Žádný nový high end pro rok 2018. AMD je velmi spokojeno s prodeji a velkým zájmem o svá GPU.
AMD je velmi spokojeno s přijetím svých produktů na trhu, kdy je nestíhá na trh ani dodávat, a to přesto, že zvedlo svou výrobu výrazně proti předchozí letům (je dvojnásobná proti roku 2014). Rok 2017 byl ve znamení vylepšování maintreamu a uvádění VEGA. 2018 bude pak rokem, kdy bude vylepšovat VEGA pro mainstream a chystat 7nm výrobu a NAVI architekturu.
- AMD Radeon je všude, i v procesorech konkurence!
Někteří tomu nebudou věřit, ale AMD v roce 2017 dodalo nejvíce svých GPU za mnoho posledních let, a především se plíživě dokázalo prosadit úplně všude, i tam, kde se to ani nečekalo! Mnozí sledují podíl jen na neintegrovaných grafických kartách, AMD však ještě minimálně jednou tolik svých GPU dodává do různých řešení všude po světě. A v roce 2017 získalo další partnery.
Jedním z nich je Apple, který získal velkou část Radeon PRO VEGA 56/64 grafik pro své počítače a bude používat téměř určitě i novou menší VEGA. Druhým z nich je Intel, který nově bude používat RX VEGA M čipy přímo u svých procesorů. V roce 2017 se také objevila další nová konzole, vlastně dvě. Vrací se ATARI, využívající také Radeon grafiku a vyšel nový Xbox One X s novým výkonnějším GPU Radeon, který doplňuje PS4 PRO s o něco slabším Radeon GPU a obě starší verze PS4 a Xbox One. Všechno s AMD Radeon GPU. V roce 2017 se AMD také poprvé vydalo do HPC segmentu na pole AI s novými Radeon Instinct výpočetními GPU. Vše navíc nově mohla podpořit výkonnými a efektivními procesory všeho druhu.
V roce 2018 má naplánováno pokračovat v tom, co dělá. VEGA architektura, která se zatím objevila jen na VEGA 10 řešení a nebyla zatím pořádně využita a vlastně ani aktivována, se stane mainstreamem. AMD nově uvádí první RX VEGA grafiku a nový menší čip. Primárně jako VEGA Mobile:
Jedná se pravděpodobně o VEGA 11 čip, který se objeví jak samostatně co by modul v nejvýkonnější verzi, tak ořezaný s nižšími takty a spotřebou vedle již ohlášených Intel procesorů jako velké SoC a také vedle AMD procesorů v podobném produktu. Dá se říci, že tento čip bude hlavním produktem AMD pro rok 2018 a má obsadit hlavně mobilní trh a velkou část mainstreamu. Spolu s Intelem má výrazně ubrat z podílu NVIDIA, která není a nebude schopna uvést podobné řešení kombinující výkonné GPU s výkonným CPU na jedné malé ploše.
Zatím ale není jasné, že AMD tento čip použije i pro samostatnou grafickou kartu, vzhledem k tomu, kolik čipů musí vyrábět pro Intel a samo sebe pro mobilní řešení všeho druhu, je desktopová mainstreamová RX VEGA na vedlejší koleji. Nicméně je reálná. Ovšem nebude řešit moc, po stránce výkonu nejspíše výrazně nepřekoná RX 580, kdy POLARIS zatím bude pokračovat. Vzhledem k tomu, že zájem o Radeon RX 570/580 značně převyšuje nabídku, AMD samozřejmě nemá žádný úmysl s nimi končit, zatím. Nicméně rok 2018 po stránce vylepšování ovladačů bude patřit VEGA a hernímu a mainstreamovému nasazení VEGA architektury.
Stejně tak zůstávají RX VEGA 56 a RX VEGA 64, které budou dostupné již jen v nereferenčních variantách. Těšit se můžeme na to, že AMD letos konečně aktivuje další části dosud nevyužívané architektury. AMD nemá ani důvod vydávat něco nového, obě karty jsou relativně nové a jediné, které podporují plně DX12/API VULKAN a zdaleka neukázaly, co vše umí, v DX11 hrách ani nemohou.
Letos bude pracovat na vyladění 7nm procesu, kdy už na konci roku chce začít dodávat 7nm VEGA 20 (VEGA 10 vyrobené 7nm). Nicméně opět dokazuje, že stávající VEGA 10 řešení (požité na RX VEGA 56/64) je především výpočetní HPC GPU, nikoliv herní GPU. A tak toto řešení zamíří jako první opět na výpočetní a profesionální grafiky Radeon Instinct. 7nm RX VEGA se nejspíše dočkáme až v roce 2019. Pro AMD je nicméně úplně hlavní starostí v roce 2018 dodělání NAVI architektury, která by se měla objevit v průběhu roku 2019 (spíše v druhé polovině) a měla by podle spekulací být značným technickým skokem a první multi-GPU architekturou. AMD podle všeho nemá žádný zájem vyrábět větší čipy než je stávající VEGA 10 a supervýkonná GPU bude stavět na multi-čipech a přijde s tím v rámci NAVI řešení.
AMD se letos bude soustředit na využití VEGA architektury a doladění toho co nabízí a její nasazení v technologicky odpovídajících DX12/VULKAN hrách. V nich dokáže RX VEGA 64 i konkurovat GTX 1080 Ti. Podle všeho ale AMD pro rok 2018 neplánuje výkonnější řešení. Jednoduše ho ani nepotřebuje. High end grafiky jsou sice zajímavé, ale jak se ukázalo, AMD nemělo proti GTX 1080/1070 a výš nabídku více než rok a půl na trhu a nestalo se vůbec nic. AMD dokonce ani nespadl celkový podíl, jen NVIDIA vydělala víc.
Hi end grafiky tvoří bohužel příliš malý segment, mnohem více AMD vydělává na Hi end HPC řešení, proto většina VEGA 10 čipů míří na profi karty všeho druhu, což bohatě předčí příjmy z herních RX VEGA 56/64. Ale AMD se soustředí i na herní trh, kdy v podstatě AMD dnes naprosto dominuje mainstreamovému hernímu trhu. Ten pro ni představují konzole + samostatná GPU + nově výkonná SoC. A tento trh si chce v roce 2018 nejen pohlídat, ale ještě rozšířit.
NVIDIA tak bude nejspíše mít letos volné ruce zase ve vyšším segmentu, kde si AMD vystačí s RX VEGA 56/64 a bude na NVIDIA útočit v mobilním segmentu, kde má dnes NV téměř monopol se samostatnými GPU, což se letos nejspíše výrazněji změní. Nedá se rozhodně říci, že by AMD nemělo zájem o hráče, pravý opak je pravdou. AMD však evidentně více zajímají desítky a stamiliony běžných mainstreamových hráčů ať na kozolích, stolních či mobilních PC a méně jej zajímá těch pár milionů hráčů, co má zájem o high end karty. Je to logické. Nového high endu se dočkáme zase až v roce 2019, letošní rok bude patřit mainstreamu a obsazování dalších pozic. VEGA bude od low endu, integrovaná v procesorech, po mainstream i vyšší segment. Jediné, co doufáme, že AMD ještě navýší kapacity výroby, protože karet je opravdu nedostatek.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|