Počet hardcore hráčů roste, lidé objevují zpět PC a prodeje her i HW pro PC vytrvale rostou.
Klasické velké i kapesní konzole jsou na velkém ústupu a to jim byla přisuzována role kata klasického herního PC. Prodeje konzolových her však vytrvale klesají, stejně jako příjmy z celého konzolového trhu. Většina v posledních letech zakoupených herních konzolí, je navíc již neaktivních a nevyužívaných. Rekordmanem v tomto ohledu je Nintendo se svou Wii, které se sice prodalo nejvíce kusů, ale většina jich už není využívána a pro zbytek uživatelé nákupy nových her zrovna nehýří. Kapesní konzolové hraní je na tom ještě hůř, než platforma velkých konzolí. Kapesní konzole to mají téměř 100% spočítané, nástup Smart ARM zařízení, jako výkonných mobilních telefonů a tabletů je drtivý, navíc obrovská, téměř 100%, míra pirátství, odhání i ty poslední zbytky vývojářů, kteří hry pro kapesní konzole tvořili.
Velké konzole v podstatě končí také. Experiment s uměle vytvořenými platformami s odlišnými architekturami čipů proti PC platformě, se neosvědčil. Jediné co přinesly, byl stagnující technologický vývoj, úpadek herních mechanismů a recyklace her, vše jasně patrné v posledních 5ti letech u mnoha her. Nová generace konzolí přestává naštěstí být konzolemi, jak jsme je znali a stane se vlastně na míru šitým multimediálním herním HTPC do obýváku s x86 procesorem a DX11 grafikou, kde ovšem SW možnosti budou srovnatelné, či zcela rovnocenné PC platformě. Byť samozřejmě půjde o systém na míru. Tím se pomalu uzavírá velká kapitola, ve které posledních 10-15 let mnozí předpovídali PC herní platformě smrt a konzolím světlé zítřky, podle čehož vypadala i mediální masáž v posledních letech. Podvádění s čísly prodejů her, ignorace nástupu digitálních prodejů na PC a rezignace na technologický a herní vývoj obecně.
Stal se ale pravý opak toho, co si mnozí mysleli. PC nejen že nadále roste a je nejrozšířenější herní platformou na světě, stejně jako je nejvýkonnější herní platformou, ale generuje i největší příjmy a zisky a poráží dnes jasně konzolové platformy. Ty navíc okrádají své uživatele (kteří při tom v mnoha případech ještě nadšeně vřískají) jak na ceně her, která je o 1/3 vyšší než u PC verze, ale také je okrádají o detaily a zážitky, protože vizuální rozdíl mezi konzolovu a PC verzí je u současných her propastný. V konečném důsledku současná platforma herních konzole poškozuje všechny hráče a celý herní průmysl. Naštěstí ale otěže, které nikdy nepustila, přebírá opět PC platforma.
Za posledních let narostla PC herní platforma o neuvěřitelných 90% a jen v roce 2012 vygenerovala na obratu neuvěřitelných 20 miliard dolarů! Velkou měrou se na tom podílí zhruba 250 milionů "hardcore" hráčů, na které však mnozí vývojáři her stále zapomínají. Ti, kteří ne, se ovšem mohou těšit ze slušných příjmů a zisků, které tato skupina hráčů je schopna poskytnou výměnou za kvalitní strategické či RPG hry, jež tato skupina hráčů preferuje především. Samozřejmě ještě větší a obrovskou skupinou hráčů, která čítá několik stovek milionů lidí, jsou hráči různých sociálních her, F2P her atd., tedy běžní uživatelé PC.
Roste však hlavně počet výkonných PC. V roce 2012 znatelně narostl počet výkonnějších mobilních počítačů, na které někteří hráči přesedlávají hlavně z konzolí, ale i z desktopů. Na druhou stranu opět přibylo i výkonných stolních PC. Zatímco mnoho oblastí PC trhu se potýká s klesající poptávkou, segment výkonnějších a výkonných herních grafických karet, výkonných procesorů a základní desek i kvalitního počítačového HW a příslušenství, stále vytrvale roste po celém světě, hlavně v Asii. Mnozí uživatelé zkrátka i dostávají rozum a váží si svého času i peněz. Když už si nějakou hru zahrát a strávit u ní ten čas, je samozřejmě mnohem lepší si ji užívat naplno v pořádných detailech a ne trpět mizerným rozlišením a nízkými detaily na konzoli. Navíc PC jako mutlimediální univerzální platforma, která stejně skvěle zvládá konzumaci i vytváření obsahu, je zdaleka nejvýhodnější.
PC platforma má před sebou podle PCGA organizace další skvělé roky. Paradoxně jí pomáhá i nástup mobilních zařízení, čemuž se ale nedivíme, protože tablet má být hlavně příslušenství a periferie k PC. Růst z předchozích let bude rozhodně pokračovat a podle prognóz má do roku 2016 dosáhnout příjem z PC herního trhu téměř 26 miliard dolarů. A to zatím není jasné, zda se nová generace konzolí PS4 a Xbox8, které jsou technicky vlastně PC, budou započítávat také do příjmů PC platformy. Asi spíše ne, i když smysl by to dávalo. Každopádně se asi shodneme, že na, podle některých, dávno "mrtvou" platformu si herní PC vede opravdu dobře a konzolové nástupce nechává daleko za sebou.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|