Týden uběhl jako voda a je čas se podívat na to, co nám přinesl. Minulý novinkový článek se mi podle mnoha reakcí příliš nevydařil, takže doufám, že si tento týden napravím reputaci. Novinek je skutečně celá řada, takže pojďme na ně ...
Každý týden pozorně sleduji celé dění kolem IT, takže vám mohu podat informovanou zprávu o tom, co se kolem nás děje. Tento týden byl opět jedním novinkově bohatším v tomto roce. O zajímavé zprávy nebylo nouze. Takže jsem si udělal výlet do aktualit ...
EPOX je již minulostí
Na úvod trochu smutně ...Velmi potichu, bez velkého zájmu zpravodajských serverů, se minulý týden objevila zpráva na Fudzilla.com, že nás pomalu ale jistě opustila dříve velmi známá značka EPOX. O firmě EPOX jsme naposledy slyšeli v souvislosti se zajímavou základní deskou pro s754 zde, kterou jsme u nás testovali. Největší slávu si tento výrobce vydobyl za časů socketu A. Mnoho uživatelů nejen že na tuto značku desek nezapomnělo, ale doteď ji mnozí používají. Doba slávy však dávno pominula. Firma EPOX se dlouhodobě potýkala s finančními potížemi, EPOX nedokázal udržet zákazníky ani kvalitu desek po odchodu sA do důchodu.
V tuto chvíli již EPOX prakticky neexistuje. Firmu již opustilo 95% akcionářů a zbytek firmy zanikne s odchodem zbývajících. Udržet firmu EPOX při životě viditelně nikdo nemá zájem, žádný investor zájem neprojevil. Firmu EPOX tedy bohužel nepotká osud firmy ABIT, která v minulém roce také málem skončila. Firma byla restrukturalizována a dnes už opět začíná fungovat, i když v našich luzích a hájích o deskách této firmy příliš slyšet není. Posledním výrobkem, který jsme od této firmy testovali byla ABIT AB9PRO i965P testovaná zde. Pokusíme se to brzy napravit stav a přidat pohledy na další desky. EPOX se tedy přidává k dlouhému seznamu firem, které měly svých 5 minut slávy, ale nepřežily po jejich uplynutí. Budiž ti křemíková zem lehká ...
Další slevy u Intelu
Přejděme k veselejším věcem. Po nedávných slevách Intelu je na trh s procesory radost pohledět. Na druhou pokud vezmeme do úvahy fakt, že většina lidí netaktuje, tak AMD stále nabízí v mnoha případech o dost lepší poměr cena-výkon. Intel nicméně nejspíše hodlá ještě do příchodu nové řady procesorů AMD pořádně přidat pod kotel. Vypadá to tedy na další slevy ...
Tabulka pochází z často velmi dobře informovaného serveru HKEPC, takže ji berte jako 99% jistotu. Další slevy nás čekají už velmi brzy, přesněji prý v polovině prázdnin. Čísla už tak nová nejsou. Stejná už byla uveřejněna dříve, jen jsme do této doby přesně nevěděli, kdy budou platit. Hovořilo se až o podzimu, nicméně Intel si o dost pospíšil. Takže již během prázdnin bude čtyřjádrové Core2Quad Q6600 za ceny hluboko pod 10 000 korun s DPH - 50% sleva se určitě projeví, takže pokud dnes stojí tento model v obchodech nějakých 14 000 korun s DPH, pak v srpnu lze čekat pád někam na 7500-8000 korun s DPH. Nicméně na rovinu říkám, že čtyři jádra nejsou zárukou výkonu a pro většinu běžných uživatelů je to nevyužitelná věc. Za stejnou cenu tak bude pro mnohé zajímavější dvoujádrový model E6850, který na svých 3,0GHz a sběrnici 1333MHz nebude mít na trhu výkonového konkurenta. (pro taktovače asi stejně zůstane zajímavější čtyřjádrový model, protože ten se na 3,0GHz nechá vytaktovat také).
Bohužel tabulka neříká nic o levnějších procesorech. Například v tabulce chybí nová levná Pentia DualCore, která jsou k mému překvapení, již v prodeji. Za ceny kolem 2500 korun jsou velmi dobrou konkurencí k současným AMD. Vezmu-li to kolem a kolem, investice do dražších a čistých Core2Duo je pro mnohé vyhazováním peněz - testy chystáme. Intel tedy chce svá v současnosti dražší Core2Duo ještě zatraktivnit. AMD má tedy Intelem opět hozenou rukavici. AMD se současnými procesory již ve srovnání v maximálním výkonu s novými Intel procesory nic nenadělá. Bojuje tak cenou a to se zatím daří. Intel ale silně tlačí na pilu a podle mnohých zpráv je za dveřmi již uvedení 45nm procesorů. A jaká je situace u AMD?
Nové procesory AMD ... později ...
Tento týden AMD nevydalo jen novou grafickou řadu ATI Radeon HD2000. Oficiálně odtajnilo i informace o nových procesorech, zejména prvním skutečně čtyřjádrovém modelu. Současné čtyřjádro od Intelu ve skutečnosti pravým čtyřjádrovým procesorem není - jsou to jen dva dvoujadrové procesory v jednom pouzdře.
Mnozí už asi víte, že AMD opustí název ATHLON64, který nás provázel dlouhý čas. Nahradí jej oficiálně název Phenom. V pondělí jsem vám v článku o HD2000 slíbil představení a informace o nových procesorech. Informace máme a další sbíráme a článek připravujeme. Bohužel musím říci, že spěchat nemusíme a ani vy vyhlížet v obchodech nové procesory AMD nemusíte. V několika následujících týdnech, ne-li měsících s určitostí nepřijdou. Bohužel to vypadá, že se čtyřjádrových nových AMD procesorů a nových dvoujádrových a jednojádrových dočkáme někdy na podzim, či až kolem Vánoc.
V tuto chvíli tak máme jen informace o tom, co to bude a první fotografie skutečně čtyřjádrových procesorů. AMD dokonce již prezentovalo jejich funkčnost. O výkonu toho příliš nevíme, respektivě prozatím uváděná čísla jsou velmi nadějná, takže uvidíme, co z toho ve skutečnosti bude :). AMD také již prezentovalo 45nm výrobu. Podle prozatím oznámených informací by se mělo 45nm začít vyrábět na konci roku a procesory by měly být uvedeny přibližně za rok. AMD se skutečně snaží, seč mu síly stačí, o tom asi nelze polemizovat. Ztráta za Intelem začíná být se snižujícími se cenami procesorů Intel patrná čím dál více. Doufejme, že se vše podaří, protože konkurenci a vývoj jistě všichni vítáme a velmi si jí ceníme ... na druhou stranu za obojí u obou firem tvrdě platíme - to je pořád nějaký nový procesor, nutnost nového čipsetu apod. ;)
Vraťme se však do současnosti. Na přetřes se dostaly zprávy o tom, že nám AMD hodlá udělat ve značení procesorů malý guláš. Na trh se totiž co nevidět dostanou procesory se sníženou spotřebou až na 45nm (jen tak mezi námi, nezdá se vám, že se procesory a grafiky vydaly každý jiným směrem? Procesor zanedlouho snad bude nejúspornějším zařízením v PC :) ). Objevit by se podle všeho měly modely BE-2400, BE-2350 a BE-2300 - jednat by se však mělo vlastně jen o 65nm jádra Brisbane (4400+, 4200+ a 4000+) právě se sníženou spotřebou z 65W na 45W. Ze značení nám tak zmizí dlouholeté raiting značení v podobě přídomků 4400+, 4200+, 4000+ apod. To samozřejmě není od AMD vše, nové informace jsou i ohledně nových a připravovaných čipových sad, na které na platformě AMD čekáme jako na smilování. Podrobněji však až v samostatných článcích - bohužel ani není kam spěchat, reálná dostupnost je stále ještě dosti časově vzdálená ...
R600 nízký výkon a budoucnost
U AMD ještě chvíli zůstaneme. Bezesporu největší událostí minulého týdne byla uvedená řada ATI HD2000 v čele s nejočekávanějším modelem HD2900XT 512MB. První recenze a představení na sebe nenechala dlouho čekat a díky podpoře našich informačních partnerů jsme mohli přinést testy a informace mezi prvními v ČR včetně kompletních informací o nové řadě HD2000. Následně na to jsem vám představil jednotlivá provedení HD2900XT od různých výrobců, zde.
I v našem seznámení, stejně jako v mnoha dalších světových recenzích, je HD2900XT hodnocen mírně optimisticky, i když oprávněně s velkými výhradami směrem k ovladačům a vlastní spotřebě. Na ovladačích se stále pracuje a zatím poslední verze stále neopravila mnoho z problémů. Některé ano, ale mnohé stále zůstávají. Za těchto okolností dělat další testy odmítáme, jako zbytečnou práci (a vězte, že otestovat to, je velká práce) a tak stále čekáme na pořádné ovladače - například na oficiální Catalyst 7.5.
Mnoho se však nyní spekuluje o výkonu v DX10. Všeho všudy dnes existují jen dvě věci, kde lze nějaké výsledky z DX10 zjistit. Tím prvním je opatchovaný Call Of Jurez, kde si nová ATI rozhodně špatně nevede. Tím druhým je nové demo Lost Planet. Zde si R600 ale dobře nevede. Ihned se jako houby po dešti vyrojily po internetu (na mnoha českých internetových fórech nevyjímaje) z úst tzv. ,,brouků pytlíků" prázdné řeči o tom, jak R600 v DX10 propadne apod. Bohužel si tito rádoby znalci neuvědomují, že vlastně čistě DX10 hra stále žádná není, vše jsou jen předělávky z DX9. Navíc, co si budeme povídat, zatímco Call of Jurez si vypropagovala ATI, takže tam se její dobrý výkon dá očekávat, tak demo Lost Planet si zasponzorovala NVIDIA. Myslím, že každý trochu uvažující člověk mě dá zapravdu, že dělat závěry nad výkonem v DX10 z jedné, či druhé dostupné testovací záležitosti, je naprostý nesmysl. S hodnocením výkonu v DX10 bych tedy skutečně počkal až na dobu, kdy bude co hodnotit v DX10. Crysis se pomalu, ale jistě blíží, takže uvidíme ...
Co se týká výkonu v DX9 hrách, tak pro R600 to nikdy nebude žádný med. Proč? No to je zcela jednoduché. Dobrý výkon v DX9 a DX10 vyžaduje diametrálně odlišnou konstrukci a návrh jádra, proto těžko lze po kartě, primárně navržené pro DX10, chtít nějaké super výsledky v DX9, když nedisponuje potřebným návrhem a parametry pro DX9, který je však pro DX10 k ničemu a samozřejmě naopak. ATI dnes vsadila na budoucí technologii, tedy jde svou cestou, která se již několikrát osvědčila v minulosti. Vzpomeňme například na řady X1800/X1900. Zpočátku mnozí říkali, že ATI sáhla vedle, karty jsou příliš technologicky pokrokové, nakonec se však ukázalo, že jsou přesně takové, jaké měly být. Zatímco v době vydání sice ztráceli něco málo na konkurenční Nvidia GF7, tak dnes v době konce působení obou řad zaostávají GF7 za stejnými dříve konkurenčními kartami ATI o desítky procent - naše nedávné testy vám řeknou více. Potká stejný osud GF8 vs ATI HD2000? Důležité bude to, jak pošlapou a co budou vyžadovat nové hry v čele s Crysis a hlavně UT3 na jehož engine jsou vyvíjeny desítky dalších her. Do vydání těchto her nemá cenu nějak hodnotit, která karta je propadák s chybným návrhem a která není. Sám jsem na celou situaci zvědav, osobní tip mám ... blížící se nové hry ukáží.
65nm výroba ...
Již v pondělním testu a malé recenzi jsem prozradil něco o 65nm a R600. Současné jádro R600 na ATI HD2900XT je vyráběno 80nm procesem. Není tajemstvím, že AMD už 65nm vyrábí. Nová mainstreamové a lowendová řada včetně mobilních grafických čipů již bude výhradně na 65nm. Podle prvních zpráv a údajů je 65nm výroba důležitým aspektem nízké spotřeby a velmi vysokých taktů jádra. Navíc je tu nezanedbatelný cenový aspekt, jádro se 700miliony tranzistory vyrobené 90nm (NVIDIA G80), nebo 80nm (ATI R600) a nebo 65nm (R650), tak to je celkem dost rozdíl. Kolik jader lze vyrobit z jednoho stejné waferu při 80nm a 65nm si každý domyslí. AMD ATI tedy silně tlačí na výrobu 65nm a prozatímní termín vydání R650(65nm) je třetí čtvrtina roku. Model ATI HD2900XTX tedy nakonec bude. Již nyní se objevují první spekulace o R700. To bude s největší pravděpodobností vyráběno již 55nm výrobním procesem.
Samozřejmě konkurenční NVIDIA nespí a naplno si v současnosti užívá pozice výkonnostního leadera díky 8800GTX/Ultra, tedy alespoň v dnešních hrách. Na druhou stranu vydání HD2900XT znamenalo konečně oživení konkurenčního prostředí a ihned poklesly ceny modelů 8800GTS640MB, který je pro HD2900XT přímou konkurencí, i když ho HD2900XT poráží. Tento rok spatří světlo světa s největší pravděpodobností GF9 - ale opět to bude s největší pravděpodobností jen nejvýkonnější model. GF9 má být podle dlouhá léta uplatňovaného modelu výroby NVIDIE jen vylepšeným GF8. Vylepšení bude nejspíše poskrovnu a větší zásahy do konstrukce čipu nečekáme, stejně jako v případě GF6 a GF7. Otázkou je výrobní postup. 90nm u současného jádra G80 je dlouhodobě neudržitelné (velmi drahé, velmi velké čipy, vysoká spotřeba i zahřívání). Bohužel stále zůstáváme v rovině spekulací. GF9 bych však odhadl na 90% na 80nm výrobou. Na 65nm NVIDIA přejde mnohem později a nejdříve to bude u nějakých slabších modelů. Odhadem bych to tipoval na nějakou GF9600 v 65nm revizi jádra někdy zhruba ke konci roku 2008. Na druhou stranu uvidíme, co souboj HD2600 vs GF8600 - možná bude muset NVIDIA poněkud zrychlit plány ...
DDR3 oficiálně s Intel P35 ...
Tak je to tady. V minulých dnech byly Intelem oficiálně certifikovány paměti DDR3 hned několika výrobců. Další na sebe určitě nenechají dlouho čekat. Paměti DDR3 dojdou prvního nasazení s čipovou sadou Intelu - P35. Na mnoha deskách však bude z pochopitelných důvodů možnost použít jak DDR2, tak DDR3. Nemusím snad dodávat, že sloty nejsou zaměnitelné.
Své DDR3 představily již společnosti Hynix, samsung, Elpida a nedávno také představil své vzorky Corsair. DDR3 budou mít ale rozjezd o dost pomalejší. Ostatně takty 800,1000 a 1333MHz při nepříliš dobrých hodnotách časování, spolu s velmi vysokou cenou nějaký překotný zájem ze strany zákazníků asi nezaznamenají.
To samozřejmě nebude trvat věčně a s klesající cenou a rostoucí frekvencí a hlavně blížící se podporou i ze strany druhého výrobce procesorů, společnosti AMD, se DDR3 stanou vedoucím formátem pamětí v prodejích odhadem do dvou let. DDR2 se však jen tak nepustí a ještě nějakou dobu budou výkonově i frekvenčně před DDR3. Jen tak mimochodem cena 1GB 800MHz DDR2 pamětí je běžně na 1000korunách s DPH, pokud se nemýlím, je to nejnižší cena za 1GB takto rychlých pamětí v historii :). Pro srovnání - 1GB DDR 400MHz stojí 1600-1800 korun s DPH!
PS3 prodělal SONY už 2 miliardy dolarů!
Nedávno provedené kroky ve firmě SONY v souvislosti s konzolí PS3 dostaly po zveřejnění finančních výsledků firmy konečně důvody a vysvětlení. Možná tomu nebudete věřit, ale za období 1.4.2006-31.3.2007 má zábavní divize SONY ztrátu 1,97miliardy dolarů! Zatímco MS již na svém XBOX360 vydělává, mnohem dražší PS3 prodává SONY s výraznou dotací a i přesto nepříliš úspěšně. PS3 je v prodejnosti daleko za konkurentem v podobě XBOX360 a ještě dále za Wii či starší PS2 a těch pár her pro PS3 situaci také nezachraňují. Celá SONY je však v kladných číslech, nicméně nedávné kroky naznačily, že spokojenost se situací kolem PS3 uvnitř SONY rozhodně nevládne.
Že celý PS3 byl velkou chybou a marketingově nezvládnutým produktem asi nikdy neuslyšíme, ale přesto na PS3 se v SONY rozhodně nebude vzpomínat s láskou. PS3 je technologicky rozhodně vydařený a velmi zajímavý, bohužel ona technologie je i jeho slabostí. Cena za ni je astronomická. Herní konzole a přehrávač filmů za 17 000 korun s DPH je prostě pro většinu zákazníků neskousnutelný. Aby také ne, když za danou částku dnes pořídíte velmi slušný počítač (viz. naše přehledy PC sestav), nemluvě, co do herních schopností stejném, o mnohem levnějším XBOX360, který má navíc daleko větší výběr her. O tom, že SONY již chystá PS4, jsem již hovořil dříve. Uvidíme, jakým směrem se vydá. Tak výraznými dotacemi, jako u PS3 už ale asi ne.
Češi méně kradou ...
V polovině týdne nejednoho z nás překvapila a potěšila zpráva BSA, organizace parazitující, pardon, dohlížející, na stav legálního a nelegálního užívání softwaru a s tím spojených práv autorů. V Česku se méně krade a celková míra pirátského software je 39%. Celkově se Česko umístilo na desátém místě v EU a za námi jsou země jako Francie, Itálie, Španělsko i sousední Slovensko. Pokud se podíváme na světový žebříček, jsme na 20místě na světě, což je rozhodně slušný výsledek a asi děláme BSA radost. Pokud vás zajímá, kde se krade nejvíce, tak třeba v Arménii, Moldavsku a Arzebajdžánu je to 94-95%. Skoro bych řekl, že jedna pořízená licence, film, hra apod., slouží ke zkopírování zbytkem národa vlastnícího počítač :).
Samozřejmě si BSA opět neodpustila vyčíslování škod. Jako vždy se nad nimi lze pousmát. Nabídka je otázka poptávky. Poptávka by sice byla, platit však je věc zcela jiná. Míra pirátství by se snížila snížením cen softwaru, vyčíslování škoda za současné ceny softwaru je skutečně mimo realitu.
Co lze spatřovat za snížením míry pirátského softwaru? Podle BSA je to zejména rostoucí podíl prodaných PC a notebooků s již přeinstalovaným legálním OS. S tím lze rozhodně souhlasit, za tím je právě ono snižování cen. Já bych k tomu ještě možná připočetl snahu Microsoftu a jeho výhody legálních Windows. Přeci jen mnoho lidí až teď zjistilo, že legální systém doma nemají (zda vědomě, či nevědomě z diskuse vynechávám). Výhodné nabídky na zlegalizování kopie Windows se rozhodně také podepisují na zvyšující se úrovni legality. Na druhou stranu pochybuji, že by lidé méně stahovali filmy, hry a hudbu. Podle mého názoru za možným snížením stahování stojí spíše faktor, o němž slýchávám ze všech stran. Že prostě není, co stahovat. Ne že by nebyly filmy, hry hudba, ale kvalitní film, či hra je dnes velká vzácnost. Při pohledu do nabídky a výhledu na premiéry filmů, či herní trh, dávám této domněnce zapravdu. Letos jsem snad ještě neviděl film, který by za něco stál a při nedávném shlédnutí Foresta Gumpa (asi po 50té), jsem si právě na dnešní situaci na filmové scéně vzpomněl - bída a děs, která se přenáší i do scény seriálů. Na herní scéně je snad situace ještě horší. Tragický nedostatek kvalitních titulů. Jeden podprůměrný titul za druhým - snad s výjimkou her S.T.A.L.K.E.R. a TDU nevyšla letos velká hra, která by stála za nějakou zvláštní pozornost. Nedávno jsem znovu otočil Half Life 1 a musím říci, že i dnes bych ji hodnotil na 98% a s přihlédnutím ke ,,kvalitě" dnešních titulů bych ji ty 2% do stovky klidně ještě přidal.
Takový byl tedy 20.týden letošního roku. Co přinesl ten následující se za týden zase podíváme. Vím, že současný stav systému stránek ddworld a jeho vývoj je neuspokojivý, ale bohužel projekt stojí a padá s lidmi. Já stále pracuji na 110%, bohužel mnozí jiní odpadají a další se nepřidávají, pokud tedy můžete pomoci autorsky, třeba každý den nějakou delší aktualitou, jste více než vítáni. Kontakt
Tato adresa je chráněna proti spamování, pro její zobrazení potřebujete mít Java scripty povoleny
.
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|