Strana 2 z 2
- Krize jako spotřební produkt
Je to ale přesně tohle myšlení, které stojí za tím, proč o krizi dnes a denně vůbec slyšíme. A stejné myšlení stojí i za tím, proč jsou produkty, jaké jsou. Vezměte si počítače. Kvalitní počítačové komponenty stojí balík (drahé desky, karty, SSD a tak dále) a jsou udělány tak, aby vydržely. Proč? Protože si dokáží tu vysokou cenu obhájit a většina zájemců o tyto komponenty je stejně co 2-4 roky mění, ne proto, že by produkt odešel, ale proto, že prostě chce nový, ještě kvalitnější a výkonnější. Jenže drtivou většinu spotřebního trhu netvoří tyto drahé produkty, ale produkty ze zcela opačného cenového spektra. Představte si teď tu katastrofu, kdy by běžný produkt za běžnou cenu (tedy levný), vydržel to, co ten kvalitní. Z čeho by ten výrobce žil, kdyby tak většina zákazníků nebyla nucena kupovat neustále nové věci? A to ne proto, že by jim ten daný produkt nestačil, ale proto, že zkrátka po čase odejde.
A proto je drtivá většina produktů, které tvoří 90% trhu a jsou tedy levné, dělány tak, aby nevydržely více, než je nezbytně nutné. Tedy obyčejně aby přežily jen o málo déle, než je doba trvání jejich záruky. Proto například do dvou let odejde 20% notebooků a do tří let dalších 20%. Proto i například běžný levný SmartPhone nepřežije o moc déle než 2-3 roky, proto také i současné mini Turbo motory v autech bez kompletní generálky nenajedou více než 250 tisíc kilometrů a tak dále a tak dále.
Vezměte si tu "katastrofu", kdyby se nedej bože vyráběly levné produkty, které by za těch pár šupů sloužily bezvadně mnoho let bez servisů a výměn. To byste teprve viděli ten sešup v grafech o prodaných kusech, krizi a zmatky. Zkrátka vyrábět kvalitně a levně nejde u velké většiny věcí dohromady, a není to ani realizovatelné, pokud chcete vykazovat růst prodejů i další kvartál. A většina firem dál než o kvartál dále nehledí a každý kvartál se musí přeci růst, jinak krize a všechny ty věci, co už známe. Pokud si myslíte, že to není normální, tak máte pravdu a chyba tedy není u vás (ať už vám někteří kolem budou tvrdit, co chtějí). Zkrátka tam se dostal náš spotřební svět. Proto denně čteme o krizích, když něco stagnuje nebo mírně klesá a o katastrofách, když cena akcií spadne, protože příjem nebo zisk byl jen třeba 1 miliarda místo 1,2 miliardy. Všechno souvisí se vším.
Je určitě dobře, že se i velké deníky zabývají výše uvedeným problémem. Na druhou stranu, jsou i ony spotřebním zbožím. Takže zpráva o problému cílené výroby "zmetků", bude velkou částí čtenářů spotřebována - všichni si na to postěžují v diskusích, padne pár sprostých nadávek a výhružek, a to je tak asi všechno, co se stane. Druhý den ti samí lidí půjdou a ty spotřební produkty si koupí znovu, nebo je půjdou sami vyrábět, i když budou v obou případech vědět, jak se věci mají.
Je samozřejmě jasné, že ne každý levný produkt rovná se automaticky zmetek, stejně jako ne každý drahý produkt rovná se automaticky kvalitní s jistotou, že je navržený tak, aby vydržel pracovat neomezeně dlouho. Je to produktu od produktu a firma od firmy. Jsou firmy, které se neštítí vůbec ničeho, a pro zisk a každý dolar jdou lidově řečeno přes mrtvoly. Vyrábí cíleně nekvalitně, vyrábí záměrně produkty bez zpětné kompatibility nebo s kompatibilitou omezenou jen třeba na některé příslušenství, i když to není nutné, vyrábí produkty tak aby nešly opravovat a tak dále. Pak jsou firmy, které podnikají slušně. Jde jim o to vyrobit kvalitní produkt a prodávat jej s rozumným ziskem. Pokud se tomu smějete, měli byste se nad sebou zamyslet, protože právě lidi jako vy dohnali svět tam, kde je a stojí za tím, proč je většina spotřebních produktů, jakých je. Ostatní víme, že firma není neživý objekt, ale vytváří ji lidé. A lidé jsou různí, někteří jsou slušní a féroví, někteří jsou nenasytní "hajzlíci", jež by prodali vlastní matku, jen aby vydělali. Je to smutné, že ona slušnost a férovost je dnes ceněna podstatně hůře a na poctivý, i když malý zisk (ale pořád zisk) je hleděno jako něco nežádoucího a v jádru špatného, co je třeba změnit.
Tak schválně, myslíte si, že kupujete kvalitní produkty?
AUTOR: Jan "DD" Stach |
---|
Radši dělám věci pomaleji a pořádně, než rychle a špatně. |
|