Od dnešního dne je k dispozici potřebný DirectX RayTracing a také RTX v Battlefield 5. Jaký je?
Tak je to tady. RTX je konečně „ON“. Zatím ne v dávno vydaném TOMB RAIDER, kdy je otázka, zda se tam toho ještě dočkáme. První hrou s RayTracingem je BATTLEFIELD 5, který aktuálně vyšel a dnes dostal potřebný UPDATE.
Aby vám „RTX“ fungovalo, musíte mít samozřejmě RTX grafiku (2070/2080/2080Ti) s aktuálními ovladači, k tomu aktualizovaný Windows s OCTOBER 2018 UPDATE, jejíž součástí je DirectX RayTracing a aktualizovanou hru Battlefield 5. V nastavení pak můžete zapnout RTX efekty, ale pozor jen pod DirectX12 (jehož výkon a funkčnost v BF5 byla novým patchem vylepšena).
Asi se ptáte, jak to tedy vypadá, a hlavně jaká je výkonová náročnost. Inu proti původním předváděčkám bylo viditelně na kvalitě a „mohutnosti“ efektu odrazů značně ubráno. Tak, že ve vodě jsou prakticky neviditelné (proti stavu RTX off), ale viditelné jsou stále na až nepřirozeně odrazovém sklu a naleštěné karosérii aut. Tam uvidíte věci, které jinak vidět nejsou. Otázkou jde, zda si jich při běžném hraní této hry vůbec všimnete (nevšimnete, pokud nevíte, na co se dívat), protože hra i bez RTX vypadá fantasticky (dle očekávání). Čeho si po zapnutí RTX efektů ale určitě všimnete, je značného poklesu výkonu.
DICE ubralo z kvality a míře efektů Ray tracing, aby dosáhlo na těch 60FPS. Bohužel je to těch 60FPS, kterých jsme se obávali. Jde o výsledek na plné detaily v nízkém FullHD rozlišení (1920x1080) a to v kombinaci s grafikou RTX 2080 Ti za 33 tisíc korun! Bez aktivních RTX efektů se výkon 2080Ti v tomto rozlišení blíží 150FPS (záleží na lokaci) Pokud RTX zapnete ve vyšším rozlišení, tak už je to prakticky nehratelné (určitě v multiplayeru).
Ve 2560x1440 RTX 2080Ti dává kolem 120FPS, ale se zapnutým RTX výkon klesne na méně než 50FPS v průměru, ale se znatelnými propady ke 30FPS v průběhu hraní, takže to prostě není plynulé. No a na hraní ve 4K? Zapomeňte, FPS stěží překračují 30FPS v mnoha případech s aktivním RTX se zásadními propady minimálních FPS. Bez RTX „ON“ přitom dokáže ve 4K tahle karta přes 60FPS. Podobné výsledky předkládá většina uživatelů, samozřejmě se to liší mapa od mapy, kdy záleží, kolik tam toho „raytracingu“ a odrazů samozřejmě je. Nicméně obecně se dá říci, že zapnutí RTX „ON“ srazí FPS na méně než polovinu než bez RTX. Tedy přesně to, čeho jsme se obávali.
A bavíme se grafické kartě za 33 tisíc korun a o tom, že dokáže 60FPS ve FullHD v roce 2018. Nikdo, opakuji nikdo s RTX 2080Ti nebude hrát ve FullHD, ale většinou má 4K monitor. Nejlépe 4K se 120FPS. Avšak s RTX „ON“ dokáže karta dát v průměru jen kolem 30FPS. Jsem docela zvědav, jaký výkon nabízejí RTX 2080 a RTX 2070, u kterých je také to, že mají RTX jeden z jejich hlavních artiklů, na který samozřejmě nemálo připlácíme v ceně čipů atd. Především je úplně jedno, jak to běží na grafice za 33 tisíc, protože tu si vyjma několika nadšenců prakticky nikdo nekoupí. Důležité je, jak to poběží na grafikách, které mají šanci oslovit alespoň nějakou významnější skupinu hráčů. Jinými slovy, ani RTX 2080Ti za 33tisíc ani RTX 2080 za 23 tisíc. Co nás zajímá je, jak to běží na RTX 2070 za cca 16 tisíc ve 2K/4K rozlišeních, kde ji dnes většina majitelů této karty bude používat.
Aktualizováno: Jeden z optimističtějších výsledků:
Takže RTX 2070 ve FullHD stěží přeleze 50FPS. Ve 2K rozlišení už stěží přeleze 30FPS a ve 4K se nedostane ani na dohled 20FPS. Ale je to přesně dle očekávání. NVIDIA RTX grafiky jasně ukazují, proč se Raytracing grafika ve hrách nepoužívá a proč ještě dlouho nemá smysl se o RT bavit.
Vezměte si, jak málo ten Rytracing na té scéně v BF5 dělá (dělá tak 1% celkové scény) a jak malý je ten vizuální rozdíl, když RTX zapnutý není (klasickou rasterizací dokáží tvůrci her dnes ty odrazy solidně „nafalšovat“). A i tak je tu více než 50% dopad na výkon (u RTX 2070 se zdá být dopad navíc mnohem vyšší než u 2080Ti). Umíte si představit, že by toho Raytracingu na té scéně bylo více, tedy tak, abychom si ho skutečně všimli a tvořil by výraznou část té scény? A to mluvíme v tomto případě o hře, která je velmi dobře optimalizovaná zejména na to, jak senzačně graficky vypadá.
Samozřejmě vše pro vás ještě otestujeme, ale zatím to vypadá, že RTX si na ten test zapneme, a pak si ho zase v klidu vypneme, protože evidentně současné grafiky nemají dost výkonu. Takže tomu dejme raději dalších spoustu let a několik grafických generací …
Ale tak mě naopak velice těší, že si na 5 let staré grafické kartě zahraju ve stejných detailech, se stejnym FPS jako na nové kartě za 34 000 Kč Teda akorát nemám zaplý ray tracing Jakože těch pár odlesků při hře nepostřehnutelných a nepodstatných za ty prachy a hlavně za ten pokles FPS rozhodně ani za nic nestojí. Paráda tohle
neviem preco vsetci riesia ten raytracing skus sa na to pozriet tak ze je pri novych kartach narast vykonu bez RT.. a nemas ziadnu inu kartu pri ktorej si zahrajes v 4k na fasa detajloch..no..ale zas 1300e je dost
tak to mozes povedat aj o kazdej grafike.,.ze zahrajes si to v 4k skus porovnat 4k ultra detajly pri gtx 1080ti a rtx 2080ti 10-20fps naviac pri 4k pri narocnejsej hre je viditelny rozdiel aj ked to nieje hodne tych 500-600e naviac
hrat v 4k na 30-40fps je onicom... a ta rtx karta dokaze dat tych 60fps minimum.. +- pri ktorej akej hre
Tak vypadá to hezky, propad výkonu je dle očekávání masivní. Implementace do bf5 je malá. Osobně mě více zajímá implementace do Metra, tam se totiž rozhodly pro užití opravdových zdrojů světla.
Zpět k BF. Ta hra je stejně zvláštní v jeden moment vypadá opravdu hezky a vzápetí zase strašně. Nějak nechápu co se tam děje na těch pouštních mapách tam je osvětlení tak extrémě přepálené, že se na to nedá dívat.
Asi se každý shodne na tom, že DICE/EA mělo šanci udělat opravdu HYpe mega uspěšný BF a místo toho vzniknul nějaký sci-fi paskvil, který je polovinou hráčů zatracován a tou druhou ne vyloženě opěvován, jednoznačně jedna z promarněných příležitostí, díky tomu, že to řídí Management. Je to takovej malej Diablo immortal fail
Určitě bych netvrdil, že je Raytracing nějaký průšvih, který by měl ještě x generací grafických karet čekat. Podle mě i to málo efektů zase posouvá atmosféru hry o něco dál. A cena? No, VR si taky nekoupí každý... Je to prostě první vlaštovka, která se buď chytne a nebo ne.
ono nik nespochybnuje kvality raytracingu, kazdy vie, co to dokaze a kazdy vie, ze sme na mile daleko od realne pouzivania v hrach
problem je, ze EA a nvidia nam to naservovali ako hotovu vec ktora "just works" a pritom to nefunguje vobec
prezentovali bf5 s narokom degradovanymi reflekciami aby rt vyzeral co naj a teraz ked to konecne dali do hry tak to nevyzera o nic lepsie ako stary dobry rasterizacny fake efekt
ja sa osobne na raytracing tesim, ale ma hodne daleko od masivneho pouzitia do hier
Je to první pokus, je jasné že se od toho nedají čekat zázraky. Zaplé RTX na té hře vidět je a to hned na první pohled, ta hra s ním prostě vypadá jinak a lépe. Je ke hraní nutná? Určitě není. Je to jako první vlaštovka fajn? Určitě ano.
Tak jsem se podíval na video RTX ON vs. OFF a musím říct, že RTX je trapné. Odrazy opravdu jak z výrobny CPU Intelu a hlavně při průchodu kolem odrážené plochy skla není vidět postava, ale jen odraz budov. Takže pro mě akorát tak pitomost.
Dice v posledním update přidalo možnost nastavit kvalitu DXR a při low nastavení kdy není mezi ultra a low znatelný rozdíl se 2080 v QHD rozlišení dostane těsně pod 60 fps.
No řekla bych že problémem obrázků v tomto srovnání je to, že nikdy tam nejsou 2 zachycené ve stejný moment a to je při porovnání rtx docela zásadní problém to na tech power up se s tím poprali lépe.
Pokud jde např. o odrazy ve vodní hladině, tak je jedno jestli je to ve stejný moment či v moment o pár sekund dříve či později. Ta voda se nevypaří.
Koukám teď na techpowerup. Jsou místa, kde se rozdíl minimální. Ale jsou i místa kde je tomu naopak.
Hned první porovnání v budově je tedy dost markantní. A koukni na odraz toho sloupu, resp. těch lamp. V odrazu mramoru lampy nesvítí, ale je tam odraz toho jejich neexistující světla
Docela mě zarazilo, jak jsou některé odrazy dost ostré, zřetelné a někdy tam jsou nějaké "čárky", jako by posuny. Je to vlastně hned na další dvojci snímků.
Nemyslím, že se s tím na techpowerupu porali lépe či hůře. Prostě mají jiné prostředí.
Každopádně rozdíly mezi DXR LOW a ULTRA jsou viditelné hned, když porovnáváš.
Ale upřímně...když to bude člověk hrát, tak stejně tyhle věci nevnímá.
Demence je stejně nakažlivá jako mor. RTX je určeno pro co nejvěrnější simulaci reality a každému snad musí být jasné, že je to tak náročné, že to bude vhodné prakticky jen pro statické scény nebo filmy, kde nikomu nebude vadit doba renderování obrazu. Pro online aplikace to bude ještě na dlouhou dobu nepoužitelné. Ty malé rozdíly ve vizuálních efektech rozhodně za to nestojí a dost možná bych se i hádal, zda ty efekty nejsou záměrně přikrášlené, aby vůbec nějaký ten rozdíl byl vidět.