GDC 2017 je za námi a tématem pro vývoje hře bylo i tom, pro jaké platformy se hry dělají.
GDC je největším setkáním výrobců HW a vývojářů her, na kterém se prezentují nejnovější herní technologie a novinky v oblasti SW a HW a to přímo pro praktické použití ve hrách. Letošní GDC 2017 nedávno skončilo a přineslo spousta novinek. Slouží také jako pohled pod ruce vývojářů na to, co právě dělají. Technologie a další věci o kterých se na GDC mluvilo jsou již v praktickém nasazení u aktuálně vyvíjených her.
Jedním ze zajímavých a velmi sledovaných témat jsou i platformy a zájem o ně ze strany vývojářů. Tedy pro jaké platformy vývojáři vyvíjejí aktuálně hry. Z nějakých 4500 tisíce vývojářů, kteří se průzkumu v rámci GDC zúčastnilo, uvedlo, že 53% vyvíjených jejich her jde na PC (Mac) platformu.
PC vede opravdu s velkým náskokem. Na druhém místě, celkem pochopitelně, jsou SmartPhone/tablety (tedy Android a iOS), na které jde 38% vyvíjených her. Celkem pochopitelně jsou v závěsu hry pro PS4 a Xbox One platformy, kterých tam jde 22 – 27%, současně také s VR sety, což ale můžeme brát jako součást výše konzolové, PC i mobilní platformy.
Zajímavou oblastí jsou ještě webové hry, kam jde 13% vyvíjených her. Zajímavé je ale poslední místo. Na tom se s pouhými 3% vyvíjenými hrami krčí Nintendo SWITCH. Což je ovšem pochopitelné, protože na rozdíl od marketingu, který dokáže zblbnou koncové uživatele, že si ten nesmyslný SWITCH koupí, herní vývojáři si umí věci spočítat lépe. Nezajímavá technicky vlastně už zastaralá platforma, která je zcela odlišná od ostatních a která nemá velké zastoupení prostě moc vývojářů nezajímá. Aktuální průzkum mezi herními vývojáři tak potvrzuje to, co si objektivně o SWITCH myslíme. Že s výjimkou NINTENDO na ní nikdo hry vyvíjet nebude a NINTENDO by bývalo udělalo mnohem lépe, kdyby SWITCH vydalo jako herní tablet s ANDROID než jako umělou a do značné míry vlastně zcela zbytečnou herní platformu, která nic nikam neposouvá a jen tříští už tak roztříštěný trh a zbytečně věci komplikuje pro vývojáře her i zákazníky.
Doufejme tedy že her pro SWITCH bude co nejméně a tato zbytečná platforma v současné podobě rychle vyklidí trh pro něco lepšího. Je opravdu škoda, že SWITCH nevyšel prostě jako herní tablet s ANDROID, kde by měl mnohem větší smysl a také mnohem širší nabídku a dával by opravdu smysl. Z pohledu PC hráčů pak můžeme být v klidu, vypadá to, že nejlepší herní platforma, kterou PC představuje, je pro vývojáře opravdu tou nejdůležitější a nákupy výkonných herních PC, komponent a periferií dávají smysl. Samozřejmě je ale otázkou kvalita her, jak nám bolestně připomíná nový Mass Effect ANDROMEDA, která je názornou ukázkou, jak se to nemá dělat …
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|