WD VelociRaptor WD3000GLFS 300GB - dravé mládě Tisk E-mail
Napsal CDR-hard: Bathory   
Friday, 27 June 2008
 Zhruba před dvěma měsíci jste si mohli na našich stránkách přečíst novinku, se kterou přišla na trh společnost Western Digital, a my jsme vám slíbili, že jak to bude možné, tak připravíme podrobnou recenzi.

 

Úvodem

Z obrázků je asi dobře patrné, že VelociRaptor WD3000GLFS toho se svým předchůdcem, Raptorem WD320ADFD (WD740-1500ADFD) až tolik společného nemá. Původní Raptor byl totiž 3,5" disk, zatímco současný VelociRaptor je 2,5". Také hustota záznamu vzrostla z 75GB na 150GB u jedné plotny, ale tady je nutno si uvědomit, že těch 75GB je na 3,5" plotně, zatímco 150GB na 2,5", což nám v přepočtu dává v podstatně 4x větší hustotu záznamu VelociRaptoru, oproti Raptoru. Na první pohled také zaujme masivní základna, která velikostně odpovídá 3,5" diskům a slouží nejenom k útlumu vibrací, ale hlavně jako pasivní chladič. Vyzkoušeli jsme disk samozřejmě i bez ní a teplota vzrostla o 8 stupňů Celsia!


Když je VelociRaptor 2,5" disk, tak jistě mnohé z vás napadlo, že by ho bylo možno po sundání chladiče umístit i do notebooku, ale tady vás bohužel musím zklamat. Většina nootebookových disků má totiž na výšku 10mm, zatímco VelociRaptor rovných 15mm. Možná by se ho ale povedlo našlapat do Sony Vaio FZ31Z, který se prodává s tří plotnovým Fujitsu MHX2300BT 300GB, jenž má na výšku 12,5mm. To ale neberte jako návod, spíš spekulaci.


Western Digital tedy svého nového dravce zmenšil do 2,5" velikosti, což má za následek hned několik příjemných vlastností. Především se zmenšil hluk a vibrace, kterými byl původní Raptor tak charakteristický. Tím nechci napsat, že se jedná o tichý disk, naopak. Při swapování ho uslyšíte velmi zřetelně, ale zdaleka ne tolik, jako jeho předchůdce. Vibrace celkem slušně tlumí masivní základna, ale i bez ní je to velmi dobré a nemůžeme jinak, než výrobce pochválit. Menší plotny znamenají i menší spotřebu nebo přístupové doby a díky vysoké hustotě záznamu je nový VelociRaptor také rychlejší, než jeho starší bráška.


Ke zmenšení disku došlo jistě i z důvodu, že Western Digital připravuje nový model, který by měl dosahovat až 20000 ot/minutu, což by s původními velkými plotnami nebylo možné dosáhnout s ohledem na vzrůstající vibrace. Výrobce si tedy postupně připravuje půdu pod nohama a zkouší, co je ještě možno technologicky zvládnout. Uvidíme. Třeba k tomu ani nakonec nedojde s ohledem na stále oblíbenější SSD disky.

WD VelociRaptor WD3000GLFS 300GB

Nový VelociRaptor WD3000GLFS je 2,5" dvou plotnový disk, který se pyšní 10000 otáčkami za minutu a speciálním chladícím boxem. Co se týče použitých technologií, tak zmíníme především Perpendicular Magnetic Recording, čili zvýšenou hustotu záznamu, SecurePark a Rotary Acceleration Feed Forward. Výrobce vyzdvihuje i poměrně vysokou hodnotu MTBF (střední dobu v hodinách, po kterou lze očekávat bezchybný provoz), kterou udává číslem 1400000. Disk je vybaven 16 MB vyrovnávací paměti a samozřejmě SATA rozhraním 3GB/s. Celkem příjemná je i poměrně nízká energetická náročnost a tišší provoz v porovnání s předchozím Raptorem.


Technologie

Perpendicular Magnetic Recording (technologie kolmého zápisu)

SecurePark (chrání záznamové hlavičky při nečinnosti)

Rotary Acceleration Feed Forward (optimalizace výkonu v prostředích se zvýšenými vibracemi)


Popis disku

VelociRaptor je distribuován pouze v igelitovém pytlíku.


Následuje několik obrázků, kde si můžete disk prohlédnout ze všech stran.


Žebrování je poměrně masivní a účinně působí jako chladič.


Disk je k chladiči přišroubován pomocí 4 šroubků.


Pokud disk vyndáte, tak můžete spatřit 2 vyvýšené čtvercové plošky, které jsou opatřeny teplovodivou vrstvou. Právě přes ně se přenáší a rozvádí teplo do masivu chladiče z desky tištěného spoje VelociRaptoru. Mezi diskem a chladičem je právě díky těmto ploškám asi 3 mm mezera, kterou může proudit vzduch. Nemusím ale snad ani zdůrazňovat, že pokud budete disk provozovat bez chladiče, tak ztrácíte záruku.


VelociRaptor WD3000GLFS v celé své kráse bez chladiče.


Na štítku najdete základní informace jako kapacitu, modelové jméno a také datum výroby včetně země původu. Tento byl vyroben v Malajsii.


Detail desky s tištěným spojem.


Na zadní straně se nacházejí datové a napájecí SATA konektory, plus několik servisních pinů.


A ještě malý obrázek s náhledem do vnitřností disku.



Specifikace

V tabulce si můžete přečíst kompletní specifikaci tohoto disku, kterou se nám podařilo dát dohromady. Western Digital není bohužel na informace moc sdílný, takže některé údaje chybí.


Informace o ATA zařízení

Výrobce

Western Digital

Jméno pevného disku

WD VelociRaptor

Velikost

3,5" box, disk samotný má velikost 2,5"

Formátovaná kapacita

300 GB

Počet ploten

2

Počet povrchů pro záznam

4

Rozměry

147 x 101,6 x 26,1 mm

Max. hmotnost

534 g

Průměrná rotační latence

5,5 ms

Rychlost otáčení

10000 RPM

Maximální vnitřní propustnost

??? Mbit/s

Průměrná přístupová doba

7 ms

Přístupová doba od stopy ke stopě

0,7 ms

Plná přístupová doba

? ms

Rozhraní

SATA II

Přenosová rychlost z vyrov. paměti

300 MB/s

Velikost vyrovnávací paměti

16 MB

Doba rozběhu

???

Spotřeba standby/idle/čtení-zápis 0,42W / 4,53W / 6,08W

MTBF

1400000

Vlastnosti zařízení ATA

ID modelu

WDC WD3000GLFS-01F8UO

Sériové číslo

WD-WXL508040060

Revize

03.03V01

Druh zařízení

SATA II.

Parametry

??? cylindrů, 16 hlav, 63 sektorů/stopu, 512 bajtů/sektor

LBA sektory

586072368

Vyrovnávací paměť

16 MB

Operace s více sektory

16

Počet bajtů ECC

52

Skutečná kapacita

286166 MB

Funkce zařízení ATA

48-bit LBA

Ano

Vylepšené řízení spotřeby

Ne

Automatic Acoustic Management

Ano, aktivováno

Device Configuration Overlay

Ano

DMA Setup Auto-Activate

Ano, deaktivováno

General Purpose Logging

Ano

Host Protected Area

Ano, aktivováno

In-Order Data Delivery

Ne

Native Command Queuing

Ano

Phy Event Counters

Ano

Řízení spotřeby

Ano, aktivováno

Power-Up In Standby

Ano, deaktivováno

Read Look-Ahead

Ano, aktivováno

Release Interrupt

Ne

Bezpečnostní mód

Ano, deaktivováno

SMART

Ano, aktivováno

SMART Error Logging

Ano

SMART Self-Test

Ano

Software Settings Preservation

Ano, aktivováno

Tagged Command Queuing

Ne

Mezipaměť pro zápis

Ano, aktivováno

 

Celou recenzi najdete na stránkách CDR-Hard.cz

Starší články


Komentáře
Přidat Nový
Solitary [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-27 02:49:01
avatar
To by me zajimalo jak by se takovy disk choval v notebooku sice neni trosku jasne jakou ma teplotu bez toho chladice, ackoliv se mluvi o +8°C tak neni znamo kolik je zaklad v idlu (v recenzi je 30°C po testu v HDTachu a to jeste s chladicem). Spotreba sice nic moc na notes, a hluk tez ne... ale byla by to zajimavost
Jorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-27 15:43:39

No škoda, že do noťasu nejde, bylo by to yummy.
Solitary [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-27 17:57:55
avatar
Muzem jen cekat na slevu kvalitnich SSD disku
Jorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-27 18:39:41

Tjn. Ale tenhle brouček by byl do noťasu fakt megaohromná věc. 300 GB by mi do noťasu bohatě stačilo (i mých 100 GB mi v podstatě stačí) a ten fofr... Ale zas musim uznat, že vlastně na notebooku zas tak nutně nějakou závratnou rychlost nepotřebuju...
Solitary [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-27 18:51:57
avatar
No on hlavne ma nepeknou spotrebu, a mozna by i jeho vibrace delali neplechu. Teplota by mozna ani takovy problem nebyl... videl jsem u kamarada ve Fujitsu-Siemens V3205 (12") 7200rpm disk, 60°C a jako kdyz se nechumeli
holoway [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - Je rychlý, ale... 2008-06-27 06:44:22
avatar
Podle tohoto testu to vypadá tak, že disk je sice rychlý, ale krok s ním velmi drží oba 640GB disky (WD a Samsung) a podle mě při vydání prvních Raptorů to za něco stálo je pořídit,byly více rychlejší než ostatní. U Velociraptoru asi moc ne (myslím pro účel rychlejšího počítače obecně).
Jorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-27 15:46:29

Ono tyhle synteticky testy moc vyhodu vysokootáčkových disků neukážé. Stejně jako s formulí po rovince umí každej nedebil jet 300, ale okruh ti zajede jen pár vyvolených, taktéž je to s disky. Při sekvenčním čtení jednoho velkýho nefragmentovanýho souboru dosáhne kdejakej disk velké rychlosti, síla Raptorů je v tom, když načítají spousty malých souborů rozházených po celé ploše disku. Např. start systému. Pravda, nemůžeš čekat, že si koupíš Raptor a Win ti nabootují za 1/4 původního času, ale jisté zlepěení tam je.
Bathory [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-27 18:05:31

Taky v těch testech není jenom sekvenční čtení, ale jsou tam samozřejmě i testy přesně toho, co popisuješ, čili malé soubory na disku na různém místě. To by se ty jednotlivý testy třeba v H2benchw mohly jmenovat všechny stejně, kdyby testovali pouze jeden soubor, ale tak tomu samozřejmě není. Raptor vyniká v nízkých přístupových dobách, díky kterým také podobné testy s přehledem vyhrává. Otázka ale zní, jestli se pár ušetřených sekund vyrovná pomalu 3x vyšším nákladům a 2x menší kapacitě třeba právě v porovnání s 640GB disky.
Solitary [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-27 18:17:36
avatar
No jelikoz se Raptory pouzivaji primarne jako systemove disky je jejich kapacita az to posledni co cloveka asi zajima. Tech usetrenych par sekund citelne urychli chod celeho systemu, takze ja bych rekl ze ano stoji. Kdyby nam meli stacit ty standardni velkokapacitni mechanicke disky co jsou na trhu, nevytvorili by se SSD disky, ktere maji tu pristupovou dobu jeste lepsi.
Jorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-27 18:37:55

Přesně tak. Rychlej systémák je věc k nezaplacení. A kapacita tě opravdu netankuje, mně bohatě stačí těch 150 GB. Na data si koupíš terovej/terový....

Jinak ještě k těm testum - přeci jen ne že bych je chtěl zpochynovat, ale narozdíl od testů grafických karet, které mají víceméně hodně velkou vypovídací hodnotu, u disků tomu tak není. Záleží jaký data zrovna čteš, jestli je to sekvence, nebo rozházený, jestli ti hrabe na disk víc procesů najednou atd. atd.
Bathory [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-27 19:11:30

Pokud to vztahuješ právě na Raptora, tak zrychlení není ani dvojnásobné, čili o nějakém výrazně rychlejším systemáku nemůže být řeč. Rychlejší ano, ale pokud porovnám výkon vs cena, tak ani náhodou.

Co se týče těch testů, přečti si někde na netu, jak funguje např. onen H2benchw, možná pak přestaneš argumentovat těmi rozházenými soubory... a hlavně prosím, nesrovnávej disky s grafikou
Jorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-27 19:51:08

Tak já neřek, že je dvakrát rychlejší, jestli čteš mé příspěvky pozorně, přečetl sis v nich, že je o něco rychlejší, ne o moc, ale o něco přecijen. Dále kde's přišel na to, že porovnávám disky s grafikou? Opět je vidět, že nečteš pozorně. Já srovnávám hodnověrnost výsledků testů. ;) A za třetí já nikdy nemluvil o poměru cena/výkon. Ale i tak, pro mě má výhodnější poměr cena/výkon Raptor prostě proto, že má lepší výkon a mám na něj, resp. jsem ochoten za něj zaplatit jeho cenu.
Bathory [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-27 20:23:07

Nepsal jsem, že jsi psal o dvojnásobném zrychlení, to je prostě moje věta do diskuse o rychlém OS. Podle mého názoru, pokud na něco vynaložím 3x větší peníze, tak očekávám adekvátní výkon... to jsem tím chtěl říct.

Co se týče disků vs grafika, myslel jsem samozřejmě testy, pokud jsi to nepochopil, tak se omlouvám.

No a konečně tvůj třetí bod. Nikde jsem nepsal, že jsi mluvil o poměru cena-výkon, to je opět prostě můj názor, který jsem napsal do diskuse. Nebuď proboha tak vztahovačný. To, že si můžeš koupit hodně drahý disk, který ti ušetří pár sekund při načítání OS a dalších pár při v samotné práci v něm je samozřejmě tvoje věc a nemám proti tomu námitek. To ale ještě neznamená, že sem nemůžu napsat vlastní pohled na věc.
Solitary [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-27 20:46:19
avatar
Cena/vykon je osemetna vec, pokud nemas aspon pribliznou konkurenci pro dany produkt nebo aspon rozumnou alternativu. U nejvykonejsich reseni, jde pomer cena/vykon stranou, jelikoz je ten vykon nenahraditelny, tedy se da tezko vycislit cenou. (vycisleni zpusobem - mam 2x takovy vykon, chci 2x takovou cenu, je tedy dost zjednodusseny pohled na situaci)
Bathory [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-27 21:13:02

Neříkám, že 2x dražší hw musí mít 2x vyšší výkon, ale že musí být adekvátní. Jinak s tím co jsi napsal souhlasím, ale je potřeba se podívat, co ti takové nejvýkonnější řešení přinese v reálu a tady je to skutečně jen pár sekund + dobrý pocit, že mám hw, který vyniká skoro ve všech testech (o zvýšeném hluku nemluvě).
Solitary [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-27 22:29:35
avatar
No jakozto uzivatel, ktery si vsima, ze disk citelne zpomaluje chod systemu bych uvital i takoveto zrychleni. Ty to rikas tak, jakoby to prineslo "par sekund" a tim to hasne. Jenze plynulost systemu, rychle swapovani = dostupnost systemu je pri celodenni praci na pocitaci sakra znat a rozhodne bych to "par sekundama" nenazval. Ano, par sekund ti to urychli napr. ve swapu, pri kopirovani, cteni. Coz ale ve vysledku bude prave znamenat celkovou sviznost systemu. V celkovem svetle neustaleho zrychlovani HW, je mi zahadou tvuj postoj vuci rychlejsimu disku, ktery by prave potreboval zrychlit vic nez dnes cokoliv jineho. Je to ale jen o prioritach, nekdo da 5000,- za grafiku aby mohl hrat hry, nekdo da 5000,- aby mel celkovy chod sveho pocitace plynulejsi. A Velociraptor je asi momentalne nejdostupnejsi rychle reseni pro domaci pocitace. SSD disky jsou zatim bohuzel moc drahe...
Bathory [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-28 10:48:19

Jaký můj postoj máš na mysli. Já přeci netvrdím, že ten disk je špatný, naopak, je to momentálně nejrychlejší PC disk na světě. Říkám pouze to, že cena je v tomto případě neadekvátní vůči tomu, co ti ten disk přinese. Rozdíl mezi Velociraptorem za 5700,-Kč a WD3200AAKS za 1200,-Kč (kapacitně skoro stejné disky) je v průměru 15% výkonu pro Velociraptora a to rozhodně z tvého systému neudělá raketu. Během celodenní práce si rozdílu v rychlosti v podstatě nevšimneš... snad pouze při instalování software. Za toto malé zrychlení zaplatíš 4,5x vyšší cenu a tvoje tiché PC už nebude tiché.
Jorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-29 14:37:47

Njn, ale tak pro mě (a určitě nejsem sám na světě) i těch tebou deklarovaných 15 % nárůstu výkonu je důležitých a jsem (jsme) ochoten(i) takovouhle cenu za disk zaplatit. Inu výkonově top produkty jsou vždy výrazně dražší než mainsream.
Bathory [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-29 16:07:15

Tak samozřejmě. Vždy se najde minoritní skupina, která z nějakého důvodu upřednostňuje maximální možný výkon a já proti tomu nic nemám. Jsou ale případy, kdy je možno zvolit alternativu, která nejenomže je levnější, ale přinese ti stejný nebo vyšší užitek. V případě Velociraptora to je např. zakoupení dvou WD3200AAKS a jejich zapojení do RAIDu. Dokonce i zakoupení dvou WD6400AAKS tě vyjde levněji a v RAIDu je jejich výkon srovnatelný s Velociraptorem. Kromě slušné rychlosti získáš i 2 x 640GB prostoru a ticho
Tomasek1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-27 08:56:57

Souhlasim. Pri dnesnich vykonech 7200 otackovejch disku s kapacitou az 1TB a polovicni cenou nema podobnej disk skoro smysl. A do serveru bych spis videl SCSI. Doby raptora jako systemoveho disku jsou pryc. Alespon pro me jsou to vyhozene prachy. A to neberu ani vetsi nastup SSD
Jorn [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-27 15:49:15

A to si zase já nemyslím. Neříkám, že je Raptor megazávratně 200x rychlejší, než běžný prací prášek.... ehm, disk, ale o něco málo jo. A když mi po třech dnech od koupě new počítače a zkopírování všech dat do něj mou blbostí (instalace CloneDVD na Vista 64 bit) po restartu spadly Win takovym způsobem, že sem přišel komplet o všechny data na sysdisku, byl sem sakra rád, že sem si koupil Raptora na sys a 1TB disk na data. Nikdy bych nechtěl mít data a sys na jednom disku.
Tomasek1234 [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-28 20:45:50

Samozrejme asi nikdo znalejsi nema TB v jednom kuse
digiman [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] 2008-06-28 21:21:30
avatar
mno má v 1 kuse a myslim že nejsem jedinej ale taky bude tim že v poči mam těch hdd vic než je zdrávo a čekema až mi klesnou BD pálky (ty už ujdou) a hlavně media ty jsou furt za dost začnu ve velkym kupovat až budou tak na 75Kč a niže
Honzy [Zobrazit profil] [Poslat zprávu] - rychlost 2008-07-03 01:38:49
avatar
No nekdy mam pocit, ze Raptora pomlouvaji hlavne lidi, co jej nemaji Jinak si nedovedu vysvetlit, ze nekdo pise, ze takovy disk nema smysl

Vlastni zkusenost:
- ano, dela to kraval
- ano, zabere dalsi pozici
- ano, mam v case narvano
- ano, musim to chladit special chladicem
+ ano, je to RYCHLE a je to HODNE POZNAT na rychlosti OS
+ ano, rozhodne bych koupil znova
+ ano, kdo vaha, tak ANO koupit


idealni systemovy disk, 36GB by mi bylo malo, 70+ staci bohate. Na data jsou jine lepsi.. 1TB GreenPower (3500,-) se mi zda idealni, casem...
Pouze registrovaní uživatelé mohou přidat komentář!
 

Najdete nás na Facebooku

.... a také na Twitteru

RSS

DDWorld.cz

DDWorld - Blogy a videa

DDWorld - Magazín

Poslední příspěvky v diskuzích


Videa
Path of Exile 2 sbírá nadšené ohlasy a boří servery
Path of Exile 2 sbírá nadšené ohlasy a boří serveryFriday, 06 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 77x
Komentářů: 0
XDefiant končí – Ubisoft a live service mají další průšvih
XDefiant končí – Ubisoft a live service mají další průšvihThursday, 05 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 908x
Komentářů: 3
Kingdom Come: Deliverance II představuje příběh
Kingdom Come: Deliverance II představuje příběhWednesday, 04 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 442x
Komentářů: 1
Witcher 4 je v plné výrobě! Má být větší než Cyberpunk 2077.
Witcher 4 je v plné výrobě! Má být větší než Cyberpunk 2077.Monday, 02 December 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 2428x
Komentářů: 6
Baldur’s Gate 3, nejlepší RPG dostává masivní aktualizace!
Baldur’s Gate 3, nejlepší RPG dostává masivní aktualizace!Wednesday, 27 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 1228x
Komentářů: 0
Sniper Elite: Resistance v ukázce – více toho samého?
Sniper Elite: Resistance v ukázce – více toho samého?Tuesday, 26 November 2024
Vložil: aDDmin
Kategorie: Počítačové hry
Spuštěno: 931x
Komentářů: 2