Asi jste si všimli, že na nových grafikách dnes chybí podpora CrossFire ale i SLI. Proč? A vadí to?
Podpora zapojení více grafik rozhodně nekončí, nicméně klasické technologie AMD CrossFire a NV SLI už jsou mrtvé. NVIDIA o SLI nemluví už hodně dlouho a s jeho vývojem přestala už před lety. Aktuální série RTX grafik SLI už vůbec nepodporuje, jen některé z vyšších modelů mají podporu rozhraní NV Link, což je externí komunikační sběrnice převzatá z HPC, ve hrách pro ni prakticky není žádná podpora. Vyžaduje zcela odlišné a velmi drahé můstky a neřeší problémy samotného SLI, které funguje hodně špatně i tam, kde funguje. Vyjma soupeření v testech jako 3DMark, je v současných hrách nefunkční a tedy nepoužitelné. NVIDIA třeba nikdy nevyřešila problém s microstutteringem atd. Na rozdíl od AMD, které u CrossFire poslední generace dokázalo nabídnout naprosto plynulý obraz a často navíc se 100% výkonovým přínosem druhé karty. Nicméně obě technologie, SLI i CrossFire, mají právě tu jednu velkou komplikaci. Vyžadují hodně práce a úsilí ze strany tvůrců ovladačů NVIDIA a AMD. Pokud chcete přínos druhého GPU aby byl blízko 100% a chcete aby obraz byl bez trhání atd., vyžaduje to hodně optimalizování nejen ovladačů, ale i úpravu a podporu přímo ze strany té konkrétní hry a aplikace. To si žádá hodně času a samozřejmě peněz ze strany výrobců GPU. A důvod, proč AMD a NVIDIA nechtějí tohle dále dělat a SLI a CrossFire jsou prakticky mrtvé je, že to prostě nestálo za to úsilí. Lidí využívající dvě grafiky je naprosté minimum, podpora navíc do her dorážela pozdě, když už všichni měli hru skoro dohranou. Takže tolik práce bylo prakticky k užitku naprosto bezvýznamnému počtu lidí a ten čas i drahý team vývojářů se dal určitě využít lépe.
Šéfka AMD nedávno potvrdila, že CrossFire už AMD nepovažuje za významnou technologii. Jak víte, tak nová Radeon RX 5700 série už oficiálně CrossFire vůbec nemá, podporuje jen multi-GPU, které je nativní součástí DirectX12 a VULKAN. Nicméně aby to fungovalo, musí to odpovídajícím způsobem zapnout a podporovat vývojáři ve svých hrách. A to bohužel většinou není. Přitom ze strany AMD (i NV) a obou hlavních API, je pro plné využívání výkonu druhého i třeba třetího GPU vše plně připraveno. A funguje to. Herní vývojáři však nepoužívají standardy správně a nemají multiGPU podporu vůbec odladěnu.
Nicméně to neznamená, že podpora více GPU je mrtvou záležitostí. Právě naopak. NVIDIA u výkonnějších grafik má NV Link, tedy rychlou komunikační sběrnici, a to samé má i AMD se svou Infinity Fabric sběrnicí, kterou používá, jak přímo v CPU, tak pro můstkové spojení svých GPU. Obě tyhle technologie jsou ale využívány jen v HPC/serverech, kde výpočetní nasazení GPU dokáže plně zaměstnat všechny sběrnice. Nicméně obě firmy počítají s multiGPU ve velkém, protože výroba obřích monolitických čipů je neefektivní. A stejně jako u procesorů, kde AMD už dnes dělá i 9ti čipové procesory dnes (64jádrový EPYC má 8CPU čipů a jeden velký s výbavou mezi nimi), počítá se s nasazením multičipové konstrukce i do oblasti grafik, kde je to ale komplikovanější. Bohužel právě stav podpory a používání standardů ze strany vývojářů hlavně her je hlavní překážkou, aby vzniklo GPU složené z několika čipů. AMD ho přitom vyvíjí už roky a původně plánovalo, že by jím bylo už současné NAVI. Je téměř jisté, že určitě stále pracuje s tímto konceptem. To samé ostatně dělá i NV. Multičipy jsou zkrátka jedinou možnou budoucností. CrossFire/SLI však rozhodně nejsou schůdnou cestou, a tak s podporou obou těchto technologií dále nepočítejte. MultiGPU podpora je ovšem zcela něco jiného.
Oba výrobci dnes mají štěstí v tom, že používání více než jedné grafiky ani nadšenci nepotřebují. Většina lidí má stále 1080p nebo 1440p rozlišení, a na ta stačí výkonem i velmi průměrná karta. Když snížíte detaily na střední, tak si ve 1440p zahrajete naprosto plynule vše i se starším Radeon RX 580 za 5 tisíc. Pro hraní ve 4K pak stačí současný high end. Až majitelé 3x 4K monitorů, kteří by si rádi užili Eyefinity, tak mají smůlu. Žádná jedna karta není na 11520 s 2160 rozlišení dost silná a CF/SLI není podporováno. Ale chápu, že uživatelů jako jsem já, kteří by to využívali, je velmi málo, a tak nejsme prioritou. Je ale škoda, že ze strany AMD/NV i DirectX/VULKAN je pro fungování multiGPU vše připraveno, ale vývojáři her to nepoužívají správně, tak aby to v jejich hrách fungovalo. Jsem ale toho názoru, že v následujících letech uvidíme vzestup multiGPU …. Zda se pak AMD/NV vrátí k používání názvů CrossFire/SLI, je otázkou, podle mě už ne.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|