Intel nečekaně ukončil výrobu vlastní ARC A770 16GB grafiky. Naznačuje to konec Intel GPU? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Čtvrtek, 22 červen 2023
altČerná díra na peníze, to jsou grafické karty ARC pro Intel. A tak se snaží zachránit alespoň něco.

 

 

 

 

Jak už od nás víte, Intel zásadně změnil své plány a strategii, pokud jde o jeho budoucí grafické karty. Po letech nenaplněných velkých slibů, plánů a mnoha miliardových investic, nakonec spěšně vyrazil slibotechnu Raju Koduriho. Pod jeho vedení vzniklo několik totálních failů, které Intel ani nemohl vydat na trh, a hlavně nesplnil nic z toho, co všem sliboval. Firma přitom investovala do Koduriho grafické divize miliardy dolarů a za těžké peníze s velkými plány přetáhla mnoho významných lidí z AMD, NVIDIA, Apple apod. Dnes už ale víme, proč se AMD tak rádo, a tak rychle, Koduriho zbavilo a pustilo ho do Intelu, dělat jim GPU. Protože vědělo, co je zač a jak moc si může pomoci, když nechá Koduriho řídit vývoj Intel GPU :). Společnost Intel však tahle „Raja zkušenost“ vyšla opravdu draho. A asi by to nebyl dnes až takový problém pro firmu velikosti Intelu, kdyby současně neměla problémy na poli CPU, kdy se k šoku všech, finančně propadla do výrazné ztráty.

Dotování extrémně ztrátového grafického „rádoby businessu“ je tak dnes tím posledním, co dnes firma potřebuje. Ovšem nemá moc na výběr. Přesto zásadní kroky byly udělány už loni. Intel zrušil Koduriho grafickou divizi a vzal mu kompletně šéfování a následně po dalších kolech nesplněných slibů zejména kolem dodělání a vydání ARC grafik, ho vyrazil úplně. V současnosti je tak grafický vývoj rozdělen mezi ostatní divize firmy, konkrétně HPC produkty a klasické PC. Intel samozřejmě nemůže vysoce ztrátový vývoj GPU ukončit úplně. Je si plně vědom faktu, že svá vlastní GPU mít prostě potřebuje, pokud má konkurovat kompletní platforma od AMD, a hlavně vytlačit ze své platformy produkty NVIDIA. Současně musí mít nadále samozřejmě také integrované grafiky. Takže Intel rozhodně s vývojem GPU úplně skončit nemůže. A ani nekončí. Nicméně ta současná verze grafické divize je mnohem menší, než byla, a má také nůž na krku. Alespoň pokud jde o ty klasické grafické herní karty.

Po propadáku jménem ARC, který ani zdaleka nenaplňuje plány a očekávání, dá vedení Intelu ještě jednu šanci. Nová BATTLEMAGE architektura, kterou očekáváme příští rok minimálně pro mainstream a možná i vyšší mainstream, musí opravdu uspět. Musí ukázat smysl dalších investic do samostatných výkonných GPU. Pokud to nedokáže, Intel pravděpodobně podstatně omezí vývoj dalších generací, pokud je úplně nezarazí. Nicméně nový BattleMage je zatím daleko. V současnosti si musí Intel vystačit se stávající ARC generací karet na trhu, která ale nestačí a nestačila nikdy na to, co nabízely a nabízí firmy AMD a NVIDIA …

  • Intel ARC se zlepšuje,

                              ale pozdě, málo a za novinkami brutálně zaostává

Přes některé pochvalné články z posledních měsíců o tom, že ARC se zlepšuje, výkon roste a ovladače jsou v mnohem lepším stavu je nutné zůstat objektivní. Stav, ve kterém ARC grafiky vyšly nebyl ani trochu dobrý. A rozhodně nebyl takový, aby vůbec bylo vhodné tyhle grafiky na běžný trh vydávat. Takže není na místě žádné uznání za tzv. „zlepšení“, protože prostě Intel neměl nikdy vydat ARC ve stavu, v jakém jej vydal. Že dnes většina her jde aspoň spustit, a i hrát, mělo být naprostou samozřejmostí od prvního okamžiku, kdy se ARC produkty objevily na trhu. Speciálně pro firmu velikosti Intelu je cokoliv jiného naprosto nepřijatelné. Takže ne! Současný stav ARC není žádným zlepšením! Současný stav měl být naprostým minimem už při uvedení produktů na trh. A stále to navíc není zcela bez problémů a plně konkurenceschopné, takže žádné pochvaly a uznání nejsou objektivně na místě.

Ale ano, Intel ARC A770 16GB dnes dokáže výkonově konkurovat Radeon RX 6650 XT či RTX 3060, či je mírně porážet v některých hrách a být tak na úrovni RX 6700/RTX 3060 Ti. Ořezaná verze A750 8GB je pak u modernějších her (ve starších je a bude mizerná) srovnatelná, či o jen trochu horší jako RX 6600 XT/6650 XT či RTX 3060. Problém je stále v tom, že to není u všech her. Ovšem ani tam kde to funguje OK, to není na žádný potlesk s ohledem na fyzické parametry a specifikace. A770/A750 používají 6nm čip DG2-512, který má obřích 406mm2 v kombinaci s 256-bit sběrnicí a 225W TDP. Jenže herním výkonem konkuruje kartám jako je Radeon RX 6650 XT, která s malým 7nm čipem NAVI 23 o 237mm2, má jen 128-bit sběrnici a 176W TDP, nemluvě o ještě výkonnější a efektivnějším menším novém 6nm NAVI 33 na RX 7600 8GB. Intel zkrátka s A770/750 nabízí výkon, na který AMD stačí čip a karta s polovičními parametry, a to je sakra rozdíl. Intel by měl plně konkurovat výkonem s jeho ARC A770 minimálně kartám jako Radeon RX 6800 16GB nebo RTX 3070/3080, jež mají podobné fyzické parametry čipů, sběrnic i TDP, což ale prostě a jednoduše nedokáže. O více jak třídu v průměru výkonem zaostává, a funkčnost z hlediska SW a ovladačů stále není zdaleka na úrovni AMD nebo i NVIDIA a celkově je ARK neoddiskutovatelný propadák a zdaleka nenaplnil to, co Intel sliboval sobě, investorům i uživatelům.

A slevy karet dnes také výrazně nepomáhají, speciálně na současném grafickém trhu, přecpaném zajímavými kartami a zlevněnými končícími modely.

  • Intel narychlo ukončuje výrobu svého modelu ARC A770

Ačkoliv Intel sliboval uvedené této karty už koncem 2021, nakonec dorazila až v Q3 2022 a trvalo dlouho, než se objevily klasické nereference. Na trhu byly výhradně referenční Intel karty, které navíc vtipně nazval „Limited Edition“, ačkoliv o žádnou skutečně limitovanou edici nešlo. Nicméně Intel měl i tak problémy udat tyhle karty na trhu. A výrobci grafik se také nehrnuli do výroby vlastních modelů. Intel nakonec přesvědčil ASRock a ACER, kteří jediní něco běžně nabízejí, ale moc toho není, a hlavně to je tak všechno na trzích mimo Čínu.

Každopádně vzhledem k situaci na grafickém trhu musel Intel od začátku už tak ztrátovou produkci A770/750 dotovat, a vzhledem k aktuálním novým grafickým modelům AMD i NVIDIA, a slevám těch starších, by dnes A770 musela stát tak 150 - 180 dolarů, aby byla pro někoho alespoň trochu zajímavá. Což s ohledem na fyzické náklady by Intel prodával každý kus s masivní ztrátou. A zájem partnerů o podobný business s Intelem není překvapivě nijak velký (=není žádný). Intel oficiálně vydal svou variantu A770 16GB na trh až 12.10.2022 a EOL, tedy konec produkce, vyhlásil už teď! Poslední datum objednávek navíc již proběhlo, a byl jím den 20.6.2023, kdy by mě docela zajímalo, zda dostal alespoň jednu :). Soudě podle rychlosti ukončení výroby, asi ne. Oficiálně jde tedy o mrtvý produkt, který na trhu příliš dlouho nevydržel. Ale nebojte skladové zásoby karet jsou a určitě ještě budou, protože neexistuje žádný rozumný důvod, proč by běžný uživatel do běžného PC měl Intel ARC grafiku koupit. Za ty samé peníze dnes seženete prostě mnohem lepší a funkčnější produkty.

Nutno dodat, že ukončení produkce tzv. referenčního modelu není nic neobvyklého, kdy normálně jeho pozici přeberou nereferenční partnerské karty, které jsou v té době i levnější. V tomto případě to ale bude obtížné, protože žádné levnější ARC A770 16GB neexistují, navíc Intel ukončil produkci své verze, protože ji nechtěl dále dotovat, a těžko tak očekávat, že by výrobci karet chtěli své ARC karty dotovat. Takže produkce A770/750 obecně asi nebude nic moc a těchto tak očekávat nějaké další zlepšení ARC nabídky.

Pro nadšence je to ale zajímavé. Minimálně jako sběratelský předmět. Ale asi bych ještě počkal. Jakmile ale klesne pod 1000 korun, tak jdu do ní :). Protože tuhle technologickou zajímavost rozhodně ve své sbírce zajímavých GPU chci :). Ale ani za recenzi nám upřímně nestála, protože přes veškerou snahu ne všechny hry na ní fungovaly, navíc všechny detaily byly skutečně stejné, a tedy objektivně srovnatelně měřitelné s konkurencí, a prostě Intel ARC grafiky mají od nás velmi jasné nedoporučení. A radíme se jim vyhnout obloukem. Nestojí za to. A nic se na tom nemění ani dnes. Zůstávají velkým zklamáním a důkazem naprosto nepochopitelného selhání, kdy je stále neuvěřitelné, že za ty miliardy proinvestovaných dolarů a s tak velkým teamem extrémně schopných a známých lidí z celého GPU světa, vzniklo tohle.

Jak monumentální „fuck-up“ a gigantické selhání ARC je, si málokdo plně uvědomuje. Kdyby ARC A770 byl produktem nějakého malého startupu, neřeknu ani popel, a budu se těšit na další generaci, protože potenciál tam je. Ale tohle je produkt Intelu! Gigantické nadnárodní společnosti utrácející miliardy dolarů za vývoj každý kvartál, který dal dohromady největší team nejlepších GPU inženýrů v historii GPU, jež si koupil a přetáhl od všech ostatních a dal jim prakticky neomezený rozpočet. A tohle je výsledek!

Navíc těch marketingových a PR lží kolem. Nešlo o žádný první pokus a rozhodně nešlo o první generaci herních Intel GPU. ARC je druhá generace po 5ti letech plného vývoje … Intel tedy narychlo nyní minimalizuje své další ztráty a končí s A770. A pochybuji, že ostatní ARC modely jsou v nějak velké produkci, pokud vůbec v nějaké. To vše navíc v době, kdy třetí generace herní Intel GPU, tedy Battlemage, je realisticky zhruba rok daleko (Q2/Q3 2024), pokud tedy vůbec vyjde. V současném stavu Intelu, kdy každý kvartál mění plány jako ponožky, nelze vůbec brát za jisté, že vůbec nějaké herní grafiky Intel ještě uvidíme. Podle mě je šance 50:50 v tuto chvíli. Ale stojím si za tím, co jsem napsal. Intel ví, že vlastní GPU potřebuje, takže něco pro minimálně mainstream podle mě prostě vydá. Ovšem s herním high endem a přímou konkurencí AMD a NVIDIA, rozhodně v dohledné době nepočítejte. Minimálně ovladače a SW by snad u budoucí „Intel B770“ grafické karty měly být v mnohem lepším stavu než u ARC …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
HUHUHUgo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-06-26 15:46:56

Já se hodně divím, že hned museli jít do tohoto segmentu. Proč se nespokojili pro prvních pár generací s nahrazením té jejich naprosto tragické grafiky na procesorech?
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-06-26 17:16:03
avatar
jako for fun bych klidně tu A770 s 16GB zkusil. Když už to ukončili, museli by ji ale dát za rozumnou cenu. Za 9 tisíc, které za ni u nás chtějí seženu bazarovou RX6800 a ta je bohužel o celou třídu výš. Takže to chce výprodej kolem 7 tisíc a pak to bude ok, jakože nejlevnější 16GB karta na trhu
Hammy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-06-26 17:55:15
avatar
Na to, že Intel skočil mezi AMD/nVidia je to vcelku slušná Grafika. Jakože je nekonkurenceschopná, ale je funkční a podává slušný výkon. Za mě, bych si jí do nějakého PC z Bazaru pořídil.

Snad s tím Intel úplně nesekne, jelikož AMD to také roky trvalo než se vyrovnalo nVidií, a to je mnohem menší než Intel. Teď má AMD plnohodnotnou platformu se vším všudy, kdy se s konkurencí tahá v rámci kategorie jen o pár jednotek procent.
volfiste [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-06-30 09:21:37

Souhlasím, já jsem moc rád, že Intel se do toho pustil a konečně grafiku pro hráče udělal, i když se moc nepovedla. Snad další generace jim vyjde lépe. Nechápu lidi, co nechtějí aby Intel ty grafiky dělal. Vždyť jsou sami proti sobě, konkurence je vždy dobrá.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1187x
Komentářů: 3
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1615x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1136x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1204x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3788x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1471x
Komentářů: 0