Protože skončila E3, je na čase si sesumírovat, na co se můžeme těšit v herním světě. Nejen prací živ je člověk.Velká herní show E3 skončila a samozřejmě přinesla řadu představení. Bohužel veškeré herní dění a novinky byly zastíněni čistě marketingovým soubojem na poli konzolí.
E3 ve znamení souboje SONY a Microsoft, které nakonec vypeklo Nintendo
O dění na tomto veletrhu a novinkách těchto tří hlavních společností jsme vás informovali v samostatných článcích. Nicméně dnes už si můžeme udělat tu správnou rekapitulaci. Microsoft i SONY zůstaly dalece za očekáváním. Microsoft lehce překvapil novou verzí Xbox360, která je menší, tišší, úspornější a má hifi a největší překvapení je její okamžité nasazení do prodeje. U Sony bylo největším oznámením zaprodání šéfa VALVE, který je letitým odpůrcem PS3 a kvůli potencionálním ziskům z prodejů hry Portal 2 ze sebe udělal velmi nedůvěryhodnou osobu prohlášením o otevřenosti PS3 atd. Co naopak překvapením ze strany MS a SONY nebylo, je představení jejich pohybových ovladačů. Zatímco SONY vsadilo na stejný způsob, díky kterému vyhrává Wii souboj konzolí na trhu a tedy pohybový ovladače v ruce, Microsoft přišel opravdu s něčím novým. Kinect (natal), což je zařízení v podobě pokročilé kamery, která snímá pohyby těla. Ukazuje se, že to funguje naproti všem očekáváním opravdu dobře. Nicméně přesto má toto zařízení poměrně velký problém, který spočívá v naprostém odstranění hmatových vjemů, díky čemuž nedává řada lidí z herní branže tomuto zařízení nějaké šance u hardcore hráčů.
Z hlediska her to nebylo o MS ani SONY žádné překvapení, a nakonec se smál, stejně jako se dnes na trhu směje, kdysi ten třetí vzadu. Nintendo na rozdíl od konkurence opět předvedlo novinku, kterou bude konkurence těžko dohánět. První kapesní 3D konzoli, která dokonce umí i pořizovat 3D fotky nebo video. Nintendo také představilo řadu her. Zkrátka podle drtivé většiny pozorovatelů to Nintendo na E3 vyhrálo proti konkurentům na plné čáře.
PC opět v kurzu…
Není tedy ani moc divu, že se u Microsoftu někdo probudil a Microsoft zjišťuje, že si svým soustředním na poměrně malý konzolový trh (ve srovnání s PC), o který se perou tři firmy, podřezává nikoliv větev, ale rovnou celý strom, na kterém sedí. Z Microsoft unikl dokument, který varuje před rizikem oslabování Windows PC, co by hlavní platformy, která Microsoft živí.
První kroky na sebe nenechaly dlouho čekat. Některé dříve Xbox exkluzivní hry vyjdou zároveň i na PC. Letos se to týká Fable3, a dá se to očekávat i u dalších titulů. Kromě toho i zařízení Kinect dorazí příští rok na PC. Nezávisle na MS se k nutnosti rozvoje PC platformy hlásí i mnozí vývojáři, kteří si stěžují na zastavení HW vývoje. Například se ví, že nový herní engine Unreal4 je již hotov, ale nelze jej nasadit na současné konzole. V této souvislosti sice děsí hráče MS i SONY zprávami o tom, že životnost stávajících verzí konzolí je minimálně do roku 2015. Nutno ovšem dodat, že životnost se nemusí nutně krýt s datem vydání nové generace a ta se minimálně od MS všeobecně očekává kolem roku 2012. Microsoft se také snaží podporovat svůj Live systém, který spojuje Xbox live i Windows Live do jediného systému. V tuzemsku jsme se dočkali konečně nasazení naší lokalizace.
Podporu PC platformě vyjadřují i další vývojáři, mezi v současnosti nejrespektovanější patří BIOWARE, kteří vyvíjejí pravděpodobně svůj nejlepší titul, Star Wars: The Old republic (MMORPG) exkluzivně pro PC. Bioware s nechalo slyšet, že jejich hlavní platformou je PC, které je otevřenou a mnohem méně omezenou platformou než konzole. Jejich velké tituly včetně Dragon Age jsou (a doufejme, že budou) hlavně PC tituly. Každopádně řeči o nějaké smrti PC jsou prý opravdu nesmysl, když největší tituly vycházejí většinou právě na PC.
Osobně bych rád viděl nějaké ty činy (BIOWARE mají splněno), ale Microsoft a další by se měli pohnout z místa a máknout na rychlém příchodu technologicky pokročilých, ale hlavně nějak obsahově zajímavých her. Nicméně vzhledem k tomu, že Microsoft najednou mluví o nějakém vracení se pozornosti na PC a i další se vyjadřují v podobném duchu, nikdo nevymluví, že marketingová orientace na zastaralé herní konzole nese značný podíl na tom, že se herní vývoj zastavil a kromě technologického vývoje jsou na tom neslavně i hry samotné, pokud jde o obsah, obtížnost atd. Snad tedy bude lépe …
A teď už se podívejme na ty nové tituly, které nás letos čekají a na které se můžeme na našich PC těšit …