AMD RDNA 4 grafiky už letos. NAVI 48 a NAVI 44 nabídnou excelentní poměr cena/výkon? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Thursday, 08 February 2024
altV nové generaci RDNA 4 se nedočkáme high endu, zato mainstreamové karty budou excelentní.

 

 

 

 

V současné generaci grafik AMD drtí NVIDIA, pokud jde o poměr cena/výkon tam, kde na tom většině hráčů záleží, tedy v mainstreamu a reasterizaci. Radeon RX 7000 je podstatně výhodnější než RTX 4000, speciálně kolem střední třídy. Pravdou však je, že NV se ani nesnaží. Speciálně grafické produkty pod 600 dolarů ji moc nezajímají. NV se maximálně soustředí na výrobu AI a kapacity pro výrobu klasických herních GPU zkrouhla na nezbytné minimum a dodává na trh mnohem méně GPU záměrně proti minulosti. AMD má sice jako firma nepoměrně větší zájem o hráče, speciálně v mainstreamu. A nabídce je to vidět, ovšem nemá v tuto chvíli zájem nějak masivně zvýšit produkci a tím i prodeje a podíl na trhu.

I AMD má totiž dnes hlavně zájem o AI a HPC produkty, přičemž dost na tom, že ji významnou část produkčních kapacit zabírají čipy pro konzole, které z pohledu businessu jsou dnes nejméně výdělečným produktem. V případě klasických grafik se pak nečekaně stalo největším omezením to, že RX 7700/7800/7900 série jsou čiplety. To je sice skvělé pro celkovou výrobní efektivitu těch čipů, jenže v době, kdy je AMD vytvořilo nepředpokládalo AI horečku. A TSMC má bohužel stále omezené produkční kapacity v pouzdření, které ovšem vyžadují mimo APU všechny ostatní procesory AMD, také hlavně obří Instinct Mi a také výše uvedené Radeon produkty, nemluvě o konkurenčních AI řešeních NVIDIA s HBM apod. Takže oblasti pouzdření jsou dnes kapacity produkce na maximu a AMD prostě nemůže zvýšit produkci NAVI 32 ani NAVI 33, ani kdyby Radeon divize chtěla sebevíc. Stávající objem je maximem, co je AMD ochotno nyní Radeonům věnovat. A to přes fakt, že by měla historickou šanci urvat významný podíl na trhu, protože NVIDIA má o nejprodávanější, tedy cenově dostupnější grafická řešení, ještě mnohem menší zájem dnes.

Nicméně AMD má aktuálně v přípravě produkt, kterým by na o něco větší podíl na trhu zaútočit mohla, byť co jsem slyšel, vedení společnosti je se současnou pozicí a výsledky Radeon divize naprosto spokojeno. Žádné masivní zvyšování podílu nevyžaduje, speciálně když k němu nedává ve výrobě potřebný prostor, protože má prostě prioritu v jiných produktech. Současně se ale nechystá k žádným omezením produkce a nová generace mainstreamových produktů by tak měla i z hlediska kapacit, věci trochu usnadnit. A tedy přinést potenciál větších dodávek Radeon GPU. Řeč je samozřejmě o RDNA 4 čipech.

  • AMD RDNA 4 – NAVI 48 a 44 zpět k monolitům?

Ne, AMD nerezignovalo na čipletový design svých GPU. Ovšem v rámci RDNA 4 generace žádné čipletové řešení nenabídne! Stávající RDNA 3 NAVI 32 (RX 7700/7800) a NAVI 31 (RX 7900) se nástupce v RDNA 4 sérii nedočkají. Proč? Protože AMD jej chystalo jako MCM čiplet. Tedy už to nebylo jen GCD s MCD cache čipy kolem, ale menší GCD „nalepená“ k sobě fungující jako jedno = fyzicky multičipové řešení, ovšem fungující jako monolit. Tedy zlatý grál GPU designu, o který se AMD i NVIDIA a mnozí další pokoušejí mnoho let. AMD mělo původně v plánu uvést NAVI 41, NAVI 42 a NAVI 43, tedy čiplety pro RX 8700/8800/8900 grafické karty, které měly být postavené na stejném čipu (GCD), jen NAVI 43 mělo mít jeden, NAVI 42 dva vedle sebe a NAVI 41 dokonce tři vedle sebe. A kolem vždy klasicky MCD čipy.

Jenže výzvy MCM jsou velké. Jak AMD, tak NVIDIA se o něj pro další generace svých výkonných produktů prioritně pokoušejí, protože vědí, že obří monolity na 3nm, 2nm a 1nm procesech budou z mnoha důvodů problematické. Multi čipové řešení výkonných GPU je jedinou cestou, ostatně AMD dnes na trhu už takové řešení má v podobě Instinc Mi300 a jasně demonstruje, že jde o správnou cestu. NVIDIA se pokouší tedy o to samé. Jenže udělat výpočetně orientované MCM a takové, které má fungovat jako herní GPU, je velký rozdíl. A pro herní použití je to velká výzva s mnoha potížemi. AMD se nepodařilo vyřešit některé věci včas, aby mělo šanci mít původně plánované NAVI 41/42/43 připravené na letošní rok do výroby. Reálně hrozilo, že by byly připravené až ke konci 2025, což by jaksi postrádalo smysl, protože v té době už by měly finišovat přípravy RDNA 5. AMD se tedy rozhodlo, že v rámci RDNA 4 high end neuvede a odloží první MCM, a tedy přímé nástupce současných NAVI 32/31, až do RDNA 5 generace. Celý čipletový team tedy skončil práce na RDNA 4 a přesunul se rovnou na vývoj RDNA 5 variant už před nějakým časem.

V rámci nadcházející generace RDNA 4 na 4nm (N4 TSMC) výrobě, vzniknout tedy jen dva čipy. Oba jsou monolity, a to střední a menší velikosti.

  • NAVI 48 pro RX 8700/8800 sérii?

NAVI 48 je víceméně v základu čipem, který měl být základním GCD pro původní čiplety, ale v tomto případě jde o klasický monolit, tedy i s cache a vším v jednom, což by samozřejmě bylo u původní čipletové GCD verze odděleno do malých MCD čipů kolem. Nejde o vyložené malý monolitický čip, má lehce přes 300mm2 a 256-bit sběrnici. Samozřejmě nejde o skutečného nástupce čipletového aktuálního NAVI 32 řešení. Původně měl být jeho nástupcem NAVI 42 a 43, tedy čipletová řešení s jedním a dvěma GCD. To mělo lépe diverzifikovat nabídku, kdy víte, že AMD má poměrně velkou díru dnes mezi NAVI 32 (5+6nm čiplet) a NAVI 33 (6nm monolit). Původně chystané NAVI 43 (1x GCD + MCD) ji mělo lépe vyplňovat a být tedy pro Radeon RX 8700 sérii, zatímco NAVI 48 mělo mít 2x GCD + MCD a fakticky tedy přímým nástupcem NAVI 32 pro RX 8800 sérii grafik typického vyššího mainstreamu. K tomu tedy nakonec nedojde, dorazí jen ten monolit NAVI 48.

Ten bude tedy nejvýkonnějším RDNA 4 řešením, přičemž AMD se aktuálně snaží, aby výkon karty dostalo někam na úroveň RX 7900 XT minimálně. Tedy tak, aby tento čip mohlo použít na karty s označením RX 8700/8800. Nikoliv jako generačního nástupce, ale jako náhradu za současné čipletové NAVI 32 pro Radeon RX 7700/7800 grafiky. Je prioritou, protože AMD potřebuje v tuto chvíli uvolnit cenné kapacity na pouzdření, jež NAVI 32 jako čiplet vyžaduje, ale NAVI 48 jako monolit samozřejmě nikoliv. Na 4nm výrobě sice bude mít o něco horší výtěžnost, než by měl z pohledu výroby efektivnější čiplet s menším GCD, ale nebude jako produkt omezen kapacitami pouzdřících linek. Současně se AMD snaží udržet cenu nízko.

Radeon RX 8800 XT 16GB by tedy s plně aktivním NAVI 43 měl dosahovat výkonu nad úrovní Radeon RX 7900 XT v rasterizaci, o něco více v RT. Má sice možnost použití GDDR7 pamětí, ale v tuto chvíli s nimi AMD pro uvedení karet nepočítá. Soustředí se na cenově mnohem dostupnější 20GHz GDDR6. I to by tedy mělo přispět k tomu, že by tahle karta měla být pro cenovou hladinu těch 13 – 15 tisíc korun maximálně. Přičemž by měla atakovat rasterizační výkon RTX 4080 a RTX 4080 Super, překonávat tedy i RX 7900 XT a blížit se výkonu RX 7900 XTX (v rasterizaci). Určitě ale výkon XTX nepřekoná. Ani to nebyl cíl. Poměr cena/výkon má být tedy excelentní.

Radeon RX 8700 XT 12GB dostane lehce ořezanou verzi NAVI 43, pravděpodobně tedy 192-bit sběrnici. Počítejme s výkonem kolem úrovně RX 8800 XT, ale nižší spotřebou a cenou kolem těch 400 dolarů při uvedení. Nepůjde tedy o masivní generační vylepšení, ale vylepšení to bude.

  • NAVI 44 pro RX 8600 sérii

Jediný čip současné RDNA 3 generace, který tedy dostane přímého nástupce v RDNA 4, je 6nm monolitický NAVI 33, dnes na RX 7600/7600XT kartách. A tím nástupcem bude opět monolitický NAVI 44. Na 4nm (N4) výrobě půjde o 1,5 generační posun v tomto ohledu. Zachová si malé fyzické rozměry kolem 200mm2 a bude mít nadále 128-bit sběrnici (téměř jistě v kombinaci s GDDR6 i když poději jsou DDR7 také možné, ale při uvedení pochybujeme). Nárůst výkonu by měl být poměrně velký a dosahovat zhruba úrovně až RX 7700 XT. Ovšem při ceně samozřejmě kolem 300 dolarů, kdy očekáváme opět modely Radeon RX 8600 a 8600 XT, umístěné mezi 270 – 350 dolarů. Tedy poměrně zásadní výkonový posun v této cenové hladině, který oba výrobci v současné generaci poněkud zazdily velmi malými posuny.

  • Kdy se dočkáme?

NAVI 48 i NAVI 44 jsou tedy jednoznačně mainstreamově orientovaná řešení. AMD nemá důvod je nějak zásadně oddalovat. Současné NAVI 33 na 6nm RX 7600/7600XT zůstane určitě ještě na trhu jako levný low end, nad něj tedy přijde výrobně dražší 4nm NAVI 44, co by řešení středního mainstreamu pro 250 – 350 dolarovou hladinu. A nad tohle dorazí původně neplánované NAVI 48, které na trhu nahradí současná čipletová NAVI 32 řešení. Ale nebude zásadním výkonovým upgradem protože nejde o skutečného nástupce NAVI 32 jako spíš vsuvku mezi NAVI 33 a NAVI 32. Nová generace čipletů v rámci RDNA 4 nedorazí a byla zrušena ve prospěch dokončení MCM konceptu, na kterém stavěla od samého počátku.

AMD by se hodilo kvůli výrobním kapacitám v pouzdření, nahradit současná NAVI 32 řešení co nejdříve. Ostatně i to je důvod, proč se neobjevuje v mobilních provedení NAVI 32, ačkoliv by bylo extrémně výhodné. AMD ty kapacity pouzdření prostě potřebuje pro jiné výnosnější a důležitější produkty dnes. NAVI 48 by tedy, co by náhradní řešení, mohlo dorazit k výrobcům dorazit už během Q3. Aktuálně se tedy mluví o tom, že Radeon RX 8700 XT 12GB a RX 8800 XT 16GB dorazí na trh začátkem Q4 2024, mobilní verze pak budou uvedeny Q1 2025 na CES. Pokud jde o NAVI 44 pravděpodobně dorazí v Q1 2025.

To jsou realistické termíny, i když v zákulisí se hovoří o tom, že kdyby AMD hodně chtělo, mohlo by to posunout ještě o celý kvartál vpřed. Tedy desktop už v Q3 kolem září a mobilní verze v listopadu, tedy Q4 tento rok. Záležet bude na poptávce po současných kartách. Pokud se budou NAVI 32 řešení RX 7700/7800 prodávat současným tempem, tedy velmi dobře, může dojít k vypuštění NAVI 48 dříve. Každopádně AMD má zjevně nižší cenové hladiny pod 500 dolarů pokryté dobře a nepředpokládá se, že by se NVIDIA nějak měla zájem v této oblasti snažit. Její dnešní zájmy prostě leží úplně jinde.

Otázkou je, co high end. Radeon RX 8800 XT je rozhodně náhradou z produkčních důvodů, nikoliv skutečným generačním nástupcem RX 7800 XT. A pokud nabídne v maximech výkon mezi RX 7900 XT a 7900 XTX, ovšem za těch 500 dolarů, znamená to, že AMD bude muset nějak vylepšit RX 7900 XT/XTX karty. Víme, že jejich skutečným nástupcem bude až MCM čiplet NAVI 51 v rámci RDNA 5. Ovšem i při nejoptimističtějším vývoji jej nečekáme na trhu dříve, jak v Q4 2025. AMD tedy bude muset se současnými NAVI 31 vystačit další rok pro vyšší segment. A bude jej muset dostat na vyšší výkonovou úroveň. Možnosti má. RX 7900 karty mají dnes poměrně nízké takty GPU i pamětí. Obojí může rapidně zvýšit, bohužel za cenu vyšší spotřeby. Ale 15 až 20% výkonový zisk by případné RX 7950XT/7950XTX (nebo rovnou 8900XT/8900XTX) nabídnout mohly. Ve hře je stále i ta varianta se zcela novou revizí, ba přímo N4 remake NAVI 31, kterou stále nemůžeme vyloučit. AMD každopádně chce zůstat relevantní v segmentu 500 dolarů+ až do vydání RDNA 5 na přelomu 2025/2026 a tedy musí nějak stávající NAVI 31 vylepšit. Každopádně novinky jsou tedy na obzoru, ale reálně s nimi počítejte nejdříve ke konci roku, takže zatím je při aktuálních nákupech nemusíte brát v potaz …

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Varin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-12 13:50:12

Tož jsem zvědavý, zda karta 8800XT dosáhne vysoké oblíbenosti, tak jako 6800XT. Druhá jmenovaná nesla označení po velmi vydařené prastaré GF 6800/Ultra a 8800XT je teprve adept na nekompromisní kartu. Pokud tedy číslovky ponesou kýžený efekt. 6800XT toto splnila.
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-12 22:11:57
avatar
Hlavně aby se povedla technologie ve smyslu efektivity a navázaly na povedenou 6000 řadu. Jestli mají 7900 XT(X) nějaký problém, tak je to právě vysoká spotřeba kombinovaná s nestabilitou podvoltování (v segmentu spotřeby 300W+ to pokládám za smrtelný hřích).
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-13 03:36:16
avatar
Na desktopu hraji průměrně 6x do měsíce, přes velkou 4K TV a nebo na 32 palcovém monitoru, takže zvýšená spotřeba na těch pár hodin, když to vezmu cca dohromady 20hodin MAX/měsíc mě nezabije, jestli mi to žere o 50W víc ta hodinu. Za tu kvalitu a výkon to prostě stojí Jinak 7900XT.
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-13 08:03:35
avatar
O peníze za spotřebu mi jde až naposledy. Důležité jsou teploty, které při vyšších hodnotách neprospívají životnosti, a potřeba odvádět velké množství tepla, což zase vytváří problém s hlučností jak chladiče karty tak ventilátorů skříně. Já si prostě na všeobecně šetrné provozní vlastnosti potrpím.
IAczech [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-13 19:12:39
avatar
Mám STRIXku, takže hlučnost není problém Navíc když to zatopí v místnosti s oknem na sever, tak to vidím jako pozitivum
Alferi [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-14 07:42:38
avatar
Při takovém využití odpadního tepla je to ovšem jiná.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-13 10:18:08
avatar
nějaké zprávy o navýšení RT výkonu u RDNA4? Jakože ne 20% ale třeba 300% oproti RDNA3
armagedontek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-13 15:56:34
avatar
V tomhle doufam ze ne, nebo alespon co nejmene. Pravdepodobne se tady neshodnem (a po mem nebude). Podle meho nazoru pokud, tak bych preferoval rozstepeni produktove nabidky na nabidku GK zamerenych na klasickou rasterizaci a separe radu GK pro akceleraci (hybridniho) RT, samozrejme s patricnym priplatkem. Pote by se teprve mohlo ukazat, cemu daji uzivatele prednost..
Jako uzivatel nemam zajem spolufinancovat dle meho nazoru slepou (hybridni) cestu nasazovani fragmentu RT, kdyz si zvazim veskere prinosy a negativa. S tim plnohodnotnym vykreslovanim pomoci RT bych to vnimal zrejme jinak. Od toho jsme ale porad strasne daleko a ja mam za to, ze tu cestu by mely vyslapat a zafinancovat hlavne ty nejvetsi firmy, jako tomu byvalo zvykem drive.
Ziik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-13 18:17:58

Tady si dovolím ještě myšlenku rozvinout dále.
Proč prostě neudělají separátní RT akcelerátor do PCIe 4x slotu? Kdo chce RT, tak si koupí kartu a ve hře zapne zapínač/vypínač(switch). Odpovíme si ... protože by ho nikdo nekupoval, byl by drahý a vývoj by se nezaplatil.

RT je aktuálně ve fázi kdy se "dotuje", protože se v něj věří do budoucna. Tohle mi přijde jako normální přístup řešení "chicken-egg" problému. Vývojáři se s tím musí někde naučit a někdo to musí otestovat ve větším měřítku.

Proč se s RT tak dlouho přešlapu? To je vina NV, protože ho poskytla zákazníkům předčasně. V době kdy všichni v businessu věděli že to nedává smysl, ale NV to vzala jako marketingovou páku a ostatní tak neměli na vývěr.
To je taky důvod proč je přístup AMD k RT poměrně konzervativní.

Bude RT o hodně lepší na RDNA 4? Ne nebude. Ne na čipu kde musí šetřit místem, což monolit je.
Naboostí RT logicky až s RDNA 5 kde bude díky čipletům moci investovat více tranzistorů. Nebude tolik vadit že RT jednotky budou větší protože to vykompenzuje čiplety a výtěžností.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-14 14:28:46
avatar
děkuji oběma za kultivovanou diskuzi. Já to vidím tak, že výběr na trhu už v podstatě je co se týká RT za příplatek (Nvidia), kdo ho nechce naprosto souhlasím s AMD jako lepší(levnější) alternativou (nebo RT jako dražší alternativou). Takže nakonec dobře že jeden výrobce "ho má", druhý moc ne. Kdyby "ho měli" oba, tak nakonec by možná neexistovala volba v podobě AMD s lepším rasterizačním poměrem cena/výkon než má Nvidia (jakože by AMD bylo drahé jako ty Nvidie)
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-14 15:54:08

jo at si koupi kazdej co chce. RT se nejvic resi stejne asi jen tady nebo na pct, snad nikde jinde. ja uz 6700xt prodal za 6k na bazaru, doplatil si 10k na rtx 4070 super a jsem s tim vic nez spokojenej. zacal sem druhej pruchod cyberpunku, ve 2k na medium RT nepotrebuju dlss a beha to super, pri high RT je uz dlss treba a budu jeste asi dost porovnavat co je vlastne lepsi. ale oboje jsou za mne proste vyssi a lepsi nastaveni detailu nez jen rasterizace bez RT

a konecne po navratu k NV nemusim omezovat manualne fps pres rivatuner jako u AMD, kdyz si minimalizuju hru a hledam mezitim neco na netu. ze amd proste neumi automaticky omezit FPS u hry na pozadi jako NV me neskutecne stvalo, pritom takova blbost.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-14 16:39:40
avatar
???? sorry ale AMD má už celé roky v ovladačích naprosto vynikající funkci na omezení FPS automaticky a inteligentně = Odkaz stačí ji zapnout a nemusíš se o nic starat. trochu tedy nechápu proč si něco dělal manuálně ... nemluvě o tom, že řada her dnes má v menu i omezení FPS napevnou hodnotu ...
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-14 19:24:43

sorry ale chill funguje jen kdyz nehybes mysi fajn kdyz jdes od pc pryc ale ne kdyz das v rozehrane hre escape do menu a jdes na net neco hledat..navic tam bylo minimum 30fps nebo mozna 20fps, coz treba v bg3 znamenalo stejne 150w spotrebu misto 25w s omezenim fps na 5 pres rivatunner. v menu hry omezeni maji, ale jen v tom hlavnim, ne kdyz mas hru nactenou a jen zapauzujes, aspon bg3 ani cyberpunk ne. rtx4070 mi ted zere ve vsech hrach v backgroundu 20w a nemusim nic nikde po kazdym alt-tab zapinat.
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-14 20:19:52
avatar
promiň, mám 4070 non super, ale fakt každé AMD od té nejmenší int. grafiky umí od dob prvních crimson ovladačů omezit fps a není to chill, ten jsem nepoužíval, je to normální posuvník v crimsonech na max fps. To že si zvyklý na Nvidia panýlky a neumíš to v crimsonech najít fakt není probém AMD. Mimochodem co se týče panýlků tak AMD to má mnohem lepší UI než Nvidia. Ten NV panýlek s točícím logem pamatuju na sérii FX a už by to chtělo fakt vyměnit
ondris83 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-02-14 20:35:48

ale janechci omezit max fps, ja sem chtel abych kdyz prejdu ze hry na plochu, vyhledat neco v prohlizeci tak aby drivery omezili fps na pozadi. to amd proste neumi, NV minimalne od gtx1000 ano.

https://community.amd.com/t5/drivers-software/lack-of-background-application-fps-cap-option-in-amd-adrenalin/m-p/623792

jediny co tak na redditu doporucovali rivatunner a limitovat fps pres hotkey, coz sem skoro 2 roky musel s radeonem delat..
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 818x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1739x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1847x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1246x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1262x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3865x
Komentářů: 0