Gigabyte X1650 PRO – představení a Crossfire - Gigabyte Radeon X1650PRO balení a příslušenství Tisk E-mail
Napsal Jan "DigitalDooM" Stach a redakce   
Úterý, 12 prosinec 2006
Přejít na obsah
Gigabyte Radeon X1650PRO balení a příslušenství
Gigabyte Radeon X1650PRO balení a příslušenství
Gigabyte Radeon X1650PRO karta
CrossFire vs SLI
Gigabyte X1650PRO Crossfire

 

 

 

 

 

 

CrossFire vs SLI

Myslím, že je také na místě si říci něco o samotné CrossFire technologii. Ta je odpovědí firmy ATI na SLI firmy nVidia. Obě tyto řešení fungují na trochu jiných principech. Nejjednodušší to bude vysvětlit stylem SLI vs Crossfire:

Podpora SLI a Crossfire

 V čem se ani jeden systém neliší je to, že k jejich fungování potřebujete odpovídající chipset základní desky. Postupem času se ale ukázalo, že o není až tak úplně pravda. Například nVidia se snažila dělat kolem SLI jakousi auru výjimečnosti, takže držela ve své době ceny chipových sad Nforce4SLI dost vysoko v porovnání s cenami běžných nForce4. Nakonec se ale ukázalo, že je defacto jedno, jaký chipset tam máte. Pokud máte 2xPCIeX16, pak by měla SLI fungovat normálně – některé revize základních desek s NF4Ultra stačilo jen přednastavit a SLI bylo na světě. Dnes se již s SLI tolik nenadělá, i když ty královské základní desky mají vždy nejvyšších verze chipsetů a to jsou vždy SLI. U ATI je to podobné – z počátku byly potřeba ATI Crossfire Chipsety. Hodně napovědělo příchod SLI a CrossFire na platformu Intel. Zde najednou SLI běhalo na chipsetech Intel i975X a Crossfire nám zase běhá na chipsetu i965P ( i když prozatím ne v OpenGL). Lze tedy říci, že na SLI a Crossfire ve skutečnosti až tak speciální chipset netřeba – jde jen o to, co nám výrobce kde povolí a dovolí.  

 crossfire

 Způsob zapojení grafických karet

A tady je to poněkud složitější. Zatímco u ATI Crossfire můžeme pozorovat značný vývoj u SLI už tak ne. U SLI vám k jeho provozu stačí dvě stejné grafické karty, které se spojují můstky. To se týká naprosto všech modelů všech výkonových tříd, ale v současnosti se již i u Nvidie objevují karty, které k SLI můstek nepotřebují a vše je realizováno pomocí chipsetu a sběrnice.

 sli

U ATI je ale v oblasti zapojení a propojení velký vývoj. Crossfire započalo svou cestu zapojením realizovaným ne pomocí můstků, ale kabelu mezi výstupy grafických karet. Postupem času se však objevilo zapojení pomocí můstku ala SLI. Ovšem ATI u všech slabších modelů podporuje SLI bez můstků – pouze chipsetem. V současnosti se má situace tak, že bezmůstkově jsou řešeny Radeony do modelu X1650XT. X1650XT a X1950PRO mají můstky. I v současnosti však u nejvýkonnějších karet ATI zůstává nutnost v podobě použítí takzvané Master karty (což je bohužel stále i nutnost i u můstkových modelů) a hlavně tyto karty se stále propojují kabelem. ATi crossfire však umožňuje chod i dvou nestejných grafický karet, což u SLI nelze. SLI však v současnosti vyniká v celé paletě nabídky jednoduchostí propojení, v tom má ATI Crossfire ještě co dohánět – nutno však dodat, že ATI CrossFire je omnoho mladším konceptem než SLI a nVidia SLI tu je mnohem déle.  

Kompatibilita a funkce

 Hlavní výhodou ATI CrossFire je však absolutní kompatibilita se všemi hrami i aplikacemi a to je asi největší zbraň CrossFire proti SLI a dost se to ukazuje. Crossfire totiž na rozdíl od SLI rozděluje scénu staticky (na dvě poloviny) – rovnoměrně mezi obě grafické karty, zatímco SLI dynamicky často nerovnoměrně což by ještě nebylo takovým problémem, avšak aby hra podporovala SLI musí její podpora být obsažena v ovladačích nVidie a to jak víme z mnoha zahraničních testů u nových her není pravidlem. U ATI Crossfire takový problém není – ovladače do funkce CrossFire kromě volby renderingu nezasahují. Tedy jasná výhoda ATI a to dost nezanedbatelná.  

 crossfire

 Výkon a praxe

Ačkoli ATI Crossfire mělo z počátku mnoho much pomalu ale jistě se vypracovává a můžeme u něj pozorovat pokroky. U SLI tomu už tak moc není. Koncepce i funkce se nezměnily – stále stejné problémy přetrvávají. SLI prostě více nefunguje než funguje vztaženo na počet her. S ovladači to stojí a padá. Jedinou významnou změnou u SLI je koncept Quad SLI – tedy zapojení čtyř grafických karet – ovšem toto zapojení je zralé do žebříčků propadáků roku. Quad SLI jen zdůraznilo problém samotného SLI. Výkonový nárůst velmi často skoro čistá nula. Nelichotivě to dopadlo ve srovnání ATI Crossfire X1950XTX a Quad SLI nVidia 7950GX2. Velké rozčarování na straně nVidie, kdy ani čtyři grafické čipy nedokázali porazit dva čipy ATI. S příchodem nové 8800GTX sice opět s SLI nVidia zcela kraluje (tedy tam, kde SLI funguje), ale je otázka, jak bude vypadat a hlavně fungovat ATI CrossFire R600 – jestli se vývojově posune opět o krůček dál, pak to s SLI dobře vypadat nebude.   

 crossfire

V současnosti se tedy nedá říci, že by SLI nebo Crossfire byly jednoznačným vítězem nebo poraženým. Podle mého názoru jsou poraženi oba. Výkon se totiž ani v jednom případě  nerovná dvojnásobku jedné karty. Pořizovací náklady jsou vysoké stejně jako provozní náklady. Navíc smysluplnost obou zapojení je malá. Smysl totiž má jen s nejvýkonnějšími kartami na trhu. Jinak totiž zapojení dvou slabších karet vždy porazí jedna silnější. To se ostatně budeme snažit ověřit i v našem testu. Dvě X1650PRO v Crossfire by měla porazit X1950PRO.



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 666x
Komentářů: 2
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1389x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1066x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1156x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3742x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1449x
Komentářů: 0