Vědecká obec v šoku - základy moderní fyziky v troskách – pohyb rychleji než světlo je možný?! Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Sobota, 24 září 2011
altVypadá to vypadá, že v CERNU se v těchto dnech přepisují dějiny a Einstein se přeci jen mýlil.

 

 

 

 

Asi většina z vás, kteří navštívili nějakou techničtější VŠ, se učila a používala známou Einsteinovu teorii relativity, podle které, zjednodušeně řečeno, prostě žádná částice se nemůže pohybovat rychleji než světlo. Na to je vázána celá řada dalších fyzikálních teorií o časoprostoru, tedy například nemožnosti cestování rychleji než světlo, cestování časem atd. Zatímco oblast sci-fi se s těmito teoriemi vypořádala po svém a cestování rychleji než světlo, tedy hyper rychlostí i cestování časem včetně paradoxů je prostě možné, fyzika a věda potřebovala důkaz. Na obranu Einsteina a jeho teorií je totiž nutné říci, že jsou to prostě jen teorie, včetně známé formulky E = mc2 a podobných teorií bylo v minulosti celá řada, než se je podařilo většinou vyvrátit a upravit podle novodobých měření a poznatků.

Asi víte, že ve středisku CERN, kde stojí obrovský podzemní urychlovač částic, probíhají už nějakou dobu experimenty s částicemi. V minulých měsících se tamní skupině vědců objevoval jeden a tentýž výsledek. Zkrátka objevily a změřili částice, které se pohybují rychleji než světlo a tím vyvrací výše uvedené teorie a v podstatě boří základy moderní fyziky. Samozřejmě panují velké pochyby, které však včera večer team celkem úspěšně vyvrátil. Nikdo totiž nepřišel na žádnou chybu, která by ukazovala na to, že ta měření a závěry jsou chybné. Celý vědecký svět je tak po včerejším dnu prostě na nohou a hledá se důvod, chybu, prostě cokoliv, co by vysvětlilo ty záhadné částice. Pokud i další měření a jejich ověření ukáží, že prostě lze se pohybovat rychleji než světlo, nezbývá než zahodit všechny starší teorie a vše, co jsme kolem toho ve fyzice vystavěli a začít znovu.

(CERN urychlovač částic)

Vědecké kapacity tedy připouštějí, že je dost dobře možné, že právě stojíme na prahu zcela nové epochy. Ale jak bylo řečeno, není vše zatím uspokojivě vysvětleno, a tak jsou na místě velké pochyby. Na druhou stranu, věda a technologie se neustále vyvíjí, a že Einstein ani dnes neznáme částice a fyzikální zákony, pro které je hyper rychlost úplně normální, neznamená to nutně, že neexistují. Přiznám se, že upřímně doufám, že se měření v CERNU ukáží jako správná. Nová fyzikální zákony a technologie, které by na tomto objevu vznikly, by znamenaly novou epochu například i v komunikačních technologiích, tedy i výpočetních technologiích atd. Posílat informace rychleji než světlo, to je prostě zlatý grál. Tak nechme vědátory a vědátorky pracovat a počkejme si na výsledky, držíme palce.

 

AUTOR: Jan "DD" Stach
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně.

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Anomandaris [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 14:01:21
avatar
Tohle je bomba! A torii relativy jsme se ucili uz na gymplu :-)
Zvirek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re 2011-09-25 18:37:16

skoda, ze jste se neucili spise lepe cesky
itsPGD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 22:58:19

No a teorie relativity bude furt stejna...:-) Stejne jako ze se vesmir rozpina rychleji nez je rychlost svetla...:-) "Pouze" dojde k upresnei fyzikalnich zakonu. Coz se deje celkem pravidelne a casteji jenom to proste navazuje. Tot muj nazor.

A taky mne to navadi k otazce: jak bejt nekde rychleji nez svetlo.... a na to uz je spousta "teorii - hypotez" - jen na to prijit.
snajprik [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-26 07:45:00

Nieje problem dosiahnut vecsiu rychlost ako svetlo, ale s tej rychlosti zabrzdit
Zbycho [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-26 08:07:19
avatar
Jojo, kdo chce rychle jezdit, musí mít dobré brzdy.
tempoleader [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 20:01:39
avatar
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 18:47:50
avatar
Za předpokladu, že by stejné světlo bylo v obou místech současně, pak by cokoliv rychlejšího světla cestovalo časem.

Nicméně světlo cestuje nějakou rychlostí a není všude současně, stejně tak ani ty částice (neutrina btw.).
phor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 08:31:21

V jnem prispevku zda svetlo ma konecnou rychlost
"No ono taky nemá a ani mít nemůže, protože pokud je čas a vzdálenost relativní, rychlost musí být též (bez vzdálenosti a času totiž nemůžeš změřit rychlost)."

A zde

"Nicméně světlo cestuje nějakou rychlostí a není všude současně, stejně tak ani ty částice (neutrina btw.)."

Tak to se musite rozhodnout cemu davate prednost
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 20:14:27
avatar
Nemá konečnou ve smyslu, že není nic rychlejšího. Evidentně je něco rychlejšího.

Tvrdím, že cestuje nějakou rychlostí a ta rychlost může být relativní. A že není všude současně, tak to je poměrně ne-relativní a jistá věc (teoreticky).

Ono jde přijmout fakt, že všechno je relativní a že současně můžeme všechno nějak změřit.

Když bude člověk věřit jen tomu prvnímu, tak nebude mít motivaci cokoliv změnit a hledat "proč", což je dobrý nástroj "pokroku". Ale protože ten pokrok je třeba, je dobré přijmout i to, že všechno lze změřit a poznatky nějak využít.

Je to něco ve stylu, že sice věříme ve vědu, ale bereme to s nadhledem. Nikoho nenutím tomu věřit též.
phor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 21:05:34

Jo, proc ne?

U T.R. neni vsechno relativni. Tou nerelativni velicinou je ona max. rychlost.

Kvantova teorie pole zase krome jineho tvrdi, ze nelze vsechno zmerit.

Jako vase presvedceni to ale beru. Jenom bych netvrdil , ze T.R. je neoverena praxi, dokud ji nevyvrati tento experiment.
mike.cz.com [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-26 13:44:17
avatar
Za předpokladu, že by stejné světlo bylo v obou místech současně, pak by cokoliv rychlejšího světla cestovalo časem.

Proč by to mělo rovnou cestovat časem? Možná bychom to pouze viděli proletět o pár minut později než by to ve skutečnosti proletělo.... ;-)
vladislavpokorny [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - No, nevim, nevim 2011-09-29 08:43:58

A proč by muselo být světlo maximum? A proč to má mít vztah na cestování časem?
Rozsvítím žárovku, popoběhnu (rychleji, než světlo :-) ) a vidím, jak se rozsvěcí žárovka. Dobrý.
A když to vztáhnu na zvuk (330 m/s)?
Tlesknu, popoběhnu a uslyším tlesknutí podruhé. Cestoval jsem časem?
Světlo "lítá" rychle, ale to je tak všechno.
Tomasek1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - EE 2011-09-24 14:08:27

Nebojte se vlka nic, zadna takova castice neexistuje. Neverim tomu, ze prokaze nekdo jeji existenci. Einstein je Einstein.
Spis je to nejaka chyba vypoctu nebo pokusu
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 14:38:34
avatar
Chybu se právě snaží najít a zatim nic nenašli. Jen aby to nebyl podvod za účelem získání dotací
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 18:46:14
avatar
Je to Einsteinova teorie a teorie je něco co není zatím prokázáno praxí.

To, že si někdo něco myslí, ještě neznamená, že to tak je..
phor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 23:24:59

Prave naopak. Zatim byla potvrzovana praxi a nektere jevy predpovidala. Napr. http://www.avc-cvut.cz/avc.php?id=2412
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 20:15:58
avatar
Einstein kdysi řekl, že pokud jeho teorie potvrdí třeba 15 různých praktických testů a jeden jí vyvrátí, je tedy teorie špatně.

Jak je vidět, dokázal předpovědět i tohle.
phor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 20:54:41

O tom neni sporu. Bude zajimave sledovat , zda toto bude ten prvni experiment , ktery ji vyvrati.
itsPGD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 23:04:21

To prave nemusi mit nic spolecneho s teorii Einsteina... ale objeveni neceho noveho... "treba castic ktere popiraji zakony casoprostoru a proste ho ignoruji". Domnivam se ze zatim zadny pokus neukazal ze by neutrino bylo ovlivne gravitaci nebo casoprostorem (ani hmotou - projde skrze cokoliv bez zmeny drahy - relativni).
phor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-26 08:02:46

Grr. Teda to uz je tady po nekolikate , kdy nechapu proc se treba nezeptate strejdy googla.

http://cs.wikipedia.org/wiki/Neutrino
Orten [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 14:14:09

podle Einsteina je vše ve vesmíru relativní až na světlo. Proč by zrovna světlo mělo mít konečnou/stálou rychlost?
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 18:44:11
avatar
No ono taky nemá a ani mít nemůže, protože pokud je čas a vzdálenost relativní, rychlost musí být též (bez vzdálenosti a času totiž nemůžeš změřit rychlost).
phor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 23:33:15

Mozna jenom nevite ,o cem pisete

http://www.avc-cvut.cz/avc.php?id=1326
Orten [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 23:54:02

Jo, na něčem podobném jsem byl.
phor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-26 09:21:32

Jestlipak to nahohodou nebyly pokusy s merenim rychlosi svetla
radvot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 14:27:57

Ze by bylo potreba aktualizovat vetu "Svet se riti do ...... rychleji nez svetlo?
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 18:49:35
avatar
Svět se řítí do p*dele rychlostí přímo úměrnou počtu jeho obyvatel chovajících se jak ovce a počtu nezodpovědných politiků volených ovcemi.
Executor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-26 08:23:58
avatar
Lépe bych to nenapsal
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 14:28:13
avatar
Tak nějak jsem počítal, že se tu tenhle bulvár ukáže.
Přátelé, uklidněme se. S největší pravděpodobností se jedná o nějaký limit technologie, kterou bylo ono měření prováděno.

Jen tak na okraj. K čemu je posílání informací rychlostí vyšší, než je ta světelná? Vždyť by došlo k porušení kauzality. K čemu by ti byl recept na houbovou polévku, na kterou budeš mít chuť zítra, ale on se ti na displeji ukáže už dneska. A to jsi původně chtěl kachnu s knedlama...
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 14:42:48
avatar
Překročení rychlosti světla snad nemusí nutně znamenat cestování v čase. A udajnou rychlost světla nepřekročila informace ale neutrina, což je pevná částice, proto je kolem toho takový haló. Jinak rychlost světla tam už překročili, ale to bylo s fotonem či co to bylo, každopádě to byla nehmotná částice.

P.S. Nestudoval sem fyziku, cituju jenom to co sem si přečet.
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 18:50:35
avatar
Spíš tachyony, které zatím nikdo neprokázal.. třeba jsou to převlečený neutrina.
phor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 08:17:41

"A udajnou rychlost světla nepřekročila informace ale neutrina" Predstavte si , ze mate nekde stanici vzdalenou 20 dni rychlosti svetla. Domluvite si pravidla : napr. 2 neutrina vyslana za sebou v 0.7ms = zacatek resp. konec zpravy. Pak interval po 1ms. Neutrino prijato =1,neprijato =0. Jakekoliv preneseni hmoty se da povazovat za preneseni informace.

"Jinak rychlost světla tam už překročili" Neprekrocili /asi/ . Ale tam uz se to asi tykalo kvantove teorie. Nejak jsem to objasneni pustil z hlavy. Kvantova teorie je pro me tezko uchopitelna.
Kvasha [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 11:29:33

Tak urychlovat neutrina nad rychlost světla, abys poslal informaci je jedna kravina a druhá je, abys je pak zpětně brzdil a mohl to nějak vyhodnotit. Další věc, že neutrina jsou všude a prochází hmotou a sám bys nevědel, jaké neutrino jsi zbrzdil Máš pěknou terorii, ale to je všechno, ba spíš pěkná pohádka o dvou neutrinách, co překročili rychlost světla. Normální fyzika počítá s tím, že rychlosti se sčítají. Kvantová má omezení při sčítání rychlostí, že nic se nemůže pohybovat rychleji, než světlo. Takže taková modelová situace je, že máš pohybující se bodový zdroj světla a mělo by platit, že rychlost vyzařovaného světla by se měla rovnat V1 + V2 (rychlost světla + rychlost pohybu zdroje) Jenže tady se uplatňuje to omezení a výsledná rychlost by byla opět jenom rychlost světla, bez významu na tom, jakou rychlostí se pohybuje zdroj. A výše uvedeným objevem by tato teorie mohla padnout a tím celé základy kvantové fyziky
phor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 16:14:20

ad a/ Musite cist i prispevek na ktery jsem reagoval. Netvrdim , ze neutrina se siri nadvetelne, i kdyz to tak bylo zmereno .Tvrdim, kdyby se neutrine sirila rychleji nez svetlo, tak se siri rychleji i informace.

ad b/Jak je asi detekovali v Italii ? Mozna jste to vyresil, v cem je chyba a muzete ziskat Nobelovku

ad c/ nepletete si specialni teorii relativity s kvantovou teorii ? Teda mate vubec nejake tuseni o co v kvantove teorii jde ?
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 20:20:37
avatar
Pokud můžem poslat něco v určitém množství z bodu A do bodu B a dojde nám to do bodu B v použitelném stavu (ideálně v tom, v jakém to odešlo z bodu A), tak to můžeme využít pro přenos informací.

Že na to technologicky zatim nemáme je jiná..
phor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-26 18:02:01

Ano. Zachyti se jich z miliard tisice.

http://zpravy.ihned.cz/cesko/c1-52981450-neutriny-rychlejsi-nez-svetlo-v-praxi-jsou-k-nicemu-nedokazeme-je-zachytit-rika-vedec
itsPGD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 23:09:56

rychlost svetla uz od pocatku veku prekonal sam cely vesmir ktery se rozpina rychleji (ne stejne jako rychlost svetla) jak rychlost svetla nebot svetlo je jeho soucasti a dusledkem (tvurcem....) ...
Am01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 14:59:01
avatar
Kauzalita? :-))
No o tom to právě je, ne? Asi je teď laciné říkat, že Einstein potřeboval nějaký "pevný bod", aby mohl pohnout se vším ostatním. Těžko ale mohl zvolit něco lepšího, než světlo.

Určitě jsi někdy slyšel: "Všechno je jenom myšlenka," nebo: "mysl je neomezená." ...
Věda by k tomu měla taky nakonec dojít, ne?
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 18:51:20
avatar
Sotva, věda není myslet "mimo krabici". Stejně tak vědci povětšinou..
Loki [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 20:33:16
avatar
Skládám zbraně, na filozofa se nechytám.
Ttxman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 21:23:03

Jaky poruseni kauzality? K poruseni kauzality by doslo jenom v pripade, ze by si informaci prenes v mensim nez nulovem case. Pokud to zmerili, tak se v case zpet nepohybuje. Jediny dusledek je ten, ze jelikoz to podle specialni teorie relativity bez pohybu v case nejde, tak ze se Einstein spletl. Nebo proste, ze ve vakuu svetlo jeste neco zpomaluje a ten strop rychlosti je o neco vys
Am01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 14:49:48
avatar
Chyba?
Sice prý provedli 16 000 měření a nevěřím, že by si troufli tímhle způsobem zveřejnit něco takového, pokud by sami neudělali všechno proto, aby to vyvrátili, ale počkejme měsíc a uvidíme. ... Za měsíc to možná vysvětlí už před půl rokem.;-)
K té naměřené rychlosti: 300 006 kilometrů za sekundu oproti rychlosti světla 299 792 458 metrů za sekundu.
- To zas není o tolik, ne? Až to vejde do praxe, tak nám cesta do práce bude trvat nějakých mínus 8 minut, takže tolik času zase stejně neušetříme.;)

Ale vážně - hezké žít v době, kdy se takovéhle věci dají zkoumat. A z praktického hlediska je super, že se to člověk dočte na ddwordu, díky za info, doufám, že budeme nadále informováni.
HellowCZ [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 20:32:22
avatar
Jejich "měřící" technologie nemůžou mít +- to procento výchylku? Na tento případ to docela sedí .
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 20:21:41
avatar
Mají, ale menší, plus odchylka by se ti pravděpodobně při počtu měření projevila, pokud by to nebyla přesně daná pevná odchylka. Což sotva je..
Pichoslav [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 15:05:43

Zatim to chce klid, na té včerejší konferenci se zvládly prověřit pouze ty nejbanálnější možné chyby, ze kterých by měli výzkumníci pěknou ostudu. Důkladné prověření bude vyžadovat čas a nejspíš se ukáže, že prostě přecenili přesnost svých měření.
Kosheen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 15:27:04
avatar
Einstein sa mylil, jeho teoria relativity ma medzery, to som tvrdil uz pred par rokmi kamosom a vtedy sa mi smiali. teraz to vyslo na povrch. Aj Albert je len clovek a ludia sa mylia. svetelne fotony nesu najrychlejsie castice. to by ich potom cierna diera nedokazala pohltit
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 15:29:48

Jooo, po pitvě je každý generál.
Twen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 15:46:10
avatar
Jak vidím, tak pán je odborník...
Máš nějaký pádnější argument, než to, že foton je lama, protože se nedokáže "dostat z černé díry" ?
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 14:42:19
avatar
Já myslím, že o černých dírách toho nikdo moc neví a je to jedna z mála míst, která se nechovají dost dobře podle našich teorií a řekl bych, že jsou příkladem krajních podmínek (podobně jako u rychlostí blízkých světlu dříve), na které současná fyzika nestačí.
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 15:28:54

Je sice pravda že teorie relativity byla dosud několikrát úspěšně testována ale nezapomínejte, že Einstain sám upravoval svoje rovnice tak aby mu to vyšlo tak "jak bylo správné" (pro statický vesmír). Dogmata jsou ve vědě dost ošidná.
phor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 03:58:34

To myslite asi kosmologickou konstantu. Nevim , ze by byly provadeny nejake upravy v teorii relativity. Byla upravena rovnice , ktera vychazi z z T.R. , aby vesmir byl staticky. V soucasnosti se tvrdi , ze zrychlene expanduje. Za Einsteina nebylo nic znamo o temne hmote a energii. Napr. Ani ted se nevi , jake povahy temna hmota je.
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 20:26:28

Jistě. Jen jsem chtěl poukázat na to, že pokud bychom se stavěli ke všemu odmítavě, jen proto, že to odporuje našim představám tak dodnes je země placatá. A že se tomuhle chování nevyhou ani ti nejlepší z nás.
phor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-26 10:04:34

Nepochopil jsem to.
Kdo a k cemu se stavi odmitave ?
eR_Skaarj [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 16:34:46

Rychlosti vyšší než světlo princip kauzality v zásadě neporušují - z hlediska standartní fyziky to znamená jen to, že můžeš získat nějakou informaci dříve, než jsi schopen zjistit její odeslání - ale informaci samotnou stále získáváš až po jejím odeslání. Aby byla porušena kauzalita tak by jsi musel obdržet určitou informaci dříve než by byla vůbec odeslána.

Jinak si dovolím malou spekulaci - co když nebyla rychlost světla překonána, ale jen byla z vnějšího pohledu místně změněna? Něco na způsob deformace časoprostoru tak že světlo se pohybuje stále stejnou rychlostí relativně ke svému nejbližšímu prostoru, jenž ale deformován.
itsPGD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 23:20:44

lepe bych to nenapsal...:-) viz. me prispevky. Jinak receno dosazeni vzdalenosti v casoprostoru z bodu A do bodu B je mozno i jinymi zpusoby nez max. moznou rychlosti svetla. Tak jak to umi neutrino a este mozna dalsi castice o kterych zatim nevime.
c.Data [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 16:49:57
avatar
NCC 1701 Enterprise E - na tuhle krásku se vždy rád podívám ach ty časy TNG, DS9, VOY, ENT jojo...

Odkaz

Oblíbený web kde se tyhle věcičky probírají ... doporučuji i další články hlavně o té pohádce o globálním oteplování způsobené člověkem a chudácích ledních medvědech
Priest123 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 16:41:23
avatar
jak naserete Fyzika??? kdyz mu reknete ze spatne to ma uz od zacatku;)
Borgi* [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 17:22:19
avatar
Nic prokázáno nebylo, DD zase šíří paniku . Ani vědci neví jak to je, možná to byla odchylka měření a tím pádem jsme na začátku. Pár měsíců ne-li let to potrvá, než se to prokáže, aspoň to tak řekli. Takže zůstaňte v klidu
Anomandaris [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 17:32:14
avatar
DD zadnou paniku nesiri,tato zprava probehla ve vetsine medii.
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 17:47:35
avatar
to není panika, ale opatrný optimismus ;)
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 11:49:53
avatar
tak ono když se veme, že časovej rozdíl, o kterej částice přilétnou dříve než by měly, je 60 nanosekud. Čas měří na základě GPS, přesnost měření času je cca 10 nanosekund, tak asi musí bejt jasný, že právě v měření času je ten zakopanej pes. To se musí potvrdit, že je přesné.
slabam [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 20:31:16

Abych si dovolil citovat A.J. Rimmera:
Citace:
Tohle není panika. Tohle je poctivej hysterák.
Tom7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 17:42:48

Svatý grál, ne zlatý.

A jinak jsem zvědavý, jestli se to potvrdí, to by byla pecka
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 17:47:59
avatar
já ve svaté nevěřím ... tak u mě zlatý
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 18:53:57
avatar
Říct o něčem, že je to svatý grál je přirovnání. Přirovnávat ke zlatému grálu je? Divné, minimálně..
aDDmin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 19:55:44
avatar
já vim, ale většina lidí to pochopí ;)
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 14:26:34
avatar
DD moc koukal na Indyho :-D tam byl svatej grál (částečně) Zlatej
Mescalamba [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 20:23:41
avatar
Naopak, v Indiana Jonesovi to byl klasickej pohár z pálený hlíny. (tušim, no kdyby byl svatý grál opravdu pohár opravdu z doby okolo roku 33 našeho letopočtu a patřil Ježíšovi, tak by pravděpodobně byl z něčeho podobného, keramika, nějaký levnější kov, možná sklo, ale to sotva).
Jimm [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 21:22:32
avatar
z venku ano.. ale ten vnitřek je žlutej a lesklej, takže bych to tipoval na zlato...

Odkaz
DieBitch [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 18:09:38

Jsem rad ze jsem davas tyto clanky dekuju
Kevin [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 18:42:39
avatar
At uz se to prokaze nebo ne. dobre, ze to zkouseji.
Narcis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 18:52:47
avatar
Dalo se to čekat, opravdu málokterý zákon odolá času a pokroku
Spousta věcí co se ještě nedávno zdála fanzatií je dnes realitou a tak to půjde dál. Kola vědy se budou pořád točit a budou padat další zaručené pravdy a zákony co se dnes zdají nezpochybnitelné....
TOMxEU [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 19:05:22
avatar
V soku hadam nie, ved predsa nase vedomosti vzdy boli a budu limitovane nasim chapanim a moznostami. Kedysi bol vedecky fakt, ze Zem je plocha, potom bol fakt, ze nic co je tazsie ako vzduch, nemoze lietat a pod. Takze tvrdit, napr ze cestovanie casom alebo telepatia su nemozne len preto, ze nevieme ako by sa to dalo, je minimalne nevedecke az hlupe, mozeme akurat povedat, ze na zaklade nasich sucasnych znalosti je to nepravdepodobne.
PetrSvetr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 19:50:40

Já jen nechápu, proč by mělo znamenat, že když něco cestuje rychleji než světlo, tak to cestuje časem? Možná tak obrazem toho co se stalo, ale fyzicky se už ta událost neodestane. Kdybych se totiž od hodin vzdaloval rychlostí světla, tak se mi čas zdánlivě zastaví, neboť neustále pocestuji s obrazem (odrazem světla) v daný čas. Kdybych letěl rychleji, tak budu dohánět předešlý obraz, ale ty hodiny, fyzicky půjdou dál svým tempem.
Kosheen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 00:52:57
avatar
doteraz predpokladali ze nemoze byt nic rychlejsie ako svetlo a teda vsetko co by sa chcelo pohybovat rychlejsie tak priroda tomu spomali cas aby to rychlejsie ist nemohlo. teda castici ide cas pomalsie ako okolitemu svetu teda cestuje casom do buducnosti. kedze zistili ze je daco rychlejsie ako svetlo, potom cestovanie do buducnosti takymto sposobom neni mozne.
phor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 08:59:41

teda castici ide cas pomalsie ako okolitemu svetu teda cestuje casom do buducnosti Tomu vubec nerozumim
Kosheen [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 11:45:19
avatar
ano teoreticky ak by si siel rychlostou svetla jeden tyzden tak v okolnym svete by preslo 100 rokov. moj nazor je taky ze teoreticky by clovek rychlostou svetla nemohol ist lebo aj neurony v mozgu idu urcitou rychlostou ktoru by priroda aby zachovala rychlostnu medz uplne zastavila a clovek by tak prisiel o 4.dimenziu - cas a zasekol by sa, az pokial by neznizil rychlost pod rychlost svetla. (zalozene na predpoklade ze neni nic rychlejsie ako svetlo)
Vdaka tomuto novemu objavu by teda clovek rychlostou svetla mohol ist a z rovnice tak vypadava zachovanie rychlostnej medze a s tym suvisiace aj mnohe ine fyzikalne zakony.
phor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 16:44:08

Pokud budete pocitat dle T.R. , tak plati. http://cs.wikipedia.org/wiki/Dilatace_%C4%8Dasu

Jestlize v=c , pak delite nulou.Trocha problem.

Jestlize se v limitne blizi k c z leva // v se blizi k c a je zaroven mensi nez c//, tak vyraz je v limite nekonecno. Tzn. Poletite 1ms a v okolnim svete ubehne nekonecny cas.

v je vetsi nez c , tak nevim jak interpretovat vyraz.
Am01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 22:14:00
avatar
v>c -> Interpretovat jako iracionální číslo?
Tzn. v této dimenzi nemá řešení, nicméně poukazuje (alespoň dle mého) právě na cestování časem a paralelní reality.

Já si nemyslím, že je tímhle objevem popřena TR. Je to teorie popisující omezené vztahy uvnitř omezené soustavy. Pokud se chceš oprostit od omezení, ať už rychlostí světla nebo "tohoto" vesmíru, máš možnost.
itsPGD [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 23:24:55

jj, Hawking
phor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-26 07:48:52

To , ze je to iracionalni cislo to neni interpretace ,to je fakt.

No jo, mozna to tak je.
Am01 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 22:02:10
avatar
Člověk by nepřišel o 4.dimezi. To, že se mění okolí, ať už jakkoli rychle dopředu nebo dozadu, neznamená, že tobě neběží čas stále stejně.:-)

A že se nemůžeš pohybovat jen nějakou určitou rychlostí, abys zůstal naživu?
- To není nová myšlenka. Ta přišla zároveň s automobily. Tenkrát věda tvrdila, že se člověk nemůže pohybovat rychleji než 30 km/s, aby se mu z vnitřností neudělala kaše. ;-D
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-28 20:16:28
avatar
No. Ono to bylo 30 km/h a ti vědci tehdá byli asi nějací divní. Jak tehdá přišli k této teorii, jsem nikdy nepochopil, když už tehdy se člověk už několik století pohyboval i rychleji než 30 km/h. Jen jízda na koni byla rychlejší než 30 km/h, kůň dosahuje až 70 km/h.
phor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 09:12:31

mozna snad jedine tak, ze v nasem case se dozije delsi budoucnosti od sveho vzniku. V jejim case je to stejny casovy usek, jako za klidu.
andrejcallo [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 21:30:35

Možno v tom urychlovači pri zražke dojde k dilatacii času a z našho pohladu je ta rychlost vačšia ako naša ale v skutočnosti su rovnake ,len z našho pohladu je tam zmena,že je rychlejšia ako naša rychlosť.
čo si o tom myslite?
phor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 09:41:59

Dilatace casu mericiho zarizenivuci vuci okoli ?
Asi ne. Tak me ted napadlo. Jak vubec ty neutrina vypousteji. A navic s takovou presnosti ? Musim se zeptat googla
Treba dostali neutrina vice energie na na cas se dostali do jineho casoprostoru . Jestli se ale ukaze , ze lze sirit v nasem casoprostoru informaci nadsvetelnou rychlosti, tak to bude opravdu bomba.
Tomas1612 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-24 21:51:15
avatar
já osobně si myslím že se nějaká částice může pohybovat rychleji než světlo
Executor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-26 08:25:56
avatar
Teda našlapanější barvu si fakt použít nemohl, to by z toho jednomu oči vypadly
JoBethCasey [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-27 16:36:44
avatar
to je jasny, i ty se muzes pohybovat rychlejs nez svetlo, kdyz svetlo dostatecne spomalis ;)
Ph0en1x [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 10:19:39

Ty jo, na DD me vzdy prekvapi (stejne jako na jinejch webech) ze kdyz se objevi nejakej hlubokomyslnej clanek, tak se tu najednou v komentarich ukaze plno teoretickejch fyziku a celkove lidi co maji obor v malicku, tak ze automaticky vyvraceji vsemozne teorie a mohli by jit rovnou prekopat celou nasa. Opravdu smutne lidi ...
Trace4x10 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 11:32:57
avatar
Taky mě zarazil počet odborníků. V CERNu to vlastně všechno udělali špatně, ať požádají o radu české diskutéry.
phor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-26 09:43:31

Cesky diskuter uz davno vi, ze to tak ma byt. Jenom se divi, proc se v CERNu divi.
greg [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 11:28:37

Pokud budeme cestovat mezi dvěma body vzdálenými od sebe 1 světelný rok, a tuto vzdálenost urazíme za 1 minutu. Tak budeme 511200x rychlejší nežli světlo, a přesto nebudeme cestovat v čase. Prostě do cíle dorazíme za 1 minutu. My zestárneme o 1 minutu, lidi v bode A zestárnou o 1 minutu a taktéž lidi v bode B zestárnou o 1 minutu.
Tom7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 12:57:01

No z pohledu běžné fyziky ano.

Z té kvantové ne - s narůstající rychlostí se zkracují délky a zpomaluje čas ale pouze relativně - záleží na tom, kde je pozorovatel. Je to příliš abstraktní a složité, než abychom si to mohli představit v našem světě běžné fyziky.

Podstatné je, jak už nade mnou někdo napsal, že od rychlosti světla (a jeho nepřekročitelností) se v kvantové fyzice vše odvíjí. Pokud by se tedy tato zpráva prokázala, bylo by to něco, jako když robotovi řekněte "zabij mě". Ať to udělá, nebo ne, poruší nějaké ze základních zákonů robotiky, takže jediným řešením je autodestrukce

Proto by taky padla kvantová fyzika tak, jak ji známe dnes.
phor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 17:32:30

Z té kvantové ne - s narůstající rychlostí se zkracují délky a zpomaluje čas ale pouze relativně - záleží na tom, kde je pozorovatel.

Tim se zabyva Teorie relativity.

Podstatné je, jak už nade mnou někdo napsal, že od rychlosti světla (a jeho nepřekročitelností) se v kvantové fyzice vše odvíjí.

Opet T.R.

Proto by taky padla kvantová fyzika tak, jak ji známe dnes.

To bude asi pravda.
net.Xtreme [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 14:39:09
avatar
Já nevím, ten rozdíl je tak malý, že chyba měření, byť nějaká složitější je téměř jistá a i kdyby ne, tak se teprve uvidí, co to znamená....moci cestovat rychleji než světlo a urazit světelný rok o 12 minut rychleji není velká výhra. Každopádně každá nesrovnalost mezi teorií a praxí je fajn, protože nám umožní poznat a popsat přírodní zákony přesněji.
digitalis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 15:00:33
avatar
Je to naozaj velky objav, ktory prispeje k tomu, ze cestovanie ala Star Trek sa stane realitou.
JaM [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - je tam toho... 2011-09-25 16:36:14

keby boli fyzici ako ekologovia, tak by zahlasovali ze nic nie je rychlejsie ako svetlo a bolo by po probleme... rovnako ako minule ekologovia zahlasovali o rychlosti topenia sa ladu v himalajach... co na tom ze vedecky tym co tam roky pracuje a ma najcerstvejsie informacie, protestoval ze je to nezmysel... skratka ich prehlasovali a ide sa dalej...
phor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 20:08:39

Tak to by me zajimalo. Mate na to nejaky relevantni odkaz ?
I v anglickem jazyce. Nejlepe zpravu onoho tymu.

idnes a podobne radsi ne.
MIKRON [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 21:12:39
avatar
myslím že není všem objevům v této oblasti ještě odzvoněno a myslím že nás čekají ještě velké věci tedy pokut to nechramstne armáda a jiné pochybné společnosti.
Sephinothf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-25 21:21:34
avatar
No, vzhledem k romu že používali novou techniku merani času, je tu stále možnost na chybu meraní, vše co je napadlo ošetrily, ale možná výsledky ovlivňuje neco co je nenapadlo,..

v každom prípade, je na tomhle svete ešte obrovské množstvo vecí o ktorých netušíme
Executor [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-26 08:28:25
avatar
Pamatujete si ještě na Války hvězd naruby (Spaceballs) ? Rychlost světla příliš malá.... absurdní rychlost.... absurdní rychlost? pane tak rychle jsme ještě neletěli, nevím jestli to tahle loď vydrží
m@rcus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Pozor na fakty 2011-09-26 15:24:38

Dovoľujem si diskutujúcich + autora upozorniť na 2 dôležité fakty:

1. Podľa teórie relativity je neprekročiteľná rýchlosť svetla vo vákuu (ale neviem či v štvorrozmernom časopriestore alebo sa to týka aj viacrozmerného). Rýchlosť svetla v hmotnom prostredí je prekročiteľná => viď Čerenkovovo žiarenie http://cs.wikipedia.org/wiki/Čerenkovovo_záření, http://en.wikipedia.org/wiki/Cherenkov_radiation
2. Na obrázku z CERNu nie je urýchľovač častíc ale pole detektorov.

Jasné že ani jedno z toho nezmení význam správy, ale buďme radšej presní.

Otázka do diskusie - našiel niekto (mne sa to nechcelo hľadať) odkaz na to, ako generovali neutrína a ako rozlíšili neutríno nimi vygenerované od toho zo Slnka? Lebo pokiaľ viem, detekovať neutrína je (vďaka ich veľmi malej pokojovej hmotnosti - http://cs.wikipedia.org/wiki/Neutrino, http://en.wikipedia.org/wiki/Neutrino ) je pomerne ťažké.

A konštatovanie na záver - v sci-fi už dlho máme rýchlosti FTL, tak možno opäť raz budú fantasti vizionármi. Veď tie nápady presunom cez ďalší rozmer nevyzerajú až tak uletene ...
http://cs.wikipedia.org/wiki/Nadsvětelná_rychlost
http://en.wikipedia.org/wiki/Faster-than-light
radvot [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-26 18:09:44

Ty jo.tak jsem prisel na to kde udelali soudruzi chybu.
Vyjmecne me tato hluboka myslenka nenapadla na zachode.
Je to proste proto ze ten tunel z Cernu do Italie neni rovny ale kopiruje kulatost zeme.
a zatimco se fotonum nechcou v elektromagnetickem tunelu ohybat zada,neutrina to milerady udelaji .
Nobelovku a dalsi ovace na me konto na DDworld
P.S. Doufam ze ten tunel neni rovny
Tom7 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-28 20:27:16

Pak by neutrina vykonala ještě větší vzdálenost a byla by ještě rychlejší při stejném naměřeném čase.

Ale postřeh dobrý
maugggly [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-26 22:23:43
avatar
aj tak v 2012 bude koniec sveta, na co to riesit?
GOS007 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-28 19:56:04
avatar
No. Už dlouho existuje teorie, že existují částice, které se pohybují vyšší rychlostí než světlo. Ty částice se nazývají tachyony. No a teď zjistili, že to jsou vlastně urychlená neutrina. Tak teď je jen otázka, na jakou rychlost jdou vlastně urychlit.
Oldis [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2011-09-29 12:16:38

Leteli udajne rychleji nez svetlo, a kupodivu se nevraceli v case. Predstava ze rychlost fotonu ve vakuu je nejvyssi mozna rychlost cehokoliv ve vesmiru mi vzdy prisla ponekud absurdni. Nevim proc by mela byt.
btw: na fotce je detektor a ne urychlovac.
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Řešení pro pohyb s VR setem?
Řešení pro pohyb s VR setem?Pátek, 26 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 1081x
Komentářů: 0
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1986x
Komentářů: 5
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1891x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1273x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1275x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3887x
Komentářů: 0