ARM a Microsoft spolupracují na nových CPU – další ohrožení klasické Wintel platformy? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Středa, 23 březen 2011
altMicrosoft to myslí s optimalizací Windows 8 pro ARM vážně. Dočkáme se spojení ARM + DirectX?

 

 

 

 

Takzvaná Wintel platforma, která světu PC vládne už drahnou dobu, co by spojení Windows a Intel x86, je po letech hegemonie skutečně ohroženo. Další náznaky toho, že se dočkáme i na poli PC ARM architektury s podporou Microsoftu a jeho Windows je zde. Před pár měsíci pustil Microsoft do oběhu informaci, že Windows 8 plánuje rovnou i jako ARM kompatibilní. Spolupráce s ARM je ale zdá se užší, než se myslelo.

ARM se totiž nechalo slyšet, že s ním Microsoft přímo spolupracuje na rozvoji procesorové ARM architektury. To může napovídat, že by si Microsoft rád i po větším nástupu ARM platformy, rád udržel přední SW postavení, které na PC jeho Windows SW platforma má. Dokonce by to mohlo znamenat, že se Microsoft pokouší do ARM architektury dostat některé své klíčové technologie, včetně DirectX API.

Nástup ARM platformy se zdá být nezadržitelný. Zatím tedy hlavně v segmentu mobilních telefonů a tabletů. Od toho je ale už jen krůček k segmentu levných notebooků a možná i méně výkonných stolních PC. ARM má ale ambice proniknout i do serverů a pracovních stanic s novou generací výkonných systémů. Microsoft by pak rád své Windows viděl i nadále jako hlavní SF platformu, takže úzká spolupráce s ARM dává rozhodně smysl. Je samozřejmě otázka, zda je ARM platforma tak všespásná. Může se krásně ukázat, že prostě výkonově a hlavně technologickou výbavou nemusí být ARM architektura nakonec vhodná pro víc, než SmartPhone, tablet a slabé PC. V tuto chvíli ale nelze nic definitivního říci a Microsoft se tak připravuje na možnou velkou konfrontaci klasických X86 procesorů Intel (i AMD) a ARM platforem. Je to rozhodně dobře, protože kamenem úrazu ARM platforem je dnes SW a SW platforma, které mají do dokonalých stále daleko a hlavně nejsou zatím použitelné na klasických PC.

Zdroj: Digitimes.com

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-23 12:42:15

ARM ma nespornou výhodu v tom, že moc netopí a nepapa tolik watíků jako naše známé x86. Jak na tom windows 8 bude ukaže až čas, nejni to tak davno co se všude psalo že windows 8 už ve verzi 32 bit. nebude a hle nedávno microsoft potvrdil že 32 bit. verze bude. Ale ve finale to bude jen a jen dobře, čim víc hráčů s procesorama na trhu tim lepší ceny pro nás uživatele :-)
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-23 13:36:00

Tak jako pokud chce Microsoft fungovat na 32bitovych ARMech, tak musi byt system zkompilovatelny na 32bit processory.

Na windows být zpětně kompatibilní s 32bit aplikacema znamená poskytovat všechny API i ve 32bit rozhranní jako ve W7 (překlad na 64bit volání přez WOW64)

Od toho už podle mě není třeba moc práce na ošetření kompilace jádra systému aby fungoval na x86
Bohumil Stejskal [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-23 12:51:06
avatar
že by to byla práce na novém X-Boxu ?
Mc Baxxter [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-23 14:02:16
avatar
Podle mě je to velmi reálná možnost : )
karel743 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Efektivnost 2011-03-23 13:08:55
avatar
To ARM bych nezatracoval ani nepřeceňoval, vítězí efektivitou a tu může wins klidně zabít nabubřelostí. V těch serverech pro tu efektivnost budocnost vidím, ale budoucnost růžově jen ve spojení s nějakým efektivním operačním systémem a aplikací. Hlavně ať nezabijů ten vynikající poměr výkon/spotřeba.
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-23 13:21:01

Největší efektivnosti by se dosáhlo v případě že by aplikace přístupovali k HW přímo a ne přes různé Directy a jiné soft. nadstavby :-)
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-23 16:13:32

Jenže to by šla do kelu univerzálnost. Kdo v době dosovských aplikací zkoušel zprovoznit zvuk v nějaký hře mi dá za pravdu.

Podle mě za takovou cenu nestojí.
rigix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-23 19:20:13

To ano, kdyby se třeba hry vyvijeli čistě na AMD platformu tak by se pak nedali hrat na nvidia graikách, ale např. na intel cpu by to fachčilo, ale hlavně by to vyřadilo ze hry konzole, jistě v dnešní době už je to nemožné, jde ale o to že je to nejeefektyvnější a i kdyby DirectX je zbytečně složité sot. vrstva. takový openGL je dle mého názoru mnohem lepší a nesnižuje tolik výkon, ale microsoft ho nejspíš nenecha nikdy pořádně rozvinou a bude razit dal svuj DirectX.
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-23 19:51:35

tak jednoúčlový řešení bude vždy efektivnější než univerzální, o tom žádná. Nedokážu posoudit složitost DirectX vrstvy ale není OpenGL míň náročný, protože toho umí míň. Situaci okolo oGL sice moc nesleduju, ale rozpaky nad novou verzí jsem zaznamenal a podle mě za to nemůže jen Microsoft.
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-23 19:51:54

tak jednoúčlový řešení bude vždy efektivnější než univerzální, o tom žádná. Nedokážu posoudit složitost DirectX vrstvy ale není OpenGL míň náročný, protože toho umí míň. Situaci okolo oGL sice moc nesleduju, ale rozpaky nad novou verzí jsem zaznamenal a podle mě za to nemůže jen Microsoft.
amartin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-24 07:43:43
avatar
K openGL; ano je jednoduchy, orientovany len na grafiku (nie je multimedialny) a vyzaduje ciste hardwerovu akceleraciu. Naproti tomu DirectX je multimedialny a vela veci si sflika aj softwarovou cestou (z toho vypliva kompatibilita ).

Lenze toto plati hlavne vo svete hier! Na profi scene sa karta obracia, na jednoduchom openGL si firmy ako napriklad (za vsetky jeden) autodesk stavaju svoje vlastne rozhrania/kniznice, ktore su usite pre ich potreby, odrazia sa aj vo vyslednom vykone a navise su portovane aj na linux a mac!
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-23 15:58:58
avatar
S tím souhlasím ale to by bilo příliš jednoduché a málo finančně náročné a tak s pátky k té složitější formě.
Nexon [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-23 16:08:55

Spíš se Mrkváči obávají Androidu. Přes masivní rozšíření na mobilech (ARM) se šíří dál do tabletů a k tomu už není daleko k noťasům a PC. V tom případě by nastal poprvé za 20 let zlom a mohla vyrůst konkurence mrkváčům, navíc když za tím stojí taková megaspolečnost jako je Google. Navíc Android je vlastně linux a ten nemá problém běžet na jakékoliv platformě na rozdíl od Win. Byla by to jediná šance pro linux, jak se přes platformu ARM začít šířit i na PC a dosáhnout ekonomické zdůvodnitelnosti toho, aby i ostatní firmy vyrábějící komerční softy (hlavně CAD, grafika, atd.) dělali port pro linux. Pak by mohla nastat skutečná revoluce v šíření Linuxu. No nic, to jsem se jenom tak zasnil ... :-)
Bambula [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-23 20:53:18

Před 14 lety potřeboval MS OFFICE celých 24 MB RAM!! Byl na disketách. A fungoval bez problému. Android se vrací zpět ke kořenům, k jednoduchosti. Proto ke stejnému efektu potřebuje menší výkon.
amartin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-24 07:48:40
avatar
Linux je bombovy, iba jedna velka skoda je, ze ma 1000+ distribucii a v kazdej sa uplne inak orientuje
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-24 13:39:54
avatar
Tak to je pravda. Linux a jeho otvorenost, s ktorou suvisi tych 1000+ distribucii je jeho velka technologicka vyhoda, no zaroven velka takticka nevyhoda. Pretoze tak nastava tzv. peklo vyberu, ktore v konecnom dosledku ubera na rozsiritelnosti medzi beznymi spotrebitelmi.
Leclerk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-23 16:09:44
avatar
Nechme se překpavit, jak to dopadne
gumojd [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-23 16:17:02
avatar
Nevim, jak natom ARM bude, ale myslim si, ze dalsi konkurent neni nikdy na skodu :-)
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-03-23 17:50:27
avatar
Aby jsme se jeste nedivili, co z toho vyleze (pozitivne)
anywherehome [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hehe 2011-03-24 06:30:26

a až něco vymyslí, poznají, že tu to už několik let je=Google a jeho produkty ;-)

ostatně proč vycházet ze zvyku, že
Veyron [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Windows + ARM = rubbish!!! 2011-03-24 12:56:36
avatar
Ja mám 600MHz ARM procák vo svojom mobilnom PCčku Nokii N900 a funguje to skvele, resp. dosť dobre nahradzuje moje stolné PC keď som zrovna mimo domu. Nikdy by som si nezobral Widlihnoj do mobilného telefónneho zariadenia. V stolných PCčkach nebude mať Widlihnoj náhradu, kým bude mať takú silnú monopolnú SW podporu, ale do mobilného zariadenia si ho nenechám určite nikdy natlačiť.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!
StarField se konečně dočká žádaných vylepšení!Úterý, 30 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 290x
Komentářů: 4
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1321x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2203x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1951x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1304x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1295x
Komentářů: 1