NVIDIA u DLSS využívá strojové učení od začátku, univerzální FSR od AMD s tím také začne.
AMD má s FSR masivní výhodu v tom, že funguje prakticky všude a na všech relativně moderních kartách. To je něco, co NVIDIA a její DLSS nedokáže (záměrně nechce), kdy nefunguje ani na všech NVIDIA modelech. Nicméně mnozí považují DLSS za kvalitnější, pokud jde o výsledek obrazu, což v řadě her opravdu platí. DLSS má méně artefaktů, i když AMD se podařilo u poslední verze FSR podstatně ztrátu snížit a u mnoha her není vizuálně mezi DLSS 2x a FSR 3 žádný rozdíl. AMD navíc uvedlo i dopočítávání FPS univerzálně, v rámci RX 7000/6000 grafik funguje dokonce i u všech her (DX11/DX12) přes ovladače. Nicméně kvalita obrazu zůstává někdy problém.
Jak DLSS, tak zejména FSR, mají výrazné problémy v nižším než 4K rozlišení. Není náhoda, že téměř vždy a všude vidíte demonstrace obou technologií ve „4K rozlišení“, kdy tedy grafika nativně renderuje třeba 2560x1440 a následně se to upscaluje do 3840x2160. A vypadá to prostě dobře, skoro jako nativní 4K. Ovšem pokud zkusíte nižší rozlišení, tedy nativní 120p nebo 1080p upscalovat přes DLSS/FSR do 1080p nebo 1440p, je výsledkem znatelně horší kvalita obrazu, protože prostě začínáte s mnohem méně informacemi. To se týká i artefaktů vznikajících při tom dopočítávání snímků v rámci DLSS 3 nebo Frame gen u FSR. Ve všech těchto případech sází NVIDIA už dávno na AI výpočty a akceleraci. AMD se na ně chce také více spolehnout.
Nová verze FSR by tak měla mít AI výpočty, což by mělo podstatně zlepšit kvalitu obrazu, a tedy stáhnout jakýkoliv náskok NV s DLSS dnes má. FSR by přitom mělo zůstat nadále univerzálním řešením, tedy jasně překonával omezené a uzavřené DLSS. Samozřejmě je to mnohem náročnější a dražší udělat, než omezit vše pro konkrétní HW. NVIDIA také používá DLSS a speciálně DLSS 3 co by marketingový nástroj, kdy jej záměrně omezuje jen na RTX 4000 sérii. AMD však v poslední době také uvidí některé aspekty FSR omezené jen na určité karty, což se týká tedy konkrétně toho obecného generování FPS, které je dostupné jen přes ovladače AMD pro všechny hry a RX 6000/7000 karty. Nutno říci, že prostě některé věci se nedají dost dobře univerzálně udělat tak, aby běhaly na všech kartách. Speciálně když nejde o technologie, které by byly součástí herního engine. Je tak otázkou, jak AMD udělá FSR verzi s AI akcelerací.
Dozvědět bychom se to měli ale ještě letos, kdy v průběhu 2024 chce AMD novou verzi FSR představit. Pro fandy upscalování a generování falešných FPS tedy pozitivní zprávy :).
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|