ICQ podruhé – aneb Jabber nebo ICQ? Tisk E-mail
Napsal ElCondor   
Tuesday, 21 August 2007
icq-jabberMinulý článek vzbudil velikou diskusi na téma ICQ a spol. Vyvstalo také několik dalších otázek a tak nutné věnovat se tomuto tématu dále do hloubky a probrat některé sporné body.

 

 

Poslední článek o IM ( ICQ: Český masochismus v IM (Instant messagingu) ), věnovaný fenoménu české internetové komunikace - ICQ, nečekaně rozdmýchal vášnivou diskuzi, která naplno odhalila fakt, že mnozí uživatelé nerozlišují zásadní pojmy jako je služba, poskytovatel, síť, protokol, klient. Pojme se tedy podívat na IM trochu blíže. V tomto příspěvku si rozebereme základní pojmy a porovnáme si nejpoužívanější IM služby trošku podrobněji, aby bylo jasné, o čem hovoříme ...

Základní pojmy:

  • Služba: - produkt, který využíváme. V našem případě je to možnost komunikace způsobem, který se nazývá Instant messaging (IM)
  • Poskytovatel: - subjekt, který provozuje danou službu na svém HW, případně ve své síti
  • síť: - zpravidla se jedná o virtuální síť vytvořenou v Internetu (případy, kdy vám poskytovatel pronajme i fyzicky kus drátu jsou velice výjimečné)
  • protokol - Je to jakýsi jazyk, pomocí kterého se jednotlivé body v síti dorozumívají
  • klient - program, který umožňuje uživateli komunikovat prostřednictvím protokolu v dané síti

Například:

Poskytovatel - společnost AOL, provozuje síť ICQ, pracující s využitím protokolu OSCAR, a klienta "ICQ X.x" (kde X.x je verze programu)

qip

Zde je třeba zdůraznit, že každá ze zmíněných položek má své podmínky použití (licenci) a při používání je třeba dodržovat VŠECHNY! Nestačí proto přečíst si licenční ujednání programu a nezajímat se o podmínky využívání služby. Dodržení licence programu (klienta) vás samo o sobě neopravňuje k využívání služby a sítě daného poskytovatele.

Například:

Instalací klienta Miranda na svůj počítač neporušujete licenci SW - tedy klienta (programu). Samotná existence Mirandy na vašem disku je zcela v pořádku. Pokud ovšem použijete toho klienta k využívání nějaké služby v rozporu s jejími podmínkami, dopouštíte se neoprávněného jednání. Pokud tedy použijete klienta Mirandu ke komunikaci s kamarádem prostřednictvím sítě Jabber, je vše zcela v pořádku. Síť Jabber vaši volbu klienta nijak neomezuje. Pokud ovšem použijete tohoto klienta (Mirandu) ke komunikaci prostřednictvím sítě ICQ, dopouštíte se neoprávněného jednání, neboť podmínky použití sítě ICQ využití jakéhokoli jiného SW, než dodaného společností AOL, VYLUČUJÍ. Teď, když už víme, že je třeba dodržovat všechny podmínky, ne jen ty spojené se samotným programem (klientem) na našem disku, pojďme se podívat na 2 z nejvýznamnějších hráčů na trhu.

  • Nejvýznamnější hráči

Pro ty, kdo nečetli předchozí článek, je na Wikipedii možné nalézt statistiku počtu uživatel jednotlivých sítí:

Samotná Wikipedia není zárukou správných čísel, jak zde mnozí správně argumentovali minule. Pro jejich informaci proto zdůrazňuji, že statistika na wikipedii uvádí zdroj, což většina z diskutujících bohužel přehlédla. Tímto zdrojem je společnost "Nielsen Netratings", což je firma, kterou statistika živí. I z tohoto důvodu této statistice na wikipedii věří i agentura REUTERS, když na ni sama odkazuje:

Tedy o počtech můžeme polemizovat, jisté ovšem je, že data dodala renomovaná společnost a využívá je i renomovaná tisková a informační kancelář. Pohled do statistiky pak mluví jasně. Nejvýznamnějšími hráči jsou AIM, Jabber, Yahoo, QQ, Sametime a Skype. Situace v ČR je ovšem jiná a proto se budeme zabývat jen dvěma z nich. Nejvýznamnějším uzavřeným hráčem je ICQ (jehož 40% uživatel tvoří právě Češi a Slováci) a jeho pravým opakem, otevřenou sítí Jabber.

Srovnání obou sítí si provedeme v přehledné tabulce:

tab1

Srovnání obou sítí/protokolů je poměrně jednoduché. Zelenou barvou jsem označil vlastnosti, které vycházejí uživateli maximálně vstříc, červenou pak ty, které uživateli život komplikují. Samozřejmě jsem si vědom, že se zde najde velká řada uživatel, kterým některé nebo dokonce všechny červené položky budou "ukradené". Proto bych prosil ty, kterým restrikce a zákazy vyhovují, aby se v klidu vyjádřili pod článkem, a nenadávali tady, že například otevřený protokol je jim na nic. Není to totiž pravda.

jabber-1

Co se týče identifikace uživatele, za mnohem lepší považuji způsob username@hostname, protože je zapamatovatelný. Pochybuji, že si někdo pamatuje 9 místná čísla svých přátel. Na druhou stranu jsem tyto vlastnosti označil žlutě, tedy neutrálně. Jak je vidět, samotný protokol OSCAR není proti XMPP žádný technologický či uživatelský zázrak. Pojďme se tedy přesunout k jednotlivým klientům (programům).

  • Klienti

Shrnutí vlastností jednotlivých klientů ukazuje následující tabulka:

tab2

Z tabulky vyplývá několik zajímavých poznatků:

  • - Pro síť ICQ existuje řada alternativních klientů, žádný z nich však NELZE legálně bez porušení podmínek daných společností AOL používat (za všechny jmenujme velmi oblíbený QIP).
  • - Síť ICQ je z pohledu uživatele maximálně restriktivní
  • - Uživatelé Linuxu a dalších unix-like OS nemohou legálně používat ICQ
  • - Uživatelé klienta ICQ nemohou komunikovat s uživateli ostatních sítí.
  • - Pro uživatele sítě jabber není nutné používat multi-protocol klienta, pokud chtějí komunikovat s ostatními sítěmi. Záleží na Poskytovateli služby, zda provozuje transporty do ostatních sítí.

Čeští poskytovatelé

nyní se dostáváme k tomu pro nás nejdůležitějšímu, a to srovnání 2 konkrétních služeb v ČR. Jediným světovým poskytovatelem služeb ICQ je společnost America-on-line (AOL), které v poslední době dělá v našich končinách "dealera" společnost Atlas.cz. Naproti tomu, Jenom v ČR je několik poskytovatelů služeb sítě Jabber, a to ať už komunitních, nebo komerčních. Za nejlepší český Jabber server bývá mnohými považován Jabbim s několika aliasy (jabbim.cz, jabber.cz, jabbim.com, njs.netlab.cz atd.) Tento server provozuje spolčnost HumboldTek. s.r.o.

smajliky

Než se podíváme na následující grafické srovnání, řekněme si něco o hodnocení. Do hodnocení byly zahrnuty pouze služby přímo propojené nebo dostupné z IM klienta. Pokud společnost provozuje další služby, nesouvisející s IM, třebaže používají stejný uživatelský účet, nebyly do hodnocení zahrnuty (porovnáváme pouze IM služby). Veškeré informace vycházejí z oficiálních dostupných informací poskytovaných oběma poskytovateli na jejich webu a z osobních zkušeností autora. Pokud, zejména u ICQ, nějaká doplňková služba chybí, není to chyba záměrná a dopředu se za ni omlouvám.

tab3

Z poslední tabulky lze vypíchnout několik zajímavých informací. Web o ICQ společnosti Atlas je poměrně přehledný, nicméně poskytuje pouze základní informace a možnost stažení Atlas klienta. V porovnání s webem Jabbim.cz je velice chudý a zejména absenci obsáhlejších návodů hodnotím záporně. Jeho dnešní konkurent Jabbim.cz je rovněž velmi přehledný, ale také bohatý na informace, k dobru je třeba také přičíst existenci několika jazykových mutací. Proto web Atlasu hodnotím znaménkem "-" a jabbim znaménkem "+". Nabídka doplňkových služeb více-méně kopíruje možnosti jednotlivých sítí/protokolů. Velkým plusem ICQ/Atlasu je podpora komunikace hlasem, na niž se v sítí Jabber zatím stále čeká. V ostatních oblastech si většinou lépe vede Jabber, kde je jistě příjemný fakt, že můžeme využívat služeb více různých poskytovatelů najednou a také možnost komunikovat s ostatními sítěmi, kde jedinou překážkou můžou být podmínky použití cílové sítě.

jabber-2

Tento článek, ať už působí jakkoli, nemá za cíl kohokoli přesvědčovat o tom, jakou síť má pro svůj IM používat. Cílem tohoto článku je pouze snaha, porovnat 2 významné možnosti IM v ČR a nastavit uživateli zrcadlo, ve kterém ať si každý vidí, co chce. Do dnešního porovnání by se ještě určitě dala zařadit síť MSN. Bohužel jako autor s ní nemám žádné zkušenosti. Pokud by někdo z čtenářů měl chuť a možnost poreferovat pro ostatní o možnostech MSN a představit nám ho, rád uvítám.

Zvědavým a informace chtivým čtenářům vřele doporučují následující zdroje:

El-Condor is offline :o)

Tento článek nemusí vyjadřovat názor redakce ddworld.cz. Článek nebyl významově ani obsahově redakci měněn.

Pozn. by DD: Osobně komunikačním protokolům tolika pozornosti nevěnuji, takže tyto články shledávám velmi zajímavými. ICQ je dle mého názoru využíváno hlavně ze setrvačnosti a kvůli tomu, že je prostě zažité a jeho zřízení a užívání je vcelku primitivní záležitostí. To samozřejmě nemění nic na tom, že většina jeho živitelů v ČR nezná podmínky této služby, či je porušuje. To mě přivádí k myšlence na zajímavý článek na téma čte vůbec někdo podmínky užívání nějaké služby, programu apod.? A když, tak kolik lidí je dodržuje?  

Pokud máte chuť napsat nějaký pěkný zajímavý článek na zajímavé téma pro čtenáře ddworldu, pak máte možnost. Má emailová schránka Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny i ICQ ;) (238 806 164) je vám k dispozici. Na zajímavé články je na ddworldu místa neomezeně! ...

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
drnoha [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Tabulka 2007-08-21 12:50:01

Jeste jsem nedocetl, jen drobnou pripominku, nez na to zapomenu. + pro ICQ je to, ze s oficialnim klientem dokaze poslat soubor i mezi dvema pocitaci, ktere jsou za NAT. U Jabberu je treba otevrit porty (zkouseno u PSI), coz ne kazdy uzivatel svede.
Anonymní  - toto neni pravda 2007-08-21 12:57:58

Staci zadat server proxy. Mam to vyzkoušeno. Poměrně jednoduchý návod je přímo na jabber.cz

http://www.jabber.cz/wiki/Filetransfer_proxy
drnoha [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-08-21 13:01:32

Ano to je pravda, spise jsem myslel ve vychozim nastaveni. Ver mi, ze 17 pubertacka neni schopna nastavit proxy, ale chce svym obdivovatelum posilat sve fotky. :-D

At ma ICQ alespon nejake plus. :-)
Anonymní  - re: 2007-08-21 13:10:31

drnoha napsal:
Ano to je pravda, spise jsem myslel ve vychozim nastaveni. Ver mi, ze 17 pubertacka neni schopna nastavit proxy, ale chce svym obdivovatelum posilat sve fotky. :-D

At ma ICQ alespon nejake plus. :-)


Ano jistym plusem pro ICQ to je.

Na druhou stranu nezanedbatelnym plusem Jabberu je to, ze ho nema tato 17-leta pubertacka a neposila mi sve rádoby-sexy fotečky.
drnoha [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-08-21 13:11:22

No radeji neresme fyzicke proporce 17-letych holek. Nicmene jistym plusem schopnost prenos souboru bez nejakeho nastavovani to je, jak pro ICQ, tak MSN, take Skype. Mozna jedine plus, ale plus. :-)
Anonymní  - ano 2007-08-21 13:13:36

ale vzdyt ja s tebou souhlasim . Jen se mi zalibila nase plodna diskuze
drnoha [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-08-21 13:43:05

Vim ze se mnou souhlasis. :-)

A jsem rad, ze uz mi nevykas.
pavlix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: Tabulka 2007-09-29 03:48:20

Jasně, zkoušeno u psi a tvrdíš to obecně o jabberu. Jabber má mechanismy na automatickou konfiguraci té data proxy.

Že to Psi neumí, za to jabber fakt nemůže.

(zkoušeno v gajimu)
filky [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Wiki 2007-08-21 15:28:48

Trosku jsem upravil ty vase zdroje na wiki, aby byli up to date. Zatim jsem nasel podlozene data pro evropu v roce 2004 kdy ICQ + ICQ lite pouzivalo cca 5.1 milonu lidi. Celosvetove to bude mnohem vice.
Anonymní  - Díky 2007-08-21 17:26:52

za upřesnění informací. Kde jste k tomu PDFku z nielsen-netradings přišel?
Necro [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ICQ na Jabberu 2007-08-21 16:26:38

Nevím jeslti to zde již zaznělo (nečetl jsem to celé, spíše jenom tak zběžně projel), ale na jabberu je možnost přidat si do kontaktů i kontakty z ICQ. Pak stačí pouze používat jabber a nemusíte mít žádné duální klienty, případně více klientů, stačí jeden s jabberem a je po starostech.

Více tady
http://www.jabber.cz/wiki/ICQ_transport

(Pokud to tu již bylo zmíněno omlouvám se za spam :-) )
Anonymní  - Ano zaznělo 2007-08-21 17:23:46

Je to uvedeno ve všech 3 tabulkách i textu. Za spam se neomlouvejte. Lépe když to bude řečeno třikrát než vůbec
aPk [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Jabber 2007-08-21 17:56:03

Diky tomuhle skvelymu clanku sem se zacal o Jabber vice zajimat a zacina se mi opravdu libit , akorat mi nejak zatim nejdou TV programy, tvari se, ze jsou offline
Anonymní  2007-08-21 19:12:34

TV programy jsou podle me v rekonstrukci. Dneska jsem si vsiml ze nejedou. Ale zato jsou v teto chvili aktivni SLOVNIKY, POČASÍ, SMS a DISKY. Mám je všechny on-line
efficient [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - dotaz 2007-08-21 18:01:53

Mám takový problém... stáhnul jsem si PSI a založil si účet, s kterým se teď ale nemůžu připojit.... nevím jak to mám udělat aby mi všechno šlo... poraďte mi prosím.... díky...
Anonymní  - re: dotaz 2007-08-21 19:11:00

efficient napsal:
Mám takový problém... stáhnul jsem si PSI a založil si účet, s kterým se teď ale nemůžu připojit.... nevím jak to mám udělat aby mi všechno šlo... poraďte mi prosím.... díky...


To je divné. Něco jste udělal špatně. Podívejte se na http://www.jabber.cz a www.jabbim.cz a podívejte se, zda něco neděláte špatně. Obecně jenom založíte účetř a fungujete. Pro jistotu si ale přečtěte wiki.
pavlix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-29 04:41:43

Kdyžtak zkus http://www.jabbim.cz/support-muc-login.html
krishke [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Jabber 2007-08-21 18:58:03

Již minulý článek mě "donutil" si zařídit Jabber a když jsem rozesilal linky v contact listu na ICQ ( respektive QIPu) tak se toho nápadu chytil jen !jeden! člověk. Který se zajímá o počítače, ostatním to je u ř*ti.
Anonymní  - bohužel 2007-08-21 19:09:23

Na druhoustranu, co jiného jste ale čekal. Všeobecná počítačová kultura je u nás bodu mrazu

Bohužel, z této zablokované situace vede jen jedna cesta. Nepoužívat ICQ transport a ICQ kontakty oželet. Dokud vám budou lidé z ICQ moci napsat, nikdy se nic nezmění. Takže odhaduji, že se nakonec rezignovane vrátíte k ICQ. Bohužel j to těžké.
V naší rodině pomalu najíždí na Jabber všichni... Nemají důležité ICQ kontakty.
krishke [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-08-22 13:01:52

tak, já mám mirandu kde je jak icq, tak jabber...a na icq neodpovidám, tak uvidíme.
Anonymní  - doporuceni pro Jabber 2007-08-23 08:43:57

Pokud by se vam Jabber zalibil a vyhovoval vam, doporucuji pak Mirandu vymenit za Psi. Miranda byva povazovana za jednoho z nejhorsich Jabber klientu, osobne mam zkusenosti ze nektere doplnkove funkce tam nejedou poradne.

Kazdopadne pokud by jste presedlal na Jabber uplne, pripadne chtel provozovat ostatni site pouze skrze transporty, doporucuji vam Psi, coz je asi nejlepsi Jabber klient vubec, a ktery vam umozni nejlepe vyuzit vsech "ptakovin" v Jabberu.

Jinak preji hodne zdaru ve vasem usili i s Mirandou
Fox_VK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: doporuceni pro Jabber 2007-09-05 16:30:20

ElCondor napsal:
Pokud by se vam Jabber zalibil a vyhovoval vam, doporucuji pak Mirandu vymenit za Psi. Miranda byva povazovana za jednoho z nejhorsich Jabber klientu, osobne mam zkusenosti ze nektere doplnkove funkce tam nejedou poradne.

Kazdopadne pokud by jste presedlal na Jabber uplne, pripadne chtel provozovat ostatni site pouze skrze transporty, doporucuji vam Psi, coz je asi nejlepsi Jabber klient vubec, a ktery vam umozni nejlepe vyuzit vsech "ptakovin" v Jabberu.

Jinak preji hodne zdaru ve vasem usili i s Mirandou
No mirnada mně neuchvátila ale pochybuju že je to větší z nouzectnost než gaim(pidgin)

Co se potom týče počtu jabberáků tak když sem svým asi 70-ti kontaktům napsal že s ICQ končím tak se mi přihlásili dva jaberáci ale počítám že jak ICQ vypnu tak ještě minimálně jeden přibude
pavlix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-29 04:43:09

Já když jsem vypnul, tak jich přibylo docela dost

Btw... koukni na http://icq.xmpp.cz/ , občas pomůže s vysvětlováním (a pokud někde selhává, přijímám návrhy na vylepšení. Taky je tam naše stále se rozrůstající tabulka.
pavlix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-29 03:51:34

Mám dojem, že Psi se drží stále v dostatečném závěsu za rychleji se vyvíjejícími klienty.
pavel1tu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-13 13:43:31

dělám to stejně už roh, z 50 lidiček je už 7 na Jabber :-)
Nem3 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Nj je to tezky 2007-08-21 20:06:20
avatar
Mno ja vyuzivam MSN a nemuzu se stezovat je to docela solidni.. a na ICQ pouzivam klienta ICQ6 kde jsem si sikovnou utilitou vypnul vse co slo Lidi se z icq nekam jinam vyhnat nedaj jsem to uz nekolikrat zkousel :'(
tobe9 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Jak přemluvit ldi z ICQ... 2007-08-21 20:44:53

Tak mě napadá jak přemluvit lidi z ICQ, aby přešli na jabber. V dnešní době jsou hodně populární takové ty řetězce s tím že tu zprávu musíš poslat všem lidem z contact listu. Jako třeba v jedný slibovali lidem, že dostanou modrou kytičku když to udělaj atd. Kdyby se tam popsali ty největší výhody jabberu pro masové uživatele, tak si myslím, že bych jich přešlo dost. Jenom by ta zpráva musela bejt fakt promyšlená, aby ty lidi nalákala. Za pokus by to stálo nemyslíte?
Komisek [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-08-23 11:48:24

ja tady tydle zpavy uplne ignoruju a pokud toho cloveka nejak vice neznam coz je docela podstatna cast meho kontakt listu tak dostava rovnou ignore takze tezko rict jestli by to melo nejaky smysl ale mozna by to aspon nekterym doslo a presli by ja osobne se o Jabber zacal zajimat az po precteni predchoziho clanku a v brzke dobe prejdu zatim resim klienta
Anonymní  - klienti 2007-08-23 12:08:44

Tak moznosti j cela rada. Pokud stojite o doporuceni, pak tady je:

Jestli chcete pouze Jabber, a pripadne ostatni site resit transportem, doporucuji jednoznacne klienta PSI!

http://psi-im.org/

cesky mirror:

http://www.jabbim.cz/mirror/psi-0.10-win-setup.exe
Lolita [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re 2007-08-25 10:36:16

ale ne - vzdyt by bylo lepsi najit rce ve windows/icq a vsechny komply na svete hacknout tak, ze se jim odinstaluje icq, vytvori jabber acc na mojem serveru a kontaklist z icq prevede na ty novy kontakty v jabberu na jab. serveru!
pavlix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-29 03:52:07

No... nevim, jestli by to bylo nejlepší...
tovr1203 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: Jak přemluvit ldi z ICQ... 2007-08-21 23:14:28

Jenže problém je, že když to začíná - končí větou "pošli všem" tak to půlka lidí ani nečte a rovnou maže (ale ta půlka, by byla taky dobrá)
tobe9 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: re: Jak přemluvit ldi z IC 2007-08-22 08:46:23

Jo, ale spousta lidí to posílá protože mi tyhle řetězce chodí furt. Navíc když přejde půlka tak už je to hodně, protože ta půlka ostatní přinutí, aby taky přešli. IMHO by stačilo aby jabber začalo používat pár těch do "IT nezasvěcených lidí", pak by to už šlo poměrně rychle.
pavlix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-29 03:52:50

Ono už jich pár jabber používá.... a mezi náma... jde to docela rychle
Wolfus [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Preco... 2007-08-22 09:40:32
avatar
...mate potrebu niekoho nasilu presvedcovat? Ked na to niekto nepride sam, tak sa na to aj tak vykasle
Anonymní  - to wolfus 2007-08-22 09:44:57

Natlakove akce jsou už z principu špatné. Jediný správný postup je informovat a sám zaujmout patřičný postoj. Velké části populace prostě nevýhody ICQ nikdy nevysvětlíte. Tak to prostě je. Tazo část populace na to přijde teprvé poté, co vám bude nutně chtttít psát, a zjistí že nemůže. Nic jiného na ni neplatí. Proto považuji ICQ transport v tomto ohledu za kontraproduktivní.
pavlix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-29 03:53:34

Násilím? Já neviděl žádnou zmínku o fyzickém nebo psychickém týrání uživatelů ICQ
tobe9 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - to ElCondor 2007-08-22 10:40:01

souhlasim s tím, že je potřeba tyto lidi informovat. To je právě nejlepší řetězovou zprávou.
kubiznakpetr [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - retezaky jsou jako spam 2007-08-29 15:56:43

Myslim ze v nich tolik lidi zapojenych neni, podle mych zkusenosti to porad proudi pres par lidi, kteri jsou ochotni to preposilat. Vim tak proto, ze mi neustale chodily pouze od jednoho cloveka (sem tam samozrejme i od jinych, ale to byly spis vyjimky). Jistou dobu jsem je taky posilal, ale kdyz me to zaclo stvat tak jsem je zacal ignorovat a ani je nectu. Proto mam obavu, ze tenhle zpusob neni uplne optimalni.
Na druhou stranu si taky myslim, ze by to chtelo nejak jabber v mysli ceske verejnosti rozsirit (jabber ucet mam uz o trochu dele, ale od publikace prvniho clanku se o to vic zajimam). Chtelo by to vylozene kampan - poradnej web, trochu to dostat do medii... Php neumim, s pouhym html by to stalo za prd, takze nemam moc sanci, ale pokud ma nekdo dostatek moznosti tohle zaridit (php, vliv v mediich, sance sehnat sponzora, ...), rad se pripojim.
karf [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hlasová a video komunikace 2007-08-22 10:38:12

Jak je to s hlasovou a video komunikací, konferencema, sdílením kreslící plochy atd? pomalu přecházím na MSN tak by mě zajímalo širší srovnání, než jen ICQ vs Jabber. SKoro jako kdybyste čtenáře nutili na jabber
drnoha [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - MSN vs Jabber vs ICQ 2007-08-22 11:05:02

MSN ma opravdu nekolik velice lakavych funkci, navic z meho pozorovani je podstatne mene narocne jak na HW pocitace, tak na internetovou konektivitu nez ICQ. Samozrejme Jabber take nabizi nekolik zajimavych funkci, ktere MSN nema (o ICQ ani nemluve). Dokonaly IM sit/klient asi neexistuje.
tobe9 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-08-22 11:07:18

Dokonalý ne, ale špatný ano. Viz ICQ
Anonymní  2007-08-22 12:03:35

Hlasová a video komunikace u Jabberu je právě ve vývoji. Stále se na ni čeká.

Co se týče MSN, chtěl jsem srovnání provést, ale bohužel nemám žádné zkušenosti, a bez Windows nemohu MSN ani pořádně vyzkoušet.

Je ale poměrně známé, že spoustoukritizovaných neduhů trpí MSN také. Je to podobný typ služby jako ICQ.
pavlix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-29 03:54:44

Tak ona už funguje, ale ještě to nejde moc mezi lidi... a ještě to není finální.
brbla [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - hm 2007-08-22 21:52:41

Neopravnene jednani... - ja se spis dopoustim "jednani v rozporu s licencnimi podminkami".

To, ze je v rozporu s licencnimi podminkami pouzivani klientu jako je Miranda nebo Trillian nepotvrdilo ani AOL v roce 2001/2002, kdy dochazelo k blokovani alternativnich klientu prave ze strany AOL. Blokovani klientu pote ze strany AOL ustalo a od te doby se neopakovalo. Pro me to tedy znamena, ze misto ICQ mohu pouzivat Trillian, cimz ziskavam daleko lepsiho klienta, nez je Jabber. (pozn. pokud uzivatel porusi licencni podminky, ma AOL pravo jeho ICQ ucet zrusit, presto to tenkrat neudelalo a uzivatelske ucty uzivatelu Trillianu "pouze" blokovalo).

Licencni podminky jsou sepsane tak, aby nikdo nemohl poskodit AOL nebo z nejakeho pofiderniho duvodu na AOL podat zalobu napr. za nefunkcnost klienta, kdyz bude pouzivat klienta alternativniho atd.
Anonymní  - máte to nějak popletené 2007-08-23 08:46:48

Jabber je sít provozovaná na protokolu XMPP. Není to žádný klient!!!

Klientem je ten váš Trilian, který pokud se nepletu může komunikovat srkze mnoho sítí, tedy i Jabber.

Diskuze není o samotném klientu, ale o sítí/protokolu.
Bennie [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - :) 2007-08-23 12:30:22
avatar
konečně rozumná a podle mne přesná interpretace.

AOL by bylo samo proti sobě, kdyby alternativní klienty blokovalo.
pavlix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-29 03:56:53

Tady zas někdo neví, o čem se mluví.

Trillian je multiklient, který mimo jiné podporuje i účty na Jabber serverech.

Licenční podmínky jsou sepsané tak, že by je slušnej člověk nenabídl ani psovi.
Killer [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-08-23 11:11:39
avatar
NO, ja pouzivam QIP a na moji porebuju je to MAXIMALNE vyhovujici a jestli bezi na protokolu ICQ? tak to je mi uprimne naprosto sumak. Poslu zpravy svym kamosum? ANO. Poslu jim soubory co potrebuju? ANO. Zabira malo RAMky? ANO. Sice predpoved pocasi a slovniky a takove features je jiste good, ale na to, abych si nastavil jabber tak na to cas opravdu nemam. NO FLAME
Fox_VK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: 2007-09-05 16:49:00

Killer napsal:
NO, ja pouzivam QIP a na moji porebuju je to MAXIMALNE vyhovujici a jestli bezi na protokolu ICQ? tak to je mi uprimne naprosto sumak. Poslu zpravy svym kamosum? ANO.
To sice pošleš ale misto dikaritky vidim azbuku diky dodrbanemu protkolu.
pavlix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-29 04:00:14

Kdybych používal pouze ICQ (ať už v qipu nebo jinde, btw qip infium umí i jabber)...

Pošlu zprávy svým kámošům? NE. (jen některým)
Pošlu jim soubory, co potřebuju? NE.
Zabírá málo ramky? Když ho vypnu, zabere ještě míň

Napíšu lidem na jabbim.cz? NE
Napíšu lidem na Google? NE
Livejournal? NE
Lidem, co maj vlastní server? NE

Njn, smůla, asi to ICQ nebude nic pro mě
zvero26 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Preco AOL nezazalovala spolocn 2007-08-23 14:48:51

Pani a damy, viete co ma zaujima? Ako je mozne, ze spolocnost, ktora robi QIP, este nezazalovala firma AOL? Alebo je samotna tvorba alternativnych klientov na icq v sulade so zakonmi?
Anonymní  - ano je 2007-08-23 16:17:32

pokud nepouzivate nejakou cast kodu spolecnosti AOL, tak si muzete delat co chcete. Protokol ICQ je vetsinou implementovan reverznim inzenyrstvim, takze nani vlastnictvim AOL. Proto jediny problem nastane v momente, kdy tohoto ciziho legalniho klienta pouzijete v siti AOL, coz podminky AOL zakazuji.
brbla [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-08-23 22:14:07

Podminky AOL to nezakazuji, podminky AOL to vylucuji.
xtonda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-13 17:00:36

No pokud jde o protokol, tak společnost AOL sama nabízí OSCAR knihovny a tím podporuje tvorbu alternativních klientů pro AIM (nevím jak ICQ). V podmínkách však mají, že se to nesmí použít pro tvorbu multiprotokol klienta.
pavlix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-29 20:25:57

Podle mě to nejsou OSCAR knihovny ale AIM komponenty.
brbla [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: máte to nějak popletené 2007-08-23 22:12:45

Jedinej kdo je tu popletenej je ElCondor - to je takovej problem se podivat na http://www.jabber.org/software/clients.shtml a zjistit si, kolik klientu se jmenuje jabber? Nebo je mam snad vsechny vyjmenovavat?

Nechapu, jak chcete oddelit diskuzi o siti od klientu. Bez, at uz jakehokoli, klienta je mi ta sit, at uz jakakoli, na 2 veci.
Anonymní  - re: re: máte to nějak popleten 2007-08-24 07:49:35

brbla napsal:
Jedinej kdo je tu popletenej je ElCondor - to je takovej problem se podivat na http://www.jabber.org/software/clients.shtml a zjistit si, kolik klientu se jmenuje jabber? Nebo je mam snad vsechny vyjmenovavat?


To bych tedy prosil. "Jabber" se nejmenuje ani jeden!

Jak chceme oddelit diskuzi o siti od klientu? Prave proto, ze Jabber nema oficialniho a de-facto jedineho legalniho klienta, je toto jediny mozny postup.

A proc? prave kvuli tome ze v tom mate gulas. Davate totiz na odiv, ze vam klient Trilian vyhovuje daleko vice nez Jabber. Ale tenhle clanek je o nevyhodach site ICQ. Pokud vam tak silene vyhovuje klient Trilian, muzete jej uplne stejne vyuzit v siti Jabber. Pokud vim, tak Trilian je multiprotokolovy klient. Ve vztahu k siti Jabber je proto vase poznamka o otm, ze klient Trilian je lepsi nez klient "Jabber" (nevim ktereho myslite)
a proto budete vyuzivat klienta Trilian v siti ICQ misto klienta Jabber v siti Jabber za naprotso zcestnou, kdyz Trilian muzete vyuzivat v siti Jabber.
Trilian proto nemuze byt vasim argumentem proto, proc pouzivate ICQ a proto tvdim, ze to mate totalne domotane!
brbla [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-08-27 12:06:05

Samozrejme se snazite slovickarit - slovo jabber jich ma v nazvu hafo.

Jabber nema sice oficialniho klienta, ale abyste tu sit mohl pouzivat, tak chca nechca si nejakyho klienta nainstalovat musite! Proste nemuzete, z pohledu uzivani, oddelit sit od klienta. Klienti se drasticky lisi v tom, jaky nabizeji komfort pri pouzivani site.

Trillian jabber standardne nepodporuje, musi se pouzivat plugin a k tomu Pro verze Trillianu. Trillian standardne podporuje ICQ stejne jako to dela vetsina pouzitelnych klientu.

Jako priklad klienta jsem uvedl Trillian, protoze ten vasi tabulku o tom, jak je ICQ nepouzitelne naprosto zboural. Trillian je naprosto jednoznacnym duvodem proc s pouzivanim ICQ nemam problemy nebo netrpim omezenimi uvedenymi jiz ve zminene tabulce.

Napr. je uplne jedno, ze sit nema defaultne sifrovani, kdyz to lze zapnout v klientovi (Trillian vs. Trillian lze sifrovane komunikovat bez problemu i po ICQ). Coz dokazuje, ze v diskuzi o siti NELZE jednoduse oddelovat samotny protokol od klienta.
xtonda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-13 17:07:07

TrillianBasic Jabber nepodporuje, TrillianPro podporuje Jabber úplně standardně - všechny protokoly jsou řešeny pomocí pluginů. Jestli tedy tím nestandardním nemyslíte, že je třeba zaškrtnout checkbox :-)

Druhá věc je, že ten Jabber plugin v Trillian je dost děsnej jejich vývojový cyklus je snad přes dva roky. Jinak mám Trillian rád, jedu přes něj AIM, ICQ a GTalk
pavlix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-29 04:04:33

Podle mě většina IM klientů standardně podporuje Jabber.

IETF standardizační organizace rovněž standardně podporuje Jabber (pod názvem XMPP).

Trillian vs. Trillian je lidem bez Trillianu k ničemu .

Promiň, psal jsi, že elcondor je popletenej, ale doprčic ty o danym tématu nevíš lautr nic.

Většina klientů v názvu Jabber nemá. Neznám žádný, který by se Jabber jmenoval. Na mym OS neexistuje žádný ICQ klient, který bych směl podle podmínek používat.
brbla [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-08-27 12:11:48

"klient Trilian je lepsi nez klient "Jabber" (nevim ktereho myslite)" - kdyz to takhle reknu, tak je vice nez pravdepodobne, ze mluvim o tom, ze Trillian je lepsi nez (libovolny) kterykoli klient urceny primarne pro sit jabber. Kdyz sem to psal, tak me nenapadlo, ze by nekdo mohl mit problem to pochopit.
Anonymní  - ach jo 2007-08-27 12:30:49

lepsi a horsi je subjektivni vec. Mě je přeci úplně jedno jestli používáte ICQ. Já vás můžu v duchu akorát politovat,a tímto pro mě končí. Ať už je Trilian jaký je, jeho požití v síti ICQ je v rozporu s jejími podmínkami a o warez-možmostech tady ani nemá smysl diskutovat. Stejně tak nemá smysl diskutovat o tom, že externí šifrování pomocí nelegálního Trilianu je vám platné jak zmrzlému zimník, protože 95% uživatel má stejně originálního klienta. Přeji vám hodně úspěchú s ICQ a brzkou návštěvu SW policie
brbla [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-08-29 23:02:39

Vy bud nerozumite psanemu textu nebo to delate naschval.

To ze Trillian umi sifrovat na ICQ sem uvedl jenom proto, abyste uz prestal blabolit o tom, ze klient a sit spolu nijak nesouvisi.

Na Trillianu pouzivanem v siti ICQ neni nic nelegalniho. Proc pouzivate pravnicke terminy, kdyz jim nerozumite?

Ten warez a tu softwarovou policii sem nepochopil ani trochu. Jestli ste to myslel jako tak, ze AOL za to, ze v jejich siti pouzivam Trillian, na me posle softwarovou policii, tak se nechte vysetrit. AOL uzivateli udela pouze to, ze mu zrusi ucet (uz to pisu ponekolikaty) - ale chapu, ze podle vaseho slovniku je to desne nelegalni...
Neznámý  - to brbla 2007-09-04 07:41:32

ono nemá cenu sem nic psát...se těším kdy se začnou rozebírat licenční podmínky winampu a dalších programů co používá většina čechů ...
p.s. ale abych pravdu řekl obdivuju ELcondora že kvůli takové blbině obětuje tolik svého času. To já mám důležitější věci na práci než psát články o tom jak je nějaká sít super a jak nechápu všechny co ji nepoužívají
pavlix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-29 04:06:29

On ElCondor holt dává něco ostatním. Aspoň se snaží, i když při tom občas dělá chyby.

Někteří to nedělají, to je jejich věc.
pavlix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-29 04:08:08

Vy buď nerozuméte psanému slovu.... a nebo jste přišel jenom hulánovsky provokovat

Urážky si nechte pro svojí maminku.
xtonda [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-13 17:07:57

Není, podpora Jabber v Trillian je dost chabá.
Fuges [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Hoohóóóóó 2007-08-25 00:19:52



tak takhle jsem se už dlouho nepobavil ... dámy a pánové, právě jste si přečetli článek budoucího velmi vlivného politika - silně to zavání postupy pana Paroubka.

Z mého pohledu je značná část tohoto i předchozího článku značně zmanipulována tak, aby ukázala čtenářům jen tu "správnou" stranu věci. Nejdříve bych měl dodat, že na svém pc (nyní jsem na jiném) jedu na linuxu (Ubuntu) a pro IM používám GAIM a snažím se dát do kupy qip. Neuznávám icq především pro jeho náročnost na počítač a přespřílišnou reklamu, ale co se tady všechno sepsalo, to je moc ...

Proč je v čechách tak oblíbené ICQ? Stačí trocha selského rozumu a je to venku ... Na icq jsem viděl bezpočet reklam ... ale na ostatní messengery? Světe div se - nic ... jedině snad na MSN a ten jsem vyzkoušel (ještě v době běžného uživatelského přístupu) a moc se mi to nelíbilo. Dalším plusem ICQ je bez debat uživatelská přívětivost - stačí nainstalovat a jedu, nemusím nic šolichat a šéfovat, aby to šlo tak jak má ... k tomu patří i přímá integrace do windows (znám spoustu lidí, resp. běžných uživatelů, kteří kvůli tomu přešli z Mirandy zpět k ICQ), líbivý a profesionální vzhled, jednoduché posílání souborů (jak dlouho trvalo Mirandě, než se jí to podařilo aspoň trochu napodobit!) ... mládež zaručeně ocení i defaultně implementované hry ... zkrátka je toho hodně ... ačkoli nejsem zastánce icq a mám radši open řešení, v tomhle nemůžu s autorem článku souhlasit ... můj mail je petr.jung.jr@euroapartman.cz, icq 261-563-490 a jsem ochoten (v rámci svého volného času) rozvíjet jakoukoli diskuzi, ideálně na jiném místě, než jsou komentáře k článkům ... takže pokud někdo narychlo splácáte nějakou jednoduchou diskuzi, tak v tom nevidím problém, rád pokecám a případně poupravím své názory

Fuges
Anonymní  - re: Hoohóóóóó 2007-08-25 07:28:02

Fuges napsal:

tak takhle jsem se už dlouho nepobavil ... dámy a pánové, právě jste si přečetli článek budoucího velmi vlivného politika - silně to zavání postupy pana Paroubka. Fuges


Budte si jist, že huř než Paroubkem jste mě již urazit nemohl

Teď vážně. Pravděpodobně jste si nikde nevšiml, že nikde neporovnávám, na kolik enterů a kolik políček je třeba vyplnit ke zprovoznění služby! Proč m tedy za to kritizujete (náročnost)

Článek více méně popisuje technické možnosti a nabízené služby. Jakékoli soudy o tom, co kdo zvládne či nezvládne bych nechal každému užiateli zvlášť. Zaručeně totiž platí Marphyho zákon:

Build a system that even an idiot can use and only idiots will want to use it.
pavlix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-29 04:10:43

Já doporučuju ještě přečíst http://icq.xmpp.cz/

Ono je ICQ jako síť značně nepraktické bez ohledu na klienta.

Btw... moje Jabber ID je pavlix(at)pavlix.net
Lolita [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - co ale v clanku neni uvedeno 2007-08-25 10:31:42

Takze: jabber nema NIJAK resene overeni doruceni zprvy. Existuji pokusy, ale na co, stejne to nebude podporovat vetsina klientu a zadny z tech pokusu stejne neni standard. A dalsi podobne veci nutne pro funkcni bezproblemovou komunikaci!

V registracnim formulari tady je skipe, icq, ale jabber nic.

Jinak jo, super je to, ze kdyz sem vsem poslal na icq link na stranku co sem udelal s dokonalym detailnim navodem jak pro psi, tak pro mirrandu i jabber, tak zareagovali asi tri lidi, ale co, kdyz za to ostatnim nestojim, tak je nechci, co s lidma co jim nestojim ani za to si pridat jeden soubor/nainstalvoat jeden program. A kdyz uz, tak vlastne proc vubec?? Muzem si zavolat mobilem a to je daleko standartizovanejsi!
pavlix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - ověřování doručení zprávy 2007-09-29 04:37:20

Jabber má řešení ověření o doručení zprávy. Tato část protokolu je relativně nová, proto o ní možná nevíš.

Myslím si, že většina klientů to časem podporovat bude, protože jsou to právě tvůrci klientů, kteří toto rozšíření prosadili (jmenovitě například Justin Karneges).

Abych byl přesnější, není to kontrola doručení zprávy do cíle, ale kontrola doručení mezi jednotlivými entitami (klient -> server -> server -> klient). Zabrání se tak ztraceným zprávám při pádech spojení (čímž trpí Jabber, ICQ, MSN i další).

Kontrola doručení zprávy do cíle tuším taky existuje, ale programy jí podporovat pravděpodobně nebudou, protože taková věc narušuje soukromí, které Jabber velmi dobře chrání. Navíc je to podle mě (viz dále) zbytečné.

Navíc člověk potřebuje vědět jestli zpráva došla člověku na druhé straně, ne jenom klientu, a to jde zjistit jen tím, že ten člověk odepíše.

Pls standard, ne standart. (Neber to jako prudu, jen to trošku bije do očí)

A máš pravdu, že telefon je narozdíl od ICQ (dostatečně) otevřená síť . U mailu je to ještě zřetelnější.
Anonymní  - novinky 2007-08-28 07:03:37

http://www.root.cz/clanky/coccinella-telefonujeme-a-kreslime-pres-jabber/
Houston [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - =)) 2007-09-03 17:06:37

Čau supr článek, mám jen jeden problém, po přečtení tohodle článku (resp. už toho předchozího ) jsem se rozhodnul že zkusím Jabber, konkrétně Mirandu, ale stále mi to při registraci, píše nelze navázat spojení se serverem, zkoušel jsem už docela dost serverů a pořád nic, už jsem zkoušel i jinýho klienta a taky nic nevíte kde dělám chybu ? Jo a na jakej port se mám přihlašovat ?
Fox_VK [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: =)) 2007-09-05 16:56:32

Houston napsal:
Čau supr článek, mám jen jeden problém, po přečtení tohodle článku (resp. už toho předchozího ) jsem se rozhodnul že zkusím Jabber, konkrétně Mirandu, ale stále mi to při registraci, píše nelze navázat spojení se serverem, zkoušel jsem už docela dost serverů a pořád nic, už jsem zkoušel i jinýho klienta a taky nic nevíte kde dělám chybu ? Jo a na jakej port se mám přihlašovat ?
Ozvi se mi na kopa17"zavinač"seznam"tečka"cz nebo na ICQ 349607652 ale příští týden v něděli ho rušim.
pavlix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-29 04:38:37

Jinak na live.jabbim.cz se dostaneš na místnosti i z webu... třeba ti někdo poradí, jak to nastavit.
pavel1tu [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - re: Tabulka 2007-09-13 13:40:18

drnoha napsal:
Jeste jsem nedocetl, jen drobnou pripominku, nez na to zapomenu. + pro ICQ je to, ze s oficialnim klientem dokaze poslat soubor i mezi dvema pocitaci, ktere jsou za NAT. U Jabberu je treba otevrit porty (zkouseno u PSI), coz ne kazdy uzivatel svede.

ano a také dovede automaticky přijmout jakýkoliv soubor, což Woknům opravdu prospívá :-D
Už by každého mohlo praštit , že je možnost bez upozornění kohokoliv odposlouchávat atd.
A koukněte se ko konferencí o ICQ jak si všichni stěžují, tohle padá, tohle nefunguje ....
pavlix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-29 04:12:12

A přijďte k nám na konferenci na jabber....
pavlix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-29 04:17:23

Tak... pracně jsem poodpovídal na pár komentářů...

ElCondor: máš to těžký, chlape. Možná tě nepotěším tím, že pořád ještě vidím ty statistiky jinak. A myslím si, že tvrzení, že Reuters důvěřují těm statistikám, je naprosto nepodložené.

Já u nich viděl jenom nějaký odkaz mezi externími linky. Nic o důvěře a nic o použití údajů.

Na druhou stranu, tenhle článek musel dát dost práce a ty všecky srovnání jsou docela na úrovni. Vlastně si myslím, že mezi současnými články na tohle téma je to špička.

Myslíš, že by tě zajímalo trochu spolupracovat na vylepšení portálu xmpp.cz, a zvlášť srovnání IM sítí. Měl jsem toho moc, tak jsem se xmpp.cz v poslední době nevěnoval... ale pomalu se k tomu dostávám.

Kdyžtak se objev na konfeře xmpp@chat.xmpp.cz

pavlix
pavlix [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2007-09-29 04:18:20

DD: a... koukám, Jabber ID nikde.... takový podpory a dáš tam jenom ICQ? neni to trošku pokrytecký?
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!
Marvel 1943: Rise of Hydra – využije úžasně vypadající UE 5.3!Monday, 25 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 641x
Komentářů: 0
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!
Horizon Forbidden West vyšlo na PC – solidní port!Friday, 22 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1559x
Komentářů: 8
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!
Baldur's Gate 3 se nedočká DLC, datadisku ani pokračování!Thursday, 21 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1241x
Komentářů: 1
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!
Alien: Romulus – nový film naváže na klasiku!Wednesday, 20 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1920x
Komentářů: 4
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém stylu
The Acolyte – hraný Star Wars seriál v novém styluTuesday, 19 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Film
Spuštěno: 1167x
Komentářů: 0
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?
Far Cry slaví 20 let! Také si přijdete staří?Thursday, 14 March 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1916x
Komentářů: 3