Oblíbený obchod se zajímavým přístupem, diskusemi a informacemi o produktech, končí.
Po měsících dohadů můžeme definitivně oznámit, že CZC končí. A v žádné smysluplné podobě, byť jen trochu se blížící tomu, čím bylo, nepřežije. Stávající vlastník, polské tržiště Allegro konečně „přiznal barvu“ a potvrdil, kolem čeho nedávno jen opatrně tancoval a snažil se neříci, protože narazil na pro sebe nečekaný odpor a nevoli českých zákazníků a dlouhodobých uživatelů CZC, o které by současně nerad přišel (ale 100% přijde). Vše, o čem jsem psal, že se stane, se zcela naplňuje:
Do konce září 2024 přejde CZC pod systém Allegra, kde prý zůstane zachována značka jako „záložka“ v rámci tržiště. Ale vše bude fungovat čistě jen pod systémem tržiště Allegra. Firma přiznává, že nebude schopná převést veškerý obsah a funkce, který má nyní systém samostatného CZC. Rozhodně tedy nepočítejte s robustním systémem diskusí a jejich obsahovým přenosem, historickými daty, Geekovskými systémy, přehledným řazením a vyhledáváním produktů s přesným informováním. A to včetně stránek s již neprodávanými starými produkty. Chybět bude také podrobné porovnávání produktů i geekovská asistence atd. Prostě nic z toho, co dělalo CZC tím, čím je (bylo), pod systémem Allegra nepřežije.
I nad samotnou značkou visí otazník. Allegro sice oficiálně říká, že chce značku zachovat a udržet, ale na stávající cz stránce bude už maximálně řešení reklamací dříve prodaných produktů. Nějaké nové prodeje pod značkou CZC poběží jen v rámci tržiště Allegra, což mě moc dlouhodobě nedává smysl. Nemáme žádné informace o produktech, které pod privátními značkami CZC vyrábělo a prodávalo, ale je prakticky jisté, že po doprodeji současných zásob skončí. Allegro se na jakékoliv upřesňující otázky vyjadřuje vyhýbavě, stejně jako to dělalo doposud. Prý „věci řeší a provádí revizi“.
Bohužel se do puntíku naplňuje vše, co jsem říkal. CZC.cz byl v záplavě e-shopů originální a něčím vynikal, což je dnes dosti vzácné. Bohužel tohle nový vlastník (Allegro) nepochopil a rozhodně to nedokázal udržet ani využít. Jako českým zákazníkům nám to může být líto, protože konkurence podobných e-shopů se stylem a snahou prakticky neexistuje. Speciálně tržiště stylu Allegro, je opakem všeho, o co se kdysi CZC snažilo. Allegro je jen trhovec, který co by velký provozovatel systému „sdírá z kůže jednotlivé prodejce a vydělává na jejich prodejích“. Přitom prakticky nic zase tak zásadního sám nepřináší ani pro ty prodejce, ani pro jejich zákazníky. Allegro je typický přebytečný extra článek mezi zákazníkem a prodejcem, který jen všechny stojí peníze navíc. Nezáleží na službách ani jejich kvalitě ani na kvalitě systému a prezentace obchodníka. Jediné, na čem záleží, je nabídka co nejnižší ceny daného zboží ve vyhledávači proti ostatním v systému/vyhledávači Allegra, ideálně v kombinaci s „dopravou zdarma“.
Ať bylo poslední roky CZC jaké chtělo, bylo prostě originální, něčím zajímavé a snažili se být více než jen přeprodej věcí od distributora ke koncákům. Je však bohužel pravdou, že od doby, kdy CZC prodali jeho zakladatelé jedné velké české investiční skupině, to šlo se vším z kopce. Což nebylo žádné překvapení. Ta investiční skupina se snažila prostě maximálně rychle nafouknout hodnotu firmy bez ohledu na její dlouhodobou udržitelnost fungování či budoucnost, s cílem od počátku to někomu výhodně prodat, dokud to šlape a navenek vypadalo jako velký skvěle fungující business. A to dokázali. V době prodeje bylo CZC už součástí MALL Group. Tu spolu s WEDO službou nakonec česká velko-investiční skupina, pro ni extrémně výhodně, prodala za ohromných 23 miliard korun polskému trhovci Allegro. Ten však rychle zjistil, že ho pořádně odrbali. Jen pár měsíců po nákupu se přišlo na to, že reálná hodnota je stěží poloviční, a navíc MALL i CZC na tom nebyli dobře. Ale to bylo „by design“ dle předchozích vlastníků, protože ta investorská skupina neměla zájem na skutečně dlouhodobě fungujícím prodejním businessu, ale jen na prodeji celku za co nejlepší cenu. Pro stav Mall i CZC v době jejich odprodeje Allegru se asi nejvýstižněji hodí označení „Potěmkinova vesnice“.
Konec CZC tedy nepřekvapuje dnes asi vůbec nikoho. Prakticky by muselo Allegro udělat pravý opak, tedy své vlastní systémy předělat pod CZC, aby to mohlo ve své podobě pokračovat. Ale tohle samozřejmě Poláci neudělají. Malý Český trh není pro Polskou firmu zase tak zásadní. Pravda, možná kdyby věděli, co ví teď, nikdy by se do něj netlačili. A rozhodně by nevysolili 23 miliardy za něco, co zjevně mělo jen zlomkovou hodnotu. Skoro bych řekl, že Allegro bude chtít na celou věc jménem CZC, co nejdříve zapomenout. Ještě potřebuje pár týdnů na doprodeje skladů a likvidaci stávající firmy, následně nějakou dobu udrží stránky kvůli reklamacím, počítám že nejvýše tak 2 roky. Každopádně v závěru roku už bude CZC existovat maximálně jako záložka na tržišti Allegro, i když je mě poněkud záhadou proč a k čemu to vlastně má být. CZC jako značka je zcela bezcenná bez té funkčnosti robustního systému okolo, tedy čím bylo doposud a v dobách své největší slávy. Všechno, co na ní zákazníky a příznivce zajímalo do konce září tohoto roku jednoznačně skončí. Pro Allegro podle mě nedává prostě žádný smysl tuhle mrtvou značku dál držet.
Celý ten obchod byl mizerný a nepovedený pro Poláky a vlastně i české zákazníky. A zatím moc prostředí a služby v maloobchodě s elektronikou na českém trhu nevylepšil. Allegro samotné není nijak zajímavé. Alza má tak prakticky volné pole působnosti a příležitost má i pár dalších, rozebrat si zbytky tržního podílu, který kdysi měla „hrdá dvojka na trhu“.
A tím se podle mého názoru historie CZC.cz definitivně uzavírá.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|