TEST: AMD FreeSync a BenQ XL2730Z v akci - prostě plynulý obraz! Revoluční nový standard? Tisk E-mail
Napsal Jan "DD" Stach   
Pátek, 20 březen 2015
Přejít na obsah
TEST: AMD FreeSync a BenQ XL2730Z v akci - prostě plynulý obraz! Revoluční nový standard?
AMD FreeSync vs G-Sync jako technologie
BenQ XL2730Z - herní "FreeSync" monitor
FreeSync v praxi
Závěr - Plynulý obraz pro každého?
alt

 

 

 

  • TEST: AMD FreeSync a BenQ XL2730Z v akci

                                    - prostě plynulý obraz! Revoluční nový standard?

Konečně jsme otestovali AMD FreeSync, které řeší zdánlivě jednoduchou věc. A opravdu funguje!

Revoluční myšlenka synchronizovat frekvenci obrazovky s tím, kolik FPS posílá grafika, nevznikla nedávno. Naopak je to už pěkných pár let stará technologie, kterou AMD/ATI už dokonce mělo v určité podobě svých dávných grafikách, ale nikdy ji neuvedlo do běžné praxe. Byla to až konkurenční NV, která udělala vlastní G-Sync technologii. Pravda přístup obou společností byl trochu rozdílný. AMD to chtěla použít hlavně pro snížení spotřeby (optimalizací počtu FPS a Hz obrazovky pro plynulý obraz, při co nejnižší spotřebě). NV tuto technologii ale vzala za jiný konec a využila té synchronizace k dosažení maximálně plynulého dojmu z obrazu a orientovala to vyloženě na herní zaměření.

Bohužel přístup NV k této věci měl i druhou stránku. A tou bylo svázat tuto technologii co možná nejvíce s produkty NV. Už od začátku tak bylo poněkud podezřelé její řešení, spočívající v přidání drahého speciálního extra modulu do monitorů, aby to vůbec fungovalo. Už z principu tohle řešení připomínalo drbání se za levým uchem pravou nohou. Na co další drahá speciální elektronika do už tak složitého monitoru? To to nejde jednodušeji? Jde! AMD v očích každého trochu rozumného uživatele poslala G-Sync na smetiště dějin téměř v den jeho vydání, když k velkému překvapení všech v praxi předvedla, že to jde i bez toho drahého extra modulu, pouze s využitím stávající elektroniky monitoru.

Další překvapení na sebe nenechalo dlouho čekat. AMD FreeSync sice nebylo na trhu, neexistoval žádný monitor s jeho podporou, zatímco konkurenční G-Sync už na trhu existovalo, ovšem bylo to právě AMD FreeSync, které se stalo univerzálním průmyslovým standardem pro technologii synchronizace snímkových frekvencí! FreeSync se tak prosadilo ještě dříve, než vůbec dorazilo na trh, což muselo znamenat, že jej AMD v podstatě mělo hotové se vším všudy a jen jej nabídlo jako technologii vhodnou ke schválení, co by standard pro všechny. To znamenalo definitivní konec nadějí pro NV a její G-Sync, které se nikdy standardem nestane. Dodejme naštěstí, protože opravdu je hloupé přidávat další elektroniku navíc za značné peníze, když to opravdu není nutné a nemá to vlastně jediný kladný přínos, jen spoustu negativ.

Přesto musíme NV a jejímu G-Sync nechat, že bylo první v praxi, první funkční se znatelným přínosem k dojmu plynulosti hry. Druhým dechem ale musíme dodat, nefunguje vždy a všude. Trvalo dalších několik měsíců, než byla přijata a akceptována specifikace AdaptiveSync (vycházející z AMD FreeSync) a hlavně vývoj patřičně upravené základní elektroniky monitorů, která ji umožní v praxi nasadit. Na konci roku 2014 však všichni hlavní výrobci této elektroniky zahájili její výrobu a dodávky pro výrobce monitorů a je jen otázkou času, než se AdaptiveSync stane běžnou součástí všech nových monitorů. Výhodou FreeSync, ze kterého AdaptiveSync vzešlo je totiž fakt, že na rozdíl od G-Sync nepotřebuje žádný zvláštní drahý extra modul a vystačí si s běžnou existující elektronikou v monitoru, což znamená žádné prodražení.

V současné době jsme ale v přechodu, kdy AMD FreeSync existuje vedle z něho vzešlého a fakticky totožného AdaptiveSync a to proto, že aktuálně tento nový standard nemůžete zatím využít jinak než s některými grafikami AMD Radeon. Žádný jiný výrobce zatím nemá grafiky ani ovladače toto podporující. NV to z více důvodů podporovat nedokáže, její stávající grafické karty fyzicky postrádají některé nutné prvky, i proto to řeší tím extra modulem v monitoru, Intel je na tom podobně, ale ten určitě už na tom minimálně pracuje a pro něj je zajímavý hlavně potenciál snížení spotřeby. U NV je pochopitelně nechuť podporovat AdaptiveSync (FreeSync) mnohem větší, protože na vlastním G-Sync má potenciál vydělávat, takže se podpoře technicky lepšího univerzálního řešení, na kterém ovšem ona nevydělá ani dolar, bude bránit, jak nejdéle to jen bude možné. A to může ještě minimálně pěkných pár měsíců trvat. Až se AdaptiveSync (FreeSync) stane běžnou součástí všech nových monitorů, až jej bude podporovat i Intel, pak už nebude mít na výběr. Ale dnes ještě může být v klidu. AMD FreeSync funguje jen s grafikami AMD Radeon a tak pro uživatele s GTX grafikou ani není jiná cesta než G-Sync, i když si za to musí dost připlatit a prakticky je to horší řešení 100% směřující k zániku. A kdo ví, třeba už NV ukončila i jeho vývoj a soustředí se na implementaci AdaptiveSync, což naznačují některé úniky, podle kterých NV testuje "G-Sync" bez modulu u mobilních počítačů (s ne moc velkými úspěchy).

Ostatně ještě nedávno, v době kdy AMD FreeSync představila a ukázala, že to opravdu funguje, NV na všechny strany všechny ujišťovala, že jinak než s tím G-Sync modulem synchronizace nedosáhnete. Byla to ale marketingová hříčka s uživateli. Ano, v té době skutečně jiné řešení fakticky neexistovalo, ale technicky právě FreeSync předvedlo, že z principu fungovat prostě bude a G-Sync je evidentně překombinovaně zbytečné a bez budoucího potenciálu. Poslední dílek skládačky byl napsán ale až tento týden. Dne 19.3.2015 AMD oficiálně uvedlo FreeSync technologii na trh s prvními monitory i nutnou podporou ze strany ovladačů grafických karet. A dnes tak máme už možnost si tuto zajímavou a potencionálně nejzajímavější technologii posledních let s viditelným přínosem v praxi nejen otestovat, ale i skutečně pořídit domů.

DDWorld.cz už má vše potřebné a posledních několik dní si s tím hrajeme. K dispozici máme jak patřičné ovladače a také monitor, který tuto technologii podporuje. Jedním z prvních, jež už je navíc k dostání, je herní BenQ XL2730Z. Dnes vám tedy můžeme nabídnout kompletní článek o FreeSync včetně jeho praktického testování. Pojďme na to ...



 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázce
S.T.A.L.K.E.R. 2 v nové ukázceČtvrtek, 25 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1094x
Komentářů: 3
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní svět
Manor Lords – hra jednoho vývojáře boří herní světStředa, 24 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1554x
Komentářů: 1
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázce
Deadpool & Wolverine – očekávaný film v parádní ukázceÚterý, 23 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1127x
Komentářů: 0
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.
Fallout seriál se dočká druhé řady. Zájem je i o hry.Pondělí, 22 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1195x
Komentářů: 1
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšení
Unreal Engine 5.4 představuje další masivní vylepšeníPátek, 19 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: PC a IT
Spuštěno: 3781x
Komentářů: 0
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PC
Česká 3 roky stará hra Vigor brzy na PCStředa, 17 duben 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1464x
Komentářů: 0