Je otázkou, jak dlouho ponaučení vydrží, nicméně alespoň teď u Star Wars: Battlefront 2 funguje.
Společnost EA donutila DICE studio udělat herní systém Star Wars: Battlefront 2 tak, že to byla neuvěřitelná ukázka chamtivosti a hlouposti herního vydavatele, jaká tu snad ani nebyla. U hry za plnou cenu jste museli z kapes tahat tisíce a tisíce korun, abyste zůstali konkurenceschopní, protože lootboxy a mikrotransakce výrazně zvýhodňovali platící hráče, kteří měli přístup k lepší výbavě hned, zatímco ostatní si ji museli dlouhé hodiny a hodiny odemykat. U multiplayerové hry dost velký problém.
EA pravděpodobně nečekalo tak negativní odezvu, kdy se díky této hře začalo o škodlivosti mikrotransakcí mluvit i na nejvyšších politických úrovních, a i mezi lidmi, kteří jinak hry nehrají. Loot boxy se nelíbí úřadům, protože jde prakticky o hazard a na tahání peněz z kapes hráčů, zejména těch nezletilých, si chtějí mnohé státy také posvítit.
EA se snažila systém hry bránit, mazat kritiku ale nakonec jí to všechno přerostlo přes hlavu. Hra se velmi špatně prodávala od počátku (nebýt předprodejů, mohlo to být ještě horší). Velký problém s hrou měl držitel licence na Star Wars, tedy společnost Disney. Telefonní hovor od ní byl pravděpodobně hlavním impulsem, proč EA nakonec po pár dnech mikrotransakce ve hře zcela deaktivovala. Proslýchá se, že však EA přijde o práva na to dělat hry ze světa Star Wars a Disney s ní neprodlouží smlouvu. EA přislíbila, že Star Wars: Battlefront 2 upraví, ale že mikrotransakce se vrátí …
- Star Wars: Battlefront 2 dostává
upravené herní mechanismy a mikrotransakce!
21.3.2018 vyjde pro hru velký „Progression Update“. Ten v podstatě předělá celou hru do podoby, ve které nebýt nebetyčné chamtivosti EA, měla být v podstatě od počátku. Problém hry byl fakt, že celá byla postavena tak, aby nutila hráče tahat z kapes reálné peníze. V postupu hrou vůbec nezáleželo na tom, jak dobře nebo špatně hrajete, postup hrou byl pro všechny stejně pomalý (velmi). Jediné co odemykalo lepší výbavu, lepší postavy rychleji, byly mikrotransakce a tedy reálné peníze, kdy mohlo jít až o desítky tisíc dolarů.
Nový update celý systém hry kompletně předělá. Mikrotransakce se do hry vrátí, ale nakupovat půjdou jen kosmetické balíčky, které nemají žádný vliv na hraní. Systém vylepšování postav a výbavy bude více záležet na vašem hraní. Předělaný také bude systém součástek a Star Karet, které ze hry postupně zmizí. Změny budou zkrátka značné, celý systém hry bude kompletně předělaný a jednoduše řečeno, již žádné Pay to Win! Platící hráči dostanou jen kredity či kosmetické změny, ale postup hrou si budou muset zasloužit a vyhrát jako všichni ostatní. Tak tomu samozřejmě mělo být od počátku.
EA však chtělo maximalizovat své zisky z mikrotransakcí, které sice nenávidí většina hráčů, malá část jich ale využívá a přináší tak vydavatelům skoro stejné zisky, jako prodeje samotných her! Tedy miliardy dolarů. Vydavatelé jsou tak stále agresivnější a tlačí na vývojáře her, aby dělaly hry nutící hráče utrácet reálné peníze. EA to jen strašně přehnala a místo pomalého zvykání uživatelů udělala rovnou skok do „pay to win“ systému u multiplayerové hry za plnou cenu. Nyní se tedy couvá a vrací věci tam, kde mají být.
Já jen doufám, že úřady a zákonodárci brzy zareagují a Mikrotransakce ve hrách dostanou nějaká pravidla. Rozhodně by měly být udělány tak, aby hráče neotravovaly a hlavně nenutily je využívat. Vše, co je skrze placené mikrotransakce dostupné by nemělo ovlivňovat hru jinak, než kosmetickými úpravami vzhledu apod. A ke všemu by se měl sice za déle, ale dostat i neplatící hráč svým hraním. Platící si zkrátka odemkne vzhledové úpravy dříve. Je otázkou, jak dlouho ponaučení EA, ale i dalších vydavatelů ze situace kolem Star Wars: Battlefront 2 potrvá.
Vydavatelé a koneckonců hráči mají velmi krátkou paměť, takže lze předpokládat, že se podobný chamtivý systém v běžné AAA hře brzy opět objeví. Toto malé vítězství nad EA tak není až tak moc vítězství, stále je to EA, které na celé situaci vydělává, jen to bude méně, než si plánovala a možná ji to stálo cennou licenci na Star Wars hry. Chamtiví lidé ve vedení EA nikam neodchází. Nadále negativně ovlivňují podobu nových her a nutí vývojáře je dělat určitým způsobem, tedy nikoliv aby hry byly co nejlepší, ale aby na nich EA co nejvíce a nejrychleji vydělala, než si hráči všimnou, jak špatné ty hry jsou. Rok 2017 byl rokem extrémně mizerných her hlavně od EA (Mass Effect Andromeda, Need For Speed, Star Wars Battlefront 2) a to právě díky tomu, že EA zajímá hlavně výše jejích zisků a ne kvalita her. Bude rok 2018 a dál jiný?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|