AMD bude dále vyrábět referenční RX 6800/6900 grafiky – NVIDIA odpoví RTX 3080 Ti modelem Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 10 prosinec 2020
altSouboj v high endu je mnohem těsnější, než kdokoliv čekal. AMD bude útočit, NVIDIA odpovídat.

 

 

 

 

Musím říci, protože mám všechny tři nové grafiky AMD doma, že se referenční design RX 6800/6800XT/6900XT opravdu povedl. Super-kvalitní PCB tentokrát doplňuje velmi dobrý chladič, který je tichý i v maximální zátěži. Současně je zde slušný OC potenciál a karty jsou navíc příjemně kompaktní a nepřerostlé, což je v ostrém kontextu s obřími přerostlými NVIDIA RTX 3080 a hlavně RTX 3090 FE edicemi. Ty jsou nejen nešikovně velké (hlavně RTX 3090 FE se obtížně vejde do mnoha skříní), ale mají i stupidně umístněné speciální napájecí konektory. FE edice jsou sice pěkné vizuálně a chlazení je rovněž tiché, ale funkčním designem jednoznačně kulhají za AMD. RX 6800/6900 karty jsou menší, efektivnější, mají nižší spotřebu, a tedy i TDP a používají normální napájecí konektory normálně rozumně umístěné. Jo a mají RGB podsvícení loga v případě RX 6800 XT/6900XT edic ;).

Bohužel ale přesně podle očekávání, referenční edice RX 6800/6800XT/6900XT se velmi rychle rozprodaly. Podle plánu už se teď všechny čipy měly dodávat přímo výrobcům karet a existovat tak na trhu dál měly už jen ne-referenční varianty. Zatímco u blower chladičů minulých referenčních modelů RX 5700 nebo VEGA série to asi mnoho lidí neoplakávalo, referenční Radeon RX 6000 modely se mnoha lidem líbí. Protože jsou prostě dobré. Mám dobrou zprávu, že AMD přehodnotilo původní plány, podle kterých měla produkce referencí běžet jen do začátku roku 2021.

Aktuálně ale bylo oficiálně oznámeno, že AMD se rozhodlo zadat další zakázky a pokračovat ve výrobě a prodeji referencí zatím do neurčita! To je zajímavá zpráva, protože reference obvykle jsou dostupné skutečně za ty ohlášené ceny. Pokud jde v USA/Kanadě, AMD je dokonce za ty oficiální ceny prodává přímo přes své stránky a pokračovat v tom bude. Bohužel o rozšíření prodeje přímo přes AMD do EU, zatím nebylo rozhodnuto, ale i při vydání karet se reference v mnoha obchodech do vyprodání zásob prodávaly za nebo blízko těm oficiálním cenám. A pokud tedy AMD bude tyto karty dodávat dále, tak pro ně ty oficiální ceny budou platit i nadále!

I nejlevnější ne-reference jsou totiž obvykle první měsíce dražší, třeba o 10 – 25 dolarů. Samozřejmě luxusní edice stojí běžně o 50 – 200 dolarů klidně víc. Existence referencí by tak měla být zajímavá i nadále. Musím říci, že AMD se rozhodlo určitě na základě tlaku zákazníků i distribuce, protože mnohé obchody přijaly podstatně více objednávek na ty referenční karty, než kolik jich měli potvrzeno, že jich vůbec bude. Některé české obchodníky nevyjímaje. Takže AMD nakonec bude dodávat referenční karty dále, i když to původně nemělo v plánu a štafetu měli zcela převzít výrobci ne-referencí, které právě v těchto dnech expedují první velké dodávky nereferenčních RX 6800/6800XT a začátkem ledna také RX 6900 XT variant …. K nám už první ne-reference také doputovaly:

 

  • NVIDIA odpoví RTX 3080 Ti s 20GB paměti

RTX 3080 výrazně ztratila na lesku a zajímavosti po vydání nových Radeon grafik. RX 6800 XT je minimálně stejně výkonná, má ale 16GB paměti, je levnější a znatelně méně žere – takže je to o něco lepší karta. A má vyšší OC potenciál. Mnohé RTX 3080 ne-reference se navíc prodávají podstatně dráž než ohlášených 700 dolarů, takže i nová Radeon RX 6900 XT je soupeřem, a to už je jasně lepší karta, která navíc dokáže soupeřit s RTX 3090 a někde ji i překonat, což RTX 3080 samozřejmě nikdy nedokáže.

NVIDIA moc dobře ví, že tohle není prostě dobrá optika. I když za současné situace nemá problém s odbytem karet a mít ho nebude, protože těch karet není schopna vyrobit ani obvyklé množství. Nicméně jde o to vnímání a RTX 3080 s jen 10GB paměti v sendviči mezi a proti RX 6800 XT/6900 XT se 16GB, nevypadá prostě atraktivně. NVIDIA musí přijít na to, jak zvednout výkon a zároveň prostě musí nabídnout více paměti. A už je rozhodnuto, co udělá …

Původně měla existovat 20GB varianta RTX 3080, kterou ale NVIDIA na poslední chvíli zrušila, i když už karty mířily do výroby. Kromě zhruba o 100-150 dolarů vyšší ceny než 699 dolarů za RTX 3080 10GB, by totiž vyšší výkon nepřinesla – měla by stejné GPU se stejným výkonem, takty atd. Radeon RX 6800/6900 grafiky jsou mnohem lepší, než NVIDIA (a vlastně kdokoliv) očekával. Fakt že RX 6900 XT za 1000 dolarů dokáže leckde porážet RTX 3090 za 1500 dolarů, je pro NV problém. Ta ale nechce ponížit „auru výjimečnosti“ předražené 24GB RTX 3090, takže prostě neudělá 12GB verzi RTX 3090 za 1000 dolarů, nemluvě o to, že těch 12GB by zase bylo méně než 16GB u AMD. Co udělá je, že vezme to GA102 jádro nechá aktivní stejný počet jednotek jako má RTX 3090, ale oseká tu sběrnici z 352-bit na 320-bit a paměť z 24GB na 20GB a vznikne tedy RTX 3080 Ti 20GB. Karta kombinující jádro z RTX 3090 s PCB a specifikacemi modelu RTX 3080.

Očekává se cenovka zhruba kolem těch 1000 dolarů, možná dokonce méně, protože AMD nechalo mezi RX 6800 XT za 649 dolarů, RTX 3080 10GB za 699 dolarů a RX 6900 XT za 999 dolarů, dost vekou mezeru (ne, že by na tom v současné chvíli nějak záleželo, prodá se všechno i za mnohem víc). Každopádně RTX 3080 Ti se nedočkáme dříve jak v únoru, spíše březnu. Samozřejmě NVIDIA z toho není nadšená, protože musí používat ta nejkvalitnější a nejcennější jádra pro drahou RTX 3090 na levnější variantě = s nižší marží. Ale prostě potřebuje něco výkonnější než RTX 3080 a alespoň s 20GB paměti proti RX 6800 XT a hlavně RX 6900 XT … prostě konkurence! To je něco, co už jsme tu dlouho neměli …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 16:17:17
avatar
Kdo chce výhodně nakupovat, většinou nakupuje po vánocích

...ikdyž letošek bude po vánocích asi specifický
Sukh [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 15:05:52

"RX 6800 XT je minimálně stejně výkonná, má ale 16GB paměti, je levnější a znatelně méně žere – takže je to o něco lepší karta."

Zaujimave tvrdenie, vzhladom na DLSS a vykon RT u nvidie...
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 15:31:19
avatar
DLSS není nativní rozlišeí, není standard a nikdy nebude (protože NV nemá GPU v konzolích), existuje jen v několika málo hrách a to se značně nevyváženou kvalitou ... DLSS je prostě upscaling, AMD má podobné věci a připravuje novou ve spolupráci s více stranami ... takže za současné situace neí DLSS žádnou výhodou, je tu prostě jen první, ale bude záležet hlavně na AMD protože má GPU v konzolích, jak podobnou věc budou hry ve velkém skutečně nabízet ...

výkon RT hodnotit nemůžeš, existuje jen jediná hra, která zohleňuje RDNA 2 architekturu pokud jde o RT a funguje i na NV a to je DirT5 a tam zjevně výkon RT u AMD není žádný problém proti NV ...

DLSS a RT nejsou věci, které by byly pro současné a nové hry jakkoliv zásadní a hráli v této generaci GPU a her nějakou roli ... je to dnes jasně marketing spíše než užitečná věc ... navíc obojí je hlavně o SW optimalizacích a přijde mě dost hloupé že někteří hodnotíte a srovnáváte výkon a fungování RT v těch několika málo hrách, kde to bylo uděláno jen pro NV a o RDNA 2 ty hry nikdy neslyšeli ... počkejme si na hodnocení a testování z her, kde bude mít RX 6000 stejnou podoru a úroveň optimalizace RT jako RX 2000/3000 karty od NV ... jedinou takovou hrou v tuto chvíli je DiRT5 a nevypadá to, že by AMD mělo v RT nějaký problém ...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-12 18:57:50
avatar
no jsem zvědavý, protože jak v Shadow of the Tomb raider, Minecraftu nebo Control je prostě ten RT výkon na Radeonech aktuálně slabší. Otázka je jestli se někdo s optimalizacemi pro tyto už vydané hry bude někdo vůbec chtít ještě patlat. Minecraft by si to asi zasloužil, protože je to sandbox a bude se hrát ještě dlouho

Dále takový Cyberpunk by si jako novinka zasloužil podporu určitě, nicméně i s optimalizacemi RT pro Nvidia (RTX) je bez DLSS nehratelný s RT on, tzn. -> i kdyby úroveň optimalizace RT na Radeonech v této hře byla stejná jako pro NV, taky by to nejspíš bez DLSS taky nestačilo, což jen dokazuje, že ten upscaling je potřeba aby vůbec v některých náročných hrách šel vůbec RT použít
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-12 20:04:44
avatar
jenže všechny ty jmenované hry když vyšly, tak žádný RT neměly, dostal se tam updatem o dost později a ten byl udělaný na míru NV ... od té doby ty hry žádný update nedostaly, natož aby to byl update optimaliziací pro RDNA2 ...

takže nepřijde ti hodnotit výkon v RT v těchto hrách hloupý, když AMD a NV zde zjevně nemají stejné podmínky?

otázkou je jestli ten RT v tom minimálním rozsahu s tak obřími HW nároky, za tu implementaci dnes vůbec stojí, zda by nebylo lepší počkat několik dalších generací GPU a násobné zvýšení výkonu GPU, než to bude mít smysl ...
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-13 22:38:54
avatar
přijde mi v pořádku hodnotit aktuální situaci bez ohledu na podmínky, jinými slovy co aktuálně za své peníze dostanu a co to bude aktuálně umět. Svět není spravedlivé místo.
Lukash [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 16:17:15
avatar
Ja to RTX beriem keby sa to uvádzalo ako doplnkový test. Niektorí však medzi hlavné testy radia RTX v Minecraft /facepalm
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 16:20:51
avatar
Stejně si nakonec koupí každý co chce ... proto bych RT a DLSS nepřecenoval. A kdo ho chce a myslí, že udělá v nVidii lépe, do toho. Aspoň pak bude o něco více Radeonů
Akulacz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 19:30:26

Přesně tak, já bych to nepřeceňoval ale ani nepodceňoval a tak by měly být pojaté i testy. Ukázat výkon v několika scénářích a podle toho si vyberte co je pro vás výhodnější. Někdo ocení RT, někdo rendering, někdo klasickou rasterizaci a recenze by nám právě měla přinést informace, jestli je daná karta pro naše využití vhodná...
990 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 15:53:42

Njn, Nvidioti už teď mohou argumentovat jen rozmazaným DLSS nebo výkonem v RT protože to je jediné, co jim zbylo.
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 16:10:18

Přesně, musejí mít aspoň v něčem navrch. Pokud by se museli spokojit "jen" s vyrovnanou konkurencí, bylo by to pro ně málo. Takže marketing ala ovečky funguje.
johny.mnemonic [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-11 01:44:05
avatar
DLSS už dávno není rozmazané. Kde jsi poslední rok spal? :-O
Problém DLSS je, že je k dispozici jen v několika málo hrach a funguje jen na NV.

Takže to rozhodně není něco, kvůli čemu by sis měl pořizovat kartu, která to umí. Leda bys věděl, že budeš příštích pár let hrát jednu svou oblíbenou hru, která to zrovna podporuje.
990 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-11 07:44:22

No jasně DLSS jen další "NV featura" jak zvýšit výkon na úkor kvality A je dost naivní si myslet že v DLSS to bude někdy stejně kvalitní, samozřejmě zákonitě nikdy nebude. Ale u NV je tohle už zvykem že to vždy nějak "ojebe a oseká" na úkor kvality, nic nového a překvapujícího.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-12 15:04:02
avatar
Chci 6800, protože vše od NV kromě 3090 má málo VRAM. Nicméně musím dát za pravdu v tom, že ta poslední verze DLSS je fakt užitečná a dobrá. Díky tomu jde hrát např. Cyberpunk s RT, bez DLSS je to nepoužitelné. Takže ano může to být až "rozhodující" aktuálně ve hrách kde je to podporováno.

Nicméně, očekávám že AMD nabídne něco podobného v budoucnu, takže nákup AMD je v pořádku protože to mít taky bude.

To ale nic nemění na faktu, že nová verze DLSS se fakt NV povedl a říkat něco jiného by byl hloupý flame
990 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-12 20:43:33

To nikdo nepopírá že DLSS 2.0 už vypadá mnohem lépe, ale zákonitě, nikdy to nebude stejně kvalitní jako v původním rozlišení, DLSS je featura která zvyšuje výkon na úkor kvality, taková je pravda a tak tomu prostě je. Je to stejné jako ve všem, to že si koupíš výkonné auto, ještě neznamená že je kvalitní.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-13 22:24:46
avatar
tak mě dovol abych navázal na tvůj příměr - "automobilka" Nvidia alespoň nabízí to výkonné méně kvalitní auto a na trhu je dost zákazníků kteří ho chtějí, zatímco "automobilka" AMD takové auto aktuálně vůbec nenabízí. A víš co se říká, že "choice is good"

EDIT: než mě tu zas nějaký maniak nazve zaujatým nebo příznivcem Nvidia a podobné nesmysly, tak si přečtěte můj příspěvek výše kterou kartu si chci koupit... Jen prostě vidím pro a proti na všech možnostech. Tato základní schopnost (kritické myšlení) bohužel některým zcela chybí
990 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-14 13:57:45

Ano, mně na tom právě vadí ta skutečnost (když použiji ten příměr) "automobilka" Nvidia nabízí na pohled krásné, RT efekty vyleštěné a díky DLSS výkonnější auto než má AMD, kde krásnými obrázky v různých reklamních spotech ukazují, jak je to stejně kvalitní a bohužel mnoho zákazníků tomu také věří. A není to zdaleka poprvé kdy Nvidia takhle "šídí" zákazníky protože marketing na prvním místě.
Lukash [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - recenzie 2020-12-10 15:55:07
avatar
Videl som niekoľko zahraničných recenzií a dosť sa divím prečo netestujú so Smart Access memory. Na druhej strane DLSS ano. SAM je univerzálna technológia,ktorá funguje v každej hre a na hardvéri AMD funguje už teraz. Tak prečo to nezaradiť?
blackgray [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-10 17:26:45
avatar
Do budoucna abyste měl tým několika desítek lidí a každý tým aby měl krapet jinou sestavu. Ono je to dost těžké. Na jedné straně AMD CPU řada 5xxx, Radeon řada 6xxx, zatím oficiálně čipset řady 5xx s podporou SAM. Na straně druhé Intel a jeho desky a nepodpora Resizable BAR. A nakombinovat to tak, abyste ukázal, co která karta dovede na tom kterém systému fakt není p.del. AMD karty s Intel CPU a nebo na deskách s čipsetem řady 4xx. Do toho nVidia se svým RT a DLSS (které AMD zatím nemá). To už by se v těch grafech nikdo nevyznal.
A když dneska chce být každý co nejrychlejší v ukázání svého testu, tak to někde odrbat musí. Zvlášť v případě, kdy dostanete ovladače na poslední chvíli a předtočené video můžete zahodit.
Dubik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-11 00:47:40
avatar
protože těch karet ma jenom par jedincu, logicky , to vydání je trash, dostupnost mizerná
Funin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-11 03:00:01

to je veru zajimava myslenka, ze mnozstvi prodanych karet ovlivnuje vyuzivani SAM v testech a recenzich, hmmmm. Jak presne to prosim funguje?
Dollars1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-12 17:10:38

Máme nějaké informace jestli plánuje AMD nějak reagovat na 3080ti ? Podle mě prostor tu je 3900xt větší sběrnice ,rychlejší paměti popřípadě hbm paměti, větší frekvence asi by se dalo nějak manévrovat rezerva tam je i co se spotřeby týče
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-12 17:14:45
avatar
nemyslím si že musí ... RX 6900 XT může třeba trochu srazit na ceně ... jinak AMD stačí počkat, až se objeví více her nové generace udělaných už pro ZEN2+RNDA2 HW nových konzolí, což prakticky jistě posune výkon RX 6900 XT v průměru nových her bezpečně nad RTX 3080Ti i RTX 3090 ...

podle mě v této generaci GPU už je dobojováno v high endu, další střed bude v lednu/únoru v mainstreamu ... a především za rok, až budeme mít na trhu více her pro RDNA2 platformy, bude výkonové srovnání RTX 3000 vs RX 6000 vypadat prostě jinak, než jak vypadá teď, když se testuje v drtivé většině spousta her, které nemají jedinou RDNA2 optimalizaci ...
Dollars1 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-12 17:32:58

Jo jo to předvedli i s vegou 64 nitro zezacatku nic moc výkon a pak to šlo furt nahoru , spíš mě zajímá jestli teda budou 6000 s vodníma blokama na costm vodníka můžete prozradit aspoň značku většinou tohle dělá asus ,gigabyte,msi.
Maran [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-12 20:48:24

Raději počkám na RTX 3080 Ti. Potřebuji V-ray a u něho jsou mi grafické karty od AMD k ničemu - bohužel.
kell_01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2020-12-24 23:04:14

The supply of Navi 21 so bad, that if we were to call the NVIDIA RTX 30 release a paper launch, then the RX 6800 launch was still in a ‘cellulose’ state.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
10let staré DayZ se daří – nový přídavek zajistil rekordní zájem!
10let staré DayZ se daří – nový přídavek zajistil rekordní zájem!Čtvrtek, 24 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1535x
Komentářů: 0
Spider-Man 2 vyrazí na PC – jen 18 měsíců po PS verzi
Spider-Man 2 vyrazí na PC – jen 18 měsíců po PS verziStředa, 23 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1480x
Komentářů: 0
Ferrari F80 – Nástupce LaFerrari, Enza, F50 a F40 představen!
Ferrari F80 – Nástupce LaFerrari, Enza, F50 a F40 představen!Pondělí, 21 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Auto-moto
Spuštěno: 1039x
Komentářů: 1
Unknown 9: Awakening právě vyšlo – další herní propadák?
Unknown 9: Awakening právě vyšlo – další herní propadák?Čtvrtek, 17 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1505x
Komentářů: 2
Subnautica 2 oznámena. Zpět do hlubin v novém!
Subnautica 2 oznámena. Zpět do hlubin v novém!Čtvrtek, 17 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1120x
Komentářů: 0
Dragon Age: The Veilguard bude bez DRM. Jaké jsou HW nároky?
Dragon Age: The Veilguard bude bez DRM. Jaké jsou HW nároky?Středa, 16 říjen 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1680x
Komentářů: 3