"Umírající" PC herní platforma narostla o 90% za posledních 5 let! Konzolím zvoní umíráček? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 29 březen 2013
altPočet hardcore hráčů roste, lidé objevují zpět PC a prodeje her i HW pro PC vytrvale rostou.

 

 

 

 

Klasické velké i kapesní konzole jsou na velkém ústupu a to jim byla přisuzována role kata klasického herního PC. Prodeje konzolových her však vytrvale klesají, stejně jako příjmy z celého konzolového trhu. Většina v posledních letech zakoupených herních konzolí, je navíc již neaktivních a nevyužívaných. Rekordmanem v tomto ohledu je Nintendo se svou Wii, které se sice prodalo nejvíce kusů, ale většina jich už není využívána a pro zbytek uživatelé nákupy nových her zrovna nehýří. Kapesní konzolové hraní je na tom ještě hůř, než platforma velkých konzolí. Kapesní konzole to mají téměř 100% spočítané, nástup Smart ARM zařízení, jako výkonných mobilních telefonů a tabletů je drtivý, navíc obrovská, téměř 100%, míra pirátství, odhání i ty poslední zbytky vývojářů, kteří hry pro kapesní konzole tvořili.

 Velké konzole v podstatě končí také. Experiment s uměle vytvořenými platformami s odlišnými architekturami čipů proti PC platformě, se neosvědčil. Jediné co přinesly, byl stagnující technologický vývoj, úpadek herních mechanismů a recyklace her, vše jasně patrné v posledních 5ti letech u mnoha her. Nová generace konzolí přestává naštěstí být konzolemi, jak jsme je znali a stane se vlastně na míru šitým multimediálním herním HTPC do obýváku s x86 procesorem a DX11 grafikou, kde ovšem SW možnosti budou srovnatelné, či zcela rovnocenné PC platformě. Byť samozřejmě půjde o systém na míru. Tím se pomalu uzavírá velká kapitola, ve které posledních 10-15 let mnozí předpovídali PC herní platformě smrt a konzolím světlé zítřky, podle čehož vypadala i mediální masáž v posledních letech. Podvádění s čísly prodejů her, ignorace nástupu digitálních prodejů na PC a rezignace na technologický a herní vývoj obecně.

Stal se ale pravý opak toho, co si mnozí mysleli. PC nejen že nadále roste a je nejrozšířenější herní platformou na světě, stejně jako je nejvýkonnější herní platformou, ale generuje i největší příjmy a zisky a poráží dnes jasně konzolové platformy. Ty navíc okrádají své uživatele (kteří při tom v mnoha případech ještě nadšeně vřískají) jak na ceně her, která je o 1/3 vyšší než u PC verze, ale také je okrádají o detaily a zážitky, protože vizuální rozdíl mezi konzolovu a PC verzí je u současných her propastný. V konečném důsledku současná platforma herních konzole poškozuje všechny hráče a celý herní průmysl. Naštěstí ale otěže, které nikdy nepustila, přebírá opět PC platforma.

Za posledních let narostla PC herní platforma o neuvěřitelných 90% a jen v roce 2012 vygenerovala na obratu neuvěřitelných 20 miliard dolarů! Velkou měrou se na tom podílí zhruba 250 milionů "hardcore" hráčů, na které však mnozí vývojáři her stále zapomínají. Ti, kteří ne, se ovšem mohou těšit ze slušných příjmů a zisků, které tato skupina hráčů je schopna poskytnou výměnou za kvalitní strategické či RPG hry, jež tato skupina hráčů preferuje především. Samozřejmě ještě větší a obrovskou skupinou hráčů, která čítá několik stovek milionů lidí, jsou hráči různých sociálních her, F2P her atd., tedy běžní uživatelé PC.

Roste však hlavně počet výkonných PC. V roce 2012 znatelně narostl počet výkonnějších mobilních počítačů, na které někteří hráči přesedlávají hlavně z konzolí, ale i z desktopů. Na druhou stranu opět přibylo i výkonných stolních PC. Zatímco mnoho oblastí PC trhu se potýká s klesající poptávkou, segment výkonnějších a výkonných herních grafických karet, výkonných procesorů a základní desek i kvalitního počítačového HW a příslušenství, stále vytrvale roste po celém světě, hlavně v Asii. Mnozí uživatelé zkrátka i dostávají rozum a váží si svého času i peněz. Když už si nějakou hru zahrát a strávit u ní ten čas, je samozřejmě mnohem lepší si ji užívat naplno v pořádných detailech a ne trpět mizerným rozlišením a nízkými detaily na konzoli. Navíc PC jako mutlimediální univerzální platforma, která stejně skvěle zvládá konzumaci i vytváření obsahu, je zdaleka nejvýhodnější.  

PC platforma má před sebou podle PCGA organizace další skvělé roky. Paradoxně jí pomáhá i nástup mobilních zařízení, čemuž se ale nedivíme, protože tablet má být hlavně příslušenství a periferie k PC. Růst z předchozích let bude rozhodně pokračovat a podle prognóz má do roku 2016 dosáhnout příjem z PC herního trhu téměř 26 miliard dolarů. A to zatím není jasné, zda se nová generace konzolí PS4 a Xbox8, které jsou technicky vlastně PC, budou započítávat také do příjmů PC platformy. Asi spíše ne, i když smysl by to dávalo. Každopádně se asi shodneme, že na, podle některých, dávno "mrtvou" platformu si herní PC vede opravdu dobře a konzolové nástupce nechává daleko za sebou.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Jake [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Vzdy som hovoril ze konzola je 2013-03-30 04:31:14
avatar
Vzdy som hovoril ze konzola je blbost na entu! Je iba na hry nic ine.
Na PC mozem hrat takisto hry, ale mozem robit este vela dalsich veci.
Okrem toho tie hry su na PC lepsie. Naju lepsiu grafiku, lepsie sa ovaladaju (mys+klavesnicu nic nenahradi) maju viac moznosti su prepracovanejsie, ....
To chce poriadne PC a nie naiku konzolu.
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-30 08:43:11

S tím se dá jen souhlasit... , ale jsou i tací kteří by konzoli za žádné PC nevyměnili, jelikož si na ni tak zvykli že si změnu nedokážou ani představit. A budou zarytě i nadále tvrdit, že konzole žádný herní pokrok nebrzdí a špatná optimalizace PC her po konzolích je jen fáma, a že až tak velký rozdíl ve kvalitě her na PC a konzolích není. Tak snad i je čas donutí si pořídit časem kvalitní PC, aby i oni konečně prozřeli a ten rozdíl si uvědomili, v opačném případě jim už nepomůže ani ten nejlepší oční chirurg..
Sfusama [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-31 11:44:35

Vždyt na PS3 si můžeš natáhnout Linux, a dělat totéž co na PC, a na nové konzoly to počítám taky půjde. A zkus koupit nebo poskládat za 6000Kč kompa včetně Blu-ray mechaniky.
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-31 13:24:02
avatar
Pokud se nepletu, tak Linux tam nějakým updatem biosu zakázali.

Jen malá technická "na nové konzole".

(Sorry za otravování, ale DD to zase okouká a moje práce přijde vniveč).
palab [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-30 08:30:41

Hrám na PC se zkrátka konzole vyrovnat nemůžou, jen doufám že konečně budou dělat hry přímo na PC a ne nadále zmršené přes konzole. To by konečně hry pokročili o kus v před a rovněž by nebyl tak častý problém s optimalizací, tak se snad máme co se týče her do budoucna na co těšit..
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-03-31 13:13:40
avatar
Každý at si preferuje svoje ... já mám pc a jsem spokojen .... a konzole se budou prodávat pořád ... takže umíráček jim ještě dlouho zvonit nebude
DieBitch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-02 09:54:22

Ja ti nevim eyefinity bych radsi na PC nez na konzoli.... uz kvuli rozliseni.
DieBitch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-02 09:55:43

a hlavne kdo by si hctel kupovat neco co nemuzes za rok upgradovat...
Forjoyrider [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pohodlí 2013-04-03 11:50:58

A argument, že u PC nemá člověk pohodlí jako například na gauči už také neplatí. :-) Já to vyřešil takto:
http://imageshack.us/photo/my-images/560/popisky.jpg/

Stálo mě to:
-čtyři hmoždinky
-čtyři šrouby
-dva tlačítka
-dva spínače
-pár metrů drátu

A všemi deseti píšu úplně pohodlně. Jednou rukou na jedné půlce klávesnice a druhou na druhé půlce druhé klávesnice. Vydtžím u pc i 12hodin denně a po bolesti v zádech ani památky. :-) (To byl důvod úprav.)
MikyMauz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2013-04-08 10:25:44

Citace:
...ale generuje i největší příjmy a zisky a poráží dnes jasně konzolové platformy...

Podle toho, co jsem viděl na Vgchartz, NPD a dalších, tak současný podíl je asi 37% pro PC, 34% konzole a 25% mobilní zařízení. Takže tak jasně to není. Problém u PC platformy je pak ten, že o podíl se pere více herních firem, než v případě konzolí. Nejvíc vydělávají ty, které mají tituly pro konzole i PC a hry pro konzole nesou nejvíc, stačí se podívat na pořadí nejprodávanějších her.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
10let staré DayZ se daří – nový přídavek zajistil rekordní zájem!
10let staré DayZ se daří – nový přídavek zajistil rekordní zájem!Čtvrtek, 24 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1539x
Komentářů: 0
Spider-Man 2 vyrazí na PC – jen 18 měsíců po PS verzi
Spider-Man 2 vyrazí na PC – jen 18 měsíců po PS verziStředa, 23 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1485x
Komentářů: 0
Ferrari F80 – Nástupce LaFerrari, Enza, F50 a F40 představen!
Ferrari F80 – Nástupce LaFerrari, Enza, F50 a F40 představen!Pondělí, 21 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Auto-moto
Spuštěno: 1040x
Komentářů: 1
Unknown 9: Awakening právě vyšlo – další herní propadák?
Unknown 9: Awakening právě vyšlo – další herní propadák?Čtvrtek, 17 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1507x
Komentářů: 2
Subnautica 2 oznámena. Zpět do hlubin v novém!
Subnautica 2 oznámena. Zpět do hlubin v novém!Čtvrtek, 17 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1121x
Komentářů: 0
Dragon Age: The Veilguard bude bez DRM. Jaké jsou HW nároky?
Dragon Age: The Veilguard bude bez DRM. Jaké jsou HW nároky?Středa, 16 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1681x
Komentářů: 3