29.11.1972 vyšel PONG. Fakticky první počítačová hra. A pak už PC hry ovládly svět.
Ano, je to neuvěřitelné, ale počítačové hry jsou tu s námi o něco déle, než je věkový průměr čtenářů DDWorld.cz :). Aktuálně slavíme neuvěřitelných 50 let, kdy vyšel poprvé PONG od společnosti ATARI. Obecně je tohle považované za první komerčně úspěšnou počítačovou hru a následně i herní počítačový systém:
Pokud se o počítačové hry zajímáte (což je asi většina z vás), asi není třeba PONG představovat. Mnoho ze sportovních her není vlastně herně o nic zajímavějších ani funkčně odlišných, jen podstatně lépe vypadá ;). Pong je prostě stolní tenis. Dvě jednoduché vertikální linky představující pálky a jež ovládá hráč/hráči, a pohybující se míček, který odráží. Jednoduchá grafika, jednoduchá hratelnost. Hra měla úspěch nejdříve na prvních počítačích, a pak i na samostatném ATARI herním PONG systému k TV, který firma v roce 1975 uvedla.
No a pak už to šlo ráz na ráz. Následoval masivní boom digitálních her a herních systémů v 80tých letech, ze kterých se nakonec vyvinuly konzole Xbox, PlayStation a Nintento, které spolu soupeří dodnes. Později, díky větší dostupnosti a rozvoji PC dorazily i pořádné hry na PC v 90tých letech. Za zlatý věk PC her se obecně považuje období kolem let 1999 – 2005, kdy dorazily vůbec největší herní hity a legendy, na kterých staví většina současných her stále, dokonce stále vychází další a další díly i dnes. PONG byl prostě začátek toho všeho.
Dnes je herní průmysl největším tzv. „zábavním průmyslem“ na světě. Vydělá více peněz, než filmy a hudba dohromady! Počítačové hry jsou dnes naprostý mainstream. Některé vznikají vyloženě jako produkty v továrnách na montážní lince, jiné jsou stále skutečným uměním, které přenáší kvalitní knižní romány do vizuálně působivého pohyblivého světa, který se odehrává před našima očima a můžeme jej ovládat a prožívat jej. Dokonce i obě hlavní konzole, tedy Xbox a PlayStation jsou dnes technicky PC platforma. Ovšem z hlediska příjmů největší herní platformou jsou mobilní telefony, které ovšem vydělávají ty obrovské peníze hlavně na extrémně predátorských mikro-transakcích a neregulovaném prostředí faktického gamblingu tam. To je odvrácená strana herního průmyslu, kdy mnozí vydavatelé a tvůrci her dávno zapomněli, o čem mají počítačové hry být a vytváří sví hry tak, aby co nejvíce vydělaly a hráče vlastně otravovaly a obíraly o čas i peníze, ne aby co nevíce bavily.
Naštěstí stále vychází i kvalitní hry, byť je zřejmé, že je stále těžší něco originálního vymyslet po stránce hratelnosti. Co se ovšem stále rychle vyvíjí je audio-vizuál i technické aspekty her ve smyslu možnosti stavby obřích herních světů s AI postavami, které reaguje na hráče a jeho hru. S ohledem na popularitu počítačových her se rozhodně nezdá, že by měl zájem i vývoj na tomto poli nějak uvadat.
Pro naši generaci mileniálů, kteří v té zlaté éře rozvoje PC her a PC obecně vyrostli, a obě mladší generace, jsou počítačové hry naprosto normální součást života. Mnozí jejich tvůrci jsou dokonce ještě o generaci starší. A pořád nás to evidentně všechny baví :). Současně díky počítačovým hrám máme i ten vývoj na poli hardware a nové a nové generace stále lepších procesorů, desek, grafika všeho kolem. Ostatně asi nikdo by se nezajímal a nekupoval by grafickou kartu za 30 tisíc a 16 jádrový CPU, propracovanou obří case s prosklením a superrychlé SSD, aby na tom jen psal emaily a dělal excel tabulky ;). Takže počítačové hry nejen baví, ale také zásadně pohání celý technologický rozvoj PC platformy samotné. A ač sám jsem už výrazně překročil třicítku, musím říci, že mě snad ty hry baví ještě více, než dříve. I když si tedy už více vybírám, co hraji, protože přeci jen mám méně času a jiné věci na práci … jako třeba testovat všechen ten nový hardware v těch hrách a při hraní her :);).
Každopádně všechno tohle začalo před pouhými 50ti lety a začal tak svět, jak ho známe. Navíc jsem toho názoru, že i pár z těch letošních her by dostalo podstatně horší hodnocení, než kdybychom recenzovali ten PONG z roku 1972, což také o mnoha věcech v současném herním průmyslu vypovídá :).
No mě bavily dřív hry mnohem víc v náctiletých letech, to bylo uplně o něčem jiným a jiná atmosféra. Ale je fakt že i teď mě dokáže občas nějaká hra hodně chytnout, ale opravdu jen málokdy, většinou totiž o víkendu mám jiný zájmy a v týdnu když přijdu z práce, tak přeci jen už se čtyřicítkou na krku u mě vítězí lenost, takže filmy, seriály, dokumenty. Tím nechci říct, že když už hraju tak jsem rád za jednoduché hry, protože právě jednoduchost a obtížnost her, o AI vůbec nemluvě mě vysírá u spousty jinak skvělých her občas fakt hodně. Třeba nové Tomb raidery i na nejtěžší strašně jednoduché a o trošku těžších hádankách se dá mluvit taky až ve třetím díle Shadow of the TR.
Mobilne hry by som ani nenazyval hrami, su to prevazne len apky s hre podobnymi mechanizmami. Tak ako bolo spominane casto zneuzivaju ludi so slabym sebaovladanim aby z nich vytiahli peniaze cez makrotransakcie, kde si casto v hero colector hrach mozte kupit novu postavu (jednu zo stoviek) za cenu plnohodnotnej AAA hry a samotny "hraci" (apkari ) to obhajuju ako investiciu do svojeho "hobby" aj ked minaju stovky, tisice a viac dolarov mesacne na taketo virtualne kasino.
Casto je uz komunita chora v tych mobilnych apkach, ze ti co su vlastne pravy free2play su dehonestovany ako prizivnici.
Najde sa ale aj medzi mobilnymi apkami par svetlych vynimiek kde je monetizacia nastavena rozumne a bud ide o veci, bez ktorych clovek nepocituje velku nevyhodu, alebo len o kozmeticke upravy vasej postavy a hlavne tam nevadi ak to nehrate rigorozne kazdy den. Mne sa konkretne pacia tituly ako Genshin impact, alebo Tower of fantasy, ktore maju crossplay aj na PC kde su aj lepsie hratelne, ale je tu proste moznost hrat to aj na mobile ak nemam k pc prave pristup.
He he, jako přes kopírák. PC 286 Olivetti a hry od Accolade (Summer, Winter, motorky, formule, Stunts?), Prehistorik 2 a později i 1, Centurion, Civilization, Dungeon Master, Eye of the beholder 1 a 2, Ishar 1 a 2, Prince of Persia 1 a 2, Legend of Kyrandia 1, Lemmings, Police Quest 3, TOO (Tajemství Oslího Ostrova) ...
Já až 1993 se skládačkou - Am386SX/40MHz a 4MB RAM a ty samé hry. To byla zábava. Jenže zestárnul jsem a za nejlepší zábavu teď považuji sex, je to zadarmo a člověka to nepřestane bavit asi nikdy
Já jsem měl první herní krůčky na 286 notebooku co nosil táta z práce kolem roku 92/93.
To hlavní herní zasvěcení přišlo až s nákupem domácího PC s Pentiem 100 s 16MB RAM v roce 95 rovnou s Win95.
To teprve otevřelo brány velkému hraní :-)
tak pong, ping som začal hrávať niekedy okolo r 1978 kedy kamarát radioamatér to poskladal z nejakého nového "integráku" a pripojovali sme to ku telke. nepamätám si ako sme to ovládali, joystik a podobné blbosti ešte neboli. Hrali sme to hodiny.Ach jaj, to bola doba.
DD chci se zeptat, bude varovný článek ohledně RTX 3060 8gb?
Všiml jsem si že je teď tahle verze která je o čtvrtinu pomalejší než 12gb zamíchaná už v našich obchodech a stojí stejné peníze jako 12gb verze.
Je lehké omylem vybrat 8gb verzi protože krom čísla v názvu (8 vs 12) mezi nabídkami není žádný rozdíl.
Opravdu sviňárna.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!