Pasivní 3D technologie nepoškozuje na rozdíl od aktivních 3D technologií zrak? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 14 červen 2011
altS nástupem 3D se stále více zkoumá, jaký vliv tyto technologie mají na lidské zdraví.

 

 

 

 

Ačkoliv výrobci prezentují 3D, jako, něco, co tu ještě nebylo, pravdou je, že to zdaleka takový novinka není. Zejména aktivní 3D je opravdu hodně stará záležitost a v podstatě s výjimkou nových obrazovek a nového designu brýlí za posledních 20 let výrazných novinek a inovací nedosahuje. Pak je tu technologie pasivního 3D, nejčastěji realizována polarizační technologií. Ta se naopak poměrně hodně rychle rozvíjí a zlepšuje.

Hodně neznámou věcí byl vliv sledování 3D na lidské zdraví, zejména na zrak. S novým nástupem 3D se tyto věci začaly opět zkoumat, i když bohužel poměrně pozdě. Zatím je bezpečně dokázáno, že zejména aktivní 3D technologie, která je dnes nejčastější a používá jí hodně výrobců, mezi nejrozšířenější 3D sety patří například ten od NVIDIA, není ke zdraví příliš šetrný. Aktivní 3D technologie nepříjemně bliká, ačkoliv výrobci tvrdí že ne, lžou. Také neříkají, že značná část populace nemůže podobnou technologii vůbec používat. A zbytek těch, co mohou, mají z velké části problémy s bolestmi hlavy, které mohou vyústit až v nevolnosti, či epileptické záchvaty a dokonce i mrtvici. Podobnou 3D technologii by vůbec neměly používat děti. Spousta těchto důsledků je již dobře zdokumentována a až v poslední době výrobci přidávají varování do návodů. Otázkou je, zda je někdo vůbec čte.

Nové poznatky ale tvrdí, že zatímco aktivní 3D technologie, která namáhá vaše oči a mozek tím, že vám vnucuje různé pohledy pro vaše oči určitou nepřirozenou frekvencí snímků, tak pasivní 3D technologie je výrazně ke zdraví šetrnější. Pasivní 3D technologie je také výrazně kvalitnější proti aktivní a dojem ze 3D je mnohem lepší. Nevýhodou pasivního 3D je nižší rozlišení a také to, že musíte mít před obrazem určitou vzdálenost. Výrobci se tyto nevýhody snaží odstranit a poměrně se jim to daří. Ze zdravotního hlediska ale nelze ignorovat, že zatímco aktivní 3D technologie vám blikáním příliš dobře nedělá, u polarizace nic takového není. Obraz je vysílán normálně. Výhodou je i to, že aktivní 3D brýle jsou drahé, musejí se dobíjet, a pokud máte ještě dioptrické brýle, příliš dobře vám nepadnou. Polarizační brýle jsou výrazně levnější a v podstatě až na polarizační filtry na nich nic zvláštního ani složitého není. Otázkou tedy je, zda aktuálně prosazovaná aktivní 3D technologie není jen krátkou a nepovedenou epizodkou, která už trvá 20 let, jen ji dnes zkouší výrobci prodat znovu. Pasivní 3D technologie má mnohem blíže použitelnosti, je levnější, 3D efekt mnohem lepší a už z vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že z ní hlava bolí mnohem méně. Je škoda, že jen velmi málo firem mělo odvahu pasivní 3D zatím nasadit v měřítku, v jakém je nasazováno zcela zjevně zastaralé aktivní 3D, které má evidentně mnohem více negativ, než přínosů.

Stejně jako v minulosti ale doporučuji nepodléhat 3D mánii zatím, ale pokud chcete, tak z osobních zkušeností doporučuji vyzkoušet si některé z nových pasivní 3D, budete velmi příjemně překvapeni, zejména pokud máte zkušenosti i s aktivním 3D.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
d.strachal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 11:38:11
avatar
DD je zpátky !!! HIP HIP HURÁ !!!
venca68 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ??? 2011-06-14 11:47:40

Proč nenapíšeš nadpis tak, jak se má správně napsat? A netýká se to pouze tohoto článku.
Pasivní 3D technologie nepoškozuje na rozdíl od aktivních 3D technologií zrak je věta oznamovací, ne tázací. A přidáním otazníku to nezměníš.
Je takový problém napsat do nadpisu např.
Pasivní 3D technologie prý nepoškozuje na rozdíl od aktivních 3D technologií zrak

nebo

Opravdu pasivní 3D technologie nepoškozuje na rozdíl od aktivních 3D technologií zrak?
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 11:52:05
avatar
protože je to myšleno v nadpise jako otázka ne věta oznamovací .... a protože se mi to tak chtělo napsat.
Asgard_X [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 14:56:48
avatar
S aktivnim 3D mam problemy, nevydrzim se na ne divat dlouho, ale shodou okolnosti jsem ted videl v obchode prvni generaci pasivnich 3D televizi LG a musim rict ze to bylo uplne neco jineho, paradni efekt a bez problemu. Takze souhlasim s DDm, pasivni 3D ma budoucnost.
hanbanaroda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 15:45:49

"a protože se mi to tak chtělo napsat" - dobře ty
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 18:27:09
avatar
Jako otázka? Osobně si myslím, že DD je též vzdělán ve směru technickém. Ovšem trošku publicismu by nevadilo.
Podle mě daleko lepší formulace by byla: "Poškozuje pasivní 3D technologie na rozdíl od aktivní 3D technologie zrak?" (nemám rád řečnické otázky)
Ale češtiny už je dost. Osobně pasivní technologii fandím, jsem jeden z těch co nemá rád blikající technologii. (já osobně si toho nevšímám ale můj mozek to vážně rád nemá)
Těším se na pořádné hologramy
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 12:04:27
avatar
Pasivní technologie začne poškozovat zrak, až nějaky výrobce displaju nebude schopen vyrobit vlastní verzi a tak si zada u nějakeho renomovaneho institutu vyzkum na tema 'poskozovani zraku pasivni 3D technologii', z toho vyjdou nejakej vysledky, ze treba jedný babičce z 1000 se to nelíbí protože to zamlada nebylo, pak se to prožene kolotočem statistiků. který z toho s pravděpodobností 95% udělají 10 babicek a dalsim kolotocem PR, kteří je dale rozmnoži, nejake omladnou, a nekterym narostou penisy a budou z nich dedeckove, takže se z toho ve vysledku bude dělat blbě nejakemu krasnemu procentu lidí.
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 15:56:08
avatar
Už jsem to tu psal, toto je další případ. Doporučoval bych těm, kteří češtinou nevládnou, aby podobné věci raději nekritizovali, protože pak plácají nebetyčné kraviny.

Podobný nadpis se zcela běžný. Říká se tomu řečnická otázka. Jinak to spadá do syntaktických komunikačních výpovědí.

Chápu, že se na základních a možná i středních školách učí, že je věta oznamovací a věta tázací, ale tohle je také správně.
fastplus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 16:03:35

Myslim ze je to uplne normalne ja osobne som bol tercom niekolkych takychto podobnych "utokou" ked nenapisen nieco gramaticky spravne ale to je len clovek ktory sa nedokaze s nazorom trebarz stotoznit "niekedy uz len s principu" a tak sktityzuje aj to co fakt netreba . S takych ludi sa iba smejem a nic si nerobym .
h0n24 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-15 04:10:34
avatar
Problém je v tom, že na DDworldu jsou "chybi" jaksi běžná záležitost. A když se na ně upozorní, nikdo s tím nic neudělá. Není se pak čemu divit, že to ti "češtinu ovládající" už dávno vzdali.

PS: A upřímně Holloway, taky by sis mohl češtinu sem tam zopakovat...
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-15 09:48:29

Řečnická otázka je něco uplně jiného.

Toto je kočkopes - oznamovací věta s otazníkem na konci, aby byl nadpis dostatečně bulvární, ale jakoby otázkou.
simik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-15 09:49:58

Řečnická otázka (wiki):

"Řečnická otázka je otázka, která nevyžaduje odpověď a na níž odpověď zpravidla ani není očekávána.

Sémanticky nejde o skutečnou otázku, ale o zvolání. Může být výrazem nejistoty, častěji však bývá užívána profesionálními řečníky (politici, pedagogové). Ti tuto otázku položí a zpravidla si na ni ihned odpovědí."
venca68 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-15 15:04:02

Nechtěl jsem a nechci tu rozebírat pravidla pravopisu. Šlo mi pouze o to, aby nadpis zněl srozumitelně.
Pokud si tento nadpis přečtu, tak na konci ten otazník vidím a ...pochopím.
Zkus však tuto větu přednést ústně deseti lidem, kteří o tomto článku nemají ponětí, a pak mi napiš, kolik z nich pochopilo že se jedná o otázku.
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 11:57:31
avatar
Mohl bych se zeptat, jak může být pasivni 3D technologie levnější, když jak sám píšeš ubírá počet zobrazenych bodu na polovinu, tj. abys zobrazil 1 HD obraz, potřebuješ 2x tolik pixelu, tj. vyrobní cena panelu se musí zákonitě zvýšit, nebo bude holt to HD jen "poloviční". Jinak samozřejmě pasivní 3D technologii přeji jen to nejlepší, akorát ji neshledávám připravenou pro běžné použití, narozdíl od aktivního 3D, které sice muze zpusobovat u nějakeho procenta populace bolehlav a pár děcek dostane epilepťák, ale je relativně levná, dostupná a snadno vyrobitelná, ostatně kde by byl ten adrenalin, pokud by vás to nemohlo zabít (delam si jen srandu, ačkoli třeba motorkáři, taky za auto nevymení, jen protože je bezpecnejsi)
Wendak [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 18:24:32

Jo, pasivní technologie ve 3D nemá 1920 bodů, ale polovinu. ale podle ohlasů si toho všimne jen člověk který se na to zaměří, standartní uživatel ne (je to třeba vidět, když máš úhlopříčnou čáru, tak není tak rovná, ale víc "schodečkovaná" - každý pixel je dva pixely široký). Jinak výrobní cena je opravdu daleko nižší. Nepotřebuješ panel s vysokou obnovovací frekvencí a brýle taky nestojí 3 litry, ale 3 stovky, jsou lehčí a nemusíš je dobíjet.
Prý Samsung připravuje kombinaci aktivní a pasivní technologie na příští rok - mělo by to být levné jako pasivní, ale FULL HD. Pro toho, koho to zajímá, tak na TVFREAKu je info v aktualitách.
fastplus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 11:59:37

ja preto tadsej chodim do kina na 3D filmi ako by som si mal kupit TV s 3D to som nechcel od zaciatku lebo viem ze nieje take dobre ako to vyrobcovia a hlavne predajcovia tvrdia ale ked sa rozmohne pasivne 3D tak to uz by som asi nevydrzal a podlahol by som len zatial ani nejak vela o tejto technologii nieje pocut ako funguje ci za da aj normalne vysielanie prepnut do 3D ako aktivne a podobne no nech uz je minimalne polovica TV v pasivnom 3D a mozno to bude velmi rychli odchod aktivneho 3D i ked sa bude tazko zbavovat vysokych primou no potom zasa mozno predaju viac lacnejsich a sa to vyrovna .
c.Data [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 12:09:19
avatar
Ahoj DD jak bylo ??
Sareth [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 12:42:53

Zdravím, prosím napíšte sem ak máte osobnú skúsenosť s pasívnym 3D. Aký je rozdiel medzi klasickým a pasívnym 3D - váš subjektívny názor? Dik.

Plánujú to zaviesť aj iný výrobcovia televízorov okrem LG? Pretože to nie je u mňa top značka.
greg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 15:20:10

Máme ve firmě zastoupené obě technologie. V sále máme dva 3D projektory navázané obrazem v jednu plochu 3840x1080/8x2,3m, a v zasedačce pro menší projekce zákazníkům pak 55“ LG s pasivní technologii. Moje osobní zkušenost je taková, že mě aktivní technologie nikterak nevadí i při delším sledování 3-5 hodin, mám dioptrické brýle, na každém oku jiná dioptrie a levé oko s mírným vyosením. Brýle používáme od firmy Samsung a ze tří typů které máme k dispozici mě nesedí, respektive kolidují s dioptrickými jen v jednom typu. Barvu sice nezkreslují, ale mírně ztmavují obraz, je potřeba promítaný obraz trochu vytáhnout . Pasivní brýle máme jen ty od LG a kolidují s dioptrickými, jsou to totiž brýle klasického vzhledu bez předsazení a vybrání pro nožičky dalších brýlí, a tedy má uživatel na sobe dvoje podobné brýle, jsou o trochu lehčí a mírně zkreslují obraz do červena. Aby mě nekolidovali s dioptrickými, tak pod ně nosím sportovní dioptrickou vložku kterou jsem si nechal zhotovit na zakázku pro brýle na kolo a lyže. Nevýhoda která je ale u pasivní LG opravdu veliká, jsou pozorovací úhly. Daný úhel je dosti omezen na vzdálenost někde mezi 2-5 metry od obrazovky, a do stran je tento prostor okolo 1-2 metru. Z úhlu okolo 35-40 stupňů již tedy 3D efekt není dobře patrný a je vidět jen cosi jako vodorovně prokládaný obraz. Jak tu i někde bylo zmíněno, obraz je v podstatě u pasivního 3D poloviční, ale toho si při běžné produkci téměř nevšimnete.
juraj7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - 3d 2011-06-14 14:23:01

Tak co sa tyka 3D, tak prve filmy boli natocene uz v roku 1953 - takze sposoby zobrazovania 3D ako aktivne ci pasivne maju trochu viac ako 20 rokov (http://realorfake3d.com/)
Osobne poznam cloveka, ktory aktivne okuliare uz dobrych 15 rokov pouziva pravidelne este na starom CRT a zatial problemi zo zrakom nema (tym nechcem, tvrdit, ze inych z toho hlava neboli)
A co sa tyka novych pasivnych okuliarov, tak na to, aby mohol uzivatel sledovat obraz 1080p, tak to je vyriesene, tak, ze sice neblikaju okuliare, ale blika priamo obraz raz s polaritou pre lave a raz s polaritou pre prave oko, takze tomu blikaniu sa tak ci tak nikto nevyhne (teda jedina ak zdvojnasobia pocet bodov na TV co ho trosku predrazi)
raz darmo na 3D je a este dlho bude najlepsi IMAX
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 14:44:38
avatar
Vítej zpět!

těším se na pěkné články, jenž nenechají prstíky rejpalů na pokoji ...
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 15:57:46
avatar
Že jo Taky sem se na to těšil. Kdybych to psal pořád já (nebo někdo ze zastupujících DDkolegů), tak je to nuda. Lidi sem chodí mimo jiné i kvůli tomu, jak to píše DD
Milamber [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 19:23:42
avatar
Zase ty clanky nebyli rejpave, ale opravdu informacni bez osobnich pocitu a zbytecne omacky kolem.
Tak jak to na seriozni web patri.
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 20:46:55
avatar
Přesně tak, po dlouhé době jsem si mimo diskuze četl i celé články.
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 16:40:53
avatar
Citace:
pro vaše oči určitou nepřirozenou frekvencí snímků

Myslím si že žádná frekvence zobrazovacích zařízení není přirozená. Jediná přirozená frekvence je ta, na který "běží" realita. Jestli se to ovšem dá změřit...
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 23:10:23
avatar
Dá, ale stačí změřit frekvenci "updatu" očí.

U CRT byla "neviditelnost obnovovací frekvence" někde u 100 Hz, nicméně rozdíly jdou poznat až do 160 (teda aspoň já je vidim). Hádam, že 100% plynulost je někde okolo 200 Hz.
kwitee [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 23:37:50
avatar
Problém je, že oči snímají spojitě, nebo alespoň to tak mozek prezentuje. A při převodu kvantované informace na spojitou dojde vždy k nějaké chybě. Ale u těch 200Hz už by to nemělo u většiny lidí dělat problémy.
Mizu165 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-16 19:48:54

pokial viem, tak v oku nastava pri dopade fotonov chemicka reakcia (velkost castic - nespojitost) a svetlo nedopada dokonale spojite (kedze fotony maju konecnu rychlost), ale chyba je minimalna, resp. nikto nikdy nevidel nic kvalitnejsie
Ked si porovname toto takmer "dokonale" slnecne svetlo so smiesnym 70, 100 alebo 200Hz (frekv. dopadu davky) davkovanym svetlom z TV alebo platna, tak to cast mozgu, ktora spracovava tento signal, citi.
Avsak, clovek si videnu scenu aj domysla, teda ista cast mozgu aplikuje domyslanie sceny - napriklad detailov, farieb a niektore detaily sa mozu aj odstranit. Vysledny obraz teda vobec nezodpoveda obrazu, ktory nam preposielaju oci. Otazka je, ci sa domyslanie uplatnuje aj pri frekvencii a ci existuje taka frekvencia dopadu davky svetla, ktora je zbytocne vysoka a mozgova "domyslavost" tieto caste snimky preskoci.
Mozme to porovnat so zvukom - rozumna stratova kompresia odstranuje zo zvuku to, co clovek nepocuje - fyzikalne nema sancu pocut - zvuk, ktory nerozkmita nas bubienok. Ale! tento zvuk by mohol posobit na ine casti tela ako sluchovy bubienok, teda uz to nie je ten zazitok, aj ked je rozdiel velmi velmi maly. Myslim, ze aj keby sme nasli nejaku rozumnu frekvenciu dopadu davky svetla a vymysleli teoriu, ktora potvrdi nepotrebnost vyssich frekvencii, aj tak to nikdy nebude real.
steny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-15 14:50:03

Změřit jen nepřímo, vypočíst ano (sqrt(c^5/hG)), ale to je asi v tomto kontextu irelevantní
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 17:09:45
avatar
Tak jsme tu měli větný rozbor a z pátky k 3D,zatím tak nějak mi uniká ale ta pasivní technologie a s tím koketující například LG kterou já vcelku můžu tak tam vidím budoucnost,ještě si však já počkám až to bude úplně bez brýlí a z jakého koly úhlu.
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 18:51:54
avatar
Tak 3D me zatim nechava chladnym ...
Vajtek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 21:01:40
avatar
Pokud dobre vim, tak problem neni v blikani. Moje dva monitory taky blikaji a oproti 3D, s monitory nemam problem. Problem v 3D je podle me ten, ze je to 2D a akorat se oblbuje mozek, protoze ten nevi jak to ma zobrazit -> vznik jakesi "treti" dimenze...
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-14 23:15:52
avatar
Myslim, že máš pravdu. Ale hlavní problém je, že oči musí zaostřovat v každém případě nepřirozeně. Přirozeně je, že koukáš oběma očima v určitém úhlu na nějaký objekt, ten úhel je závislý na vzdálenosti objektu a má prostě určitá pevná matematická pravidla (díky tomu taky mozek umí odhadnout jak je ten objekt daleko, jak je velký etc. protože je to pevné a neměnné celý život ideálně).

Pokud tyhle pravidla porušíš, tak šilháš. Což je bohužel přesně to co musíš udělat, abys viděl "3D" z 2D objektu. Každé oko totiž vidí jinak posunutý objekt a tudíž nemá ten správný úhel jako v reálném světě = šilháš.

A jak ti řekne každej oční, šilhání je způsob jak si zkurv*t oči snadno a rychle, povolujou oční svaly a následují dioptrie, či budeš šilhat permanentně. Případně oboje.

Časem 3D pravděpodobně zakážou.. jen to potrvá. Polarizační technologie je možná jednodušší a méně náročná na mozek a oči, ale to nic nemění na principu, který je prostě škodlivý.
rafffaelo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-06-15 07:22:47

Ja osobne mam doma nintendo 3ds a je to fantasticke zo zaciatku kym si oci zvykli to bolo take trosku neprijemne ale teraz nemam ziadny problem. Ziadne blikanie,pekne ciste farby. Ked som to ukazoval kamosovi vravel ze je to lepsie ako v kine co videl.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1197x
Komentářů: 4
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1619x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1138x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1208x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3789x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1471x
Komentářů: 0