Strana 1 z 3
- AMD Radeon Sofware CRIMSON ReLive
– Vyšší výkon, nižší spotřeba a nové technologie
Poslední dobou je to AMD, které podstatným způsobem o sobě kladně(!) dává vědět na poli ovladačů. Zatímco ovladače NVIDIA výrazně ztrácejí na kvalitě a jen za poslední rok se objevilo několik hlavních verzí, jež dokonce získaly WHQL certifikaci, které ovšem způsobovaly masivní problémy (dokonce poškozovaly instalaci OS) a musely být stahovány z oběhu, AMD naopak vydávalo zajímavé funkční update, přinášející i měřitelné nárůsty výkonu, a opravující některé problémy. Že to AMD s vývojem ovladačů a tedy skvělou podporou myslí vážně, to dokazuje i další masivní UPDATE a výroční verze Radeon Software, která právě přichází.
Loňský přelomový update CRIMSON byl velmi kladně přijat a výrazně zlepšil řadu věcí. Po roce přichází CRIMSON ReLive, kde nejen AMD pokračuje v nastolené cestě, ale přináší i hromadu novinek!
Začněme u výkonu a oprav chyb. AMD opět rozšiřuje systém nahlašování problémů a hlavně jejich opravy. Díky tomu se opravdu viditelně zvyšuje kvalita ovladačů, protože uživatelé problémy, které nahlásí, opravdu vidí, že se řeší a AMD chce svou práci ještě zlepšit a zvyšuje sama počet kontrolních testů.
Spolu s opravou chyb AMD i navyšovalo výkon. U Radeon RX 480 došlo proti vydání k nemalému nárůstu výkonu o 4-8% napříč hrami. Toho si už všímá řada testerů a novinářů a mnozí jsou překvapeni, že proti vydání, kdy RX 480 u mnoha z nich prohrála v testech s GTX 1060, nyní situaci zcela obrátila. Někteří z nás překvapeni nejsou, stejný vývoj byl už u minulých generací produktů a čekali jsme jej. Naplnil se bezezbytku.
No a AMD přináší i nové technologie a vylepšení starších i jejich rozšíření a letos je toho spousta.
Asi nejzajímavější je novinka nazvaná Radeon Chill. Ta má jednak snižovat spotřebu grafik a ještě snižovat latence. Opět jde o dynamickou technologii řízení napájení grafiky a výkonu. Tentokrát ale ještě kombinovaný se synchronizací výkonu GPU a CPU.
Systém funguje tak, že poskytuje ideální množství FPS pro plynulý pohyb tak jak je třeba a jak to situace vyžaduje přímo ve hře. Jinými slovy, když nejsou vysoká FPS potřeba, ubere na výkonu karty a sníží spotřebu atd. aniž by to bylo ve hře poznat. Ale jakmile instantně ve hře přijde náročnější scéna a vyšší výkon bude třeba, systém zareaguje a výkon zvýší.
Technologie ale vyžaduje optimalizaci přímo pro konkrétní hru a v současnosti funguje jen u vybraných DX9/11 her. AMD však bude seznam zásadně rozšiřovat. V základu je funkce vypnutá, musíte si ji sami zapnout. Pokud to uděláte, tak u podporovaných her vykazuje zajímavé výsledky.
Snížení latencí je jedna věc, u RX 480 ale došlo i ke snížení spotřeby o 31% a to snížilo i nároky na chlazení.
Je to zajímavé využití, které doufejme se rozšíří jako standard, ačkoliv opět tím o něco ztíží přesné testování výkonu a vlastností grafik.
|