TESLA začala dodávat Cybertruk – cool vypadající nepraktický elektrický pickup, který do EU nesmí. Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pondělí, 04 prosinec 2023
altMožná první propadák, který si připíše TESLA. Jako auto je to mizerné, ale jinak je cool :).

 

 

 

Po letech zpoždění a slibů, Musk a jeho firma konečně začíná plnou výrobu „futuristického“ Cybertrucku. „Futuristický“ design, který si prosadil osobně Musk s využitím rovných panelů z nerezové oceli (což kdysi měl také jeden legendární automobilový propadák a současně futuristická ikona jménem DeLorean), je realitou. A začíná se objevovat na silnicích v USA.

Ovšem mimo USA se příliš nepodívá. Jako auto je to totiž nejen nepraktické, ale technicky obtížně použitelné, a navíc neplní mnohé bezpečnostní standardy, zejména ty kolem ochrany chodců. V Evropě i dalších částech světa, tak musíme na oficiální uvedení tohoto rozhodně zajímavě vyhlížejícího vozidla, zapomenout. V Evropě je to z několika dobrých důvodů. Prvním je samotná velikost auta, kdy obecně „full size“ pickup trucky jsou v Evropě nepopulární a většinou skutečně jen pracovní vozidla. A ty co jsou v EU populární, jako Ford Range nebo Toyota Hilux, jsou o třídu menší, tak aby byly praktické. Jenže Cybertruck váží šílených 3,1 tuny prázdný(!), kdy užitečné zatížení je dalších 1,14 tuny! To znamená, že auto vysoce překračuje limit 3,5t, což je maximálním přípustná hmotnost pro řidičáky skupiny B a současně samozřejmě jsou s tím spjatá další pravidla a omzení. Ze stejného důvodu není v Evropě ani již delší dobu prodávaný „cool pickup truck“ jménem Hummer EV, který váží dokonce 4,2 tuny sám o sobě. Technicky, kdybyste měli řidičák na kamion, tak by ta váha nebyla problém, ale i tak byste s nimi do spousty míst nemohli prostě vjet. Cybertruck od Tesla má ovšem ještě další dva problémy.

Tím prvním je odlišný konektor i napájecí systémy, kdy Evropa funguje na tzv. CCS2, který je jiný než v USA. A dokonce i Evropské supernabíječky Tesla jej mají. Pokud by tedy Cybertruck měl být uveden v Evropě, musela by vzniknout upravená verze s odlišným HW a SW pro napájení. Což s ohledem na velice omezený potenciál prodejů, se prostě nevyplatí automobilce udělat. Takže provoz amerických verzí Cybertrucku bude v Evropě na místních nabíječkách rozhodně komplikovaný. A je otázkou, zda i nějaký individuální dovoz ve větší míře bude možný, protože třetím důvodem, proč Tesla Cybertruk nebude v Evropě, je, protože prostě nesmí. Nesplňuje celou sérii bezpečnostních a jiných předpisů. Protože s tím svým designem ani nemůže.

Cool ocelové nerezové panely jsou dokonce částečně neprůstřelné, ale také nebezpečné. Rozhodně zajímavým prvkem a vlastností těch obřích panelů Tesla je fakt, že jsou neprůstřelné pro 9mm a .45 ráže. Takže do nebezpečných amerických měst a škol, možná ideální.

Samozřejmě výkonnější ráže je prostřelí, ale rozhodně jsou prostě odolnější, než běžné ocelové panely normálních aut včetně ostatních modelů Tesla. Nicméně jinak jsou tu samé nevýhody. Vysoká hmotnost, velmi problematické tvarování a výroba, a osazování atd. Celý předek je navíc plný ostrých hran (doslovně) a celý design nemá ani základní elementy současných bezpečnostních opatření pro chodce atd. Dokonce i pro osádku nejsou ty panely a jejich materiál vhodné, protože prostě nepohlcují energii nárazu. Tohle naštěstí automobilka vyřešila tak, že ty panely jsou jen obal, nejsou ani bezpečnostní strukturou vozu. Celá masivní vnitřní konstrukce je totiž hliníková, takže pasivní bezpečnost je na vysoké úrovni. Proti prototypům Tesla přidala také zrcátka a naprosto gigantický stěrač, nicméně jinak je výsledná podoba vozu poměrně věrná konceptu, protože to tak Musk prostě chtěl. Ovšem také si tím zadělává na první produkční propadák v historii své firmy.

  • TESLA Cybertruk je mizerné auto i pickup!

Ano, vypadá Cool a jezdí také OK. A určitě bychom s tím mnozí rádi jezdili, právě proto, že to vypadá, jak vypadá. Ale co by auto, nebo pickup truck, je to objektivně mizerný produkt. Do značné míry už právě designem a pak také pohonem, tedy jedním z jeho aspektů. Samozřejmě je to elektrické auto s úžasnými parametry. Špičková verze „Beast“ má tři motory a dohromady 845 koní. To je méně než konkurenční cool designový Hummer EV s více jak 1000 koní, ale ten má ještě o tunu víc. I tak tahle obří monstra mají samozřejmě super zrychlení, kdy Cybertruk je rychlejší a to 2,6s z 0 na 96km/h. Nicméně ta TOP verze stojí 100 tisíc dolarů. Za 80 tisíc, což je pořád mnohem víc, než Musk sliboval všem, že bude stát, dostanete jen dvoumotorovou verzi se 600 koňmi a 4,1s zrychlením. V plánu je ještě „lidovější“ verze s jedním motorem, která má stát už „jen“ 61 tisíc dolarů, ale bude mít dojezd jen 402km. Ta střední verze má 547km a BEAST pak 515km.

Nicméně ten dojez je samozřejmě jen v ideálních podmínkách, tedy hlavně prakticky bez zátěže. A pokud něco elektroautům nevyhovuje, tak je to vyšší zatížení. Bohužel v případě pickupu jaksi očekáváme, že to zatížení bude. A ne malé. Kromě toho má být schopno táhnout i těžký přívěs. To samozřejmě Tesla dokáže a pěkně rychle. Porazí ve zrychlení Porsche i s tím Porschetem na přívěsu:

Jak asi tušíte, má to podstatný háček. Moc daleko nedojede. S přívěsem bude reálný dojezd poloviční, proti tomu udávanému a pokud se přiblížíte limitům zatížení celé soupravy, tak ještě nižší. A to jen pokud nebude zima. Jinými slovy v neideálních praktických podmínkách může klesnout dojezd tohoto pickupu k 200km, což se za praktické řešení rozhodně nedá považovat. Problém není elektrický pohon samotný, ten je lepší než spalovací motory v mnoha směrech, problém jsou stále, už více jak 130 let, baterie. Ekvivalentem snadno doplnitelné palivové nádrže, která i u velkého pickupu stačí na 600km v plném zatížení a 1000km dojezd v lehkém zatížení (i víc, pokud je to diesel), by bylo 10 tun současných baterií. A navíc ta nádrž bude mít i za 10let provozu, stále stejný objem a dojezd. Zatímco 10let staré baterie budou na vyhození a už po pár letech provozu bude dojezd dramaticky nižší.

Tohle samozřejmě není problém jen Cybertrucku, ale každého elektrického auta dnes. U pickupů je to jen horší. Jsou větší, těžší a náklady, dojezd a spolehlivost u nich hrají zásadní roli. Jakýkoliv pickup truck s dieselovým motorem, v USA tedy populární F250 apod. V Evropě Ford Ranger apod., jsou nepoměrně levnější, efektivnější, ekologičtější a budou sloužit klidně 20-30 let. A hlavně jako pracovní auta skutečně sloužit mohou.

TESLA navíc netradičně přichází s křížkem po funusu. Zatímco její Modely S, Y, 3 byly do značné míry revoluční na trhu, cenově jsou dobře posazené a konkurence se na ně teprve dotáhla, Cybertruk vyráží na trh v době, kdy několik elektrických pickupů už se prodává. A již tedy stačily všechny seznámit se všemi nepraktičnostmi současného elektrického pohonu a nutných baterií pro tento segment vozidel. Je zde třeba elektrický F150, nepoměrně praktičtější pick up jako takový, protože je tak navržen, ale s tím elektrickým pohonem to prostě není ono. Pak je tu stylový RIVIAN, mnohem zajímavější dospělejší stylový pickup, ale také rychle ztrácí popularitu celkovou nepraktičností a cenou. HUMMER EV je pak asi jasně největší konkurent CyberTrucku z hlediska zacílení. Tedy šíleného nepraktického designového EV pickupu, který není pracovním autem, jako spíše „pozér strojem“. TESLA bude mít výhodu jen v objektivně lepší technice motorů a baterií, a nabíjecí síti. Ale designově je ještě méně praktickým strojem.

Navíc pro elektrická auta jako taková, je to vyloženě antireklama. Elektrická auta jsou prezentována jako udržitelná budoucnost, praktické, efektivní, a ekologické. Může mě někdo vysvětlit, co je ekologického, udržitelného a praktického na 3,2 tuny vážícím monstru s reálným dojezdem 200-400 km na jedno nabití obřích těžkých nerecyklovatelných a drahých baterií, které za pár let budou na vyhození?

Mě osobně se Tesla Cybertruck líbí. Ne designově, je hnusný a nepraktický, ale je to něco jiného a tím je zajímavý :). Samozřejmě do města ideální, rozjezdy zvládá skvěle a nepozorní chodci nenechají na těch panelech ani bouli :). Ale je to pozérské auto. A v žádném pozitivním slova smyslu. To je realita. A osobně si myslím, že tohle bude první produkční propadák TESLA jako automobilky. Nepochybuji o tom, že rychle prodá 10, 15 možná 20 tisíc těchto „pozér-monster“, ale pak se prodeje naprosto zhroutí. Ti, co je mít budou, zjistí že jsou s tím dojezdem k ničemu (speciálně jako pracovní nebo tažný truck), další je chtít nebudou a cena je také mnohem vyšší, než bylo všem slibováno, což samozřejmě také podstatně zmenší okruh zákazníků. Další věc je v tom, že na rozdíl od modelů speciálně jako „S“ a „3“, které jsou globální, Cybertruck, nemá mimo USA velké šance nikoho oslovit. Trucky/pickupy této velikosti a hmotnosti se mimo USA prakticky v žádném významném měřítku neprodávají. A to ani ty praktické a funkční.

TESLA S, TESLA 3 jsou populární auta v mnoha částech světa, včetně samozřejmě Evropy, ale Cybertruk je bez šance se tu vůbec prodávat. A stejně by si ho tu prakticky „nikdo“ nekoupil, ani kdyby mohl. I jako elektrické auto je mizerný, fakticky jen zvýrazňuje negativní aspekty elektroaut, speciálně hmotnost. Navíc ten Muskovo design mě silně připomíná auto Homer:

Já si myslím, že celkově jsou pro TESLA investice do výroby Cybertrucku vyhozené peníze. Panely z nerezové oceli jsou nesmysl, i když ta omezená neprůstřelnost je zajímavá, ale nevím, jestli to je zrovna pozitivní věc, že lidé mají dbát na neprůstřelnost svých aut. Celý trh s pickup trucky je i v USA hlavně o praktických či luxusnějších strojích, kdy Cybertruck se ovšem kvalitou interiéru k ostatním 100 tisícovým pickupům, ani nepřibližuje. Natož praktičností a životností. A pro zbytek světového trhu jde o naprosto nepoužitelný produkt. Nepochybuji, že mnoho lidí jako já, by klidně v tomhle autě jezdilo, ale současně by si ho za své peníze, pokud pro ně mají cenu, rozhodně nekoupili ;). To nic nemění na tom, že jakkoliv mizerné a nepraktické auto to je, bude automobilovou ikonou.

 

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Zubik1000CZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-12-07 16:10:14
avatar
ty baterky jsou problém. ale když se nebudou dělat takové šílenosti, tak jak chcete mít lepší baterky

lepší produkty musí vždy předcházet shit produkt, který bude ale revoluční

chce to čas


ale ten desing je mega skvělej. fakt se mi líbí
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-12-07 19:58:15

Je vela extravagantnych ludi ktory maju peniaze a chcu sa odlišiť od ostatnych, prave pre nich je mierene toto autičko.
To že ma niekto pol mega na šaty ktore si oblečie raz v živote, tak prečo nie extravagantne aj ked neprakticke auto, nieje určene na nakupi či vozenie deti do školy, ale ked pridete na takomto niečom na nobl večierok určite zaujmete, viac ako s BMW
Aj ked sa v EU nepredava, ale kto chce si ho dovezie, ved aj novy suzuki jimny je zakazany v EU a beha ich tu kopec
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-12-07 20:36:35
avatar
Jimny není zakázaný, jen kvůli emisím ho musíš přihlašovat jako pracovní auto a mít tam mříž ....

U Cyberturcku je ale problém s tím, že jeho design je vyloženě nebezpečný okolí a nesplňuje bezpečnostní předpisy a současně na něj potřebuješ řidičák na kamion a nemůžeš s ním vjet do spousty míst kvůli tomu že je v kategorii aut nad 3,5t
n3v3r3k [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-12-07 16:35:29

na eu sere bílej tesák svym komunistckym jednánim se stejne do par let rozpadne.
Kermit [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-12-07 17:50:59
avatar
ten desing je naprosto odporný
Od idiota pro idioty
hawk@email.cz [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-12-07 19:08:33

Z pohledu Evropana je článek, samozřejmě, 100% pravdivý. Ale v Americe? Tam se používají tyto monstra na cestu do obchodu a vození dětí do školy. Nikdo nepotřebuje dojezd. Kdo by taky jezdil v pickupu delší trasy? Už jenom kvůli pneumatikám je jízda poněkud nepříjemná.
jpsix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-12-07 19:33:53

jak sa tento hnus moze nazyvat autom ?!
nedal by som za to ani prestreleny cent
co elektroodpad to paskuda
josho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-12-08 06:45:26

Nesúhlasím s pomenovaním pozérske auto. Ja som si cybertruck predobjednal vzhľadom na cenu a parametre. Dizajn je to posledné čo ma zaujímalo. V dobe predstavenia bola cena základného modelu 39K a v podobnej hladine(30K) bol akurát renault zoe. Dnes je cena samozrejme inde, takže si počkám na nejaké z ohlasovaných aút okolo 25K(Model 2?, ID.2 alebo twingo).
CCblue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-12-08 16:56:14

Vzhledem k veně a parametrům?
MACHINA [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-12-08 15:37:15
avatar
Američané jsou dementní v tom smyslu, že musí mít pickupy i když v nich většina z nich nic nepřeváží. A jak píšete úplná blbost je pak cpát do obrovských aut elektromobilitu.

Jen aby bylo jasno, jsem i nejsem fanoušek elektromovility. Podle mě nepatří do velkých aut s kterými se jezdí daleko. Naopak patří právě do malých. Jestliže jezdím každý den 5km do kanceláře v centru, tak mi na to stačí dvoumístné minielektroauto s dojezdem klidně i jen 100km. Tam může být malá baterie a navíc ani nevadí když ještě roky přijde o 50% kapacity. Hodně chlapů se mnou nebude souhlasit, ale spíš to je o jejich egu nebo ještě něčem jiném av malém autě by se styděli. Do zacpaného města ale nepotřebují nic co jezdí rychleji než 100km/h a když jsem sám tak nepotřebuju ani auto se šesti sedadly
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2024-01-01 17:30:15
avatar
Bydlim na vsi, do práce a do města to mám 2 - 3 km, pro mě je elektromobil ideální volba. Kdyby teda nestál tolik peněz.
CCblue [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-12-08 16:55:12

A jo, na konci článku mi to došlo, on je to prototyp lehkého tanku :-)
Richelieu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-12-08 22:59:28
avatar
S tímhle jezdit do práce by mi dělalo radost a ego vystřelilo ještě více
petronias [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-12-09 16:45:44

Tomu říkám kurva auto... S tím zaplout je tak, jako kdyby se nic nedělo, v práci na dvůr, tak všichni maj oči navrch hlavy.
Araya [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2023-12-10 01:03:40
avatar
hnus
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 730x
Komentářů: 2
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1405x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1072x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1160x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3747x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1454x
Komentářů: 0