pocitac, tak ji pak urcite predam 2TB HDD s filmy z HD kamery, ze jo...uvazuj trochu...
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 15:57:46
avatar
Ostatně přesně proto o tom přemýšlím. Mám Full HD kameru, máme Blu-ray přehrávač a chtěl bych to pálit ve vysoké kvalitě po sestříhání, protože degradovat to do dvd kvality se mi pro vlastní účely nechce. pro ostatní v pohodě, ale když už to mám, tak proč nezkusit ty blu-ray disky. Díky za názor. Btw jakou rychlostí palíš? A myslíš, že jsou lepší 2x nebo 4x disky nebo je to jedno?
Bob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 20:12:15

Presne ze stejneho duvodu jsem si tu vypalovacku koupil taky, takze resime stejnou vec.

Degradovat HD format na DVD opravdu neni optimalni cesta, takze vrele doporucuji jit do toho.

Zatim palim pro jistotu 2x, ale to bude tim, ze dost pouzivam BD-RE media. Jinak bych se nebal ani te 4x rychlosti, ta mechanika to zvladne v dostatecne kvalite.
snipermaniak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 16:06:00
avatar
Od čeho jsou rámečky?
Bob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 20:13:30

Rozumej, delam videa z dovolene, jinych prilezitosti a tak...prece tomu dotycnemu nedam HDD, treba i v ramecku...
SPIRIB [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 16:18:28
avatar
??? boze dobry ... USB kluc ti nic nehovori ? nie jasneee... budem trepat napalovacku na dovolenku ...

ps: nepotrebujem studovat zbytocnosti, staci si porovnat ceny ... vyhodnost ... trochu porozmyslat ... a ono to mozno dojde ...
Bob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 20:07:43

Vis, tady nejde o samotnou dovolenou, jako spise o ten vysledek z ni - takova 1 hodina zaznamu na AVCHD je vic nez 8GB, a jestli to mam nekomu dat, tak mu urcite nebudu cpat HDD.

Samozrejme o nejakem menu, stihani, prechodech nemluve - dat za sebou x videi na flash nebo HDD umi kazdy blb, ale udelat z toho opravdu zaznam se vsim vsudy...

Takze mas pravdu, chce to trochu premyslet, a ono to dojde.
Zrzavej chlup [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 15:06:01
avatar
By mě zajímalo kolika lidem rozdáš svoje videa z dovolený a taky jestli to musej mít v takový kvalitě aby viděli tvoje uhry a pupínky
Bob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 15:18:17

No, uhry a pupinky uz nejakou dobu nemam, protoze se uz (zrejme narozdil od tebe) vekem ani rozumem mezi pubescenty neradim.
Zrzavej chlup [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 18:07:47
avatar
Někdo má uhry třeba v padesáti, ale víc mě zajímá kolika lidem rozdáš ty dovolenkový videa.
Ryccardo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 11:29:40
avatar
500 MB disk to by odpovídalo tak 1995-1996. Z tohoto období mám jedny z mých prvních CD a kupodivu jsou normálně čitelné. Myslím si že životnost CD potažmo všech optických médií závisí spíš než na výrobci na podmínkách skladování. Zejména konstatní teplotě a nepřístupu přímého slunečního záření. Když budeš mít CD v autě za oknem tak ho za chvíli nepřečteš.
Nehledě na to, že disk který se válí 10 let ve skříni se nijak mechanicky neopotřebovává čili nestárne. Takže se ani nedivím, že ti po zapojení do PC fungoval. Zajímalo by mě jestli by ti vydržel 15 let kdyby si ho každý den používal.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 12:06:32
avatar
A zkoušel někdo jak dlouho vydrží data na flash disku nebo externím disku s magnetickým záznamem ? Já bych blu-ray a obecně vypalování (nebo lepší lisování)ještě nezatracoval.
Rohlik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 12:16:13
avatar
no lisování bych taky nezatracoval, ale kdo z nás doma lisuje CD/DVD???
Podle mě není stěžejní kapacita BR disků, ale jejich rozšiřitelnost. Jak je psáno v článku, na mobilní přenášení je vhodnější flash disk/2,5 palcový disk a na stabilní zálohu dat vyjdou nejlépe HDD/internetová datová uložiště.

BR je dost možná poslední médium tohoto druhu vůbec, resp. další podobná se budou využívat jen jako lisovaná média pro profi využití a hromadnou distribuci.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 12:21:58
avatar
Myslel jsem to jako argument třeba proti elektronické distribuci filmů a her. Hry kupuju jen když jsou opravdu kvalitní (moc jich není) a jsou mojí krevní skupinou (takže se to ještě sníží) a tudíž chci hezký obal (třeba i s příručkou) a origo placku. To samé filmy.
lordjustice [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 12:20:17
avatar
Bluray je brzdené vysokou cenou, skutočne, u nás 300Sk za médium je vážne veľa./predstavte si, že vám spadne napalovanie /
Na druhom/?/ mieste spolahlivosť. Napr. u pálených DVD je spoľahlivosť takmer nulová. Napálite a za rok - dva môžte len dúfať. Nepredpokladám, že u Bluray je tomu inak. U lisovaných nosičov je to samozrejme lepšie.
Je to fakt trapne komické, keď je obrovské množstvo dát zaznamenávaných na tak veľmi nespoľahlivé médium. Ale pravdu povediac, ktoré z toho množstva informácií majú akú takú hodnotu?... rečnícka otázka...
No, ale aj tak budem musieť asi prejsť z profesionálneho hľadiska na bluray, tak sa pripájam k otázke, kto má aké skúsenosti s napalovaním na bluray.
2MATRIX [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 12:28:27
avatar
Jedinú vyhodu v bluray vydím na fylmi Full HD + Plazma inak absolutne nič a je to dost drahé
zumpar1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 12:42:45
avatar
Myslim si že BD disky majú zmysel pri krabicovej distribúcii hier a filmov. Ta len tak skoro nevymizne a bude tu určite ešte pár rokov keď nie navždy. V sučasnosti sa digitalna a normálna krabičková distribucia krasne dopĺnajú. Opticke madia sa osvedčili a BD je dalšim nastupcom zvyšujucim kapacitu. Nevidim žaiden problem v postupnom nastupe BD diskov do praxe.
lordjustice [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 12:53:27
avatar
Žumpár, mám súkromnú otázku/prednesenú verejne /.
Prečo na Teba na všetkých fórach nadávajú/mám prehľad /?
Keď si čítam tvoje príspevky tak mi prídu celkom rozumné, preto nechápem tú averziu voči Tebe. Možno je to tvojou vizážou, ale aspoň sa za seba nehanbíš
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 13:43:09
avatar
Tak on už měl ban i tady, nakonec dostal podmínku, tak se chová hezky (coz je dobře) ne tak on má své názory, které dost často nekorespondují s většinovými názory a občas jsou takové, mno méně pochopitelné řekněme, takže možná proto
zumpar1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 13:49:19
avatar
Svoje názorý hovorim priamo,... čo na srdci to na jazyku tak možno aj preto. Občas sa necham vytočiť(Flame mam rad). Ale inak som v pohode Vieš dosť často ľudi pravda bolí a tak čim viacej pichneš do osieho hniezda tym viac začnu vyskakovať a rýpať.

PS: Nabuduce mi taketo veci piš cez osobne spravy. A ak ešte niečo chceš tak napiš.
Allie Fox [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 14:16:44
avatar
Jen tak dál-upřímnost se cení. Konzole a konzolisti neotravujte nám život svými imbecilními argumenty !!! Na PC nehraje jenom ten kdo si obojí (konzole vs. PC) nevyzkoušel. A kdo vyzkoušel obojí a dal přednost konzolím tak je omezenej ubožák po lobotomii. A kdo hraje na obojím tak má mozek celkem v pořádku ale je zrádce
zumpar1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 14:30:08
avatar
Zaujimavý názor.
Anonymní  2010-01-04 13:41:33

Ake data su pre vas najdvolezitejsie alebo ktore maju pre vas najvacsiu cenu Pre mna je to zbierka fotografii a niejake dokumenty Par giga, ktore zalohujem. Ostatne data, si viem znovu zohnat.
lordjustice [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 13:46:48
avatar
Presne ako píšeš, pre 99 percent ľudí je dôležitá zbierka fotografíí a pár dokumentov.
Jungletrain [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 14:09:05
avatar
To ja si zas cenim muziky jako je house,dnb ,jungle takove ty perly co uz na tom netu i nejsou ,par setiku,vsak znate to .je toho sakumprdum 10 GB dat.Zbytek jde sehnat
strakyc [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 13:54:46

Mám dotaz..když překopíruji jednou za čas z jednoho HDD na druhý potřebná data.Znamená to delší životnost dat?
lordjustice [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 14:12:22
avatar
No ak prekopíruješ data zo starého disku na nový disk tak to teoreticky dlhšiu životnosť dát znamená. Ak je nový disk stopercentný.
Bob [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 14:23:37

Ano, to je moznost, jak ty data zachovat dlouhou dobu - jen jeste doporucuji mit ty disky 2 a delat zrcadleni (RAID 1), HDD nepatri v IT zrovna mezi spicku ve spolehlivosti.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 15:02:46
avatar
Neví nědo, jestli tyto nové disky přečtou staré mechaniky? A pokud ne, budou se dělat nové mechaniky, které budou schopné přečíst i více než dvouvrstvé BD?

Ad ukládání dat, nevím kolik toho vydrží Blue-ray, ale podle mě je nejsnazší vše dávat na HDD, a když si člověk pořídí nový a větší, tak to na něj všechno zkopírovat, tím pádem má starý disk s daty pro případ havárie nového a data na novém přístupná bez hledání jednoho konkrétního někde ztraceného. Nevím jak ostatní, ale já prostě nejsem schopen udržet 100 CD, která občas potřebuji, v nějakém sofistikovaném uspořádání Vždy nejprve najdu všechna, která zrovna nehledám.
DDR0 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 15:30:41
avatar
Myslim že dost lidí to bude zajímat. Disky jsou sice fajn ale jsou to magnetická média a docela snadno se poškodí elektřinou a magnetickým polem což u optických disků nehrozí. DVD má malou kapacitu na zálohování seriálů a filmů v lepší kvalitě a upotřebení nalezne u archivací dokumentů, kde místo kartotéky stačí pár disků
A DD kde jsi vzal že dual BR disk stojí 480?? to je historická cena - dnes stojí na Alze (která není nejlevnější) Verbatim dual BR 299Kč
Chtělo by to míň zaujatosti a víc kontroly chyb (viz zavilosti )
Son Gito [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 15:30:52
avatar
ja si myslim, ze su br-disky zaujimave svojou kapacitou, ale ta cena je najvacsi problem. pravdepodobne to budu posledne opticke ulozistia.
V3N3C [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Souhlas 2010-01-04 15:39:55
avatar
Zrovna dnes jsem se bavil s kamarádem na tohle téma. A shodli jsem se optická média jsou mrtvý!! Aby přežily musely by se trochu zmenšit, zlevnit a co hlavně musely by se dostat na úroveň používání flash paměti. Ale hlavním konkurentem je internet! Takové pohodlí nemůže optické médium dosáhnout!!!
LucifeRiK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 16:13:08
avatar
opticke media najma blu ray by aj mali zmysel keby je jeho cena 1ojro pri sucasnej cene cca5ojro za kus je to skoda penazi kedze usb kluce a externe hdd su za par supov a dost ludi ani nema br mechaniku..
Dhatz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 18:55:39
avatar
vy to čtete po náckovsku nebo to píšeš schválně ojro?
lordjustice [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 20:21:01
avatar
Pre ignorantov je to po "nackovsky" /smiešne slovo/, JEWRO
Golux [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - DVD-RAM 2010-01-04 16:54:52
avatar
je to sice trochu OT , ale při uvedení Win7 jsem měl radost ,že konečně plně podporují mé oblíbené DVD-RAM , bez doinstalovávaní různých polocracklých ovladačů a zmatků v zobrazení v průzkumníku,jistě je to neuvěřitelně pomalé , ale já potřebuju zálohovat hlavně "malá" data a průběžně bez užití speciálních aplikací; dokud jsou share servery legální vychází mi lépe nějakou tu matrjošku znovu stáhnout než zálohovat na Blue-ray a to jsem slyšel někde o raketovém nástupu formátu china HD
F3rda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 20:48:50
avatar
Tos napsal moc hezky! DD
ucho1212 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-04 22:42:34
avatar
ja tiez nevidim zmysel :
1. Prenasanie veci a kam sak to nikdo nema/neprecita
2. zaloha malich veci(film,blbosticky) usb alebo DVD9(lacnejsie kazdemu ide)
3.zaloha velkych veci HD filmy+...Disk 24/7 alebo 5400 nejaky alebo nieco ako SEAGATE Pipeline (vydrzi roky rokuce)
Kupovat blueray hocico je v dnesnej dobe zbytocne. niekde hore som cital ze nie kazdy ma 8mb internet no ten kto ma na blue ray ma aj na taki net. radsej satelit ako prehravas na BR radsej DVD/USB ako BR
Ale PS3 by nevyzilo bez neho ....
IIIRazor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2010-01-05 15:58:47
avatar
mě to zajíma... :-D

PS: Cena 25GB BD-R 2X je dnes zhruba 80.-
a kvalitní značka verbatim 4X 130.-
a cena duálka verbatim 2x cca 300.-
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 652x
Komentářů: 0
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?
StarCitizen přidává nový editor postav – kdy konečně vyjde?Úterý, 16 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 718x
Komentářů: 1
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačí
MSI Claw otestován – na konkurenci dle očekávání nestačíPondělí, 15 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1320x
Komentářů: 1
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!
Total War: Warhammer 3 dostane novou expanzi!Pátek, 12 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1158x
Komentářů: 0
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaci
FALLOUT 4 dostane oficiální NEXT GEN aktualizaciČtvrtek, 11 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1106x
Komentářů: 4
Seriál Fallout je tu a je to pecka!
Seriál Fallout je tu a je to pecka!Středa, 10 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1756x
Komentářů: 6