NVIDIA přináší OpenCL vývojový KIT – OpenCL obecně na vzestupu Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Úterý, 21 duben 2009
altOpenCL jako univerzální prostředí a jazyk procesorů s paralelizací se daří. NVIDIA i další se snaží …

 

Na konci loňského roku se stalo neuvěřitelné. Velké firmy se dohodly a výsledkem dohody byl první a jediný standard paralelního jazyka, použitelný na každém čipu, který paralelizaci umí. Mezi firmy, které se tento standard rozhodly podporovat, patří dlouhodobě AMD-ATI, NVIDIA, IBM, Sony, Toshiba, Intel a další. V hlavní roli jsou to zejména současné grafické karty, které z výhod OpenCL mohou těžit nejvíce.

Doposud nejednotný postup, kdy si NVIDIA i ATI hrály na vlastním písečku s NVIDIA CUDA, či ATI STREAM je tak u konce. Už je jedno, zda máte NVIDIA, nebo ATI a pravděpodobně stejně tak bude jedno, zda máte Intel Larrabee, nebo procesory od IBM To všechno by mělo standardně podporovat OpenCL, takže co poběží na jednom, má běžet i na druhém, a pak už půjde jen o optimalizace, či výkon daného čipu v paralelních operacích.

Samozřejmě nástup OpenCL aplikací zejména do GPGPU není možný bez podpory výrobců grafických čipů. AMD-ATI před nedávnem ve spolupráci s Intelem oznámily fyzikální standard HAVOK akcelerovaný přes GPU postavený na OpenCL a následně jej demonstrovaly na ATI Radeon HD 48xx grafikách. HAVOK přes OpenCL by tedy měl běžet všude, kde OpenCL prostředí bude, tedy i na grafikách NVIDIA, Intel Larrabee, či v herních konzolích. OpenCL je tedy živý a spolu s ním se rozvíjí další standardy. NVIDIA se aktuálně k OpenCL vývoji přidala vlastním dílem a přináší vlastní SDK (softwarový vývojový kit) pro programátory. Zatím je ale jen v raném stádiu a není to vlastně ani beta. V současnosti je dostupný jen vybraným partnerům. Nicméně ti následně svými připomínkami dopomohou vydání již otevřenější beta verzi, což ale bude ještě nějaký ten měsíc trvat. Každopádně je to slibný začátek. O OpenCL se mluví hlavně v souvislosti s nadcházející generací grafických čipů.

OpenCL a jednota je to, co doposud na GPGPU chybělo. Vývojáři si museli vybrat, zda udělají svůj program na grafiky ATI nebo NVIDIA, pokud si zvolí využívat prostředí ATI STREAM, či CUDA, která nebyla vzájemně kompatibilní. Většina softwaru, která dnes přes GPU je akcelerována, tak využívá čistě jen SM2.0, či DirectX9, tak aby to běželo na všech grafikách. Široká podpora OpenCL napříč firmami má ale své trhliny. Jednou z nich je třeba Intel, který sice OpenCL podporuje, ale zároveň druhou rukou tvoří a chce hlavně podporovat vlastní standard OpenCT v souvislosti s Larrabee. Nicméně vypadá to, že se v dohledných měsících konečně dočkáme zajímavého vývoje na softwarovém trhu i v oblasti běžných uživatelských aplikacích, které se mi zdá v posledních letech od nástupu vícejádrových CPU dost usnul ….

Zdroj: Xbitlabs

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
FudgS.R.O. [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-21 12:54:57
avatar
Tak tohle je zatraceně dobrá zpráva i pro nás zákazníky, konečně by to mohlo líp běžet mín padat a líp programovat.
tynyt [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-21 13:25:39
avatar
Jen aby to nedopadlo tak, že všichni implementují OpenCL, ale "každý trochu jinak" - takových případů znám desítky, jak z obecného formátu/platformy udělat džungli vzájemně (částečně) nekompatibilních bastlů.
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-21 13:45:00
avatar
No hlavně aby nedopadlo OpenCL jak OpenGL...
J.C.Denton [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-21 16:08:57
avatar
a microsoft neprosadil zase svoje vlasti dx compute shaders nebo jak se to menuje...
shurin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-21 17:02:20
avatar
Dávám tomu tak 3 roky, než se tomu stane, teda pokud se nedohodnou, ale co je "open" a je pod tim tolik firem podepsanych, to neni nic pro Microsoft...
j.matrix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-21 20:49:34
avatar
tak tak, mrkvosoft si vzdy nejaky standart trosku upravi aby to nebol celkom standart
Miki_79 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-21 13:32:53
avatar
Jsem zvedavy na prvni aplikace, ktere to zacnou vyuzivat. Pravdepodobne to budou pro praci s HD videem
jardop [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2009-04-21 14:02:26

tiez sa uz tesim na realne aplikacie..
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1028x
Komentářů: 3
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1510x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1120x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1189x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3771x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1463x
Komentářů: 0