Nový high end procesor Core i9-12000X Intel „Sapphire Rapids“ má 56jader, 3,3GHz a 420W TDP Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 18 duben 2022
altDíváme se na návrat Intelu do high endu a nový Core 12000X pro novou LGA 4677 platformu?

 

 

 

 

V současnosti nemá Intel žádný skutečně výkonný procesor, AMD jeho stávající stále aktuální Core 10000X pro X299 platformu a příbuzné XEON modely dávno pohřbilo, a i dnes se úspěšně ve velkém prodávají se jen proto, že prostě AMD nemá kapacity výroby, jaké má Intel a které by dokázaly obhospodařit celý trh. Co do výkonu, efektivity a všeho jsou ovšem současná Intel řešení několikanásobně horší a zaostávají za AMD ThreadRipper a EPYC procesor o minimálně dvě generace. Intel to ovem chce letos změnit …

… tedy přesněji, chtěl to změnit už v roce 2020 s „ICE LAKE-X“, ale to víme, jak dopadlo. Následně tvrdil, že nová „SAPPHIRE RAPIDS“ využívající stávající GOLDEN COVE jádra a 10nm architekturu, vyjde určitě v roce 2021. To se ale také nějak nestihlo. Ze slibovaného 100% vydání v Q3/Q4 2021 bude nakonec s velkým štěstím možná Q3 2022, i když „zlé jazyky“ říkají, že to vzhledem k aktuálnímu stavu platformy a procesorů bude spíše v Q4 2022.

Jde totiž o zcela novou architekturu a platformu, která ovšem poněkud zaostává za stávající již existující nabídkou na trhu v některých ohledech, přestože má pár nových věcí. A protože se kvapem blíží zbrusu nová platforma a ZEN 4 generace od AMD, bude SAPPHIRE RAPIDS zaostávat takovým způsobem, že firmy a partneři Intelu nejsou z této novinky zrovna nadšení a nechtějí do toho příliš investovat. Každopádně Intel ti chce (potřebuje) dotáhnout, do vydání produktů na trh, protože je potřebuje pro své super počítače, které už teď mají velké zpoždění. SAPPHIRE RAPIDS má tak dorazit jako v rámci XEON nabídky, tak i v rámci HEDT desktopu. Takže Core i9 12000X série? Základem je nová obří LGA 4677 patice (ale menší než nová LGA 6096 v případě AMD) a 10nm výroba (Intel 7). Platforma Intelu má „pouze“ 8kanálový DDR5 řadič a „pouze“ 80 PCIe 5.0 linek proti 12kanálovým DDR5 a 128x Gen5 PCIe v rámci SP5 u ZEN 4 EPYC/ThreadRipper.

Maximem Intelu také bude pouze 56jader/112vláken (stávající ZEN 3 od AMD má přitom už 64jader/128vláken a nová ZEN 4 to posune na 96jader/192 vláken a následně ZEN 4C rovnou na 128jader/256vláken), kdy tyto procesory se objevují v únicích a testech již delší dobu. Ostatně protože vše mělo vyjít už dávno nejpozději během 2021, není to překvapení. Nejnovější únik prozrazuje mnoho detailů. Nový high end procesor Intelu má při těch pouze 56jádrech, které mohou boostovat až na 3,3GHz (3,7GHz je singl Core boost a 1,9GHz je základní takt CPU) TDP neuvěřitelných 420W TDP PL2!!! Údajně to ale zdaleka není maximální hodnota. S aktivním AVX-512 má procesor mnohem, ale mnohem víc. Aktuální limit v BIOSU je prý 764W!!!

Pro srovnání nový 96jádrový AMD ThreadRipper/EPYC ZEN 4 s 12kanálovým řadičem a 128 Gen5 PCIe má TDP 400W a v případě ZEN 5 nástupce s 256 jádry a 512 vlákny se počítá se 600W. Takže Intel a jeho Sapphire Rapids nevypadá zrovna atraktivně …

Já vám nějak nevím, 700W procesory nové generace, k tomu 600W grafiky nové generace, 2kW zdroj tak bude nutností a až se budeme divit, proč vypadává elektřina, tak už víme proč. Někdo si zapnul počítač ;).

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-18 14:43:45

DD ty sa s toho smeješ ale to je skôr na plač, ešte mam pod stolom PC taká slušná stredná trieda čo mi vo windowse hudba filmy žerie 42W a pri hrani hier to vyskoči na 135W WOT cca 100 fps chladená pasívne.
Pevne dufam že bude niečo aj pre nas bez ventilátorových s pasivnym chladenim a slušnym vykonom
gralee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-18 15:21:49
avatar
To máš ešte dobré, mne PC žere 135W v kľude a neviem ako to riešiť.
BK_One [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-18 21:33:55

Ja znizujem spotrebu podvoltovanim..Doska..Procesor pamete a Grafika...Vsetko sa da nastavit v biose okrem grafiky.Na grafike staci znizt takty a voltaz cez program msi afterburner.
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-18 22:39:37

Já mám pod 50 W v idle už snad 15 let, přičemž každý 3 roky upgrade na novo.
ares_1_Boh_vojny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-18 22:59:38
avatar
a co tak pocitac uz rovno vynechat a prejst na mobilnu platformu ved notebooky su usporne, mobilne a vykonovo dostacujuce .
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-19 00:02:39
avatar
Názor jak u naprostýho dementa. Stolní PC notebook shitem nenahradíš a nikdo tě snad nenutí skládat žravé top highend monstrum a každý si snad složí PC tak žravé, jak chce sám. Ti řikám, že bych se musel zeblít mít na stole notebook jak řada mentálů, který to tak mají běžně místo desktopu a přitom to nikdy nikam nenosí. Za ty prachy co je stál ten kripl přitom mohli mít krásný PC, ale oni si dají na stůl do sítě alltime připojenou přehřívající se, nevýkonnou sračku, s 15-17 monitorem. Fakt než něco napíšeš zkus aspoň na chvilku zaponout ten noťas co máš místo pořádnýho PC v hlavě.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-19 02:40:28
avatar
Jediný úhel pohledu, ze kterého ten NB může dávat smysl je právě ta spotřeba. Jinak všechno špatně, to souhlasím.

Možná že s nějakým 34/45W desktop APU se dokážeš dostat na podobné spotřeby, jako ten 15-20W NB, když ten desktop poladíš, ale jinak budeš o pár desítek Wattů vždy nad tím co žere kdejaký běžný NB.

Já teda radši obětuju trochu elektriky, než nahradit desktop všemi těmi kompromisy, které představuje notebook a doporučuju to každému, ale nejde se tvářit, že tenhle argument neexistuje.
Cemada [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-19 09:31:39
avatar
Nešlo by to bez těch hanlivých slov?

Jako dříve jsem si to samé také myslel, dnes už to neřeším.
Řeknu lidem výhody/nevýhody obou variant (ntb vs desktop) a ať se rozhodnou sami co chtějí.
A když si vyberou ntb, tak jim rovnou říkám, že se jim v tom v případě hw problémů hrabat nebudu (ani čistit od prachu), ať jdou do servisu
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-20 02:45:11
avatar
Já už jsem prostě takovej, sprostý slova ke mě patří, protože jsem schopný vydržet jen určitou dávku demence, ale je jí bohužel na mě sakra moc. To už může rovnou radit ať všichni používáme jen mobily, vždyť ty jsou ještě úspornější.
hor410 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-19 09:54:09

Souhlas. Když už někdo vyloženě nechce klasický desktop, aspoň doporučuji koupit laptop s H-čkovým procesorem a chladicí podložku Jenže na to mi spousta lidí řekne "moc drahé". Takže si nakonec "všichni" koupí něco s U-čkovým R3/i3 (přinejlepším, nedej bože když dotáhne něco s "atomem" Pentiem/Celeronem silver) a chodí za mnou že je to pomalé. Odpověď je vždy jen jedna - říkal jsem to, máš smůlu.
lambo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - spotřeba 2022-04-19 08:06:26

Celou dobu jsem byl zvyklý, nová generace = nižší spotřeba vyšší výkon. Nový CPU bito chtělo ale 700 watt CPU je moc. Můj PC s highend 2066 a rtx 3090 má spotřebu při hraní 650 Watt. To tak krásně vytopí pokoj .
Boreczmostu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Notebook 2022-04-19 18:39:42

Upřímně též jsem spíše zastánce desktopu,ale paradoxně nyní jedu na ryzen 5 5600 a rtx 3060, mám k tomu připojený Dell AW3418dw 3440x1440 a utahne to v klidu i cyberpunk, desktop s ryzen 5 3600, gtx 1080ti jsem dal synovi a výkon máme podobný tak nechápu ty kecy. V zátěži trochu slyšet je,ale žádný extrem a rozdil v fps proti desktop rtx3060ti je cca 10% ale spotřeba je rozdíl 100% takže asi tak.
Nechápu kam ta spotřeba poletí, obzvláště nyní když energie letí vzhůru bleskem.
buzuluq [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-20 08:00:14
avatar
Gréta nic ? a co Deutschland a jejich grýndýl ? Blamáž toto..
ripper6 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-20 19:48:41

56 jader neni na domaci hrani potreba, spis bude potreba takt na jadro, coz Intel takovej top procesor ma kdy ma 16 jader a snad umi 5,5Ghz Takze jako volbu do budoucna kdy chce mit nekdo vic jader a i zaroven takt to bude podle me lepsi.
AMD Ryzen nic proti, ale musi byt leda vykonnejsi a nebo prijit s necim lepsim.
Ja cekam na 4090 GPU, vim je to hodne, dost lidi napise kdo by to kupoval ale u me ten PC vydrzi dalsich 15 let a nebude mi to jedno.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-21 10:04:00
avatar
Myslím, že když už jsem byl zcenzurován, že by mu měl alespoň cenzor lépe vysvětlit, že jeho názor je absolutní nesmysl, jelikož AMD srovnatelné herní procesory dávno má a to mnohem úspornější a kupovat si na 15 let grafiku co žere 600W není normální.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-21 10:14:16

Já ten tvůj vulgární předchozí komentář četl a takto by nemělo vypadat vysvětlení mylného názoru. To že někdo má mylný názor neznamená, že mu budem nadávat. Máš prostor mu to slušně vysvětlit. On nikoho slovně nenapadl a nezaslouží si, aby ho někdo nazýval dementem.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-21 10:43:37
avatar
Nevim jak jinak někoho s takovýma názorama nazvat, nic slušnějšího mě nenapadá. Tady dělá chytrýho jak tomu rozumí, přitom má v palici uplně nas.... Koupit si grafiku za dejme tomu 60 litrů co má žrát 600W a chtět ji používat 15 let je opravdu už extrémní hloupost a k tomu tady vyzdvihovat nejžravější a nejnesmyslnější prosceror současnosti jenom kvůli tomu že umí 5,5 Ghz, což navíc umí leda tak na papíře ten nesmysl jen podtrhuje. A že má AMD přijít s něčím lepším, když jeho procesory lepší jsou. Prostě uplně vše do puntíku co napsal je totální nesmysl.
ripper6 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-21 20:04:36

Me to nevadi, jen mi to prijde jen jako zachvat, misto rozumneho vysvetleni proc si to a to mysli
Treba se rikalo ze to hraje na houby, jsem umyslne pak pc neresil. Mam ho od roku 2010, jedna se o Lynnfield core i5 750 s OC kde jsem pridal pastu a novej chladic tj 4Ghz na jadro.
GPU jsem musel menit pac nemelo uz pamet z AMD 5770 na Nvidia 1060 6GB s OC 2120Ghz jadro a davat ma 9400Mhz to tak +- slo taktovat tyto GPU. Lze to i dohledat.
Nu a ted moc moznosti nemam, jelikoz to chci koupit nove ale pro 4K ale chci aby to melo uz DDR5 a novejsi sbernici nez kupovat ted neco na AMD 6900XT nebo tedy RTX 3090 kdy to jeste slape na DDR4 a me to prijde proste uz jako stare. Vim dnes to staci, ale proste za dva roky.
Monitor uz mam 55 palcu 4K, takze mi ted chybi to pc.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-21 21:38:12
avatar
Chceš kupovat na 4K na 15 let, první blbost protože i ta nejlepší grafika co teprv vyjde ti zdaleka takovou dobu stíhat nebude a s tím jak bude žravá, se ti to prostě ani nemůže vyplatit na tom 15 let hrát i kdyby vydržela a hry na tom šly stále spouštět. Pokud čekáš na 4090ku jak si psal, tak už snad rovnou můžeš vybírat z nové generace procesorů a grafik co přijdou, kdy AMD má být o dost méně žravé a výkonnější co se týče grafik (samozřejmě testy ukážou, ale předpokládá se to) a nové procesory jsou za rohem tak nemá cenu o 12900 KS ani uvažovat, pokud nechceš doma mít 15 let nejvíc hřející procesor co se kdy vyrobil, který je problém uchladit i vodou a dokonce i OBR o něm řekl, že je na nic a že ten takt 5,5 Ghz nedává ani na vodě, ale prostě jen na papíře.
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-21 23:51:10

hele pred 15 lety byli top karty 8800gtx nebo hd 2900xt..u toho radeonu se tenkrat hodne nadavalo na spotrebu, no jeste vic na chlazeni, no z dnesniho pohledu zrala jen neco pres smesnych 200W. ale aktualne si na tom asi ani v 720p nic novyho nezahrajes nejen kvuli tomu ze mely snad jen dx10 podporu
ripper6 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-25 17:39:08

ondris83: Ted jsem to promyslel a ten clovek ma pravdu. Proste jak lidi pisou, je to vse predrazene, vse to jen zere moc.
Nekde uz psali ze garfika max ma mit 150W!
Takze asi takto, 4K jednou mit smysl bude ale az bude grafika co umi 4K a da to do 100W!

Zdroj do PC max leda 450W, kdyz stacil v roce 2003 nakej zdroj 300W na cele PC, tak to proste musi umet vyrobit i dnes se 4K a s 8K grafikou a Unreal Engine 5
Pro pripomenuti:
odběr grafické karty NVIDIA RTX 3080 Ti Founders Edition, pak byste měli počítat s hodnotou kolem 400 W (při OC pak 440 W)
NVIDIA RTX 3070 Ti Founders Edition, pak byste měli počítat s hodnotou kolem 327 W (při OC pak 350 W)

a hromada lidi a hracu koupila ty sroty 3070 a 3080 co tak ruzne ctu

Je to jako s mobilem, Nokia 3310 taky vydrzela klidne 14dnu a dnesni mobil neda ani dva dny a jeste tomu nejde menit baterka. Proste kramy.
Penize radsi procestuju a prosoulozim a pockam az to vyrobi
Snad u tech PC zasahne EU, stejne jako u vysavacu. Kamarad koupil, taky rikal ze vykon je mensi a tak musi vic prejizdet aby vysal mista doma. U PC asi bude hrac delsi dobu hrat no nez tu hru dohraje (reseni je slideshow)
ripper6 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-21 20:16:35

Core i9-12900K vs Ryzen 9 5900X,
Je i9-12900K nejlepší procesor?
Ačkoli společnost Intel neustále tvrdila, že s každou další generací vyrábí nejlepší procesor pro hraní her, Intel Core i9-12900K je v současnosti bezpochyby nejlepším procesorem pro hraní her. A není to vlastně ani těsně.
techradar.com, tomshardware.com
nemluve o nejvyssim prichozim Intel Raptor Lake.

GPU, Je na vás, kdo v ohnivém souboji Nvidia vs. AMD zvítězí, i když my vám řekneme toto: Nvidia je v současnosti na trhu 4K bezkonkurenční. Pokud vám to pomůže, RTX 2080 Ti je pravděpodobně nejlepší volbou, pokud chcete, aby váš počítač držel krok s Ultra HD displejem - pokud si to můžete dovolit. Na druhou stranu, pokud máte omezený rozpočet a poohlížíte se po kartách střední třídy, budou na tom grafické karty Nvidia a AMD pravděpodobně přibližně stejně.
techradar.com

To rika ze GPU sice bude zrat vic, ale kdyz chceme vykon pro 4K tak bude velmi tezke srazit tuto hodnotu dolu. Vsak porovnejme kolik stacil kdysi zdroj na cele PC? 250W? Dnes i Franta daval a rve tam 700W-1000W! proc asi? Stejne ta graficke karty nebudou zrat to co v roce 2003.
https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-4090-ad102-gpu-graphics-card-testing-begins-24-gbps-gddr6x-rumor/
Dle ocekavani pujde tak o poradne GPU, ktere si ovsem budem muset zaplatit. Na 15 let by tak bylo samotne PC, bohuzel GPU byse musela vymenit driv. I stare procesory jsou dnes v pohode pouzitelne. Uvedu zde priklad treba core i5 750 Lynnfield ten vysel kdy? A vite nekdo ze i dnes to funguje z GPU 1060 6G? A dokonce ve Full HD ale i v 1440p lze na tom hrat hry jako je treba Shadow of the Tomb Raider, Succubus, God of War

Souhlasim ze 600W se muze zdat hodne, ale pochybuju ze vyrobi brzy kartu ktera bude davat 4K na pohodu a spotreba bude do 300W, ne nebudou to umet.
Intel nebo AMD...? Moje zkusenost je, ze AMD je fajn nekdy na cenu, ale ma problem tu a tam u her s kompatibilitou. Proste zatim co na Intelu vec hrala, na AMD se cekalo na opravu driveru

Pokud se jedná o špičkový odběr grafické karty Gigabyte RX 6900 XT Gaming OC 16G, pak byste měli počítat s hodnotou kolem 350 W (při OC pak 410 W) a zohlednit to také při volbě zdroje napájení.
4090 - bude mit logicky vic, nemuze zrat do 400W
Proto ten odber, kdyby tu nekdo rval a divil se tomu

GPU AMD HD 5750 - to vše při spotřebě 18/108 W.
Grafické karty GeForce GTX 1060 mají TDP 120 W.
Loficky bych tam musel rict ze uz ted nemohu koupit zadnou dalsi kartu, protoze by zrala vic nez 100W, coz dnesni at uz AMD nebo Nvidia a pro 4K zrat budou.
FerrariF50 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-21 21:53:59
avatar
Mluvil si o 12900KS 5.5 Ghz, který ani tak už není nejlepším herním procesorem, kterým je 5800X3D. Navíc tu mluvíš o hraní ve 4K kde pro hry je zásadní brzda grafický výkon a na procesoru vůbec nezáleží. Čekáš na novou generaci grafik, tak si počkej na pořádné recenze a pak vybírej, ale předem si vybrat 4090 která má být nejžravější grafikou co kdy vyšla je prostě nesmysl. Každopádně i tak máš vždycky lepší alespoň jednou za 5 let počítač měnit s tím, že starý prodáš a koupíš nový, protože se ti to vyplatí jak energeticky, tak výkonově a to co do toho vložíš se ti vrátí v penězích za elektřinu, která je navíc pořád dražší a dražší, tak je dobrý na to myslet. Zahraješ si lépe, v lepších detailech a ještě ve výsledku ušetříš. Že by procesory AMD oproti Intelu měly problémy s hrama to slyším teda poprvý, to je další nesmysl. Opravdu tak jak si to napsal je nesmysl a jelikož se snažím lidem poradit, dost často už na to nemám nervy, když někdo tvrdí takové blbosti.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2022-04-26 01:55:19
avatar
Já docela dost souhlasím s tím, co už ti k tomu napsal FerrariF50 a jen bych k tomu dodal, že kupovat nejlepší CPU/GPU nikdy nedávalo smysl ekonomicky a už dlouho to nedává ani smysl energeticky.

Nejefektivnější bývají modely někde kousek pod špičkou.

Třeba dnes je nejvýhodnější kombinace R7 5700X + RX 6800. Bude to chodit i na 500W zdroji a cenově jsi na třetině oproti 12900KS + RTX 3090Ti a možná na polovině proti R7 5800X3D + RX 6900XT LC.
A výkon to pořád bude mít na dohled té špičce.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl brzy! Poběží vám na vašem PC?
S.T.A.L.K.E.R. 2: Heart of Chornobyl brzy! Poběží vám na vašem PC?Čtvrtek, 07 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1220x
Komentářů: 0
Kingdom Come Deliverance II bez DENUVO s českým dabingem
Kingdom Come Deliverance II bez DENUVO s českým dabingemÚterý, 05 listopad 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1460x
Komentářů: 3
Dragon Age: The Veilguard – BIOWARE je mrtvé, ale žije?
Dragon Age: The Veilguard – BIOWARE je mrtvé, ale žije?Čtvrtek, 31 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1485x
Komentářů: 4
Concord je definitivně mrtvý – SONY zrušilo hru i tvůrce
Concord je definitivně mrtvý – SONY zrušilo hru i tvůrceStředa, 30 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 672x
Komentářů: 0
Call of Duty: Black Ops 6 – solidní díl pro všechny?
Call of Duty: Black Ops 6 – solidní díl pro všechny?Úterý, 29 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 777x
Komentářů: 0
10let staré DayZ se daří – nový přídavek zajistil rekordní zájem!
10let staré DayZ se daří – nový přídavek zajistil rekordní zájem!Čtvrtek, 24 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2188x
Komentářů: 1